ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2025/1447
z dnia 18 lipca 2025 r.
zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2019/627 ustanawiające jednolite praktyczne rozwiązania dotyczące przeprowadzania kontroli urzędowych produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do spożycia przez ludzi zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 z dnia 15 marca 2017 r. w sprawie kontroli urzędowych i innych czynności urzędowych przeprowadzanych w celu zapewnienia stosowania prawa żywnościowego i paszowego oraz zasad dotyczących zdrowia i dobrostanu zwierząt, zdrowia roślin i środków ochrony roślin, zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 999/2001, (WE) nr 396/2005, (WE) nr 1069/2009, (WE) nr 1107/2009, (UE) nr 1151/2012, (UE) nr 652/2014, (UE) 2016/429 i (UE) 2016/2031, rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2005 i (WE) nr 1099/2009 oraz dyrektywy Rady 98/58/WE, 1999/74/WE, 2007/43/WE, 2008/119/WE i 2008/120/WE, oraz uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 854/2004 i (WE) nr 882/2004, dyrektywy Rady 89/608/EWG, 89/662/EWG, 90/425/EWG, 91/496/EWG, 96/23/WE, 96/93/WE i 97/78/WE oraz decyzję Rady 92/438/EWG (rozporządzenie w sprawie kontroli urzędowych) (1), w szczególności jego art. 18 ust. 8 lit. c), d) i e),
a także mając na uwadze, co następuje:
| (1) | Zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2017/625 w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2019/627 (2) ustanowiono jednolite praktyczne rozwiązania dotyczące przeprowadzania kontroli urzędowych produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do spożycia przez ludzi. |
| (2) | Rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2024/1141 (3) zmieniono pkt 3 w sekcji III załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 853/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady (4), zezwalając zakładom obróbki dziczyzny na przyjmowanie i obróbkę ptaków bezgrzebieniowych utrzymywanych w warunkach fermowych i dzikich ssaków parzystokopytnych utrzymywanych w warunkach fermowych, które są poddawane ubojowi w miejscu pochodzenia. W rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2019/627 zapisy dotyczące praktycznych rozwiązań w zakresie kontroli urzędowych i powiązanych działań odnoszą się wyłącznie do rzeźni, a w związku ze zmianą rozporządzenia (WE) nr 853/2004 powinny również odnosić się do zakładów obróbki dziczyzny. Należy zatem odpowiednio zmienić art. 7 ust. 2, art. 9, art. 10 ust. 1, art. 27 ust. 2, art. 33 ust. 1, art. 34 ust. 1, art. 39 ust. 2 lit. a), art. 48 ust. 2 lit. b) rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/627 oraz pkt 5 załącznika I oraz pkt 1 lit. b) i c) załącznika II do tego rozporządzenia. |
| (3) | W art. 9 i 10 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/627 określono ogólne obowiązki właściwych organów lub ich przedstawicieli oraz szczegółowe obowiązki urzędowego lekarza weterynarii w odniesieniu do kontroli informacji dotyczących łańcucha żywnościowego. Zaobserwowano pewne niejasności i różnice we wdrażaniu kontroli, które może przeprowadzać dowolny przedstawiciel właściwych organów, oraz kontroli, które ma przeprowadzać urzędowy lekarz weterynarii. Jako że weryfikacja informacji dotyczących łańcucha żywnościowego jest częścią badania przedubojowego w rozumieniu art. 17 lit. c) rozporządzenia (UE) 2017/625, weryfikację tę co do zasady przeprowadza urzędowy lekarz weterynarii zgodnie z art. 18 ust. 2 lit. a) i b) rozporządzenia (UE) 2017/625, z uwzględnieniem odstępstw przewidzianych w art. 18 ust. 2 lit. b) rozporządzenia (UE) 2017/625 i w art. 3 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2019/624 (5). W przypadkach innych niż badanie przedubojowe, np. podczas audytów, kontrole informacji dotyczących łańcucha żywnościowego może przeprowadzać dowolny przedstawiciel właściwych organów. Należy zmienić art. 9 i 10 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/627, tak aby było jasne, kto ma przeprowadzać kontrole informacji dotyczących łańcucha żywnościowego. |
| (4) | Wykaz państw członkowskich i ich stref o statusie obszaru wolnego od gruźlicy bydła [tj. zakażenia kompleksem Mycobacterium tuberculosis (M. bovis, M. caprae i M. tuberculosis)] określono w części I załącznika II do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2021/620 (6). Ze względu na jasność prawa należy zaktualizować odniesienie do tego wykazu w art. 18 ust. 1 lit. b) rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/627. |
| (5) | Art. 18 ust. 3, art. 19 ust. 2, art. 20 ust. 2, art. 21 ust. 2, art. 22 ust. 2 oraz art. 23 ust. 2 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/627 stanowią, że procedury badania poubojowego w odniesieniu do zwierząt gospodarskich kopytnych przy zastosowaniu nacięć i badania dotykowego tusz i podrobów należy przeprowadzić, jeżeli występują oznaki ewentualnego ryzyka dla zdrowia ludzi, zdrowia zwierząt lub dobrostanu zwierząt. Nacięcia i badania dotykowe mogą stwarzać ryzyko zanieczyszczenia krzyżowego patogenami potencjalnie obecnymi w tuszach lub podrobach. Nie należy zatem wymagać przeprowadzania wszystkich dodatkowych procedur badania poubojowego, lecz jedynie tych procedur, które są istotne w związku z oznakami ewentualnego ryzyka. Należy zatem odpowiednio zmienić art. 18 ust. 3, art. 19 ust. 2, art. 20 ust. 2, art. 21 ust. 2, art. 22 ust. 2 oraz art. 23 ust. 2 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/627. |
| (6) | Szczegółowe przepisy dotyczące powiadamiania unijnego i sprawozdawczości unijnej w zakresie przenośnych chorób zwierząt umieszczonych w wykazie określono w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2020/2002 (7). Ze względu na jasność prawa należy zatem zaktualizować odniesienie do dyrektywy Rady 64/432/EWG (8) w art. 39 ust. 3 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/627. |
| (7) | W art. 40 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/627 ustanowiono jednolite praktyczne rozwiązania dotyczące kontroli urzędowych zgodności z wymogami, które określono w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 853/2004 i które odnoszą się do informacji dotyczących łańcucha żywnościowego zawartych w dokumentacji prowadzonej zgodnie z załącznikiem I do rozporządzenia (WE) nr 852/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady (9). Art. 40 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/627 odnosi się wyłącznie do uboju w rzeźniach. Sekcja I rozdział VIa załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 853/2004 zezwala jednak, z zastrzeżeniem pewnych wymogów, na ubój zwierząt gospodarskich kopytnych w gospodarstwie pochodzenia. Sekcja III pkt 3 załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 853/2004 dopuszcza, z zastrzeżeniem pewnych wymogów, ubój w gospodarstwie pochodzenia ptaków bezgrzebieniowych utrzymywanych w warunkach fermowych oraz dzikich ssaków parzystokopytnych utrzymywanych w warunkach fermowych. W sekcji I rozdział VI załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 853/2004 ustanowiono wymogi dotyczące uboju z konieczności poza rzeźnią w odniesieniu do zwierząt gospodarskich kopytnych. Należy zmienić art. 40 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/627, aby uwzględnić w nim wspomniane przypadki uboju w gospodarstwie pochodzenia i uboju z konieczności poza rzeźnią. |
| (8) | W art. 42 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/627 ustanowiono środki, które należy wdrożyć w przypadku wprowadzających w błąd informacji dotyczących łańcucha żywnościowego. Artykuł ten odnosi się wyłącznie do rzeźni. Należy zmienić art. 42, aby uwzględniał on ostatnie zmiany sekcji III pkt 1 i 2 załącznika II do rozporządzenia (WE) nr 853/2004 i obejmował zakłady obróbki dziczyzny w przypadku zwierząt dzikich utrzymywanych w warunkach fermowych, poddanych ubojowi w gospodarstwie pochodzenia. |
| (9) | Unijne środki zwalczania chorób w odniesieniu do niektórych umieszczonych w wykazie chorób zwierząt, na które mogą zapadać niektóre zwierzęta i które w konsekwencji wpływają na zdatność świeżego mięsa tych zwierząt do spożycia przez ludzi, są obecnie określone w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/429 (10) i rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2020/687 (11). Ze względu na jasność prawa należy zatem zaktualizować odniesienia w art. 45 lit. e) rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/627. |
| (10) | Należy wyjaśnić związek między formą znaku jakości zdrowotnej wymaganego rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2019/627 a wymaganiami dotyczącymi specjalnego znaku jakości zdrowotnej ustanowionymi na potrzeby zwalczania niektórych chorób zwierząt na podstawie rozporządzenia (UE) 2016/429. Należy odpowiednio zmienić art. 48 ust. 3 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/627. |
| (11) | W załączniku II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/627 określono praktyczne rozwiązania dotyczące znaku jakości zdrowotnej zgodnie z art. 48 tego rozporządzenia wykonawczego. Pkt 1 lit. c) tego załącznika II odnosi się do Wspólnoty Europejskiej, a nie do Unii Europejskiej. Skróty odnoszące się do Unii Europejskiej powinny zatem zastąpić skróty odnoszące się do Wspólnoty Europejskiej. Aby zmniejszyć obciążenie administracyjne podmiotów gospodarczych wynikające z tego zastąpienia, należy przewidzieć okres przejściowy, podczas którego produkty opatrzone znakiem jakości zdrowotnej ze skrótem odnoszącym się do Wspólnoty Europejskiej mogą pozostać na rynku. |
| (12) | Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2019/627. |
| (13) | Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz, |
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
W rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2019/627 wprowadza się następujące zmiany:
| 1) | art. 7 ust. 2 otrzymuje brzmienie: „2. W trakcie audytów w rzeźniach lub zakładach obróbki dziczyzny właściwe organy weryfikują ocenę informacji dotyczących łańcucha żywnościowego, jak określono w sekcji III załącznika II do rozporządzenia (WE) nr 853/2004.”; |
| 2) | art. 9 otrzymuje brzmienie: „ Artykuł 9 Obowiązki właściwych organów w odniesieniu do kontroli dokumentów innych niż kontrole informacji dotyczących łańcucha żywnościowego, o których mowa w art. 10 ust. 1 1. Właściwe organy informują podmiot prowadzący przedsiębiorstwo spożywcze gospodarstwa pochodzenia o minimalnych wymaganych informacjach dotyczących łańcucha żywnościowego, które należy przedstawić podmiotowi prowadzącemu rzeźnię lub zakład obróbki dziczyzny zgodnie z sekcją III załącznika II do rozporządzenia (WE) nr 853/2004. 2. Właściwe organy przeprowadzają niezbędne kontrole dokumentów w celu sprawdzenia, czy:
3. W przypadku wysyłki zwierząt do innego państwa członkowskiego w celu uboju właściwe organy gospodarstwa pochodzenia i miejsca uboju współpracują ze sobą w celu zapewnienia, by informacje dotyczące łańcucha żywnościowego przedstawione przez podmiot prowadzący przedsiębiorstwo spożywcze były łatwo dostępne dla podmiotu prowadzącego rzeźnię lub zakład obróbki dziczyzny otrzymującego te informacje.” |
| 3) | art. 10 ust. 1 otrzymuje brzmienie: „1. Przeprowadzając badanie przedubojowe, urzędowy lekarz weterynarii weryfikuje wyniki kontroli i oceny informacji dotyczących łańcucha żywnościowego przedstawione przez podmiot prowadzący rzeźnię lub zakład obróbki dziczyzny zgodnie z sekcją III załącznika II do rozporządzenia (WE) nr 853/2004. Urzędowy lekarz weterynarii uwzględnia te kontrole i oceny podczas przeprowadzania badań przedubojowych i poubojowych oraz wszelkie inne istotne informacje pochodzące z dokumentacji gospodarstwa pochodzenia zwierząt.” |
| 4) | w art. 18 wprowadza się następujące zmiany:
|
| 5) | art. 19 ust. 2 formuła wprowadzająca otrzymuje brzmienie: „Jeśli występują oznaki ewentualnego ryzyka dla zdrowia ludzi, zdrowia zwierząt lub dobrostanu zwierząt zgodnie z art. 24, urzędowy lekarz weterynarii przystępuje do przeprowadzenia tych procedur badania poubojowego spośród wymienionych poniżej, które są istotne w związku z oznakami ewentualnego ryzyka, zgodnie z art. 18 ust. 2 lit. c) rozporządzenia (UE) 2017/625 oraz art. 7 i 8 rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/624, przy zastosowaniu nacięć i badania dotykowego tusz i podrobów:”; |
| 6) | art. 20 ust. 2 formuła wprowadzająca otrzymuje brzmienie: „Jeśli występują oznaki ewentualnego ryzyka dla zdrowia ludzi, zdrowia zwierząt lub dobrostanu zwierząt zgodnie z art. 24, urzędowy lekarz weterynarii przystępuje do przeprowadzenia tych procedur badania poubojowego spośród wymienionych poniżej, które są istotne w związku z oznakami ewentualnego ryzyka, zgodnie z art. 18 ust. 2 lit. c) rozporządzenia (UE) 2017/625 oraz art. 7 i 8 rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/624, przy zastosowaniu nacięć i badania dotykowego tusz i podrobów:”; |
| 7) | art. 21 ust. 2 formuła wprowadzająca otrzymuje brzmienie: „Jeśli występują oznaki ewentualnego ryzyka dla zdrowia ludzi, zdrowia zwierząt lub dobrostanu zwierząt zgodnie z art. 24, urzędowy lekarz weterynarii przystępuje do przeprowadzenia tych procedur badania poubojowego spośród wymienionych poniżej, które są istotne w związku z oznakami ewentualnego ryzyka, zgodnie z art. 18 ust. 2 lit. c) rozporządzenia (UE) 2017/625 oraz art. 7 i 8 rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/624, przy zastosowaniu nacięć i badania dotykowego tusz i podrobów:”; |
| 8) | art. 22 ust. 2 formuła wprowadzająca otrzymuje brzmienie: „Jeśli występują oznaki ewentualnego ryzyka dla zdrowia ludzi, zdrowia zwierząt lub dobrostanu zwierząt zgodnie z art. 24, urzędowy lekarz weterynarii przystępuje do przeprowadzenia tych procedur badania poubojowego spośród wymienionych poniżej, które są istotne w związku z oznakami ewentualnego ryzyka, zgodnie z art. 18 ust. 2 lit. c) rozporządzenia (UE) 2017/625 oraz art. 7 i 8 rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/624, przy zastosowaniu nacięć i badania dotykowego tusz i podrobów:”; |
| 9) | art. 23 ust. 2 formuła wprowadzająca otrzymuje brzmienie: „Jeśli występują oznaki ewentualnego ryzyka dla zdrowia ludzi, zdrowia zwierząt lub dobrostanu zwierząt zgodnie z art. 24, urzędowy lekarz weterynarii przystępuje do przeprowadzenia tych procedur badania poubojowego spośród wymienionych poniżej, które są istotne w związku z oznakami ewentualnego ryzyka, zgodnie z art. 18 ust. 2 lit. c) rozporządzenia (UE) 2017/625 oraz art. 7 i 8 rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/624, przy zastosowaniu nacięć i badania dotykowego tusz i podrobów:”; |
| 10) | art. 27 ust. 2 otrzymuje brzmienie: „2. W przypadku gdy zwierzęta zostały poddane ubojowi poza rzeźnią, urzędowy lekarz weterynarii w rzeźni lub zakładzie obróbki dziczyzny sprawdza świadectwo.” |
| 11) | art. 33 ust. 1 otrzymuje brzmienie: „1. Jeżeli u zwierząt wystąpiła dodatnia lub niejednoznaczna reakcja na tuberkulinę lub są inne podstawy, by podejrzewać zakażenie, zwierzęta te poddaje się ubojowi lub obróbce oddzielnie od innych zwierząt, z zachowaniem środków ostrożności w celu uniknięcia ryzyka zanieczyszczenia pozostałych tusz, linii produkcyjnej i personelu obecnego w rzeźni lub zakładzie obróbki dziczyzny.” |
| 12) | art. 34 ust. 1 otrzymuje brzmienie: „1. Jeżeli u zwierząt wystąpiła dodatnia lub niejednoznaczna reakcja w badaniu w kierunku brucelozy lub są inne podstawy, by podejrzewać zakażenie, zwierzęta te poddaje się ubojowi lub obróbce oddzielnie od innych zwierząt, z zachowaniem środków ostrożności w celu uniknięcia ryzyka zanieczyszczenia pozostałych tusz, linii produkcyjnej i personelu obecnego w rzeźni lub zakładzie obróbki dziczyzny.” |
| 13) | w art. 39 wprowadza się następujące zmiany:
|
| 14) | w art. 40 dodaje się ustęp w brzmieniu: „4. Urzędowy lekarz weterynarii dopilnowuje, aby zwierzęta nie były poddawane ubojowi, dopóki nie zweryfikuje on odpowiednich informacji dotyczących łańcucha żywnościowego zgodnie z art. 9 ust. 2 lit. b) w przypadku:
|
| 15) | w art. 42 ust. 2 zdanie pierwsze otrzymuje następujące brzmienie: „Właściwe organy podejmują działanie wobec podmiotu prowadzącego przedsiębiorstwo spożywcze odpowiedzialnego za gospodarstwo pochodzenia zwierząt lub wobec jakiejkolwiek innej zaangażowanej osoby, w tym podmiotu prowadzącego rzeźnię lub zakład obróbki dziczyzny.”; |
| 16) | art. 45 lit. e) otrzymuje brzmienie:
(*3) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2020/687 z dnia 17 grudnia 2019 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/429 w odniesieniu do przepisów dotyczących zapobiegania niektórym chorobom umieszczonym w wykazie oraz ich zwalczania (Dz.U. L 174 z 3.6.2020, s. 64, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2020/687/oj).”;" |
| 17) | w art. 48 wprowadza się następujące zmiany:
|
| 18) | w załączniku I nagłówek w pkt 5 wzoru dokumentu otrzymuje brzmienie:
|
| 19) | w załączniku II pkt 1 lit. b) i c) otrzymują brzmienie:
|
Artykuł 2
Znaki jakości zdrowotnej umieszczone na mięsie, które w wyniku badań przedubojowych i poubojowych uznano za zdatne do spożycia przez ludzi, mogą do dnia 31 grudnia 2028 r. nadal zawierać skróty CE, EC, EF, EG, EK, EO, EY, ES, EÜ, EB, EZ, KE lub WE określone w pkt 1 lit. c) załącznika II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/627, w brzmieniu obowiązującym przed zmianami wprowadzonymi niniejszym rozporządzeniem.
Artykuł 3
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 18 lipca 2025 r.
W imieniu Komisji
Przewodnicząca
Ursula VON DER LEYEN
(1) Dz.U. L 95 z 7.4.2017, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2017/625/oj.
(2) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/627 z dnia 15 marca 2019 r. ustanawiające jednolite praktyczne rozwiązania dotyczące przeprowadzania kontroli urzędowych produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do spożycia przez ludzi zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 oraz zmieniające rozporządzenie Komisji (WE) nr 2074/2005 w odniesieniu do kontroli urzędowych (Dz.U. L 131 z 17.5.2019, s. 51, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2019/627/oj).
(3) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2024/1141 z dnia 14 grudnia 2023 r. zmieniające załączniki II i III do rozporządzenia (WE) nr 853/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do wymogów szczególnych dotyczących higieny w przypadku niektórych rodzajów mięsa, produktów rybołówstwa, produktów mlecznych i jaj (Dz.U. L, 2024/1141, 19.4.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2024/1141/oj).
(4) Rozporządzenie (WE) nr 853/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. ustanawiające szczególne przepisy dotyczące higieny w odniesieniu do żywności pochodzenia zwierzęcego (Dz.U. L 139 z 30.4.2004, s. 55, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2004/853/oj).
(5) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2019/624 z dnia 8 lutego 2019 r. dotyczące szczególnych przepisów w dziedzinie przeprowadzania kontroli urzędowych dotyczących produkcji mięsa oraz obszarów produkcyjnych i obszarów przejściowych w odniesieniu do żywych małży zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 (Dz.U. L 131 z 17.5.2019, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2019/624/oj).
(6) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2021/620 z dnia 15 kwietnia 2021 r. ustanawiające przepisy dotyczące stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/429 w odniesieniu do zatwierdzania statusu obszaru wolnego od choroby i statusu obszaru nieobjętego szczepieniami niektórych państw członkowskich lub ich stref lub kompartmentów w przypadku niektórych chorób umieszczonych w wykazie oraz zatwierdzania programów likwidacji tych chorób umieszczonych w wykazie (Dz.U. L 131 z 16.4.2021, s. 78, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2021/620/oj).
(7) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2020/2002 z dnia 7 grudnia 2020 r. ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/429 w odniesieniu do powiadamiania unijnego i sprawozdawczości unijnej w zakresie chorób umieszczonych w wykazie, formatów i procedur dotyczących przedkładania unijnych programów nadzoru i programów likwidacji choroby i sprawozdawczości w ich zakresie oraz wnioskowania o uznanie statusu obszaru wolnego od choroby, a także komputerowego systemu informacyjnego (Dz.U. L 412 z 8.12.2020, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2020/2002/oj).
(8) Dyrektywa Rady 64/432/EWG z dnia 26 czerwca 1964 r. w sprawie problemów zdrowotnych zwierząt wpływających na handel wewnątrzwspólnotowy bydłem i trzodą chlewną (Dz.U. 121 z 29.7.1964, s. 1977, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/1964/432/oj).
(9) Rozporządzenie (WE) nr 852/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie higieny środków spożywczych (Dz.U. L 139 z 30.4.2004, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2004/852/oj).
(10) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/429 z dnia 9 marca 2016 r. w sprawie przenośnych chorób zwierząt oraz zmieniające i uchylające niektóre akty w dziedzinie zdrowia zwierząt („Prawo o zdrowiu zwierząt”) (Dz.U. L 84 z 31.3.2016, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2016/429/oj).
(11) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2020/687 z dnia 17 grudnia 2019 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/429 w odniesieniu do przepisów dotyczących zapobiegania niektórym chorobom umieszczonym w wykazie oraz ich zwalczania (Dz.U. L 174 z 3.6.2020, s. 64, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2020/687/oj).
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
