DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2025/1445
z dnia 8 lipca 2025 r.
w sprawie wniosku o rejestrację europejskiej inicjatywy obywatelskiej „Żywność jest prawem człowieka dla wszystkich! Zagwarantowanie zdrowych, sprawiedliwych i zrównoważonych systemów żywnościowych” zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/788
(notyfikowana jako dokument nr C(2025) 4607)
(Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/788 z dnia 17 kwietnia 2019 r. w sprawie europejskiej inicjatywy obywatelskiej (1), w szczególności jego art. 6 ust. 3,
a także mając na uwadze, co następuje:
| (1) | W dniu 13 czerwca 2025 r. do Komisji wpłynął wniosek o rejestrację europejskiej inicjatywy obywatelskiej „Żywność jest prawem człowieka dla wszystkich! Zagwarantowanie zdrowych, sprawiedliwych i zrównoważonych systemów żywnościowych”. |
| (2) | Jest on kontynuacją wcześniejszego wniosku o rejestrację europejskiej inicjatywy obywatelskiej „Żywność jest prawem człowieka dla wszystkich!”, który wpłynął do Komisji 31 marca 2025 r. |
| (3) | Pismem z dnia 29 kwietnia 2025 r. (C(2025) 2559 final), na podstawie art. 6 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2019/788, Komisja poinformowała grupę organizatorów, że w odniesieniu do wniosku o rejestrację złożonego dnia 31 marca 2025 r. wymogi dotyczące rejestracji określone w art. 6 ust. 3 akapit pierwszy lit. a), d) i e) tego rozporządzenia są spełnione oraz że jego art. 6 ust. 3 akapit pierwszy lit. b) nie ma zastosowania. Komisja wyjaśniła jednak również, że inicjatywa nie spełnia wymogu określonego w art. 6 ust. 3 akapit pierwszy lit. c) rozporządzenia (UE) 2019/788. W szczególności Komisja wyjaśniła, że niektóre propozycje organizatorów nie wiązały się z wezwaniem Komisji do przedłożenia wniosku dotyczącego aktu prawnego Unii w celu wprowadzenia w życie Traktatów. |
| (4) | W związku z tym Komisja poinformowała organizatorów zgodnie z art. 6 ust. 4 akapit pierwszy rozporządzenia (UE) 2019/788, że mogą oni albo dokonać zmiany inicjatywy w celu uwzględnienia oceny Komisji, albo utrzymać pierwotną inicjatywę, albo ją wycofać, zgodnie z art. 6 ust. 4 akapit drugi rozporządzenia (UE) 2019/788. |
| (5) | Dnia 13 czerwca 2025 r. grupa organizatorów przedłożyła zmienioną inicjatywę. |
| (6) | Według organizatorów celem zmienionej inicjatywy jest wezwanie Unii do urzeczywistnienia prawa do żywności i włączenia go do unijnych ram prawnych, które mają wpływ na prawo do żywności w UE i za granicą. Organizatorzy twierdzą, że Unia powinna systemowo zagwarantować prawo do żywności oraz promować zdrowe, sprawiedliwe, humanitarne i zrównoważone systemy żywnościowe. Aby osiągnąć te cele, organizatorzy wyznaczyli czternaście celów szczegółowych, wzywając do przedłożenia nowego wniosku lub zmiany aktów prawnych Unii w następujących obszarach: (i) Sprawiedliwe systemy żywnościowe i rządy demokratyczne; (ii) Wsparcie krajowych inicjatyw na rzecz ochrony socjalnej; (iii) Uznanie, że produkty rolne i artykuły spożywcze nie są zwykłymi towarami; (iv) Wsparcie agroekologii chłopskiej i terytorialnych systemów żywnościowych; (v) Zwalczanie koncentracji gruntów rolnych; (vi) Wspieranie systemów materiału siewnego prowadzonych przez rolników; (vii) Surowe regulacje dotyczące organizmów zmodyfikowanych genetycznie (GMO), w szczególności uzyskanych za pomocą nowych technik genomowych; (viii) Zrównoważona gospodarka wodna; (ix) Wzmocnienie dobrostanu zwierząt; (x) Wspieranie spożycia owoców i warzyw oraz uregulowanie prawne wysoko przetworzonej żywności; (xi) Zrównoważone zamówienia publiczne żywności; (xii) Rozsądne etykietowanie żywności; (xiii) Zaprzestanie marnotrawienia żywności; (xiv) Wzmocnienie prawa do żywności w państwach trzecich. |
| (7) | W załączniku do zmienionej inicjatywy przedstawiono dalsze szczegóły dotyczące kontekstu, przedmiotu i celów inicjatywy. Stwierdzono w nim, że prawo do żywności jest zagwarantowane wtedy, gdy każdy ma godny dostęp do odpowiedniej żywności w sposób zrównoważony, oraz wymieniono różne działania, które mogłyby mieć znaczenie dla osiągnięcia celów inicjatywy. W ramach wniosku o rejestrację organizatorzy przedłożyli dokument dodatkowy zawierający szczegóły inicjatywy. |
| (8) | Jeżeli chodzi o cel pierwszy, czwarty, piąty i szósty inicjatywy, Komisja mogłaby przyjąć wniosek dotyczący zrównoważonych i sprawiedliwych systemów żywnościowych; wniosek w celu wsparcia agroekologii chłopskiej i terytorialnych systemów żywnościowych; zaproponować działania związane z poprawą równouprawnienia kobiet i mężczyzn w zawodach rolniczych oraz wymiany pokoleniowej; oraz złożyć wniosek dotyczący rozporządzenia wspierającego autonomię systemów materiału siewnego prowadzonych przez rolników, odpowiednio na podstawie artykułów od 38 do 44 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE). |
| (9) | Jeżeli chodzi o cel drugi, na obecnym etapie nie można wykluczyć, że Komisja mogłaby przyjąć wniosek, aby wspierać i uzupełniać działania państw członkowskich na rzecz ochrony socjalnej pracowników lub zwalczania wykluczenia społecznego lub reformy ochrony socjalnej, na podstawie art. 153 ust. 1 lit. c), j) lub k) TFUE, w zakresie, w jakim zagrożenia bezpieczeństwa żywnościowego mogą być związane z dochodem minimalnym. |
| (10) | Podobnie, w odniesieniu do celu trzeciego, na obecnym etapie nie można wykluczyć, że Komisja mogłaby przyjąć wniosek dotyczący aktu prawnego w celu uznania, że produkty rolne i artykuły spożywcze nie są zwykłymi towarami na podstawie art. od 38 do 44 TFUE. |
| (11) | Jeżeli chodzi o cel siódmy, Komisja mogłaby przyjąć wniosek w celu uregulowania GMO na podstawie art. 43, 114 i 168 art. 4 lit. b) TFUE. |
| (12) | W odniesieniu do celu ósmego i trzynastego Komisja mogłaby przyjąć odpowiednio wniosek dotyczący zrównoważonej gospodarki wodnej oraz wniosek dotyczący marnotrawienia żywności, na podstawie art. 191 i 192 TFUE. |
| (13) | Jeżeli chodzi o cel dziewiąty, Komisja mogłaby przyjąć wniosek w celu wzmocnienia dobrostanu zwierząt na podstawie art. 43 ust. 2 TFUE. |
| (14) | W odniesieniu do celu dziesiątego Komisja mogłaby zaproponować zachęty do realizowania działań promujących zdrowe i zrównoważone odżywianie się na podstawie art. 168 ust. 5 TFUE. |
| (15) | Jeżeli chodzi o cel jedenasty, na obecnym etapie nie można wykluczyć, że Komisja mogłaby przyjąć wniosek dotyczący zrównoważonych zamówień publicznych żywności na podstawie art. 114 TFUE. |
| (16) | W odniesieniu do celu dwunastego Komisja mogłaby przyjąć wniosek dotyczący etykietowania żywności na podstawie art. 114 TFUE. |
| (17) | Jeżeli chodzi o cel czternasty, na obecnym etapie nie można wykluczyć, że Komisja mogłaby przyjąć wniosek w celu wzmocnienia prawa do żywności w państwach trzecich na podstawie art. 207, 208 lub 212 TFUE. |
| (18) | Z powyższych względów Komisja uważa, że żadna z części inicjatywy nie wykracza w sposób oczywisty poza kompetencje Komisji do przedłożenia wniosku dotyczącego aktu prawnego Unii w celu wprowadzenia w życie Traktatów. |
| (19) | Konkluzja ta nie ma wpływu na ocenę, czy w tym przypadku spełnione są konkretne warunki merytoryczne wymagane do podjęcia działań przez Komisję, w tym zgodność z zasadami proporcjonalności i pomocniczości oraz z prawami podstawowymi. |
| (20) | Grupa organizatorów przedstawiła odpowiednie dowody na to, że inicjatywa spełnia wymogi określone w art. 5 ust. 1 i 2 rozporządzenia (UE) 2019/788, i wskazała osoby wyznaczone do kontaktów zgodnie z art. 5 ust. 3 akapit pierwszy tego rozporządzenia. |
| (21) | Inicjatywa nie jest oczywistym nadużyciem i nie jest w sposób wyraźny niepoważna lub dokuczliwa, nie jest też w sposób oczywisty sprzeczna z wartościami Unii określonymi w art. 2 Traktatu o Unii Europejskiej ani z prawami zapisanymi w Karcie praw podstawowych Unii Europejskiej. |
| (22) | Należy zatem zarejestrować inicjatywę „Żywność jest prawem człowieka dla wszystkich! Zagwarantowanie zdrowych, sprawiedliwych i zrównoważonych systemów żywnościowych”. |
| (23) | Konkluzja, że warunki rejestracji określone w art. 6 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2019/788 są spełnione, nie oznacza, że Komisja w jakikolwiek sposób potwierdza poprawność treści inicjatywy pod względem merytorycznym, za co wyłączną odpowiedzialność ponosi grupa organizatorów inicjatywy. Treść inicjatywy wyraża jedynie poglądy grupy organizatorów i w żaden sposób nie może być rozumiana jako odzwierciedlenie poglądów Komisji, |
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Artykuł 1
Niniejszym rejestruje się europejską inicjatywę obywatelską „Żywność jest prawem człowieka dla wszystkich! Zagwarantowanie zdrowych, sprawiedliwych i zrównoważonych systemów żywnościowych”.
Artykuł 2
Niniejsza decyzja skierowana jest do grupy organizatorów inicjatywy obywatelskiej „Żywność jest prawem człowieka dla wszystkich! Zagwarantowanie zdrowych, sprawiedliwych i zrównoważonych systemów żywnościowych”, reprezentowanej przez następujące osoby wyznaczone do kontaktów: Olga KIKOU i Almudena GARCÍA SASTRE.
Sporządzono w Strasburgu dnia 8 lipca 2025 r.
W imieniu Komisji
Maroš ŠEFČOVIČ
Członek Komisji
(1) Dz.U. L 130 z 17.5.2019, s. 55, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2019/788/oj.
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
