ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2025/1477
z dnia 21 maja 2025 r.
uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1735 przez określenie zasad dotyczących identyfikacji upoważnionych producentów ropy naftowej i gazu, którzy muszą wnieść wkład w osiągnięcie celu Unii dotyczącego dostępnej mocy zatłaczania CO2 do 2030 r., zasad obliczania ich odpowiednich wkładów oraz obowiązków sprawozdawczych
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1735 z dnia 13 czerwca 2024 r. w sprawie ustanowienia ram środków na rzecz wzmocnienia europejskiego ekosystemu produkcji technologii neutralnych emisyjnie i zmieniające rozporządzenie (UE) 2018/1724 (1), w szczególności jego art. 23 ust. 12 lit. a) i c),
a także mając na uwadze, co następuje:
| (1) | Art. 23 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2024/1735 stanowi, że podmioty posiadające zezwolenie zdefiniowane w art. 1 pkt 3 dyrektywy 94/22/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (2) mają wnieść wkład w ogólnounijny cel dotyczący dostępnej mocy zatłaczania CO2 do 2030 r. proporcjonalnie do ilości gazu ziemnego i ropy naftowej wyprodukowanych przez nie w Unii w okresie od dnia 1 stycznia 2020 r. do dnia 31 grudnia 2023 r. |
| (2) | Zgodnie z art. 23 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2024/1735 w oparciu o informacje przekazane Komisji przez państwa członkowskie na podstawie art. 23 ust. 2 tego rozporządzenia do dnia 30 września 2024 r. Komisja ma określić indywidualne wkłady podmiotów posiadających zezwolenie w realizację unijnego celu dotyczącego mocy zatłaczania CO2 do 2030 r. |
| (3) | W tym celu konieczne jest przede wszystkim uzupełnienie przepisów, na podstawie których należy identyfikować posiadaczy zezwoleń podlegających obowiązkowi wniesienia wkładu oraz obliczać ich indywidualne wkłady. |
| (4) | Zgodnie z art. 23 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2024/1735 Komisja ma określić próg produkcji, poniżej którego posiadacz zezwolenia jest wyłączony z obowiązku wniesienia wkładu. Celem tego progu jest skoncentrowanie wysiłków administracyjnych organów krajowych i podmiotów zobowiązanych na tych podmiotach, które ze względu na swoją znaczącą działalność w zakresie produkcji węglowodorów dysponują środkami finansowymi i technicznymi umożliwiającymi inwestowanie w uruchamianie miejsc składowania geologicznego CO2. Zgodnie z art. 23 ust. 5, aby osiągnąć docelowe wielkości dostępnej mocy zatłaczania, podmioty zobowiązane mogą inwestować w projekty składowania CO2 lub je opracowywać, samodzielnie lub we współpracy, mogą zawierać umowy z innymi podmiotami zobowiązanymi oraz mogą zawierać umowy z podmiotami realizującymi projekty w zakresie składowania lub osobami trzecimi realizującymi projekty składowania lub inwestorami w celu wywiązania się ze zobowiązań w zakresie ich wkładu. |
| (5) | Przy określaniu progu produkcji konieczne jest również zwrócenie szczególnej uwagi na MŚP oraz zapewnienie sprawiedliwego podziału wyłączonej mocy zatłaczania między podmioty zobowiązane. |
| (6) | Należy zatem wyłączyć posiadaczy zezwoleń, którzy w okresie od dnia 1 stycznia 2020 r. do dnia 31 grudnia 2023 r. wyprodukowali mniej niż 610 tys. ton oleju ekwiwalentnego do gazu ziemnego i ropy naftowej i którzy odpowiadają za całkowitą produkcję gazu ziemnego i ropy naftowej stanowiącą mniej niż 5 % całkowitej unijnej produkcji gazu ziemnego i ropy naftowej w tym okresie. |
| (7) | Wielkość każdego wkładu należy obliczać proporcjonalnie, dzieląc wielkości wyprodukowane przez każdy podmiot zobowiązany przez sumę produkcji wszystkich podmiotów zobowiązanych. Stosunek ten należy następnie pomnożyć przez ogólnounijny cel dotyczący mocy zatłaczania CO2 do 2030 r., tj. 50 mln ton rocznie. |
| (8) | Niektóre państwa członkowskie pozwalają więcej niż jednemu podmiotowi na posiadanie tego samego zezwolenia. W takich przypadkach dane państwo członkowskie powinno wskazać wielkość produkcji każdego posiadacza wspólnego zezwolenia, tak aby Komisja mogła ustalić, czy podlega on obowiązkowi wnoszenia wkładu, i określić wielkość jego wkładu, czy też należy go wyłączyć. |
| (9) | Zezwolenia mogły zostać przeniesione z jednego podmiotu prawnego na drugi w okresie od 1 stycznia 2020 r. do 31 grudnia 2023 r. Aby dokładnie podzielić wielkość produkcji między podmiot przekazujący a podmiot przejmujący, należy określić właściwy moment w czasie na potrzeby podziału produkcji oraz odpowiadający mu obowiązek wniesienia wkładu przez poszczególnych posiadaczy zezwolenia. |
| (10) | Aby cała produkcja na terytorium Unii w okresie od dnia 1 stycznia 2020 r. do dnia 31 grudnia 2023 r. przełożyła się na obowiązek wniesienia wkładu w rozwój mocy zatłaczania CO2, należy wprowadzić przepis dotyczący posiadaczy zezwoleń, którzy przestali legalnie istnieć w tym okresie, a także do dnia 31 grudnia 2030 r. |
| (11) | Aby monitorować postępy w osiąganiu ogólnounijnego docelowego poziomu mocy zatłaczania CO2, zgodnie z art. 42 ust. 7 rozporządzenia (UE) 2024/1735, należy przewidzieć standardowy zestaw informacji wymaganych na potrzeby sprawozdań, o których mowa w art. 23 ust. 6 rozporządzenia (UE) 2024/1735, w oparciu o informacje przekazane przez podmioty zobowiązane samodzielnie lub we współpracy, jeżeli współpracują one zgodnie z art. 23 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2024/1735. |
| (12) | Zgodnie z art. 23 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2024/1735 w terminie do dnia 30 czerwca 2025 r. posiadacze zezwoleń mają przedłożyć Komisji plan określający szczegółowo sposób, w jaki zamierzają wywiązać się ze zobowiązań w zakresie ich wkładu w realizację unijnego celu dotyczącego mocy zatłaczania CO2 do 2030 r. Aby zapewnić posiadaczom zezwoleń czas na przygotowanie i przedłożenie tego planu do dnia 30 czerwca 2025 r., niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie w trybie pilnym, |
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
Definicje
Do celów niniejszego rozporządzenia stosuje się następujące definicje:
| 1) | „posiadacz zezwolenia” oznacza podmiot prawny, zgłoszony Komisji przez państwa członkowskie zgodnie z art. 23 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2024/1735 jako posiadacz zezwolenia zdefiniowanego w art. 1 pkt 3 dyrektywy 94/22/WE, który posiadał odpowiednie zezwolenie w okresie od dnia 1 stycznia 2020 r. do dnia 31 grudnia 2023 r., lub obecny posiadacz, jeżeli się różnią; |
| 2) | „podmiot zobowiązany” oznacza posiadacza zezwolenia, który podlega indywidualnemu wkładowi w ogólnounijny cel dotyczący dostępnej mocy zatłaczania CO2 określony w art. 20 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2024/1735; |
| 3) | „podmiot wyłączony” oznacza posiadacza zezwolenia, który nie podlega indywidualnemu wkładowi w ogólnounijny cel dotyczący dostępnej mocy zatłaczania CO2 określony w art. 20 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2024/1735. |
Artykuł 2
Dodatkowe zasady identyfikacji podmiotów zobowiązanych
1. Gdy zezwolenie posiada wspólnie więcej niż jeden podmiot, odpowiednie państwo członkowskie informuje Komisję o wielkości produkcji każdego posiadacza wspólnego zezwolenia.
2. W przypadku gdy w danym okresie produkcji zezwolenie zostało przeniesione między podmiotami zobowiązanymi, data tego przeniesienia jest właściwym momentem na potrzeby podziału produkcji i odpowiadającego mu obowiązku wniesienia wkładu między posiadaczy zezwolenia.
3. W przypadku gdy posiadacz zezwolenia przestanie prawnie istnieć do dnia 31 grudnia 2030 r. lub jeżeli odpowiednie zezwolenie zostanie przeniesione na nowy podmiot prawny, obowiązek wniesienia wkładu odpowiadający danej działalności związanej z produkcją ropy naftowej i gazu ziemnego w okresie od dnia 1 stycznia 2020 r. do dnia 31 grudnia 2023 r. spoczywa na kolejnym posiadaczu zezwolenia.
Artykuł 3
Identyfikacja podmiotów wyłączonych
1. Posiadaczy zezwoleń, którzy w okresie od dnia 1 stycznia 2020 r. do dnia 31 grudnia 2023 r. wyprodukowali w Unii mniej niż 610 tys. ton oleju ekwiwalentnego do gazu ziemnego i ropy naftowej i którzy odpowiadają za całkowitą produkcję gazu ziemnego i ropy naftowej stanowiącą mniej niż 5 % całkowitej unijnej produkcji gazu ziemnego i ropy naftowej w tym okresie, uznaje się za podmioty wyłączone.
2. Do celów art. 23 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2024/1735 podmioty wyłączone, które eksploatują składowiska CO2, uznaje się za osoby trzecie realizujące projekty w zakresie składowania lub inwestorów zgodnie z art. 23 ust. 5 lit. c) tego rozporządzenia.
Artykuł 4
Metoda obliczania indywidualnego proporcjonalnego wkładu podmiotów zobowiązanych
1. Zgodnie z art. 23 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2024/1735 oraz do celów obliczania proporcjonalnego produkcja ropy naftowej i gazu ziemnego jest normalizowana w kilotonach oleju ekwiwalentnego.
2. Udział indywidualnego proporcjonalnego wkładu każdego podmiotu zobowiązanego oblicza się na podstawie następującego wzoru wyrażonego w kilotonach oleju ekwiwalentnego:
(Produkcja ogółem od 1 stycznia 2020 r. do 31 grudnia 2023 r. podmiotu zobowiązanego)/(całkowita produkcja od dnia 1 stycznia 2020 r. do dnia 31 grudnia 2023 r. wszystkich podmiotów zobowiązanych) × 100 = % z 50 mln ton rocznej mocy zatłaczania CO2
Artykuł 5
Roczne sprawozdania z postępów składane przez podmioty zobowiązane
1. Sprawozdania, o których mowa w art. 23 ust. 6 rozporządzenia (UE) 2024/1735, zawierają co najmniej następujący zestaw informacji na temat projektów składowania CO2 realizowanych przez podmioty, przedstawionych w możliwie jak najbardziej szczegółowy sposób na danym etapie rozwoju:
| a) | odpowiednie obowiązki wniesienia wkładu w odniesieniu do mocy zatłaczania oraz lokalizację odpowiednich składowisk CO2 wraz ze współrzędnymi w powszechnie używanym formacie pliku GIS; |
| b) | tożsamość odpowiedzialnego kierownika procesu realizacji i dane kontaktowe przedsiębiorstwa, w szczególności w odniesieniu do potencjalnych odbiorców składowania; |
| c) | docelową formację geologiczną i oczekiwaną całkowitą zdolność składowania (w mln ton CO2) na składowisko; |
| d) | oczekiwaną roczną moc zatłaczania (w mln ton CO2 rocznie) na składowisko, jak określono w odpowiednim pozwoleniu na składowanie, a także przewidywaną datę zakończenia zatłaczania i ewentualną potencjalną ekspansję po 2030 r.; |
| e) | planowany(-e) tryb(-y) transportu CO2 i powiązaną infrastrukturę transportową, które będą potrzebne od punktu przekazania (3) do miejsca zatłaczania; |
| f) | planowaną infrastrukturę transportu CO2, która będzie potrzebna do transportu CO2 do punktu przekazania, w tym spodziewaną datę rozpoczęcia jej eksploatacji, a także mające zastosowanie wymogi dotyczące jakości CO2; |
| g) | planowane źródła CO2, który ma być składowany, w tym dostawców wychwyconego CO2, z którymi zawarto umowy handlowe dotyczące wykorzystania odpowiedniej mocy zatłaczania w ciągu pierwszych 5 lat eksploatacji; |
| h) | oczekiwane daty ostatecznej decyzji inwestycyjnej oraz oczekiwaną moc zatłaczania, która zostanie udostępniona w sposób operacyjny do końca 2030 r. lub wcześniej; |
| i) | szczegółowe sprawozdanie z ich działań w zakresie zaangażowania zainteresowanych stron, w tym w szczególności na temat zaangażowania społeczności lokalnych i innych odpowiednich zainteresowanych stron w proces opracowywania projektów dotyczących składowania CO2; |
| j) | specjalną sekcję przedstawiającą przewidywane korzyści gospodarcze, społeczne i klimatyczne wynikające z działań związanych z wychwytywaniem i składowaniem dwutlenku węgla w kraju lub regionie, w którym zostanie uruchomione składowisko CO2. |
2. Informacje przedstawione w rocznym sprawozdaniu z postępów, o którym mowa w ust. 1, są aktualizowane w okresie między sprawozdaniami rocznymi w odniesieniu do istotnych zmian, które mają wpływ na operacyjne zdolności magazynowania albo na harmonogram odpowiednich projektów. Roczne sprawozdanie z postępów zawiera również szczegółowy opis składowiska, niezbędny do złożenia wniosku o pozwolenie na składowanie zgodnie z art. 7 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/31/WE (4), oraz harmonogram i warunki, na jakich moc zatłaczania składowiska zostanie wprowadzona do obrotu w celu wypełnienia obowiązku wniesienia wkładu. Informacje te obejmują szczegółowy plan działania dotyczący kluczowych etapów gotowości technicznej i handlowej oraz punktów decyzyjnych, a także ryzyka, niepewności i strategii łagodzących, o których potencjalni klienci komercyjni musieliby wiedzieć, aby móc podjąć własne decyzje inwestycyjne.
3. Zgodnie z art. 47 rozporządzenia (UE) 2024/1735 tajemnice przedsiębiorstwa i tajemnice handlowe oraz inne szczególnie chronione, poufne i niejawne informacje istotne dla sprawozdawczości na podstawie ust. 1 niniejszego artykułu wyłącza się z opublikowanej wersji rocznego sprawozdania z postępów.
Artykuł 6
Wejście w życie
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 21 maja 2025 r.
W imieniu Komisji
Przewodnicząca
Ursula VON DER LEYEN
(1) Dz.U. L, 2024/1735, 28.6.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/1735/oj.
(2) Dyrektywa 94/22/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 30 maja 1994 r. w sprawie warunków udzielania i korzystania z zezwoleń na poszukiwanie, badanie i produkcję węglowodorów (Dz.U. L 164 z 30.6.1994, s. 3, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/1994/22/oj).
(3) Zdefiniowana jako granica instalacji objętej systemem ETS zgodnie z dyrektywą 2003/87/WE.
(4) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/31/WE z dnia 23 kwietnia 2009 r. w sprawie geologicznego składowania dwutlenku węgla oraz zmieniająca dyrektywę Rady 85/337/EWG, Euratom, dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2000/60/WE, 2001/80/WE, 2004/35/WE, 2006/12/WE, 2008/1/WE i rozporządzenie (WE) nr 1013/2006 (Dz.U. L 140 z 5.6.2009, s. 114, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2009/31/oj).
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
