ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2025/755
z dnia 16 kwietnia 2025 r.
uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/2631 poprzez doprecyzowanie rodzajów opłat pobieranych przez ESMA od kontrolerów zewnętrznych europejskich zielonych obligacji, spraw, za które są one pobierane, ich wysokości oraz sposobu ich uiszczania
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/2631 z dnia 22 listopada 2023 r. w sprawie europejskich zielonych obligacji oraz opcjonalnego ujawniania informacji na temat obligacji wprowadzanych do obrotu jako zrównoważone środowiskowo i obligacji powiązanych ze zrównoważonym rozwojem (1), w szczególności jego art. 66 ust. 3,
a także mając na uwadze, co następuje:
| (1) | Opłaty, które Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA) ma pobierać od kontrolerów zewnętrznych europejskich zielonych obligacji, powinny w pełni pokrywać wszystkie koszty ponoszone przez ESMA w związku z wpisem kontrolerów zewnętrznych do rejestru, ich uznawaniem i nadzorem nad nimi, w tym koszty bezpośrednie i pośrednie. Koszty pośrednie powinny obejmować część stałych i zmiennych kosztów ogólnych ponoszonych przez ESMA, którą to część można racjonalnie przypisać działaniom nadzorczym prowadzonym na podstawie rozporządzenia (UE) 2023/2631. |
| (2) | Opłaty pobierane za działania ESMA związane z kontrolerami zewnętrznymi należy ustalić na takim poziomie, aby uniknąć znacznego deficytu lub znacznej nadwyżki. W przypadku powtarzających się znacznych nadwyżek lub deficytów wysokość opłat należy zmienić. |
| (3) | Opłaty za wpis kontrolerów zewnętrznych do rejestru należy ustalić na poziomie pozwalającym odzwierciedlić koszty ponoszone przez ESMA przy ocenie wniosków oraz zapewnić spójność z porównywalnymi mandatami ESMA w zakresie nadzoru bezpośredniego. Opłaty pobierane od kontrolerów zewnętrznych, którzy po wpisaniu do rejestru ubiegają się o zezwolenie na prowadzenie działalności jako zatwierdzający kontroler zewnętrzny kontrolera zewnętrznego z państwa trzeciego, powinny uwzględniać fakt, że kontrolerzy ci zostali już ocenieni i wpisani do rejestru przez ESMA. |
| (4) | Kontrolerzy zewnętrzni z państw trzecich mogą oferować usługi określone w rozporządzeniu (UE) 2023/2631 na podstawie wpisu do rejestru w oparciu o system równoważności, na podstawie uznania lub na podstawie zezwolenia na zatwierdzenie przez kontrolera zewnętrznego mającego siedzibę w Unii, który został wpisany do rejestru ESMA. Opłaty uiszczane na rzecz ESMA powinny odzwierciedlać różny zakres działań nadzorczych, a tym samym różny poziom kosztów związanych z każdą z tych opcji. Opłaty pobierane od kontrolerów zewnętrznych z państw trzecich ubiegających się o wpis do rejestru w ramach systemu równoważności powinny zatem uwzględniać mniejszy nakład pracy w związku z nadzorem i niższe koszty, ponieważ kontrolerzy ci są już wpisani do rejestru w państwie trzecim, a zatem zostali już ocenieni i podlegają nadzorowi w tym państwie trzecim. Kontrolerzy zewnętrzni z państw trzecich ubiegający się o uznanie powinni uiszczać takie same opłaty jak kontrolerzy zewnętrzni z siedzibą w Unii, aby odzwierciedlić fakt, że nakład pracy w związku z nadzorem i koszty są takie same. |
| (5) | Aby zapobiec tworzeniu barier utrudniających małym kontrolerom zewnętrznym wejście na rynek, konieczne jest wprowadzenie progu obrotu, poniżej którego kontrolerzy zewnętrzni nie podlegają rocznym opłatom nadzorczym przez trzy lata po ich rejestracji lub uznaniu. |
| (6) | Zgodnie z art. 66 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2023/2631 próg ten powinien opierać się na rocznym obrocie na poziomie grupy. Roczny obrót należy określić na podstawie skonsolidowanego sprawozdania finansowego sporządzonego zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE (2). Aby zapewnić proporcjonalność w perspektywie długoterminowej, konieczne jest wprowadzenie górnego limitu opłat wyrażonego jako odsetek właściwego obrotu. Aby zapewnić ESMA pewien stopień przewidywalności w zakresie pobieranych opłat, należy również ustalić minimalną opłatę dla wszystkich kontrolerów zewnętrznych, których obrót przekracza wspomniany próg. Tę minimalną opłatę należy ustalić na poziomie zapewniającym spójność z porównywalnymi mandatami ESMA w zakresie nadzoru bezpośredniego. |
| (7) | Właściwe organy krajowe ponoszą koszty, gdy pomagają ESMA w wykonywaniu jego zadań nadzorczych, w szczególności gdy te właściwe organy krajowe udzielają ESMA pomocy zgodnie z art. 55 ust. 4 i art. 56 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2023/2631. Opłaty pobierane przez ESMA od kontrolerów zewnętrznych europejskich zielonych obligacji powinny zatem pokrywać również te koszty. W celu uniknięcia sytuacji, w której właściwe organy krajowe ponoszą stratę lub osiągają zysk w związku z wykonywaniem przekazanych im zadań lub udzielaniem pomocy ESMA, ESMA powinien dokonywać zwrotu tylko faktycznych kosztów poniesionych przez te właściwe organy krajowe. |
| (8) | Zgodnie z art. 66 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2023/2631skonsultowano się z ESMA w sprawie treści niniejszego rozporządzenia, |
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
Opłaty za wpis do rejestru, uznanie i zezwolenie
1. Każda osoba lub podmiot, którzy składają wniosek o wpis do rejestru jako kontroler zewnętrzny europejskich zielonych obligacji na podstawie art. 23 rozporządzenia (UE) 2023/2631, uiszczają na rzecz ESMA opłatę w wysokości 40 000 EUR.
2. Kontroler zewnętrzny z państwa trzeciego, który składa wniosek o wpis do rejestru jako kontroler zewnętrzny europejskich zielonych obligacji na podstawie art. 39 rozporządzenia (UE) 2023/2631, uiszcza na rzecz ESMA opłatę w wysokości 10 000 EUR.
3. Kontroler zewnętrzny z państwa trzeciego, który składa wniosek o uznanie na podstawie art. 42 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2023/2631, uiszcza na rzecz ESMA opłatę w wysokości 40 000 EUR.
4. Kontroler zewnętrzny europejskich zielonych obligacji, który - po uzyskaniu wpisu do rejestru - składa wniosek o zezwolenie na prowadzenie działalności jako zatwierdzający kontroler zewnętrzny na podstawie art. 43 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2023/2631, uiszcza na rzecz ESMA opłatę w wysokości 20 000 EUR.
Artykuł 2
Roczne opłaty nadzorcze
1. Kontroler zewnętrzny, którego roczny obrót uzyskany na poziomie grupy nie przekracza 5 000 000 EUR, jest zwolniony z obowiązku uiszczania na rzecz ESMA rocznej opłaty nadzorczej. Zwolnienie to stosuje się do końca trzeciego pełnego roku kalendarzowego od wpisu do rejestru lub uznania, stosownie do przypadku. Po tej dacie ci kontrolerzy zewnętrzni uiszczają roczną opłatę nadzorczą obliczaną zgodnie z ust. 2.
2. ESMA oblicza całkowite roczne koszty nadzoru i roczną opłatę nadzorczą dla danego kontrolera zewnętrznego w następujący sposób:
| a) | całkowite roczne koszty nadzoru za dany rok (n) są równe szacowanym wydatkom związanym z nadzorowaniem działalności kontrolerów zewnętrznych zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2023/2631 i uwzględnionym w budżecie ESMA na ten rok; |
| b) | roczna opłata nadzorcza pobierana od kontrolera zewnętrznego za dany rok (n) jest równa całkowitym rocznym kosztom nadzoru określonym zgodnie z lit. a) podzielonym między wszystkich kontrolerów zewnętrznych - z wyjątkiem tych kontrolerów zewnętrznych, którzy są zwolnieni z opłaty na podstawie ust. 1 w roku (n) - proporcjonalnie do ich właściwego obrotu obliczonego zgodnie z art. 3; |
| c) | roczna opłata nadzorcza pobierana od kontrolera zewnętrznego nie może przekraczać 3 % jego właściwego obrotu. Roczna opłata nadzorcza uiszczana przez kontrolera zewnętrznego nie może być jednak niższa niż 30 000 EUR. |
3. Na zasadzie odstępstwa od ust. 1 i 2 opłata nadzorcza za pierwszy rok jest równa opłacie, o której mowa w art. 1 ust. 1, lub, w stosownych przypadkach, opłacie, o której mowa w art. 1 ust. 2, lub w stosownych przypadkach, opłacie, o której mowa w art. 1 ust. 3, pomnożonej przez liczbę dni między datą wpisu do rejestru lub uznania a końcem roku i podzielonej przez całkowitą liczbę dni w danym roku.
4. Kontroler zewnętrzny, który został wpisany do rejestru lub uznany w grudniu, nie uiszcza opłaty nadzorczej za pierwszy rok.
Artykuł 3
Właściwy obrót
1. Kontrolerzy zewnętrzni przechowują zbadane sprawozdania finansowe, w których dokonano wyraźnego rozróżnienia między przychodami uzyskanymi z usług kontroli zewnętrznej a ich innymi przychodami.
2. Właściwy obrót kontrolera zewnętrznego za dany rok (n), o którym mowa w art. 2 ust. 2, stanowi sumę przychodów danego kontrolera zewnętrznego uzyskanych ze świadczenia usług kontroli zewnętrznej na podstawie zbadanych sprawozdań finansowych za rok (n-2).
3. Aby obliczyć współczynnik obrotu każdego kontrolera zewnętrznego, ESMA dzieli właściwy obrót danego kontrolera zewnętrznego w roku (n-2) przez właściwy obrót wszystkich kontrolerów zewnętrznych w roku (n-2), pomniejszony o obrót kontrolerów zewnętrznych zwolnionych z obowiązku uiszczania rocznej opłaty nadzorczej zgodnie z art. 2 ust. 1. W przypadku gdy w odniesieniu do danego kontrolera zewnętrznego nie jest dostępne zbadane sprawozdanie finansowe za rok (n-2), ESMA stosuje zbadane sprawozdanie finansowe tego kontrolera zewnętrznego za rok (n-1).
4. Jeżeli kontroler zewnętrzny nie prowadził działalności przez pełny rok (n-2) lub (n-1), ESMA oblicza właściwy obrót tego kontrolera zewnętrznego zgodnie z ust. 2, dokonując w odniesieniu do tego kontrolera zewnętrznego ekstrapolacji wartości obliczonych dla liczby miesięcy, w których ten kontroler zewnętrzny prowadził działalność w roku (n-2) lub (n-1), na cały rok (n-2) lub (n-1).
5. Kontrolerzy zewnętrzni co roku przekazują ESMA zbadane sprawozdania finansowe, o których mowa w ust. 1. Kontrolerzy zewnętrzni przedkładają je ESMA drogą elektroniczną nie później niż dnia 30 września każdego roku (n-1). Kontroler zewnętrzny, który został wpisany do rejestru lub uznany po dniu 30 września, przekazuje ESMA swoje zbadane sprawozdanie finansowe niezwłocznie po wpisaniu do rejestru lub uznaniu i do końca roku kalendarzowego, w którym dokonano wpisu do rejestru lub uznania.
6. ESMA przelicza przychody uzyskane z usług kontroli zewnętrznej, które są wykazywane w walucie innej niż euro, na euro z zastosowaniem średniego kursu wymiany euro obowiązującego w okresie, w którym ujęto te przychody. W tym celu ESMA stosuje referencyjny kurs wymiany euro publikowany przez Europejski Bank Centralny.
Artykuł 4
Ogólne zasady dokonywania płatności
Wszystkie opłaty uiszczane są w euro. W przypadku wszelkich opóźnień w płatnościach nalicza się odsetki za zwłokę określone w art. 99 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2024/2509 (3).
Artykuł 5
Uiszczanie opłat za wpis do rejestru, uznanie i zezwolenie
1. Opłaty za wpis do rejestru, uznanie i zezwolenie stają się należne w momencie składania przez kontrolera zewnętrznego wniosku o wpis do rejestru, uznanie lub zezwolenie i są płatne w całości w terminie 30 dni od daty wystawienia faktury przez ESMA.
2. ESMA nie zwraca opłat za wpis do rejestru, uznanie lub zezwolenie kontrolerom zewnętrznym, którzy zdecydują się wycofać wniosek o wpis do rejestru, uznanie lub zezwolenie.
Artykuł 6
Uiszczanie rocznych opłat nadzorczych
1. Roczna opłata nadzorcza, o której mowa w art. 2, staje się należna na początku każdego roku kalendarzowego i jest płatna w całości na rzecz ESMA w ciągu pierwszych trzech miesięcy tego roku. ESMA przekazuje każdemu kontrolerowi zewnętrznemu fakturę określającą należną opłatę nadzorczą najpóźniej na 30 dni przed ostatecznym terminem płatności.
2. ESMA w żadnym wypadku nie zwraca uiszczonych rocznych opłat nadzorczych.
Artykuł 7
Zwrot kosztów poniesionych przez właściwe organy krajowe
1. Opłaty, o których mowa w art. 1 i 2, pobiera wyłącznie ESMA.
2. ESMA zwraca właściwym organom krajowym faktyczne koszty poniesione w związku z wykonywaniem zadań na podstawie rozporządzenia (UE) 2023/2631, w szczególności wszelkich zadań wykonywanych na podstawie art. 55 ust. 4 lub art. 56 ust. 5 tego rozporządzenia. Przypadające do zwrotu koszty obejmują wszystkie stałe i zmienne koszty związane ze świadczeniem pomocy na rzecz ESMA.
Artykuł 8
Wejście w życie
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 16 kwietnia 2025 r.
W imieniu Komisji
Przewodnicząca
Ursula VON DER LEYEN
(1) Dz.U. L, 2023/2631, 30.11.2023, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2023/2631/oj.
(2) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie rocznych sprawozdań finansowych, skonsolidowanych sprawozdań finansowych i powiązanych sprawozdań niektórych rodzajów jednostek, zmieniająca dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2006/43/WE oraz uchylająca dyrektywy Rady 78/660/EWG i 83/349/EWG (Dz.U. L 182 z 29.6.2013, s. 19, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2013/34/oj).
(3) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2024/2509 z dnia 23 września 2024 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii (Dz.U. L, 2024/2509, 26.9.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/2509/oj).
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
