DECYZJA KOMISJI (UE) 2025/1771
z dnia 8 września 2025 r.
w sprawie opłat należnych Agencji Unii Europejskiej ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki z tytułu jej zadań na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1227/2011 oraz uchylająca decyzję Komisji (UE) 2020/2152
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/942 z dnia 5 czerwca 2019 r. ustanawiające Agencję Unii Europejskiej ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki (1), a w szczególności jego art. 32,
a także mając na uwadze, co następuje:
| (1) | Otwarta i uczciwa konkurencja na wewnętrznych rynkach energii elektrycznej i gazu oraz zapewnienie równych warunków działania dla uczestników rynku wymaga integralności i przejrzystości hurtowych rynków energii. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1227/2011 (2) ustanawia kompleksowe ramy służące osiągnięciu tego celu. |
| (2) | W rozporządzeniu (UE) nr 1227/2011 zobowiązano Agencję Unii Europejskiej ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki („Agencja”) do monitorowania hurtowych rynków energii w celu zapewnienia, w ścisłej współpracy z krajowymi organami regulacyjnymi i innymi organami krajowymi, skutecznego nadzoru nad tymi rynkami. W art. 32 rozporządzenia (UE) 2019/942 wprowadzono opłaty mające na celu poprawę finansowania Agencji i pokrycie kosztów związanych z jej funkcjami na podstawie rozporządzenia (UE) nr 1227/2011. |
| (3) | W art. 32 rozporządzenia (UE) 2019/942 określono zakres i podstawowe zasady systemu opłat oraz powierzono Komisji zadanie ustalenia opłat i sposobu ich uiszczania, co Komisja uczyniła w drodze decyzji (UE) 2020/2152 (3). Dostępne dla Agencji zwiększone finansowanie umożliwiło poprawę jakości świadczonych przez nią usług na rzecz podmiotów zgłaszających dane oraz ogólnie na rzecz uczestników rynku. |
| (4) | Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2019/715 (4) ustanawia ramowe rozporządzenie finansowe dla organów utworzonych przez Unię na podstawie Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej oraz Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Energii Atomowej, które posiadają osobowość prawną i otrzymują wkład finansowy obciążający budżet Unii. Agencja należy do takich organów i zgodnie z wymogami rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/715 przyjęła własne przepisy finansowe - regulamin finansowy Agencji (5) - które są zgodne z przepisami wynikającymi z rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/715. |
| (5) | Dokument programowy Agencji, sporządzony zgodnie z art. 20 rozporządzenia (UE) 2019/942 i art. 32 regulaminu finansowego Agencji, uwzględnia programowanie roczne i wieloletnie i w tym kontekście szczegółowo określa zadania Agencji oraz zasoby przeznaczone na realizację tych zadań. Dokument programowy jest zatem odpowiednim narzędziem do identyfikacji tych kosztów, które kwalifikują się do pokrycia z opłat zgodnie z art. 32 rozporządzenia (UE) 2019/942. |
| (6) | Zgodnie z art. 20 rozporządzenia (UE) 2019/942 Komisja wydaje opinię na temat projektu dokumentu programowego Agencji, w tym propozycji Agencji odnośnie do kosztów, które należy uznać za kwalifikujące się do finansowania z opłat. |
| (7) | Zgodnie z art. 37 rozporządzenia (UE) 2019/942 Agencja powinna być finansowana głównie z budżetu ogólnego Unii. W związku z tym dochód z opłat nie powinien przekraczać wkładu na rzecz Agencji z budżetu Unii. |
| (8) | W celu zapewnienia przejrzystości w kwestii wykorzystania opłat wyłącznie na pokrycie kosztów kwalifikowalnych oraz finansowania Agencji głównie z budżetu ogólnego Unii skonsolidowane roczne sprawozdanie z działalności, sporządzone zgodnie z art. 48 regulaminu finansowego Agencji, powinno zawierać informacje na temat różnych źródeł uzyskanych przychodów i ich wykorzystania. |
| (9) | W świetle zmieniających się rynków energii i kryzysu energetycznego rozporządzenie (UE) nr 1227/2011 zostało zmienione w maju 2024 r. rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1106 (6) i rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1789 (7), które wprowadziły szereg zmian w ramach sprawozdawczości w zakresie danych dotyczących produktów energetycznych sprzedawanych w obrocie hurtowym. Na przykład obecnie Agencji należy zgłaszać również szczegółowe informacje na temat transakcji związanych z magazynowaniem energii elektrycznej, wodoru lub gazu ziemnego, a także transakcji związanych z rynkami bilansującymi. Również zmiany na rynku, na przykład większa liczba transakcji wysokiej częstotliwości, a także inflacja powodują wzrost kosztów ponoszonych przez Agencję. Ponadto w rozporządzeniu (UE) 2024/1106 powierzono Agencji nowe zadanie polegające na wykonywaniu uprawnień w zakresie nadzoru i dochodzeń na podstawie art. 13-13c i art. 16 rozporządzenia (UE) nr 1227/2011. |
| (10) | Ponadto rozporządzenie (UE) nr 1227/2011, z późniejszymi zmianami, stanowi, że uczestnicy rynku powinni przekazywać dane określone w art. 7c i 8 tego rozporządzenia wyłącznie za pośrednictwem zarejestrowanych mechanizmów sprawozdawczych („RRM”) oraz ujawniać informacje i przekazywać informacje wewnętrzne wyłącznie za pośrednictwem platform informacji wewnętrznych („IIP”). RRM i IIP mają uzyskiwać zezwolenie Agencji zgodnie z niektórymi wymogami przewidzianymi w rozporządzeniu (UE) nr 1227/2011, ze zmianami, oraz szczegółowo określonymi przez Komisję w drodze rozporządzenia delegowanego zgodnie z art. 4a ust. 8 i art. 9a ust. 6 tego samego rozporządzenia. Agencja monitoruje zgodność RRM i IIP z wymogami, na podstawie których udzielono im zezwolenia, a jeżeli uzna te podmioty za niespełniające wymogów, cofa swoje zezwolenia. |
| (11) | Zmieniono również rozporządzenie (UE) 2019/942 w celu odzwierciedlenia zmian wprowadzonych w rozporządzeniu (UE) nr 1227/2011. W szczególności zgodnie ze zmienionym art. 32 rozporządzenia (UE) 2019/942 opłaty należne Agencji powinny pokrywać koszty realizacji jej zadań związanych z gromadzeniem, obsługą, przetwarzaniem i analizą informacji zgłaszanych przez uczestników rynku lub przez osoby lub podmioty składające sprawozdania w ich imieniu na podstawie art. 8 rozporządzenia (UE) nr 1227/2011 oraz związanych z ujawnianiem informacji wewnętrznych na podstawie art. 4 i 4a tego rozporządzenia. Przychody z tych opłat mogą również pokrywać koszty Agencji związane z wykonywaniem uprawnień w zakresie nadzoru i dochodzeń na podstawie art. 13-13c i art. 16 rozporządzenia (UE) nr 1227/2011. Kwota, która ma zostać pokryta z opłat ustalonych przez Agencję, może być niższa niż łączne koszty kwalifikowalne. |
| (12) | Ponadto zgodnie z art. 32 rozporządzenia (UE) 2019/942 opłaty powinny być proporcjonalne do kosztów odpowiednich usług świadczonych w sposób gospodarny i wystarczające do pokrycia tych kosztów oraz powinny być ustalone na takim poziomie, aby zapewnić ich niedyskryminacyjny charakter i uniknąć nakładania nadmiernego obciążenia finansowego lub administracyjnego dla uczestników rynku lub podmioty działające w ich imieniu. |
| (13) | Należy zatem uchylić decyzję (UE) 2020/2152, aby uwzględnić zmiany wprowadzone rozporządzeniem (UE) 2024/1106 i rozporządzeniem (UE) 2024/1789. |
| (14) | Decyzją (UE) 2020/2152 nałożono obowiązek uiszczania opłat na RRM, za pośrednictwem których większość uczestników rynku przekazywała wówczas dane. RRM są obecnie rejestrowane przez Agencję na podstawie art. 11 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 1348/2014 (8). Agencja rejestruje również IIP, za pośrednictwem których uczestnicy rynku ujawniają informacje wewnętrzne. Definicja RRM i odpowiednie odniesienia do nich powinny odzwierciedlać fakt, że chociaż w przyszłości RRM będą musiały uzyskać zezwolenie Agencji zgodnie z art. 9a rozporządzenia (UE) nr 1227/2011, wymóg uiszczania opłat nadal ma zastosowanie do RRM już zarejestrowanych w Agencji, nawet jeżeli nie posiadają jeszcze zezwolenia. IIP nie były dotychczas objęte decyzją (UE) 2020/2152. Biorąc jednak pod uwagę, że zgodnie ze wspomnianymi powyżej zmianami ustawodawczymi opłaty powinny być należne Agencji od IIP, niniejsza decyzja ma również zastosowanie do IIP, w szczególności po uzyskaniu przez nie zezwolenia na podstawie art. 4a rozporządzenia (UE) nr 1227/2011. |
| (15) | Niniejsza decyzja zawiera również zaktualizowaną definicję zapisu transakcji z odniesieniem do rozporządzenia (UE) nr 1227/2011 w celu zapewnienia, aby na taką definicję nie miały wpływu ewentualne zmiany w rozporządzeniu wykonawczym (UE) nr 1348/2014. Definicja ta ma zasadnicze znaczenie dla identyfikacji klastrów danych, a tym samym dla obliczania opłat, w związku z czym powinna być wystarczająco szczegółowa. Do celów identyfikacji klastrów danych uczestnika rynku uznaje się za beneficjenta transakcji lub, jeżeli takie informacje nie są dostępne, za kontrahenta transakcji. |
| (16) | Art. 8 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1227/2011, ze zmianami, wprowadza obowiązek zgłaszania Agencji przez uczestników rynku informacji na temat ich ekspozycji. Ten nowy wymóg sprawozdawczy powinien zostać uwzględniony i odzwierciedlony w niniejszej decyzji. |
| (17) | Głównymi czynnikami kosztotwórczymi odpowiednich usług, a tym samym kwalifikowalnych kosztów Agencji, są: liczba RRM i IIP, liczba uczestników rynku, w imieniu których zgłaszają oni informacje, oraz ilość i cechy danych, które zgłaszają. W celu odzwierciedlenia tych czynników kosztotwórczych opłata, którą każdy RRM musi uiścić, powinna być połączeniem kwoty ryczałtowej, składnika ryczałtowego opłaty z tytułu wpisu i kwoty zmiennej, składnika opłaty opartego na zapisach transakcji. Ten ostatni zależy od liczby uczestników rynku, w imieniu których RRM zgłaszają dane, a także od ilości i cech zgłaszanych danych. |
| (18) | Zmiany wprowadzone rozporządzeniem (UE) 2024/1106 i rozporządzeniem (UE) 2024/1789 skutkują znacznym wzrostem kosztów Agencji, które będą musiały zostać pokryte z opłat. W związku z tym w niniejszej decyzji należy zwiększyć zarówno składnik ryczałtowy opłaty z tytułu wpisu, jak i przychody uzyskane ze składnika opłaty opartego na zapisach transakcji. Jednocześnie opłaty nie powinny nakładać nadmiernego obciążenia finansowego na RRM, a tym samym pośrednio na uczestników rynku. W związku z tym wzrost przychodów uzyskiwanych ze składnika opłaty opartego na zapisach transakcji należy osiągnąć w sposób proporcjonalny, który pozwoli uniknąć znacznego wzrostu przychodów pochodzących od mniejszych uczestników rynku zgłaszających niewielką liczbę zapisów transakcji, a zarazem pozwoli uniknąć nadmiernego wzrostu przychodów pochodzących od uczestników rynku zgłaszających wysoki wolumen zapisów transakcji. |
| (19) | Kwota ryczałtowa powinna odzwierciedlać ponoszone przez Agencję koszty rozpatrywania wniosków o zezwolenie dla RRM lub jego rejestrację, a także koszty zapewnienia dalszej zgodności już posiadających zezwolenie lub zarejestrowanych RRM z wymogami określonymi w rozporządzeniu (UE) nr 1227/2011. W przyszłości Komisja szczegółowo określi takie wymogi w drodze rozporządzenia delegowanego zgodnie z art. 4a ust. 8 i art. 9a ust. 6 tego samego rozporządzenia. Ponieważ koszty te są ponoszone przez Agencję niezależnie od tego, czy RRM zgłaszają zapisy transakcji czy też podstawowe dane, kwota ryczałtowa powinna być uiszczana przez wszystkie RRM. |
| (20) | Zgodnie z art. 4a rozporządzenia (UE) nr 1227/2011 i po przyjęciu odpowiedniego aktu delegowanego uzupełniającego ten artykuł Agencja ma odpowiadać za wydawanie zezwoleń IIP i nadzorowanie tych podmiotów, równoważne nadzorowi nad RRM. W związku z tym IIP powinny uiszczać stałą opłatę odpowiadającą składnikowi ryczałtowemu opłaty z tytułu wpisu, który RRM muszą uiścić. |
| (21) | Podstawowe dane, takie jak informacje dotyczące zdolności i wykorzystania instalacji na potrzeby produkcji, magazynowania, zużycia lub przesyłu energii elektrycznej i gazu ziemnego lub dotyczące zdolności i wykorzystania instalacji LNG, są gromadzone przez Agencję jedynie w celu uzupełnienia zgromadzonych zapisów transakcji. W związku z tym podstawowe dane nie powinny być uwzględniane przy obliczaniu składnika zmiennego opłaty. Chociaż status RRM sam w sobie jest istotnym czynnikiem kosztotwórczym dla Agencji, RRM przekazujące podstawowe dane powinny jednak pokrywać składnik ryczałtowy opłaty. |
| (22) | Aby uniknąć nadmiernego obciążenia finansowego RRM, zmienna kwota składnika opłaty opartego na zapisach transakcji powinna odzwierciedlać liczbę zgłoszonych zapisów transakcji, która jest powiązana z wolumenem obrotu i potencjalnymi przychodami RRM. Składnik zmienny powinien uwzględniać fakt, że wiele RRM przekazuje dane dotyczące wielu uczestników rynku, którzy często działają na kilku zorganizowanych platformach obrotu i korzystają z różnych kanałów obrotu. |
| (23) | Aby skutecznie wykrywać nadużycia na rynku, Agencja gromadzi nie tylko dane dotyczące transakcji i innych kontraktów, ale również znaczną ilość danych dotyczących zleceń transakcji złożonych na zorganizowanych platformach obrotu, takich jak giełdy energii. W związku z tym systemem opłat należy także objąć zlecenia transakcji, aby zapewnić proporcjonalność kosztów. Z tych samych powodów informacje dotyczące cyklu życia powinny być również objęte systemem opłat. |
| (24) | Obrót produktami energetycznymi sprzedawanymi w obrocie hurtowym na zorganizowanych platformach obrotu charakteryzuje się wyższym poziomem standaryzacji niż obrót takimi produktami poza zorganizowanymi platformami obrotu. Co więcej, zgłaszane zapisy transakcji pochodzące ze zorganizowanych platform obrotu obejmują zlecenia transakcji. Nowe narzędzia na rynku w zakresie obrotu standardowymi kontraktami, takie jak handel algorytmiczny i transakcje wysokich częstotliwości, zyskują na znaczeniu, co skutkuje coraz większą liczbą zleceń transakcji zgłaszanych przez zorganizowane platformy obrotu dla każdej standardowej umowy na dostawy w porównaniu z umowami na dostawy zawartymi poza zorganizowanymi platformami obrotu Zapisy transakcji dotyczące produktów energetycznych sprzedawanych w obrocie hurtowym pochodzących ze zorganizowanych platform obrotu powinny być ważone inaczej niż zapisy transakcji wykonywanych poza zorganizowanymi platformami obrotu przy obliczaniu składnika zmiennego opłaty. |
| (25) | Zgodnie z art. 8 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1227/2011 i po przyjęciu odpowiedniego aktu wykonawczego uzupełniającego ten artykuł RRM zgłaszają Agencji ekspozycję uczestników rynku z podziałem na poszczególnych uczestników rynku. W związku z tym należy wprowadzić specjalny składnik opłaty określający stałą kwotę dla każdego takiego sprawozdania, niezależnie od jego treści lub długości. |
| (26) | Zgodnie z art. 71 regulaminu finansowego Agencji Agencja świadczy usługi dopiero po uiszczeniu należnej opłaty w całości. Ponieważ opłaty oblicza się na podstawie kwoty zapisów transakcji zgłoszonych w poprzednim roku i sprawozdań dotyczących informacji wewnętrznych złożonych w poprzednim roku, dopiero na początku każdego roku można ustalić należności i przesłać faktury. RRM i IIP powinny niemniej jednak mieć możliwość ciągłego przekazywania Agencji danych i przedkładania jej sprawozdań dotyczących informacji wewnętrznych, a zatem również przed dokonaniem przez nie zapłaty faktury za dany rok. RRM, które nie posiadają już zezwolenia Agencji lub przestają być przez nią rejestrowane, nie powinny być uprawnione do zwrotu uiszczonych opłat ani do zwolnienia z należnych opłat. Również IIP, które nie posiadają już zezwolenia Agencji, nie powinny mieć prawa do zwrotu uiszczonych opłat ani do zwolnienia z należnych opłat. |
| (27) | W przypadku gdy zastosowanie ma dodatnia lub ujemna kwota korekty w celu zbilansowania różnic między składnikiem opłaty opartym na zapisach transakcji uiszczonym w poprzednim roku a składnikiem opłaty opartym na zapisach transakcji, który zostałby uiszczony zgodnie z faktyczną sprawozdawczością w danym roku, obliczenie kwoty korekty powinno opierać się na składniku opłaty opartym na zapisach transakcji faktycznie uiszczonym przez RRM w poprzednim roku, a nie na pierwotnie obliczonej kwocie, ponieważ kwota faktycznie uiszczona różni się od pierwotnie obliczonej kwoty w przypadku zastosowania współczynnika redukcji. |
| (28) | Ponieważ Agencja ponosi dodatkowe koszty, które mają zostać pokryte z opłat już w 2025 r., powinna mieć możliwość pobrania dopłaty w wysokości różnicy między przychodami z opłat przewidzianymi w dokumencie programowym Agencji na lata 2025-2027, a sumą kwot już zafakturowanych w 2025 r. Dopłatę należy obliczać w prosty sposób, aby RRM mogły łatwo określić, w jaki sposób różni uczestnicy rynku, w imieniu których przekazują dane, wpływają na zafakturowaną dopłatę. W związku z tym dopłata powinna zależeć od liczby uczestników rynku, w imieniu których RRM zgłasza zapisy transakcji. W przypadku gdy uczestnik rynku przekazuje dane za pośrednictwem więcej niż jednego RRM, ten uczestnik rynku byłby jednak brany pod uwagę w przypadku każdego RRM przy obliczaniu dopłaty. Ponieważ dopłata może mieć wpływ na opłaty uiszczane przez uczestników rynku na rzecz RRM, przy obliczaniu dopłaty nie należy uwzględniać uczestników rynku, którzy przestali być uczestnikami rynku wcześniej w 2025 r. |
| (29) | W celu zapewnienia, aby Agencja otrzymała wystarczające przychody z opłat na pokrycie swoich kosztów kwalifikowalnych, Agencja powinna mieć możliwość dodania dopłaty do faktur przesłanych w styczniu 2026 r. Dopłata ta powinna opierać się na liczbie uczestników rynku, w imieniu których RRM zgłasza zapisy transakcji. Ponieważ ewentualną dopłatę w 2026 r. oblicza się w tym samym czasie co pozostałe składniki opłaty, obliczenie może opierać się na liczbie uczestników rynku określonych dla RRM przy obliczaniu składnika opłaty opartego na zapisach transakcji. Do celów pewności prawa i zapewnienia RRM, że wariant ten nie jest wykorzystywany do nadmiernego zwiększenia kosztów kwalifikowalnych Agencji, całkowite przychody, które Agencja może otrzymać wraz z dopłatą, powinny być ograniczone do szacowanych przychodów z opłat przedstawionych w dokumencie programowym Agencji na lata 2025-2027 lub do przychodów z opłat przedstawionych w dokumencie programowym Agencji na lata 2026-2028, w zależności od tego, która z tych dwóch wartości jest niższa. |
| (30) | Obliczanie składnika opłaty opartego na zapisach transakcji znacznie różni się od 2026 r. w porównaniu z obliczaniem tego składnika w poprzednich latach. W 2026 r. mogłoby to prowadzić do zawyżonych wartości kwoty korekty obliczonej w celu zbilansowania różnic między składnikiem opłaty opartym na zapisach transakcji uiszczonym w 2025 r. a składnikiem opłaty opartym na zapisach transakcji, który zostałby uiszczony zgodnie z faktyczną sprawozdawczością w 2025 r. W 2026 r. Agencja powinna zatem obliczyć kwotę korekty przez odjęcie składnika opłaty opartego na zapisach transakcji uiszczonego w 2025 r. nie od obliczonego składnika opłaty opartego na zapisach transakcji, ale od wcześniej ustalonej wartości obliczonej zgodnie z podskładnikami opłaty za klaster danych mającej zastosowanie przed przyjęciem niniejszej decyzji. |
| (31) | Sprawozdania dotyczące ekspozycji są zgłaszane ex post, w związku z czym w roku, w którym obowiązek zgłaszania ekspozycji zacznie mieć zastosowanie („rok referencyjny”), Agencja otrzyma mniej sprawozdań dotyczących ekspozycji niż w kolejnych latach. W związku z tym liczbę sprawozdań dotyczących ekspozycji zgłoszonych przez RRM w roku referencyjnym należy dostosować tak, aby stanowiła odpowiednią podstawę do obliczenia składnika opłaty opartego na zapisach ekspozycji w roku następującym po roku referencyjnym. W roku referencyjnym nie zostanie obliczony składnik opłaty oparty na zapisach ekspozycji. |
| (32) | Aby uniknąć konieczności zmiany niniejszej decyzji wyłącznie dlatego, że przychody z opłat są niewystarczające do pokrycia kosztów kwalifikowalnych ze względu na inflację, opłaty powinny być automatycznie dostosowywane do inflacji, jeżeli przychody z opłat spadną poniżej kosztów kwalifikowalnych. Ponadto aby umożliwić RRM i IIP przygotowanie się do zmian różnych składników opłaty, dostosowanie powinno mieć skutki dopiero w kolejnym roku i Agencja powinna je ogłosić z odpowiednim wyprzedzeniem. |
| (33) | Agencja powinna przesyłać faktury do RRM i IIP. Ponieważ opłaty są w całości określone w niniejszej decyzji, która stanowi podstawę ustalenia przez Agencję należności, zgodnie z art. 71 regulaminu finansowego Agencji faktury powinny mieć formę not debetowych. |
| (34) | Faktury przesyłane RRM powinny zawierać informacje na temat sposobu obliczania opłaty, aby dla RRM było wyraźnie widoczne, w jakim stopniu poszczególni uczestnicy rynku, w imieniu których przekazuje dane, przyczyniają się do zafakturowanej opłaty. Aby uniknąć nadmiernego obciążenia finansowego RRM, należy przewidzieć możliwość uiszczania, w porozumieniu z Agencją, płatności dużych faktur w ratach. Jednocześnie Agencja musi otrzymywać regularne i możliwe do zaplanowania przychody z opłat, aby móc pokryć swoje koszty i odpowiednio zaplanować wydatki. Wzrost przychodów z opłat mógłby oznaczać, że znaczna część tych przychodów byłaby dostępna dla Agencji dopiero w późniejszym okresie roku, gdyby termin 30 września został utrzymany w odniesieniu do wszystkich faktur. W związku z tym termin 30 września powinien mieć zastosowanie wyłącznie do najwyższych faktur, natomiast niższe faktury powinny zostać zapłacone nie później niż do dnia 30 czerwca. |
| (35) | Podjęcie decyzji, w jakim zakresie operatorzy systemów przesyłowych energii elektrycznej lub gazu, którzy są RRM, mogą odzyskać koszty poniesione w związku z koniecznością uiszczania opłat należnych Agencji od użytkowników sieci za pośrednictwem taryf sieciowych, wchodzi w zakres obowiązków i uprawnień organów regulacyjnych państw członkowskich zgodnie z art. 59 ust. 1 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/944 (9) oraz art. 78 ust. 1 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1788 (10). |
| (36) | Art. 32 rozporządzenia (UE) 2019/942 nakłada na Komisję obowiązek regularnego analizowania wysokości opłat. Należy tego dokonać wraz z ocenami wyników działalności Agencji zgodnie z art. 45 rozporządzenia (UE) 2019/942. Taki wymóg nie stoi na przeszkodzie temu, by Komisja zmieniła system opłat niezależnie od tych ocen. |
| (37) | Zgodnie z art. 32 rozporządzenia (UE) 2019/942 przeprowadzono konsultacje społeczne oraz skonsultowano się z Radą Administracyjną i Radą Organów Regulacyjnych Agencji, |
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Artykuł 1
Przedmiot
Niniejsza decyzja ustanawia opłaty i sposób ich uiszczania na rzecz Agencji Unii Europejskiej ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki, zwanej dalej „Agencją”, zgodnie z art. 32 rozporządzenia (UE) 2019/942.
Artykuł 2
Definicje
Do celów niniejszej decyzji stosuje się definicje „platformy informacji wewnętrznych” i „zorganizowanej platformy obrotu” określone w art. 2 pkt 17 i 20 rozporządzenia (UE) nr 1227/2011 oraz definicję „podstawowych danych” określoną w art. 2 pkt 1 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 1348/2014.
Zastosowanie mają ponadto następujące definicje:
| 1) | „zarejestrowany mechanizm sprawozdawczy” oznacza podmiot, który uzyskał zezwolenie Agencji zgodnie z art. 9a rozporządzenia (UE) nr 1227/2011 lub został zarejestrowany przez Agencję zgodnie z art. 11 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 1348/2014 do celów zgłaszania zapisów transakcji lub podstawowych danych; |
| 2) | „zapis transakcji” oznacza indywidualny zbiór danych zawierający szczegółowe informacje na temat transakcji, zlecenia transakcji, niezależnie od tego, czy jest ono skojarzone czy nieskojarzone, lub transakcji dwustronnych związanych z produktami energetycznymi sprzedawanymi w obrocie hurtowym, w tym wszelkich zdarzeń w trakcie cyklu życia tych transakcji, zleceń transakcji lub transakcji dwustronnych, który to zbiór danych jest zgłaszany Agencji, z wyłączeniem danych dotyczących zleceń generowanych przez system; |
| 3) | „sprawozdanie dotyczące ekspozycji” oznacza indywidualne zgłoszenie Agencji przez RRM w imieniu uczestnika rynku zgodnie z art. 8 rozporządzenia (UE) nr 1227/2011, zawierające informacje, na podstawie których Agencja oblicza ekspozycje tego uczestnika rynku; |
| 4) | „uczestnik rynku” oznacza podmiot zarejestrowany w organie regulacyjnym państwa członkowskiego zgodnie z art. 9 rozporządzenia (UE) nr 1227/2011. |
Artykuł 3
Koszty pokrywane z opłat
1. W dokumencie programowym, w tym w budżecie, przyjmowanym przez Radę Administracyjną Agencji do dnia 31 grudnia każdego roku zgodnie z art. 20 rozporządzenia (UE) 2019/942, zwanym dalej „dokumentem programowym”, określa się te koszty, które kwalifikują się do finansowania z opłat w kolejnym roku, oraz przedstawia preliminarz kosztów kwalifikowalnych, które mają być finansowane z opłat za kolejne dwa lata. Koszty kwalifikowalne to koszty, w tym koszty ogólne, ponoszone przez Agencję w związku z:
| a) | gromadzeniem, obsługą, przetwarzaniem i analizą informacji zgłaszanych przez RRM; |
| b) | gromadzeniem, obsługą, przetwarzaniem i analizą informacji zgłaszanych przez IIP; |
| c) | wykonywaniem uprawnień w zakresie nadzoru i dochodzeń zgodnie z art. 13-13c i art. 16 rozporządzenia (UE) nr 1227/2011. |
2. W dokumencie programowym określa się kwotę, która ma zostać pokryta z opłat w następnym roku. Kwota ta:
| a) | nie może przekraczać kosztów kwalifikowalnych zgodnie z ust. 1; |
| b) | musi być niższa od wkładu Unii na rzecz Agencji wynikającego z budżetu Unii na dany rok. |
3. Agencja przedstawia szczegółowe informacje na temat wysokości pobranych opłat i kosztów pokrywanych z opłat w poprzednim roku w skonsolidowanym rocznym sprawozdaniu z działalności na podstawie art. 48 regulaminu finansowego Agencji. Agencja podaje do wiadomości publicznej odpowiednie sekcje tego sprawozdania.
Artykuł 4
Obowiązek uiszczenia opłat: RRM
1. Każdy RRM uiszcza roczną opłatę obliczoną zgodnie z art. 6. Wszystkie opłaty uiszcza się w euro.
2. Najpóźniej do dnia 31 stycznia każdego roku Agencja przesyła każdemu RRM fakturę dotyczącą opłaty rocznej, którą należy uiścić w terminie czterech tygodni. Faktura zawiera szczegółowe informacje na temat sposobu obliczenia przedmiotowej opłaty. Agencja i RRM mogą wspólnie uzgodnić, że faktury opiewające na kwotę większą niż 250 000 EUR są płatne w ratach. Termin płatności ostatniej raty w przypadku faktur o wartości przekraczającej 250 000 EUR do 1 000 000 EUR nie może być późniejszy niż 30 czerwca, a termin płatności ostatniej raty w przypadku faktur o wartości przekraczającej 1 000 000 EUR nie może być późniejszy niż 30 września.
3. W przypadku gdy dany podmiot ubiega się o status RRM, Agencja przesyła temu podmiotowi fakturę w wysokości 50 % składnika ryczałtowego opłaty z tytułu wpisu zgodnie z art. 6 ust. 1 lit. a) i przyjmuje wniosek dopiero po zapłaceniu faktury. W przypadku gdy Agencja odrzuca wniosek, ponieważ podmiot nie spełnia wymogów określonych w akcie delegowanym przyjętym zgodnie z art. 9a ust. 6 rozporządzenia (UE) nr 1227/2011 lub określonych w art. 11 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 1348/2014, podmiot nie jest uprawniony do zwrotu uiszczonej opłaty. Po zarejestrowaniu podmiotu jako RRM lub wydaniu mu zezwolenia Agencja przesyła podmiotowi fakturę opiewającą na pozostałą część opłaty składającej się w 50 % ze składnika ryczałtowego opłaty z tytułu wpisu zgodnie z art. 6 ust. 1 lit. a) oraz, o ile RRM nie oświadczy, że będzie przekazywał wyłącznie podstawowe dane, ze składnika opartego na zapisach transakcji zgodnie z art. 7 ust. 4.
4. RRM, które nie posiadają już zezwolenia Agencji lub przestają być przez nią rejestrowane, nie są uprawnione do zwrotu uiszczonych opłat ani do zwolnienia z należnych opłat.
Artykuł 5
Obowiązek uiszczenia opłat: IIP
1. Każda IIP uiszcza roczną opłatę w wysokości 15 000 EUR.
2. W przypadku gdy suma indywidualnych opłat obliczonych dla każdego RRM zgodnie z art. 6 i indywidualnych opłat, które każda IIP będzie zobowiązana uiścić zgodnie z ust. 1, przekroczyłaby kwotę, która ma zostać pokryta z opłat zgodnie z art. 3 ust. 2, roczna opłata, którą każda IIP będzie zobowiązana uiścić, jest zmniejszana przez pomnożenie jej przez współczynnik redukcji obliczony w następujący sposób:
3. Najpóźniej do dnia 31 stycznia każdego roku Agencja przesyła każdej IIP fakturę dotyczącą opłaty rocznej, którą należy uiścić w terminie czterech tygodni.
4. W przypadku gdy dany podmiot ubiega się o status IIP, Agencja przesyła temu podmiotowi fakturę w wysokości 50 % opłaty zgodnie z ust. 1 i przyjmuje wniosek dopiero po zapłaceniu faktury. W przypadku gdy Agencja odrzuca wniosek, ponieważ podmiot nie spełnia wymogów określonych w akcie delegowanym przyjętym zgodnie z art. 4a ust. 8 rozporządzenia (UE) nr 1227/2011, podmiot nie jest uprawniony do zwrotu uiszczonej opłaty. Po wydaniu podmiotowi zezwolenia jako IIP Agencja przesyła podmiotowi fakturę opiewającą na pozostałą część opłaty zgodnie z ust. 1.
5. IIP, które nie posiadają już zezwolenia Agencji, nie są uprawnione do zwrotu uiszczonych opłat ani do zwolnienia z należnych opłat.
Artykuł 6
Obliczanie indywidualnych opłat rocznych dla RRM
1. Opłata roczna, którą RRM musi uiścić, jest sumą następujących składników:
| a) | składnika ryczałtowego opłaty z tytułu wpisu w wysokości 15 000 EUR; |
| b) | w stosownych przypadkach, składnika opłaty opartego na zapisach ekspozycji obliczonego zgodnie z ust. 2; |
| c) | w stosownych przypadkach, dodatniej lub ujemnej kwoty korekty w celu zbilansowania różnic między składnikiem opłaty opartym na zapisach ekspozycji uiszczonym w poprzednim roku a składnikiem opłaty opartym na zapisach ekspozycji, który zostałby uiszczony zgodnie z faktyczną sprawozdawczością w danym roku; |
| d) | składnika opłaty opartego na zapisach transakcji obliczonego zgodnie z art. 7, chyba że RRM przekazuje wyłącznie podstawowe dane; |
| e) | w stosownych przypadkach, dodatniej lub ujemnej kwoty korekty w celu zbilansowania różnic między składnikiem opłaty opartym na zapisach transakcji uiszczonym w poprzednim roku a składnikiem opłaty opartym na zapisach transakcji, który zostałby uiszczony zgodnie z faktyczną sprawozdawczością w danym roku. |
2. Składnik opłaty oparty na zapisach ekspozycji, o którym mowa w ust. 1 lit. b), oblicza się przez zsumowanie wszystkich sprawozdań dotyczących ekspozycji otrzymanych od RRM w poprzednim roku i pomnożenie tej kwoty przez 250 EUR.
3. Kwotę korekty, o której mowa w ust. 1 lit. c), oblicza się przez odjęcie składnika opłaty opartego na zapisach ekspozycji obliczonego w roku poprzednim od składnika opłaty opartego na zapisach ekspozycji obliczonego za rok bieżący.
4. Ujemna kwota korekty, o której mowa w ust. 1 lit. c), nie może być wyższa niż składnik opłaty oparty na zapisach ekspozycji obliczony za rok bieżący.
5. Kwotę korekty, o której mowa w ust. 1 lit. e), oblicza się przez odjęcie składnika opłaty opartego na zapisach transakcji obliczonego w roku poprzednim od składnika opłaty opartego na zapisach transakcji obliczonego za rok bieżący.
6. W przypadku nowego RRM, który został zarejestrowany lub uzyskał zezwolenie w roku poprzednim, kwotę korekty zgodnie z ust. 1 lit. e) oblicza się przez odjęcie kwoty uzyskanej zgodnie art. 7 ust. 4 od składnika opłaty opartego na zapisach transakcji obliczonego za rok bieżący zgodnie z art. 7 ust. 5 po podzieleniu tej drugiej kwoty przez 365 i pomnożeniu jej przez liczbę dni kalendarzowych między datą rejestracji a końcem roku poprzedniego.
7. Ujemna kwota korekty, o której mowa w ust. 1 lit. e), nie może być wyższa niż składnik opłaty oparty na zapisach transakcji obliczony dla bieżącego roku.
8. W przypadku gdy suma indywidualnych opłat obliczonych dla każdego RRM zgodnie z ust. 1-7 powyżej i indywidualnych opłat, które każda IIP będzie zobowiązana uiścić zgodnie z art. 5 ust. 1, przekroczyłaby kwotę, która ma zostać pokryta z opłat zgodnie z art. 3 ust. 2, indywidualna opłata, którą każdy RRM będzie zobowiązany uiścić, jest zmniejszana przez pomnożenie jej przez współczynnik redukcji obliczony w następujący sposób:
Artykuł 7
Obliczanie składnika opłaty opartego na zapisach transakcji
1. Składnik opłaty oparty na zapisach transakcji oblicza się na podstawie zapisów transakcji zgłoszonych w poprzednim roku przez każdy RRM w następujący sposób:
| a) | Agencja identyfikuje klastry danych odpowiedniego RRM. Jeden klaster danych zawiera jeden z następujących elementów:
|
| b) | w odniesieniu do każdego klastra danych, o którym mowa w lit. a), Agencja identyfikuje podskładnik opłaty zgodnie z ust. 2 lub ust. 3; |
| c) | składnik opłaty oparty na zapisach transakcji jest sumą podskładników określonych zgodnie z lit. b). |
2. Podskładniki opłaty za klaster danych w odniesieniu do zapisów transakcji zgodnie z ust. 1 lit. a) ppkt (i) są następujące:
| Zapisy transakcji dla klastra danych | Podskładnik opłaty w EUR |
| 1 do 100 | 250 |
| 101 do 1 000 | 500 |
| 1 001 do 10 000 | 1 000 |
| 10 001 do 100 000 | 2 000 |
| 100 001 do 1 mln | 4 000 |
| Powyżej 1 mln do 10 mln | 8 000 |
| Powyżej 10 mln do 100 mln | 16 000 |
| Powyżej 100 mln do 1 mld | 32 000 |
| Powyżej 1 mld do 2 mld | 64 000 |
| Powyżej 2 mld | 96 000 |
3. Podskładniki opłaty za klaster danych w odniesieniu do zapisów transakcji zgodnie z ust. 1 lit. a) ppkt (ii) są następujące:
| Zapisy transakcji dla klastra danych | Podskładnik opłaty w EUR |
| 1 do 10 | 250 |
| 11 do 100 | 500 |
| 101 do 1 000 | 1 000 |
| 1 001 do 10 000 | 2 000 |
| 10 001 do 100 000 | 4 000 |
| 100 001 do 1 mln | 8 000 |
| Powyżej 1 mln do 10 mln | 16 000 |
| Powyżej 10 mln | 32 000 |
4. W przypadku nowego RRM składnik oparty na zapisach transakcji w roku rejestracji wynosi 100 EUR za każdy dzień kalendarzowy od dnia uzyskania zezwolenia lub rejestracji do końca roku. RRM i Agencja mogą uzgodnić inną kwotę w celu lepszego odzwierciedlenia oczekiwanej sprawozdawczości ze strony RRM.
5. W przypadku nowego RRM, który uzyskał zezwolenie lub został zarejestrowany w poprzednim roku, liczba zapisów transakcji dla każdego klastra danych jest korygowana przed określeniem odpowiednich podskładników opłat w następujący sposób:
Artykuł 8
Korekta o inflację
1. W przypadku gdy suma indywidualnych opłat obliczonych dla każdego RRM zgodnie z art. 6 ust. 1-7 oraz opłat zafakturowanych IIP zgodnie z art. 5 ust. 1 jest niższa niż koszty kwalifikowalne określone zgodnie z art. 3 ust. 1, kwoty określone w art. 5 ust. 1, art. 6 ust. 1 lit. a), art. 6 ust. 2 oraz art. 7 ust. 2, 3 i 4 zwiększa się o stopę inflacji w Unii ze skutkiem w kolejnym roku.
2. Stopa inflacji w Unii, którą należy zastosować, jest stopą zmian za ostatnie 12 miesięcy „wskaźnika HICP podawanego przez Eurostat (wszystkie pozycje) - Unia Europejska wszystkie kraje”, opublikowanego w maju przed rokiem, w którym zwiększenie zostanie zastosowane.
3. Agencja publikuje zwiększone kwoty, o których mowa w ust. 1, najpóźniej do dnia 30 czerwca roku poprzedzającego rok, w którym zwiększenie zostanie zastosowane.
Artykuł 9
Egzekwowanie przepisów
1. Faktury przesłane przez Agencję zgodnie z art. 4 ust. 2 lub 3, art. 5 ust. 3 lub 4 stanowią noty debetowe zgodnie z art. 71 regulaminu finansowego Agencji.
2. Agencja podejmuje wszelkie odpowiednie kroki prawne w celu zapewnienia pełnej zapłaty faktur wystawionych w drodze zastosowania odpowiednich przepisów regulaminu finansowego Agencji, w tym przepisów dotyczących odsetek za zwłokę i odzyskiwania należności.
3. W przypadku gdy RRM zalega z uiszczeniem opłaty przez co najmniej jeden miesiąc, Agencja może podjąć decyzję o zablokowaniu zdolności RRM do przekazywania danych Agencji do czasu uiszczenia pełnej opłaty.
Artykuł 10
Przepisy przejściowe w roku 2025
1. W okresie dwóch tygodni od wejścia w życie niniejszej decyzji Agencja wysyła każdemu RRM fakturę dotyczącą dopłaty, którą należy uiścić w terminie czterech tygodni.
2. Tę dopłatę uiszczaną przez każdy RRM oblicza się przez:
| a) | określenie, w odniesieniu do każdego RRM, liczby uczestników rynku zarejestrowanych zgodnie z art. 9 rozporządzenia (UE) nr 1227/2011 w dniu 30 czerwca 2025 r., w imieniu których RRM zgłosił zapisy transakcji w okresie od dnia 1 stycznia do dnia 30 czerwca 2025 r.; |
| b) | zsumowanie liczb uczestników rynku określonych przez wszystkie RRM zgodnie z lit. a); |
| c) | podzielenie liczby określonej zgodnie z lit. a) przez sumę określoną zgodnie z lit. b) i pomnożenie wyniku przez 7,6 mln EUR. |
Artykuł 11
Przepisy przejściowe w roku 2026
1. W przypadku gdy w 2026 r. suma indywidualnych opłat obliczonych dla każdego RRM zgodnie z art. 6 ust. 1-7 oraz opłat fakturowanych IIP zgodnie z art. 5 ust. 1 jest niższa niż kwota zapisana w budżecie jako przychody z opłat w 2026 r., jak określono w dokumencie programowym Agencji na lata 2026-2028, faktury przesłane zgodnie z art. 4 ust. 2 zawierają dopłatę.
2. Suma tych dopłat stanowi różnicę między kwotą zapisaną w budżecie jako przychody z opłat w 2026 r., jak określono w dokumencie programowym Agencji na lata 2026-2028, lub kwotą 23,5 mln EUR, w zależności od tego, która z tych kwot jest niższa, a sumą indywidualnych opłat obliczonych dla każdego RRM zgodnie z art. 6 ust. 1-7 wraz z sumą opłat zafakturowanych IIP zgodnie z art. 5 ust. 1.
3. Dopłatę, którą należy uwzględnić na fakturze do zapłaty przez RRM, oblicza się przez podzielenie liczby klastrów danych, o których mowa w art. 7 ust. 1 lit. a), określonych dla tego RRM przy obliczaniu indywidualnej opłaty rocznej w styczniu 2026 r. przez sumę liczby klastrów danych określonych dla wszystkich RRM w styczniu 2026 r. i pomnożenie wyniku przez różnicę, o której mowa w ust. 2.
4. Na zasadzie odstępstwa od art. 6 ust. 5 w 2026 r. kwotę korekty, o której mowa w art. 6 ust. 1 lit. e), oblicza się przez odjęcie składnika opłaty opartego na zapisach transakcji uiszczonego w 2025 r. od wartości, która byłaby wynikiem obliczenia składnika opłaty opartego na zapisach transakcji w 2026 r. z wykorzystaniem wartości określonych w załączniku.
5. Art. 6 ust. 1 lit. b) i c) oraz art. 6 ust. 2 i 3 nie mają zastosowania do opłat nałożonych w 2026 r.
Artykuł 12
Inne przepisy przejściowe
1. Na zasadzie odstępstwa od art. 6 ust. 2 po wprowadzeniu obowiązku zgłaszania ekspozycji („rok referencyjny”), w roku następującym po roku referencyjnym składnik opłaty oparty na zapisach ekspozycji, o którym mowa w art. 6 ust. 1 lit. b), oblicza się przez zsumowanie wszystkich sprawozdań dotyczących ekspozycji otrzymanych od RRM w roku referencyjnym, podzielenie tej sumy przez liczbę sprawozdań dotyczących ekspozycji wymaganych w roku referencyjnym i pomnożenie wyniku przez 1 000 EUR.
2. Art. 6 ust. 1 lit. c) oraz art. 6 ust. 3 nie mają zastosowania do opłat nałożonych w roku następującym po roku referencyjnym.
Artykuł 13
Ocena
Komisja dokonuje oceny wykonania niniejszej decyzji pięć lat po jej wejściu do życie, a następnie co pięć lat.
Artykuł 14
Uchylenie
Decyzja (UE) 2020/2152 traci moc.
Artykuł 15
Wejście w życie i rozpoczęcie stosowania
Niniejsza decyzja wchodzi w życie trzeciego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Sporządzono w Brukseli dnia 8 września 2025 r.
W imieniu Komisji
Przewodnicząca
Ursula VON DER LEYEN
(1) Dz.U. L 158 z 14.6.2019, s. 22, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2019/942/oj.
(2) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1227/2011 z dnia 25 października 2011 r. w sprawie integralności i przejrzystości hurtowego rynku energii (Dz.U. L 326 z 8.12.2011, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2011/1227/oj).
(3) Decyzja Komisji (UE) 2020/2152 z dnia 17 grudnia 2020 r. w sprawie opłat należnych Agencji Unii Europejskiej ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki z tytułu gromadzenia, obsługi, przetwarzania i analizy informacji zgłaszanych na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1227/2011 (Dz.U. L 428 z 18.12.2020, s. 68, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2020/2152/oj).
(4) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2019/715 z dnia 18 grudnia 2018 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów utworzonych na podstawie TFUE oraz Traktatu Euratom, o których mowa w art. 70 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 (Dz.U. L 122 z 10.5.2019, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2019/715/oj).
(5) Decyzja Rady Administracyjnej Agencji ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki nr 8/2019 z dnia 21 czerwca 2019 r. w sprawie regulaminu finansowego Agencji ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki.
(6) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1106 z dnia 11 kwietnia 2024 r. w sprawie zmiany rozporządzeń (UE) nr 1227/2011 i (UE) 2019/942 w odniesieniu do poprawy ochrony Unii przed manipulacjami na hurtowym rynku energii (Dz.U. L, 2024/1106, 17.4.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/1106/oj).
(7) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1789 z dnia 13 czerwca 2024 r. w sprawie rynków wewnętrznych gazu odnawialnego, gazu ziemnego i wodoru, zmiany rozporządzeń (UE) nr 1227/2011, (UE) 2017/1938, (UE) 2019/942 i (UE) 2022/869 oraz decyzji (UE) 2017/684, a także uchylenia rozporządzenia (WE) nr 715/2009 (Dz.U. L, 2024/1789, 15.7.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/1789/oj).
(8) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 1348/2014 z dnia 17 grudnia 2014 r. w sprawie przekazywania danych wdrażające art. 8 ust. 2 i 6 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1227/2011 w sprawie integralności i przejrzystości hurtowego rynku energii (Dz.U. L 363 z 18.12.2014, s. 121, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2014/1348/oj).
(9) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/944 z dnia 5 czerwca 2019 r. w sprawie wspólnych zasad rynku wewnętrznego energii elektrycznej oraz zmieniająca dyrektywę 2012/27/UE (Dz.U. L 158 z 14.6.2019, s. 125, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2019/944/oj).
(10) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1788 z dnia 13 czerwca 2024 r. w sprawie wspólnych zasad rynków wewnętrznych gazu odnawialnego, gazu ziemnego i wodoru, zmieniająca dyrektywę (UE) 2023/1791 i uchylająca dyrektywę 2009/73/WE (Dz.U. L, 2024/1788, 15.7.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2024/1788/oj).
ZAŁĄCZNIK
Podskładniki opłaty za klaster danych dla:
| a) | wszystkich zapisów transakcji dotyczących produktów energetycznych sprzedawanych w obrocie hurtowym zgodnie z art. 3 ust. 1 lit. a) rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 1348/2014 pochodzące od określonego uczestnika rynku korzystającego z określonej zorganizowanej platformy obrotu; |
| b) | oraz wszystkich zapisów transakcji dotyczących produktów energetycznych sprzedawanych w obrocie hurtowym zgodnie z art. 3 ust. 1 lit. b) rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 1348/2014 pochodzące od określonego uczestnika rynku |
są następujące:
| Zapisy transakcji dla klastra danych | Podskładnik opłaty w EUR |
| 1 do 1 000 | 250 |
| 1 001 do 10 000 | 500 |
| 10 001 do 100 000 | 1 000 |
| 100 001 do 1 mln | 2 000 |
| Powyżej 1 mln do 10 mln | 4 000 |
| Powyżej 10 mln do 100 mln | 8 000 |
| Powyżej 100 mln | 16 000 |
Podskładniki opłaty za klaster danych dla wszystkich zapisów transakcji dotyczących produktów energetycznych sprzedawanych w obrocie hurtowym zgodnie z art. 3 ust. 1 lit. a) rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 1348/2014 pochodzących od określonego uczestnika rynku, który nie korzysta ze zorganizowanej platformy obrotu, są następujące:
| Zapisy transakcji dla klastra danych | Podskładnik opłaty w EUR |
| 1 do 100 | 250 |
| 101 do 1 000 | 500 |
| 1 001 do 10 000 | 1 000 |
| 10 001 do 100 000 | 2 000 |
| 100 001 do 1 mln | 4 000 |
| Powyżej 1 mln do 10 mln | 8 000 |
| Powyżej 10 mln | 16 000 |
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
