ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2025/1538
z dnia 25 lipca 2025 r.
poddające rejestracji przywóz nowych opon pneumatycznych, gumowych, w rodzaju stosowanych w pojazdach samochodowych, autobusach lub samochodach ciężarowych, o indeksie nośności nieprzekraczającym 121, pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1036 z dnia 8 czerwca 2016 r. w sprawie ochrony przed przywozem produktów po cenach dumpingowych z krajów niebędących członkami Unii Europejskiej (1) („rozporządzenie podstawowe”), w szczególności jego art. 14 ust. 5,
po poinformowaniu państw członkowskich,
a także mając na uwadze, co następuje:
| (1) | 21 maja 2025 r. Komisja Europejska („Komisja”) powiadomiła w zawiadomieniu opublikowanym w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (2) o wszczęciu postępowania antydumpingowego dotyczącego przywozu do Unii nowych opon pneumatycznych, gumowych, w rodzaju stosowanych w pojazdach samochodowych, autobusach lub samochodach ciężarowych, o indeksie nośności nieprzekraczającym 121 („opony do samochodów osobowych i lekkich samochodów ciężarowych”), pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej. |
| (2) | Wszczęcie to nastąpiło w następstwie skargi złożonej 7 kwietnia 2025 r. przez koalicję przeciwko nieuczciwemu przywozowi opon („Coalition Against Unfair Tyre Import”) w imieniu producentów reprezentujących ponad 25 % całkowitej unijnej produkcji opon do samochodów osobowych i lekkich samochodów ciężarowych. |
1. PRODUKT PODLEGAJĄCY REJESTRACJI
| (3) | Produktem podlegającym rejestracji („produkt objęty postępowaniem”) są nowe opony pneumatyczne, gumowe, w rodzaju stosowanych: w pojazdach samochodowych (w tym samochodach osobowo-towarowych (kombi) i samochodach wyścigowych) oraz w autobusach lub samochodach ciężarowych, o indeksie nośności nieprzekraczającym 121, pochodzące z Chińskiej Republiki Ludowej, obecnie objęte kodami CN 4011 10 11 i 4011 20 10 . |
2. REJESTRACJA
| (4) | Na podstawie art. 14 ust. 5 rozporządzenia podstawowego przywóz produktu objętego postępowaniem może zostać poddany rejestracji w celu zagwarantowania, w razie wprowadzenia ceł antydumpingowych w wyniku dochodzenia, możliwości pobrania tych ceł od zarejestrowanego przywozu z mocą wsteczną, przy spełnieniu niezbędnych warunków, zgodnie z obowiązującymi przepisami. |
| (5) | Komisja podjęła decyzję o poddaniu rejestracji przywozu produktu objętego postępowaniem z własnej inicjatywy na podstawie art. 14 ust. 5 rozporządzenia podstawowego. Warunki poboru ceł z mocą wsteczną zostaną ocenione w ewentualnym rozporządzeniu nakładającym cła ostateczne. |
| (6) | Jakiekolwiek przyszłe zobowiązania oparte będą na wynikach dochodzenia antydumpingowego. |
| (7) | Na podstawie obliczeń przedstawionych w skardze wzywającej do wszczęcia dochodzenia antydumpingowego szacuje się, że marginesy dumpingu w przypadku produktu objętego postępowaniem wynoszą między 41 % a 104 %, a poziom usuwający szkodę - między 70 % a 165 %, za okres od 1 października 2023 r. do 30 września 2024 r. Kwota ewentualnego przyszłego zobowiązania zostałaby normalnie określona na niższym z tych poziomów, zgodnie z art. 7 ust. 2 rozporządzenia podstawowego. |
| (8) | Jeżeli w trakcie dochodzenia Komisja znajdzie dowody na istnienie zakłóceń handlu surowcami na podstawie art. 7 ust. 2a rozporządzenia podstawowego, kwota ewentualnego przyszłego zobowiązania zostanie ustalona na poziomie marginesu dumpingu, jak przewidziano w art. 7 ust. 2b rozporządzenia podstawowego, jeśli zostanie stwierdzone, że cło niższe od marginesu dumpingu nie byłoby wystarczające do usunięcia szkody poniesionej przez przemysł Unii. |
| (9) | Na obecnym etapie Komisja nie jest jednak w stanie oszacować kwoty ewentualnego przyszłego zobowiązania. W związku z tym kwoty wymienione w skardze służą wyłącznie celom informacyjnym i nie dają podstawy do jakichkolwiek oczekiwań co do rzeczywistego poziomu zobowiązania, który zostanie ustalony w wyniku dochodzenia. |
3. PRZETWARZANIE DANYCH OSOBOWYCH
| (10) | Wszelkie zgromadzone w związku z tą rejestracją dane osobowe będą przetwarzane zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych (3), |
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
1. Niniejszym zleca się organom celnym, na podstawie art. 14 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2016/1036, podjęcie właściwych kroków w celu rejestrowania przywozu do Unii nowych opon pneumatycznych, gumowych, w rodzaju stosowanych: w pojazdach samochodowych (w tym samochodach osobowo-towarowych (kombi) i samochodach wyścigowych) oraz w autobusach lub samochodach ciężarowych, o indeksie nośności nieprzekraczającym 121, pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej, obecnie objętych kodami CN 4011 10 11 i 4011 20 10 .
2. Obowiązek rejestracji wygasa po upływie dziewięciu miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.
Artykuł 2
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 25 lipca 2025 r.
W imieniu Komisji
Przewodnicząca
Ursula VON DER LEYEN
(1) Dz.U. L 176 z 30.6.2016, s. 21, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2016/1036/oj.
(2) Dz.U. C, C/2025/2778, 21.5.2025, ELI: http://data.europa.eu/eli/C/2025/2778/oj.
(3) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2018/1725/oj).
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
