DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2025/1847
z dnia 15 września 2025 r.
ustanawiająca zasady stosowania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 w odniesieniu do wniosku Danii o niestosowanie wymogu dotyczącego wytrzymałości toru kolejowego na przykładane obciążenia określonego w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) nr 1299/2014
(notyfikowana jako dokument nr C(2025) 6199)
(Jedynie tekst w języku duńskim jest autentyczny)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie interoperacyjności systemu kolei w Unii Europejskiej (1), w szczególności jej art. 7 ust. 4,
a także mając na uwadze, co następuje:
| (1) | 27 września 2022 r. Dania przedłożyła Komisji wniosek o niestosowanie do dnia 10 października 2036 r.pkt 4.2.6. załącznika do rozporządzenia Komisji (UE) nr 1299/2014 (2) do szczególnych odcinków torów 2, 3 i 5 na stacji Slagelse w ramach projektu zwiększenia prędkości („wniosek”). Wniosek został złożony na podstawie art. 7 ust. 1 lit. c) dyrektywy (UE) 2016/797. |
| (2) | W pkt 4.2.6. załącznika do rozporządzenia (UE) nr 1299/2014 określono wymóg dotyczący wytrzymałości toru na przykładane obciążenia. W szczególności pkt 4.2.6.2.1. stanowi, że tor musi być zaprojektowany tak, aby wytrzymać siły wzdłużne równoważne siłom powstającym na skutek hamowania 2,5 m/s2 dla parametrów eksploatacyjnych wybranych zgodnie z pkt 4.2.1 tego regulaminu. |
| (3) | Wniosek dotyczy specjalnej nawierzchni torowej o niskiej wysokości konstrukcyjnej, która została zainstalowana w 2020 r. na odcinku torów 2, 3 i 5 nad przejściem tunelem na perony na stacji Slagelse położonej na TIB 1 km 92,95. Specjalna nawierzchnia torowa („Dtz”) została zatwierdzona w Danii. Spełnienie wymogu określonego w pkt 4.2.6.2.1. załącznika do rozporządzenia (UE) nr 1299/2014 nie jest możliwe ze względu na specyfikę specjalnej nawierzchni torowej. |
| (4) | Zgodnie z dokumentami przedłożonymi przez Danię zgodność z pkt 4.2.6. załącznika do rozporządzenia (UE) nr 1299/2014 wiązałaby się z dodatkowymi kosztami w wysokości 18–21 mln EUR, ponieważ zainstalowanie nowej nawierzchni torowej spełniającej wymogi określone w pkt 4.2.6. wymagałoby również podniesienia wysokości peronów albo budowy nowego tunelu w celu dostosowania się do wysokości konstrukcyjnej takiej nawierzchni torowej. |
| (5) | Jako środek alternatywny Dania proponuje, aby w okresie do dnia 10 października 2036 r. nadal stosować Dtz, zgodnie z krajowymi specyfikacjami technicznymi dotyczącymi parametrów torów Banenorm BN1-6-6, Banenorm BN1-66-2, Banenorm BN1-38-6, Sporregler 1987 i specyfikacją techniczną nr 7795 wersja 01.02. |
| (6) | Na podstawie uzasadnienia wniosku przedstawionego przez Danię i proponowanych alternatywnych przepisów warunki określone w art. 7 ust. 1 lit. c) i w art. 7 ust. 4 dyrektywy (UE) 2016/797 można uznać za spełnione w odniesieniu do szczególnych odcinków torów 2, 3 i 5 na stacji Slagelse w ramach projektu zwiększenia prędkości. Należy zatem wniosek przyjąć. |
| (7) | Bezpieczeństwo, jak określono w dyrektywie (UE) 2016/797, jest zasadniczym wymaganiem, które musi być spełnione przez system kolei Unii, podsystemy i składniki interoperacyjności, w tym interfejsy. Należy zatem przekazać Komisji wszelkie informacje wskazujące, że niestosowanie pkt 4.2.6. lit. załącznika do rozporządzenia (UE) nr 1299/2014 mogłoby zagrozić bezpieczeństwu systemu kolei. |
| (8) | Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu, o którym mowa w art. 51 ust. 1 dyrektywy (UE) 2016/797, |
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Artykuł 1
Wniosek Danii o niestosowanie pkt 4.2.6. załącznika do rozporządzenia (UE) nr 1299/2014 do szczególnych odcinków torów 2, 3 i 5 na stacji Slagelse w ramach projektu zwiększenia prędkości zostaje zaakceptowany pod warunkiem zastosowania alternatywnego środka zaproponowanego przez Danię.
Dania bez zbędnej zwłoki informuje Komisję, jeżeli posiada informacje, że niestosowanie może w uzasadniony sposób zagrozić bezpieczeństwu systemu kolei.
Artykuł 2
Niniejsza decyzja skierowana jest do Królestwa Danii.
Niniejszą decyzję stosuje się do dnia 10 października 2036 r.
Sporządzono w Brukseli dnia 15 września 2025 r.
W imieniu Komisji
Apostolos TZITZIKOSTAS
Członek Komisji
(1) Dz.U. L 138 z 26.5.2016, s. 44, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2016/797/oj.
(2) Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1299/2014 z dnia 18 listopada 2014 r. dotyczące technicznych specyfikacji interoperacyjności podsystemu „Infrastruktura” systemu kolei w Unii Europejskiej (Dz.U. L 356 z 12.12.2014, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2014/1299/oj).
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
