DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2025/1968
z dnia 28 kwietnia 2025 r.
ustanawiająca zasady stosowania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 w odniesieniu do wniosku Włoch o niestosowanie wymogu instalacji GSM-R w tunelu określonego w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 1303/2014
(notyfikowana jako dokument nr C(2025) 2437)
(Jedynie tekst w języku włoskim jest autentyczny)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie interoperacyjności systemu kolei w Unii Europejskiej (1), w szczególności jej art. 7 ust. 4,
a także mając na uwadze, co następuje:
| (1) | 11 grudnia 2023 r. Włochy przedłożyły Komisji wniosek o niestosowanie pkt 4.2.1.8. lit. a) załącznika do rozporządzenia Komisji (UE) nr 1303/2014 (2) do nowego tunelu na linii Mungivacca - Noicattaro do dnia 31 grudnia 2029 r. („wniosek”). Wniosek został złożony na podstawie art. 7 ust. 1 lit. c) dyrektywy (UE) 2016/797. |
| (2) | W pkt 4.2.1.8. lit. a) załącznika do rozporządzenia (UE) nr 1303/2014 określono wymóg zapewnienia łączności radiowej między pociągiem a centrum sterowania zarządcy infrastruktury w każdym tunelu o długości przekraczającej 1 km za pomocą globalnego systemu łączności ruchomej dla kolei (GSM-R). |
| (3) | Projekt, o którym mowa we wniosku, polega na budowie nowego tunelu o długości 3 155 m od km 7 + 304 do km 10 + 459 w ramach większego projektu polegającego na podwojeniu toru linii kolejowej Bari - Taranto między Mungivacca a Noicattaro. |
| (4) | Zgodnie z dokumentami przedłożonymi przez Włochy, spełnienie wymogów określonych w pkt 4.2.1.8. lit. a) załącznika do rozporządzenia (UE) nr 1303/2014 wiązałoby się z dodatkowymi kosztami w wysokości 4 mln EUR, ponieważ około 60 km torów na otaczającym obszarze musiałoby zostać wyposażone w GSM-R. |
| (5) | Jako alternatywę Włochy proponują zastosowanie pkt 1.1.1 części pierwszej załącznika 2 do dekretu ministerialnego z dnia 28 października 2005 r. - Bezpieczeństwo w tunelach kolejowych („system łączności radiowej”), który stanowi, że należy zapewnić system umożliwiający łączność radiową między personelem w pociągach oraz między personelem a centrum sterowania. Ten przepis krajowy został zgłoszony Komisji i Agencji Kolejowej Unii Europejskiej zgodnie z art. 14 ust. 1 lit. c) dyrektywy (UE) 2016/797, zgodnie z przepisem IT-FI-1586-1-A. |
| (6) | W praktyce wykorzystywana byłaby infrastruktura łączności ruchomej z sygnałami w paśmie podstawowym GSM, która jest w stanie powtórzyć sygnały do czterech głównych operatorów sieci ruchomych, jak również infrastruktura bezpieczeństwa częstotliwości UHF z sygnałami w paśmie 400-470 MHz, która jest wykorzystywana przez zespoły straży pożarnej. Zgodnie z dokumentacją przedstawioną przez Włochy, krajowa agencja ds. bezpieczeństwa kolei oraz infrastruktury dróg i autostrad i autostradowej pozytywnie oceniła przydatność tych alternatywnych rozwiązań. |
| (7) | Na podstawie uzasadnienia wniosku przedstawionego przez Włochy i proponowanego alternatywnego przepisu warunki określone w art. 7 ust. 1 lit. c) i w art. 7 ust. 4 dyrektywy (UE) 2016/797 można uznać za spełnione w odniesieniu do nowego tunelu na linii Mungivacca - Noicattaro. Należy zatem wniosek przyjąć. |
| (8) | Bezpieczeństwo, jak określono w dyrektywie (UE) 2016/797, jest zasadniczym wymaganiem, które musi być spełnione przez system kolei Unii, podsystemy i składniki interoperacyjności, w tym interfejsy. Należy zatem przekazać Komisji wszelkie informacje wskazujące, że niestosowanie pkt 4.2.1.8. lit. a) załącznika do rozporządzenia Komisji (UE) nr 1303/2014 mogłoby zagrozić bezpieczeństwu systemu kolei. |
| (9) | Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu, o którym mowa w art. 51 ust. 1 dyrektywy (UE) 2016/797, |
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Artykuł 1
Wniosek Włoch o niestosowanie pkt 4.2.1.8. lit. a) załącznika do rozporządzenia (UE) nr 1303/2014 do nowego tunelu na linii Mungivacca - Noicattaro zostaje zaakceptowany pod warunkiem zastosowania alternatywnego przepisu zaproponowanego przez Włochy.
Włochy bez zbędnej zwłoki informują Komisję, jeżeli posiadają informacje, że niestosowanie może w uzasadniony sposób zagrozić bezpieczeństwu systemu kolei.
Artykuł 2
Niniejsza decyzja skierowana jest do Republiki Włoskiej.
Niniejszą decyzję stosuje się do dnia 31 grudnia 2029 r.
Sporządzono w Brukseli dnia 28 kwietnia 2025 r.
W imieniu Komisji
Apostolos TZITZIKOSTAS
Członek Komisji
(1) Dz.U. L 138 z 26.5.2016, s. 44, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2016/797/oj.
(2) Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1303/2014 z dnia 18 listopada 2014 r. w sprawie technicznej specyfikacji interoperacyjności w zakresie aspektu „Bezpieczeństwo w tunelach kolejowych” systemu kolei w Unii Europejskiej (Dz.U. L 356 z 12.12.2014, s. 394, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2014/1303/oj).
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
