OSTATECZNE PRZYJĘCIE (UE, Euratom) 2025/1565
budżetu korygującego nr 1 Unii Europejskiej na rok budżetowy 2025
PRZEWODNICZĄCA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 314 ust. 4 lit. a) i ust. 9,
uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Energii Atomowej, w szczególności jego art. 106a,
uwzględniając decyzję Rady (UE, Euratom) 2020/2053 z dnia 14 grudnia 2020 r. w sprawie systemu zasobów własnych Unii Europejskiej oraz uchylającą decyzję 2014/335/UE, Euratom (1),
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2024/2509 z dnia 23 września 2024 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii (2), w szczególności jego art. 43,
uwzględniając rozporządzenie Rady (UE, Euratom) 2020/2093 z dnia 17 grudnia 2020 r. określające wieloletnie ramy finansowe na lata 2021–2027 (3),
uwzględniając Porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 16 grudnia 2020 r. między Parlamentem Europejskim, Radą Unii Europejskiej i Komisją Europejską w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami oraz w sprawie nowych zasobów własnych, w tym również harmonogramu wprowadzania nowych zasobów własnych (4),
uwzględniając budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2025, w formie przyjętej ostatecznie w dniu 27 listopada 2024 r. (5),
uwzględniając projekt budżetu korygującego nr 1 Unii Europejskiej na rok budżetowy 2025, przyjęty przez Komisję dnia 9 kwietnia 2025 r.,
uwzględniając stanowisko dotyczące projektu budżetu korygującego nr 1/2025 przyjęte przez Radę dnia 16 czerwca 2025 r. i przekazane Parlamentowi Europejskiemu w następnym dniu,
uwzględniając zatwierdzenie przez Parlament stanowiska Rady w dniu 9 lipca 2025 r.,
uwzględniając art. 96 i 98 Regulaminu Parlamentu Europejskiego,
STWIERDZA:
Artykuł
Procedura przewidziana w art. 314 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej została zakończona i budżet korygujący nr 1 Unii Europejskiej na rok budżetowy 2025 został ostatecznie przyjęty.
Sporządzono w Strasburgu dnia 9 lipca 2025 r.
Przewodnicząca
R. METSOLA
(1) Dz.U. L 424 z 15.12.2020, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2020/2053/oj.
(2) Dz.U. L, 2024/2509, 26.9.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/2509/oj.
(3) Dz.U. L 433 I z 22.12.2020, s. 11, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2020/2093/oj.
(4) Dz.U. L 433 I z 22.12.2020, s. 28, ELI: http://data.europa.eu/eli/agree_interinstit/2020/1222/oj.
(5) Dz.U. L, 2025/31, 27.2.2025, ELI: http://data.europa.eu/eli/budget/2025/31/oj.
(1) Dane liczbowe w tej kolumnie odpowiadają danym liczbowym w budżecie na 2024 r. (Dz.U. L, 2024/207, 22.2.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/budget/2024/207/oj) ze zmianami wynikającymi z budżetów korygujących nr 1/2024 do nr 5/2024.
(2) Zasoby własne na potrzeby budżetu na 2025 r. określono na podstawie prognoz budżetowych przyjętych na 191. posiedzeniu Komitetu Doradczego ds. Zasobów Własnych dnia 23 maja 2024 r.
(3) Kwota ta obejmuje 4 961 000 000 EUR w związku ze zobowiązaniami Unii wynikającymi z zaciągniętych pożyczek, o których mowa w art. 5 decyzji (UE, Euratom) 2020/2053.
(4) Art. 310 ust. 1 akapit trzeci TFUE brzmi: „Budżet powinien być zrównoważony w odniesieniu do dochodów i wydatków”.
(5) Wykorzystywana podstawa nie przekracza 50 % DNB.
(6) Obliczenie stawki: (97 218 233 938) / (184 449 912 000) = 0,527071186339194.
(7) p.m. (zasoby własne + pozostałe dochody = dochody ogółem = wydatki ogółem); (149 816 345 864 + 5 392 976 118 = 155 209 321 982).
(8) Zasoby własne ogółem jako odsetek DNB (149 816 345 864) / (18 444 991 200 000) = 0,81 %; łączny pułap zasobów własnych zgodnie z art. 3 i 6 decyzji (UE, Euratom) 2020/2053: 2,00 %.
BUDŻET KORYGUJĄCY NR 1 NA ROK BUDŻETOWY 2025
SPIS TREŚCI
DOCHODY OGÓŁEM
| A. FINANSOWANIE ROCZNEGO BUDŻETU UNII | 4 |
| OBLICZENIE FINANSOWANIA BUDŻETU | 4 |
| CZĘŚĆ B. OGÓLNE ZESTAWIENIE DOCHODÓW WEDŁUG POZYCJI W BUDŻECIE | 12 |
|
- TYTUŁ 1: |
ZASOBY WŁASNE | 13 |
|
- TYTUŁ 2: |
NADWYŻKI, SALDA I DOSTOSOWANIA | 17 |
DOCHODY OGÓŁEM
A. FINANSOWANIE ROCZNEGO BUDŻETU UNII
Obliczenie finansowania budżetu
Przydział zasobów Unii w celu zapewnienia, zgodnie z art. 311 TFUE, finansowania rocznego budżetu Unii
|
Opis dochodów |
Budżet 2025 |
Budget 2024 (1) |
Zmiana (w %) |
|
Dochody różne (tytuły 3-6) |
4 048 442 979 |
7 941 629 047 |
-49,02 |
|
Dostępna nadwyżka z poprzedniego roku budżetowego (rozdział 2 0, artykuł 2 0 0) |
1 344 533 139 |
632 625 574 |
+ 112,53 |
|
Salda i dostosowania (rozdziały 2 1, 2 2, 2 3 i 2 4) |
p.m. |
p.m. |
- |
|
Dochody ogółem (tytuły 2-6) |
5 392 976 118 |
8 574 254 621 |
-37,10 |
|
Kwota netto należności celnych i opłat wyrównawczych od cukru (rozdziały 1 1 i 1 2) |
21 082 004 566 |
20 119 010 896 |
+4,79 |
|
Zasoby własne oparte na VAT według stawki jednolitej (tabele 1 i 2, rozdział 1 3) |
24 394 620 000 |
23 462 700 300 |
+3,97 |
|
Zasoby własne oparte na odpadach opakowaniowych z tworzyw sztucznych (tabela 3, rozdział 1 7) |
7 121 487 360 |
7 139 700 400 |
-0,26 |
|
Różnica pozostająca do sfinansowania z zasobów dodatkowych (zasoby własne oparte na DNB, tabela 4, rozdział 1 4) |
97 218 233 938 |
90 448 647 342 |
+7,48 |
|
Środki, które mają zostać pokryte z zasobów własnych, o których mowa w art. 2 decyzji (UE, Euratom) 2020/2053 (2), (3) |
149 816 345 864 |
141 170 058 938 |
+6,12 |
|
Dochody ogółem (4) |
155 209 321 982 |
149 744 313 559 |
+3,65 |
TABELA 1
Obliczenie ograniczenia podstaw podatku od wartości dodanej (VAT) na podstawie art. 2 ust. 1 lit. b) decyzji (UE, Euratom) 2020/2053
|
Państwo członkowskie |
1 % nieograniczonej podstawy VAT |
1 % dochodu narodowego brutto |
Stopa ograniczenia (w %) |
1 % dochodu narodowego brutto pomnożony przez stopę ograniczenia |
1 % ograniczonej podstawy VAT (5) |
Państwa członkowskie o ograniczonej podstawie VAT |
|
|
(1) |
(2) |
(3) |
(4) |
(5) |
(6) |
|
Belgia |
2 498 318 000 |
6 373 532 000 |
50 |
3 186 766 000 |
2 498 318 000 |
|
|
Bułgaria |
479 744 000 |
1 016 864 000 |
50 |
508 432 000 |
479 744 000 |
|
|
Czechy |
1 356 423 000 |
3 105 884 000 |
50 |
1 552 942 000 |
1 356 423 000 |
|
|
Dania |
1 565 886 000 |
4 183 696 000 |
50 |
2 091 848 000 |
1 565 886 000 |
|
|
Niemcy |
18 735 398 000 |
45 754 657 000 |
50 |
22 877 328 500 |
18 735 398 000 |
|
|
Estonia |
205 782 000 |
402 230 000 |
50 |
201 115 000 |
201 115 000 |
Estonia |
|
Irlandia |
1 415 812 000 |
4 305 400 000 |
50 |
2 152 700 000 |
1 415 812 000 |
|
|
Grecja |
1 048 121 000 |
2 396 683 000 |
50 |
1 198 341 500 |
1 048 121 000 |
|
|
Hiszpania |
7 339 568 000 |
16 010 458 000 |
50 |
8 005 229 000 |
7 339 568 000 |
|
|
Francja |
14 763 272 000 |
30 632 824 000 |
50 |
15 316 412 000 |
14 763 272 000 |
|
|
Chorwacja |
516 790 000 |
879 236 000 |
50 |
439 618 000 |
439 618 000 |
Chorwacja |
|
Włochy |
10 155 674 000 |
22 236 829 000 |
50 |
11 118 414 500 |
10 155 674 000 |
|
|
Cypr |
219 345 000 |
303 168 000 |
50 |
151 584 000 |
151 584 000 |
Cypr |
|
Łotwa |
201 901 000 |
441 106 000 |
50 |
220 553 000 |
201 901 000 |
|
|
Litwa |
340 505 000 |
773 462 000 |
50 |
386 731 000 |
340 505 000 |
|
|
Luksemburg |
443 650 000 |
573 891 000 |
50 |
286 945 500 |
286 945 500 |
Luksemburg |
|
Węgry |
851 939 000 |
2 169 944 000 |
50 |
1 084 972 000 |
851 939 000 |
|
|
Malta |
106 409 000 |
201 752 000 |
50 |
100 876 000 |
100 876 000 |
Malta |
|
Niderlandy |
5 092 397 000 |
11 174 919 000 |
50 |
5 587 459 500 |
5 092 397 000 |
|
|
Austria |
2 450 476 000 |
5 186 936 000 |
50 |
2 593 468 000 |
2 450 476 000 |
|
|
Polska |
4 488 733 000 |
8 789 073 000 |
50 |
4 394 536 500 |
4 394 536 500 |
Polska |
|
Portugalia |
1 492 796 000 |
2 849 768 000 |
50 |
1 424 884 000 |
1 424 884 000 |
Portugalia |
|
Rumunia |
1 351 509 000 |
3 734 533 000 |
50 |
1 867 266 500 |
1 351 509 000 |
|
|
Słowenia |
329 567 000 |
696 184 000 |
50 |
348 092 000 |
329 567 000 |
|
|
Słowacja |
547 047 000 |
1 351 469 000 |
50 |
675 734 500 |
547 047 000 |
|
|
Finlandia |
1 290 978 000 |
2 942 462 000 |
50 |
1 471 231 000 |
1 290 978 000 |
|
|
Szwecja |
2 501 306 000 |
5 962 952 000 |
50 |
2 981 476 000 |
2 501 306 000 |
|
|
Ogółem |
81 789 346 000 |
184 449 912 000 |
|
92 224 956 000 |
81 315 400 000 |
|
TABELA 2
Zasoby własne z tytułu VAT na podstawie art. 2 ust. 1 lit. b) decyzji (UE, Euratom) 2020/2053 (rozdział 1 3) - zestawienie
|
Państwo członkowskie |
1 % ograniczonej podstawy VAT |
Stawka jednolita zasobów własnych opartych na VAT (w %) |
Zasoby własne oparte na VAT wg stawki jednolitej |
|
|
(1) |
(2) |
(3) = (1) × (2) |
|
Belgia |
2 498 318 000 |
0,30 |
749 495 400 |
|
Bułgaria |
479 744 000 |
0,30 |
143 923 200 |
|
Czechy |
1 356 423 000 |
0,30 |
406 926 900 |
|
Dania |
1 565 886 000 |
0,30 |
469 765 800 |
|
Niemcy |
18 735 398 000 |
0,30 |
5 620 619 400 |
|
Estonia |
201 115 000 |
0,30 |
60 334 500 |
|
Irlandia |
1 415 812 000 |
0,30 |
424 743 600 |
|
Grecja |
1 048 121 000 |
0,30 |
314 436 300 |
|
Hiszpania |
7 339 568 000 |
0,30 |
2 201 870 400 |
|
Francja |
14 763 272 000 |
0,30 |
4 428 981 600 |
|
Chorwacja |
439 618 000 |
0,30 |
131 885 400 |
|
Włochy |
10 155 674 000 |
0,30 |
3 046 702 200 |
|
Cypr |
151 584 000 |
0,30 |
45 475 200 |
|
Łotwa |
201 901 000 |
0,30 |
60 570 300 |
|
Litwa |
340 505 000 |
0,30 |
102 151 500 |
|
Luksemburg |
286 945 500 |
0,30 |
86 083 650 |
|
Węgry |
851 939 000 |
0,30 |
255 581 700 |
|
Malta |
100 876 000 |
0,30 |
30 262 800 |
|
Niderlandy |
5 092 397 000 |
0,30 |
1 527 719 100 |
|
Austria |
2 450 476 000 |
0,30 |
735 142 800 |
|
Polska |
4 394 536 500 |
0,30 |
1 318 360 950 |
|
Portugalia |
1 424 884 000 |
0,30 |
427 465 200 |
|
Rumunia |
1 351 509 000 |
0,30 |
405 452 700 |
|
Słowenia |
329 567 000 |
0,30 |
98 870 100 |
|
Słowacja |
547 047 000 |
0,30 |
164 114 100 |
|
Finlandia |
1 290 978 000 |
0,30 |
387 293 400 |
|
Szwecja |
2 501 306 000 |
0,30 |
750 391 800 |
|
Ogółem |
81 315 400 000 |
|
24 394 620 000 |
TABELA 3
Zasoby własne z tytułu odpadów opakowaniowych z tworzyw sztucznych na podstawie art. 2 ust. 1 lit. c) decyzji (UE, Euratom) 2020/2053 (rozdział 1 7) - zestawienie
|
Państwo członkowskie |
Odpady opakowaniowe z tworzyw sztucznych, niepoddawane recyklingowi (kg) |
Stawka poboru za kilogram w EUR |
Wkład brutto |
Obniżka ryczałtowa |
Wkład netto |
|
|
(1) |
(2) |
(3) = (1) × (2) |
(4) |
(5) = (3) - (4) |
|
Belgia |
192 530 100 |
|
154 024 080 |
|
154 024 080 |
|
Bułgaria |
102 088 100 |
|
81 670 480 |
22 000 000 |
59 670 480 |
|
Czechy |
169 414 000 |
|
135 531 200 |
32 187 600 |
103 343 600 |
|
Dania |
169 843 100 |
|
135 874 480 |
|
135 874 480 |
|
Niemcy |
1 713 589 000 |
|
1 370 871 200 |
|
1 370 871 200 |
|
Estonia |
26 413 300 |
|
21 130 640 |
4 000 000 |
17 130 640 |
|
Irlandia |
275 879 400 |
|
220 703 520 |
|
220 703 520 |
|
Grecja |
203 984 700 |
|
163 187 760 |
33 000 000 |
130 187 760 |
|
Hiszpania |
996 214 300 |
|
796 971 440 |
142 000 000 |
654 971 440 |
|
Francja |
1 829 429 300 |
|
1 463 543 440 |
|
1 463 543 440 |
|
Chorwacja |
56 681 500 |
|
45 345 200 |
13 000 000 |
32 345 200 |
|
Włochy |
1 184 628 700 |
0,80 |
947 702 960 |
184 048 000 |
763 654 960 |
|
Cypr |
12 576 300 |
|
10 061 040 |
3 000 000 |
7 061 040 |
|
Łotwa |
30 641 600 |
|
24 513 280 |
6 000 000 |
18 513 280 |
|
Litwa |
56 640 800 |
|
45 312 640 |
9 000 000 |
36 312 640 |
|
Luksemburg |
13 556 000 |
|
10 844 800 |
|
10 844 800 |
|
Węgry |
285 981 000 |
|
228 784 800 |
30 000 000 |
198 784 800 |
|
Malta |
14 248 000 |
|
11 398 400 |
1 415 900 |
9 982 500 |
|
Niderlandy |
293 863 500 |
|
235 090 800 |
|
235 090 800 |
|
Austria |
215 367 000 |
|
172 293 600 |
|
172 293 600 |
|
Polska |
749 814 200 |
|
599 851 360 |
117 000 000 |
482 851 360 |
|
Portugalia |
279 293 400 |
|
223 434 720 |
31 322 000 |
192 112 720 |
|
Rumunia |
414 502 900 |
|
331 602 320 |
60 000 000 |
271 602 320 |
|
Słowenia |
32 033 400 |
|
25 626 720 |
6 279 700 |
19 347 020 |
|
Słowacja |
51 131 400 |
|
40 905 120 |
17 000 000 |
23 905 120 |
|
Finlandia |
113 309 900 |
|
90 647 920 |
|
90 647 920 |
|
Szwecja |
307 270 800 |
|
245 816 640 |
|
245 816 640 |
|
Ogółem |
9 790 925 700 |
|
7 832 740 560 |
711 253 200 |
7 121 487 360 |
TABELA 4
Określenie stawki jednolitej i zestawienie zasobów własnych opartych na DNB na podstawie art. 2 ust. 1 lit. d) decyzji (UE, Euratom) 2020/2053 (rozdział 1 4)
|
Państwo członkowskie |
1 % DNB |
Stawka jednolita „dodatkowych” zasobów własnych |
„Dodatkowe” zasoby własne wg stawki jednolitej |
|
|
(1) |
(2) |
(3) = (1) × (2) |
|
Belgia |
6 373 532 000 |
|
3 359 305 072 |
|
Bułgaria |
1 016 864 000 |
|
535 959 715 |
|
Czechy |
3 105 884 000 |
|
1 637 021 965 |
|
Dania |
4 183 696 000 |
|
2 205 105 614 |
|
Niemcy |
45 754 657 000 |
|
24 115 961 344 |
|
Estonia |
402 230 000 |
|
212 003 843 |
|
Irlandia |
4 305 400 000 |
|
2 269 252 286 |
|
Grecja |
2 396 683 000 |
|
1 263 222 552 |
|
Hiszpania |
16 010 458 000 |
|
8 438 651 092 |
|
Francja |
30 632 824 000 |
|
16 145 678 887 |
|
Chorwacja |
879 236 000 |
|
463 419 962 |
|
Włochy |
22 236 829 000 |
|
11 720 391 841 |
|
Cypr |
303 168 000 |
|
159 791 117 |
|
Łotwa |
441 106 000 |
(6)0,5270712 |
232 494 263 |
|
Litwa |
773 462 000 |
|
407 669 534 |
|
Luksemburg |
573 891 000 |
|
302 481 410 |
|
Węgry |
2 169 944 000 |
|
1 143 714 958 |
|
Malta |
201 752 000 |
|
106 337 666 |
|
Niderlandy |
11 174 919 000 |
|
5 889 977 815 |
|
Austria |
5 186 936 000 |
|
2 733 884 511 |
|
Polska |
8 789 073 000 |
|
4 632 467 133 |
|
Portugalia |
2 849 768 000 |
|
1 502 030 601 |
|
Rumunia |
3 734 533 000 |
|
1 968 364 739 |
|
Słowenia |
696 184 000 |
|
366 938 527 |
|
Słowacja |
1 351 469 000 |
|
712 320 369 |
|
Finlandia |
2 942 462 000 |
|
1 550 886 937 |
|
Szwecja |
5 962 952 000 |
|
3 142 900 185 |
|
Ogółem |
184 449 912 000 |
|
97 218 233 938 |
TABELA 5
Roczne obniżki ryczałtowe wkładów opartych na DNB dla niektórych państw członkowskich oraz finansowanie tych obniżek zgodnie z art. 2 ust. 4 decyzji (UE, Euratom) 2020/2053 (rozdział 1 6)
|
Państwo członkowskie |
Obniżka brutto |
Procentowy udział w podstawach DNB |
Finansowanie obniżki brutto przyznanej Danii, Niemcom, Niderlandom, Austrii i Szwecji |
Finansowanie netto obniżki przyznanej Danii, Niemcom, Niderlandom, Austrii i Szwecji |
|
|
(1) |
(2) |
(3) |
(4) = (1) + (3) |
|
Belgia |
|
3,46 |
317 475 655 |
317 475 655 |
|
Bułgaria |
|
0,55 |
50 651 596 |
50 651 596 |
|
Czechy |
|
1,68 |
154 708 968 |
154 708 968 |
|
Dania |
- 455 580 440 |
2,27 |
208 396 479 |
- 247 183 961 |
|
Niemcy |
-4 436 169 220 |
24,81 |
2 279 111 444 |
-2 157 057 776 |
|
Estonia |
|
0,22 |
20 035 709 |
20 035 709 |
|
Irlandia |
|
2,33 |
214 458 747 |
214 458 747 |
|
Grecja |
|
1,30 |
119 382 551 |
119 382 551 |
|
Hiszpania |
|
8,68 |
797 506 100 |
797 506 100 |
|
Francja |
|
16,61 |
1 525 869 153 |
1 525 869 153 |
|
Chorwacja |
|
0,48 |
43 796 128 |
43 796 128 |
|
Włochy |
|
12,06 |
1 107 651 434 |
1 107 651 434 |
|
Cypr |
|
0,16 |
15 101 275 |
15 101 275 |
|
Łotwa |
|
0,24 |
21 972 184 |
21 972 184 |
|
Litwa |
|
0,42 |
38 527 359 |
38 527 359 |
|
Luksemburg |
|
0,31 |
28 586 414 |
28 586 414 |
|
Węgry |
|
1,18 |
108 088 324 |
108 088 324 |
|
Malta |
|
0,11 |
10 049 585 |
10 049 585 |
|
Niderlandy |
-2 321 405 903 |
6,06 |
556 640 293 |
-1 764 765 610 |
|
Austria |
- 682 766 442 |
2,81 |
258 369 442 |
- 424 397 000 |
|
Polska |
|
4,77 |
437 797 553 |
437 797 553 |
|
Portugalia |
|
1,55 |
141 951 427 |
141 951 427 |
|
Rumunia |
|
2,02 |
186 022 964 |
186 022 964 |
|
Słowenia |
|
0,38 |
34 678 020 |
34 678 020 |
|
Słowacja |
|
0,73 |
67 318 797 |
67 318 797 |
|
Finlandia |
|
1,60 |
146 568 661 |
146 568 661 |
|
Szwecja |
-1 291 818 277 |
3,23 |
297 024 020 |
- 994 794 257 |
|
Ogółem |
-9 187 740 282 |
100,00 |
9 187 740 282 |
0 |
|
Deflator PKB UE, w EUR (prognoza gospodarcza z wiosny 2024 r.): a) 2020 UE-27 = 107,2381; b) 2025 UE-27 = 129,5904 |
||||
|
Kwota ryczałtowa dla Danii w cenach z 2025 r.: 377 000 000 EUR × [ (b/a) ] = 455 580 440 EUR |
||||
|
Kwota ryczałtowa dla Niemiec w cenach z 2025 r.: 3 671 000 000 EUR × [ (b/a) ] = 4 436 169 220 EUR |
||||
|
Kwota ryczałtowa dla Niderlandów w cenach z 2025 r.: 1 921 000 000 EUR × [ (b/a) ] = 2 321 405 903 EUR |
||||
|
Kwota ryczałtowa dla Austrii w cenach z 2025 r.: 565 000 000 EUR × [ (b/a) ] = 682 766 442 EUR |
||||
|
Kwota ryczałtowa dla Szwecji w cenach z 2025 r.: 1 069 000 000 EUR × [ (b/a) ] = 1 291 818 277 EUR |
||||
TABELA 6
Zestawienie dotyczące finansowania (7) budżetu ogólnego według kategorii zasobów własnych i według państw członkowskich
|
Państwo członkowskie |
Tradycyjne zasoby własne (TZW) |
|
|
|
Zasoby własne oparte na VAT, DNB i tworzywach sztucznych |
Zasoby własne ogółem (8) |
|||||
|
Opłaty w sektorze cukru netto (75 %) |
Cła netto (75 %) |
Tradycyjne zasoby własne ogółem (75 %) |
p.m. koszty poboru (25 % TZW brutto) |
Zasoby własne oparte na VAT |
Zasoby własne oparte na tworzywach sztucznych |
Zasoby własne oparte na DNB |
Obniżki ryczałtowe wkładów opartych na DNB i ich finansowanie |
Składki państw członkowskich ogółem |
Udział w składkach państw członkowskich (%) |
||
|
|
(1) |
(2) |
(3) = (1) + (2) |
(4) |
(5) |
(6) |
(7) |
(8) |
(9) = (5) + (6) +(7) + (8) |
(10) |
(11) = (3) + (9) |
|
Belgia |
p.m. |
2 264 094 293 |
2 264 094 293 |
754 698 098 |
749 495 400 |
154 024 080 |
3 359 305 072 |
317 475 655 |
4 580 300 207 |
3,56 |
6 844 394 500 |
|
Bułgaria |
p.m. |
132 192 475 |
132 192 475 |
44 064 158 |
143 923 200 |
59 670 480 |
535 959 715 |
50 651 596 |
790 204 991 |
0,61 |
922 397 466 |
|
Czechy |
p.m. |
428 986 470 |
428 986 470 |
142 995 490 |
406 926 900 |
103 343 600 |
1 637 021 965 |
154 708 968 |
2 302 001 433 |
1,79 |
2 730 987 903 |
|
Dania |
p.m. |
366 930 745 |
366 930 745 |
122 310 248 |
469 765 800 |
135 874 480 |
2 205 105 614 |
- 247 183 961 |
2 563 561 933 |
1,99 |
2 930 492 678 |
|
Niemcy |
p.m. |
4 411 757 132 |
4 411 757 132 |
1 470 585 709 |
5 620 619 400 |
1 370 871 200 |
24 115 961 344 |
-2 157 057 776 |
28 950 394 168 |
22,49 |
33 362 151 300 |
|
Estonia |
p.m. |
36 064 149 |
36 064 149 |
12 021 383 |
60 334 500 |
17 130 640 |
212 003 843 |
20 035 709 |
309 504 692 |
0,24 |
345 568 841 |
|
Irlandia |
p.m. |
444 495 725 |
444 495 725 |
148 165 242 |
424 743 600 |
220 703 520 |
2 269 252 286 |
214 458 747 |
3 129 158 153 |
2,43 |
3 573 653 878 |
|
Grecja |
p.m. |
230 859 773 |
230 859 773 |
76 953 258 |
314 436 300 |
130 187 760 |
1 263 222 552 |
119 382 551 |
1 827 229 163 |
1,42 |
2 058 088 936 |
|
Hiszpania |
p.m. |
1 973 856 529 |
1 973 856 529 |
657 952 176 |
2 201 870 400 |
654 971 440 |
8 438 651 092 |
797 506 100 |
12 092 999 032 |
9,39 |
14 066 855 561 |
|
Francja |
p.m. |
1 999 804 974 |
1 999 804 974 |
666 601 658 |
4 428 981 600 |
1 463 543 440 |
16 145 678 887 |
1 525 869 153 |
23 564 073 080 |
18,30 |
25 563 878 054 |
|
Chorwacja |
p.m. |
62 650 498 |
62 650 498 |
20 883 499 |
131 885 400 |
32 345 200 |
463 419 962 |
43 796 128 |
671 446 690 |
0,52 |
734 097 188 |
|
Włochy |
p.m. |
2 239 301 727 |
2 239 301 727 |
746 433 909 |
3 046 702 200 |
763 654 960 |
11 720 391 841 |
1 107 651 434 |
16 638 400 435 |
12,92 |
18 877 702 162 |
|
Cypr |
p.m. |
44 294 280 |
44 294 280 |
14 764 760 |
45 475 200 |
7 061 040 |
159 791 117 |
15 101 275 |
227 428 632 |
0,18 |
271 722 912 |
|
Łotwa |
p.m. |
44 998 832 |
44 998 832 |
14 999 611 |
60 570 300 |
18 513 280 |
232 494 263 |
21 972 184 |
333 550 027 |
0,26 |
378 548 859 |
|
Litwa |
p.m. |
94 680 147 |
94 680 147 |
31 560 049 |
102 151 500 |
36 312 640 |
407 669 534 |
38 527 359 |
584 661 033 |
0,45 |
679 341 180 |
|
Luksemburg |
p.m. |
14 831 319 |
14 831 319 |
4 943 773 |
86 083 650 |
10 844 800 |
302 481 410 |
28 586 414 |
427 996 274 |
0,33 |
442 827 593 |
|
Węgry |
p.m. |
284 006 601 |
284 006 601 |
94 668 867 |
255 581 700 |
198 784 800 |
1 143 714 958 |
108 088 324 |
1 706 169 782 |
1,33 |
1 990 176 383 |
|
Malta |
p.m. |
21 420 417 |
21 420 417 |
7 140 139 |
30 262 800 |
9 982 500 |
106 337 666 |
10 049 585 |
156 632 551 |
0,12 |
178 052 968 |
|
Niderlandy |
p.m. |
3 273 633 117 |
3 273 633 117 |
1 091 211 039 |
1 527 719 100 |
235 090 800 |
5 889 977 815 |
-1 764 765 610 |
5 888 022 105 |
4,57 |
9 161 655 222 |
|
Austria |
p.m. |
246 146 237 |
246 146 237 |
82 048 746 |
735 142 800 |
172 293 600 |
2 733 884 511 |
- 424 397 000 |
3 216 923 911 |
2,50 |
3 463 070 148 |
|
Polska |
p.m. |
1 017 092 615 |
1 017 092 615 |
339 030 872 |
1 318 360 950 |
482 851 360 |
4 632 467 133 |
437 797 553 |
6 871 476 996 |
5,34 |
7 888 569 611 |
|
Portugalia |
p.m. |
229 766 742 |
229 766 742 |
76 588 914 |
427 465 200 |
192 112 720 |
1 502 030 601 |
141 951 427 |
2 263 559 948 |
1,76 |
2 493 326 690 |
|
Rumunia |
p.m. |
258 460 518 |
258 460 518 |
86 153 506 |
405 452 700 |
271 602 320 |
1 968 364 739 |
186 022 964 |
2 831 442 723 |
2,20 |
3 089 903 241 |
|
Słowenia |
p.m. |
164 113 713 |
164 113 713 |
54 704 571 |
98 870 100 |
19 347 020 |
366 938 527 |
34 678 020 |
519 833 667 |
0,40 |
683 947 380 |
|
Słowacja |
p.m. |
117 368 612 |
117 368 612 |
39 122 871 |
164 114 100 |
23 905 120 |
712 320 369 |
67 318 797 |
967 658 386 |
0,75 |
1 085 026 998 |
|
Finlandia |
p.m. |
155 752 427 |
155 752 427 |
51 917 476 |
387 293 400 |
90 647 920 |
1 550 886 937 |
146 568 661 |
2 175 396 918 |
1,69 |
2 331 149 345 |
|
Szwecja |
p.m. |
524 444 499 |
524 444 499 |
174 814 833 |
750 391 800 |
245 816 640 |
3 142 900 185 |
- 994 794 257 |
3 144 314 368 |
2,44 |
3 668 758 867 |
|
Ogółem |
p.m. |
21 082 004 566 |
21 082 004 566 |
7 027 334 855 |
24 394 620 000 |
7 121 487 360 |
97 218 233 938 |
0 |
128 734 341 298 |
100,00 |
149 816 345 864 |
Część B. OGÓLNE ZESTAWIENIE DOCHODÓW WEDŁUG POZYCJI W BUDŻECIE
|
Tytuł |
Dział |
Prognoza na 2025 |
Budżet korygujący nr 1/2025 |
Nowa kwota |
|
1 |
ZASOBY WŁASNE |
151 160 879 003 |
-1 344 533 139 |
149 816 345 864 |
|
2 |
NADWYŻKI, SALDA I DOSTOSOWANIA |
p.m. |
1 344 533 139 |
1 344 533 139 |
|
3 |
DOCHODY ADMINISTRACYJNE |
2 425 480 258 |
|
2 425 480 258 |
|
4 |
DOCHODY FINANSOWE, ODSETKI ZA ZWŁOKĘ I GRZYWNY |
182 961 995 |
|
182 961 995 |
|
5 |
GWARANCJE BUDŻETOWE, OPERACJE ZACIĄGANIA I UDZIELANIA POŻYCZEK |
p.m. |
|
p.m. |
|
6 |
DOCHODY, WKŁADY I ZWROTY ZWIĄZANE Z POLITYKAMI UNII |
1 440 000 726 |
|
1 440 000 726 |
|
|
OGÓŁEM |
155 209 321 982 |
|
155 209 321 982 |
TYTUŁ 1
ZASOBY WŁASNE
|
Artykuł Pozycja |
Dział |
Prognoza na 2025 |
Budżet korygujący nr 1/2025 |
Nowa kwota |
||||||||||||
|
ROZDZIAŁ 1 1 |
||||||||||||||||
|
1 1 0 |
Opłaty wyrównawcze od cukru |
p.m. |
|
p.m. |
||||||||||||
|
|
ROZDZIAŁ 1 1 - OGÓŁEM |
p.m. |
|
p.m. |
||||||||||||
|
ROZDZIAŁ 1 2 |
||||||||||||||||
|
1 2 0 |
Cła i inne opłaty |
21 082 004 566 |
|
21 082 004 566 |
||||||||||||
|
|
ROZDZIAŁ 1 2 - OGÓŁEM |
21 082 004 566 |
|
21 082 004 566 |
||||||||||||
|
ROZDZIAŁ 1 3 |
||||||||||||||||
|
1 3 0 |
Zasoby własne oparte na podatku od wartości dodanej |
24 394 620 000 |
|
24 394 620 000 |
||||||||||||
|
|
ROZDZIAŁ 1 3 - OGÓŁEM |
24 394 620 000 |
|
24 394 620 000 |
||||||||||||
|
ROZDZIAŁ 1 4 |
||||||||||||||||
|
1 4 0 |
Zasoby własne oparte na dochodzie narodowym brutto |
98 562 767 077 |
-1 344 533 139 |
97 218 233 938 |
||||||||||||
|
|
ROZDZIAŁ 1 4 - OGÓŁEM |
98 562 767 077 |
-1 344 533 139 |
97 218 233 938 |
||||||||||||
|
ROZDZIAŁ 1 6 |
||||||||||||||||
|
1 6 0 |
Obniżki ryczałtowe wkładów opartych na DNB przyznane niektórym państwom członkowskim i ich finasowanie |
0 |
|
0 |
||||||||||||
|
|
ROZDZIAŁ 1 6 - OGÓŁEM |
0 |
|
0 |
||||||||||||
|
ROZDZIAŁ 1 7 |
||||||||||||||||
|
1 7 0 |
Zasoby własne oparte na odpadach opakowaniowych z tworzyw sztucznych niepoddawanych recyklingowi |
7 121 487 360 |
|
7 121 487 360 |
||||||||||||
|
|
ROZDZIAŁ 1 7 - OGÓŁEM |
7 121 487 360 |
|
7 121 487 360 |
||||||||||||
|
|
Tytuł 1 - Ogółem |
151 160 879 003 |
-1 344 533 139 |
149 816 345 864 |
||||||||||||
|
||||||||||||||||
ROZDZIAŁ 1 4 - ZASOBY WŁASNE OPARTE NA DOCHODZIE NARODOWYM BRUTTO
|
Tytuł Rozdział Artykuł Pozycja |
Dział |
RF |
Prognoza na 2025 |
Budżet korygujący nr 1/2025 |
Nowa kwota |
|
1 4 |
ZASOBY WŁASNE OPARTE NA DOCHODZIE NARODOWYM BRUTTO |
||||
|
1 4 0 |
Zasoby własne oparte na dochodzie narodowym brutto |
|
98 562 767 077 |
-1 344 533 139 |
97 218 233 938 |
|
|
ROZDZIAŁ 1 4 - OGÓŁEM |
|
98 562 767 077 |
-1 344 533 139 |
97 218 233 938 |
1 4 0
Zasoby własne oparte na dochodzie narodowym
brutto
|
Prognoza na 2025 |
Budżet korygujący nr 1/2025 |
Nowa kwota |
|
98 562 767 077 |
-1 344 533 139 |
97 218 233 938 |
Uwagi
Zasoby oparte na DNB stanowią zasoby „dodatkowe”, zapewniające dochody niezbędne do pokrycia wydatków przekraczających kwotę uzyskaną z tradycyjnych zasobów własnych, płatności opartych na VAT, zasobów własnych opartych na tworzywach sztucznych oraz innych dochodów w danym roku. W konsekwencji dzięki zasobom opartym na DNB budżet jest zawsze zbilansowany ex ante.
Stawka poboru tych zasobów określona jest na podstawie dodatkowych dochodów potrzebnych do sfinansowania wydatków budżetowych niepokrytych z innych zasobów (zasoby własne oparte na tworzywach sztucznych, zasoby oparte na VAT, tradycyjne zasoby własne i inne dochody). W ten sposób stawkę poboru stosuje się do DNB każdego z państw członkowskich.
Stawka mająca zastosowanie do DNB państw członkowskich w odniesieniu do roku budżetowego 2025 wynosi 0,5271 %.
Podstawa prawna
Decyzja Rady (UE, Euratom) 2020/2053 z dnia 14 grudnia 2020 r. w sprawie systemu zasobów własnych Unii Europejskiej oraz uchylająca decyzję 2014/335/UE, Euratom (Dz.U. L 424 z 15.12.2020, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2020/2053/oj), w szczególności jej art. 2 ust. 1 lit. d).
|
Państwo członkowskie |
Szacunek na 2025 |
Budżet korygujący nr 1/2025 |
Nowa kwota |
|
Belgia |
3 405 764 433 |
-46 459 361 |
3 359 305 072 |
|
Bułgaria |
543 372 065 |
-7 412 350 |
535 959 715 |
|
Czechy |
1 659 662 062 |
-22 640 097 |
1 637 021 965 |
|
Dania |
2 235 602 337 |
-30 496 723 |
2 205 105 614 |
|
Niemcy |
24 449 486 324 |
- 333 524 980 |
24 115 961 344 |
|
Estonia |
214 935 867 |
-2 932 024 |
212 003 843 |
|
Irlandia |
2 300 636 161 |
-31 383 875 |
2 269 252 286 |
|
Grecja |
1 280 692 984 |
-17 470 432 |
1 263 222 552 |
|
Hiszpania |
8 555 358 067 |
- 116 706 975 |
8 438 651 092 |
|
Francja |
16 368 974 450 |
- 223 295 563 |
16 145 678 887 |
|
Chorwacja |
469 829 083 |
-6 409 121 |
463 419 962 |
|
Włochy |
11 882 485 459 |
- 162 093 618 |
11 720 391 841 |
|
Cypr |
162 001 037 |
-2 209 920 |
159 791 117 |
|
Łotwa |
235 709 670 |
-3 215 407 |
232 494 263 |
|
Litwa |
413 307 624 |
-5 638 090 |
407 669 534 |
|
Luksemburg |
306 664 744 |
-4 183 334 |
302 481 410 |
|
Węgry |
1 159 532 595 |
-15 817 637 |
1 143 714 958 |
|
Malta |
107 808 321 |
-1 470 655 |
106 337 666 |
|
Niderlandy |
5 971 436 508 |
-81 458 693 |
5 889 977 815 |
|
Austria |
2 771 694 273 |
-37 809 762 |
2 733 884 511 |
|
Polska |
4 696 534 390 |
-64 067 257 |
4 632 467 133 |
|
Portugalia |
1 522 803 760 |
-20 773 159 |
1 502 030 601 |
|
Rumunia |
1 995 587 324 |
-27 222 585 |
1 968 364 739 |
|
Słowenia |
372 013 305 |
-5 074 778 |
366 938 527 |
|
Słowacja |
722 171 796 |
-9 851 427 |
712 320 369 |
|
Finlandia |
1 572 335 783 |
-21 448 846 |
1 550 886 937 |
|
Szwecja |
3 186 366 655 |
-43 466 470 |
3 142 900 185 |
|
Artykuł 1 4 0 -- Ogółem |
98 562 767 077 |
-1 344 533 139 |
97 218 233 938 |
TYTUŁ 2
NADWYŻKI, SALDA I DOSTOSOWANIA
|
Artykuł Pozycja |
Dział |
Prognoza na 2025 |
Budżet korygujący nr 1/2025 |
Nowa kwota |
||||||||||
|
ROZDZIAŁ 2 0 |
||||||||||||||
|
2 0 0 |
Nadwyżka z poprzedniego roku budżetowego |
p.m. |
1 344 533 139 |
1 344 533 139 |
||||||||||
|
|
ROZDZIAŁ 2 0 - OGÓŁEM |
p.m. |
1 344 533 139 |
1 344 533 139 |
||||||||||
|
ROZDZIAŁ 2 1 |
||||||||||||||
|
2 1 0 |
Salda VAT |
p.m. |
|
p.m. |
||||||||||
|
2 1 1 |
Salda DNB |
p.m. |
|
p.m. |
||||||||||
|
2 1 2 |
Kompensacja sald VAT i DNB |
p.m. |
|
p.m. |
||||||||||
|
2 1 3 |
Salda kwot zasobów opartych na tworzywach sztucznych |
p.m. |
|
p.m. |
||||||||||
|
2 1 4 |
Kompensacja sald kwot zasobów opartych na tworzywach sztucznych |
p.m. |
|
p.m. |
||||||||||
|
|
ROZDZIAŁ 2 1 - OGÓŁEM |
p.m. |
|
p.m. |
||||||||||
|
ROZDZIAŁ 2 2 |
||||||||||||||
|
2 2 0 |
Dostosowanie związane z nieuczestniczeniem w polityce w dziedzinie migracji, zarządzania granicami i bezpieczeństwa |
p.m. |
|
p.m. |
||||||||||
|
|
ROZDZIAŁ 2 2 - OGÓŁEM |
p.m. |
|
p.m. |
||||||||||
|
ROZDZIAŁ 2 3 |
||||||||||||||
|
2 3 0 |
Dostosowanie związane z wykonaniem decyzji w sprawie zasobów własnych |
p.m. |
|
p.m. |
||||||||||
|
|
ROZDZIAŁ 2 3 - OGÓŁEM |
p.m. |
|
p.m. |
||||||||||
|
ROZDZIAŁ 2 4 |
||||||||||||||
|
2 4 0 |
Dostosowanie związane z różnicami kursowymi w odniesieniu do zasobów własnych |
p.m. |
|
p.m. |
||||||||||
|
|
ROZDZIAŁ 2 4 - OGÓŁEM |
p.m. |
|
p.m. |
||||||||||
|
|
Tytuł 2 - Ogółem |
p.m. |
1 344 533 139 |
1 344 533 139 |
||||||||||
|
||||||||||||||
ROZDZIAŁ 2 0 - NADWYŻKA Z POPRZEDNIEGO ROKU BUDŻETOWEGO
|
Tytuł Rozdział Artykuł Pozycja |
Dział |
RF |
Prognoza na 2025 |
Budżet korygujący nr 1/2025 |
Nowa kwota |
|
2 0 |
NADWYŻKA Z POPRZEDNIEGO ROKU BUDŻETOWEGO |
||||
|
2 0 0 |
Nadwyżka z poprzedniego roku budżetowego |
|
p.m. |
1 344 533 139 |
1 344 533 139 |
|
|
ROZDZIAŁ 2 0 - OGÓŁEM |
|
p.m. |
1 344 533 139 |
1 344 533 139 |
2 0 0
Nadwyżka z poprzedniego roku budżetowego
|
Prognoza na 2025 |
Budżet korygujący nr 1/2025 |
Nowa kwota |
|
p.m. |
1 344 533 139 |
1 344 533 139 |
Uwagi
Zgodnie z art. 18 rozporządzenia finansowego saldo danego roku budżetowego, w zależności od tego, czy jest ono dodatnie czy ujemne, zapisuje się w budżecie na kolejny rok budżetowy jako „dochody” lub „wydatki”.
Odpowiednie szacunki takich dochodów lub wydatków zapisuje się w budżecie w trakcie procedury budżetowej oraz, w stosownych przypadkach, w liście w sprawie poprawek przedkładanym na podstawie art. 42 rozporządzenia finansowego. Sporządza się je zgodnie z zasadami określonymi w art. 1 ust. 1 rozporządzenia (UE, Euratom) 2021/768.
Po dokonaniu rozliczenia każdego roku budżetowego wszelkie rozbieżności w stosunku do preliminarza ujmuje się w budżecie na następny rok budżetowy w formie budżetu korygującego, który musi zostać przedstawiony przez Komisję w ciągu 15 dni po przedłożeniu rozliczeń tymczasowych.
Ewentualny deficyt zapisuje się w zestawieniu wydatków w sekcji III „Komisja” w artykule 16 05 01.
Podstawa prawna
Rozporządzenie Rady (UE, Euratom) nr 609/2014 z dnia 26 maja 2014 r. w sprawie metod i procedury udostępniania tradycyjnych zasobów własnych, zasobów własnych opartych na VAT i zasobów własnych opartych na DNB oraz w sprawie środków w celu zaspokojenia potrzeb gotówkowych. (Dz.U. L 168 z 7.6.2014, s. 39, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2014/609/oj).
Decyzja Rady (UE, Euratom) 2020/2053 z dnia 14 grudnia 2020 r. w sprawie systemu zasobów własnych Unii Europejskiej oraz uchylająca decyzję 2014/335/UE, Euratom (Dz.U. L 424 z 15.12.2020, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2020/2053/oj), w szczególności jej art. 8.
Rozporządzenie Rady (UE, Euratom) 2021/768 z dnia 30 kwietnia 2021 r. określające środki wykonawcze dotyczące systemu zasobów własnych Unii Europejskiej oraz uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 608/2014 (Dz.U. L 165 z 11.5.2021, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2021/768/oj).
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2024/2509 z dnia 23 września 2024 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii (Dz.U. L, 2024/2509, 26.9.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/2509/oj), w szczególności jego art. 18.
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
