WYTYCZNE EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO (UE) 2025/1521
z dnia 15 lipca 2025 r.
zmieniające wytyczne (UE) 2017/697 w sprawie wykonywania opcji i swobód uznania przewidzianych w prawie Unii przez właściwe organy krajowe w stosunku do mniej istotnych instytucji (EBC/2017/9) (EBC/2025/25)
RADA PREZESÓW EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) nr 1024/2013 z dnia 15 października 2013 r. powierzające Europejskiemu Bankowi Centralnemu szczególne zadania w odniesieniu do polityki związanej z nadzorem ostrożnościowym nad instytucjami kredytowymi (1), w szczególności art. 6 ust. 1 i art. 6 ust. 5 lit. a) i c),
a także mając na uwadze, co następuje:
| (1) | Wytyczne Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2017/697 (EBC/2017/9) (2) ustalają ogólną politykę w zakresie wykonywania przez właściwe organy krajowe niektórych opcji i swobód uznania dostępnych w prawie Unii w odniesieniu do mniej istotnych instytucji. Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1623 (3) usunięto przewidzianą w art. 178 ust. 1 lit. b) rozporządzenia Rady (UE) nr 575/2013 (4) możliwość przedłużenia przez właściwe organy do 180 dni liczby dni przeterminowania zobowiązania, po upływie których istotne zobowiązanie kredytowe, o którym mowa w tym artykule, uznaje się za niewykonane. W celu dostosowania wytycznych (UE) 2017/697 (EBC/2017/9) do rozporządzenia (UE) nr 575/2013 w odniesieniu do usunięcia tej możliwości należy skreślić odpowiednie postanowienie tych wytycznych. |
| (2) | Rozporządzeniem (UE) 2024/1623 zmieniono art. 138 rozporządzenia (UE) nr 575/2013 poprzez dodanie wymogu, mającego zastosowanie od dnia 1 stycznia 2025 r., zgodnie z którym do celów stosowania metody standardowej do obliczania kwot ekspozycji ważonych ryzykiem w odniesieniu do ekspozycji wobec instytucji instytucja nie może stosować oceny kredytowej wydanej przez zewnętrzną instytucję oceny wiarygodności kredytowej (ECAI), w której to ocenie zawarto założenia dotyczące domyślnego wsparcia ze strony rządu, chyba że dotyczy to instytucji, której właścicielem lub założycielem i jednostką sponsorującą są: rządy centralne, samorządy regionalne lub władze lokalne. Zmieniony art. 138 stanowi ponadto, że w przypadku gdy jedynymi ocenami kredytowymi ECAI, które istnieją dla instytucji nienależącej do kategorii instytucji objętych wyłączeniem, są oceny kredytowe ECAI zawierające takie założenia dotyczące domyślnego wsparcia ze strony rządu, ekspozycje wobec takiej instytucji muszą być traktowane jak ekspozycje wobec instytucji bez ratingu, zgodnie z art. 121 rozporządzenia (UE) nr 575/2013. |
| (3) | EBC widzi potrzebę zezwolenia na dalsze stosowanie ocen kredytowych ECAI, które zawierają założenia dotyczące domyślnego wsparcia ze strony rządu, w przypadku gdy dana instytucja nie należy do kategorii instytucji objętych wyłączeniem, z takim skutkiem, że ekspozycje wobec takiej instytucji nie muszą być traktowane jak ekspozycje wobec instytucji bez ratingu. Stosowanie takich ocen kredytowych ECAI powinno być kontynuowane przez ograniczony okres od daty rozpoczęcia stosowania zmiany art. 138 rozporządzenia (UE) nr 575/2013. W związku z tym EBC uważa za konieczne, aby właściwe organy krajowe korzystały do dnia 1 stycznia 2027 r. z opcji przejściowej przewidzianej w art. 495e rozporządzenia (UE) nr 575/2013 w celu umożliwienia dalszego stosowania takich ocen kredytowych przez ograniczony okres. |
| (4) | Należy zatem odpowiednio zmienić wytyczne (UE) 2017/679 (EBC/2017/9), |
PRZYJMUJE NINIEJSZE WYTYCZNE:
Artykuł 1
Zmiany
W wytycznych (UE) 2017/697 (EBC/2017/9) wprowadza się następujące zmiany:
| 1) | skreśla się art. 4; |
| 2) | dodaje się art. 9a w brzmieniu: „ Artykuł 9a Artykuł 495e rozporządzenia (UE) nr 575/2013: rozwiązania przejściowe dotyczące sporządzanej przez ECAI oceny kredytowej instytucji Na zasadzie odstępstwa od art. 138 lit. g) rozporządzenia (UE) nr 575/2013 do dnia 1 stycznia 2027 r. właściwe organy krajowe zezwalają instytucjom na dalsze stosowanie oceny kredytowej sporządzanej przez ECAI w odniesieniu do instytucji, w której to ocenie zawarto założenia dotyczące domyślnego wsparcia ze strony rządu.” |
Artykuł 2
Skuteczność i implementacja
1. Niniejsze wytyczne stają się skuteczne w dniu zawiadomienia o nich właściwych organów krajowych uczestniczących państw członkowskich.
2. Właściwe organy krajowe uczestniczących państw członkowskich stosują się do postanowień niniejszych wytycznych od dnia 1 stycznia 2026 r.
Artykuł 3
Adresaci
Niniejsze wytyczne są skierowane do właściwych organów krajowych uczestniczących państw członkowskich.
Sporządzono we Frankfurcie nad Menem dnia 15 lipca 2025 r.
W imieniu Rady Prezesów EBC
Prezes EBC
Christine LAGARDE
(1) Dz.U. L 287 z 29.10.2013, s. 63, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2013/1024/oj.
(2) Wytyczne Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2017/697 z dnia 4 kwietnia 2017 r. w sprawie wykonywania opcji i swobód uznania przewidzianych w prawie Unii przez właściwe organy krajowe w stosunku do mniej istotnych instytucji (Dz.U. L 101 z 13.4.2017, s. 156), ELI: http://data.europa.eu/eli/guideline/2017/697/oj).
(3) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1623 z dnia 31 maja 2024 r. w sprawie zmiany rozporządzenia (UE) nr 575/2013 w odniesieniu do wymogów dotyczących ryzyka kredytowego, ryzyka związanego z korektą wyceny kredytowej, ryzyka operacyjnego, ryzyka rynkowego oraz minimalnego progu kapitałowego (Dz.U. L 2024/1623 z 19.6.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/1623/oj).
(4) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie wymogów ostrożnościowych dla instytucji kredytowych oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 648/2012 (Dz.U. L 176 z 27.6.2013, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2013/575/oj).
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
