REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2025/1601
z dnia 7 maja 2025 r.
zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2023, sekcja V - Trybunał Obrachunkowy
PARLAMENT EUROPEJSKI,
| — | uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2023, sekcja V – Trybunał Obrachunkowy, |
| — | uwzględniając art. 102 Regulaminu i załącznik V do Regulaminu, |
| — | uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A10-0047/2025), |
| A. | mając na uwadze, że w ramach procedury udzielania absolutorium organ udzielający absolutorium pragnie podkreślić szczególne znaczenie dalszego wzmacniania legitymacji demokratycznej instytucji Unii dzięki zwiększaniu przejrzystości i rozliczalności oraz wdrażaniu koncepcji budżetowania celowego i właściwego zarządzania zasobami ludzkimi; |
| B. | mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy („Trybunał”) jest zewnętrznym kontrolerem Unii, któremu powierzono ocenę – w drodze niezależnego, profesjonalnego i skutecznego audytu – gospodarności, skuteczności, wydajności, legalności i prawidłowości działań Unii w celu poprawy rozliczalności, przejrzystości i zarządzania finansami, co powinno przyczynić się do zwiększenia zaufania obywateli oraz skutecznego reagowania na obecne i przyszłe wyzwania stojące przed Unią; |
| C. | mając na uwadze, że z zastrzeżeniem postanowień art. 287 i 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE), od zamknięcia roku budżetowego 1987 rachunki dochodów i wydatków Trybunału są corocznie kontrolowane przez niezależnego audytora zewnętrznego, a od sprawozdania za rok budżetowy 1992 sprawozdania audytora zewnętrznego są publikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej; |
| D. | mając na uwadze, że roczne sprawozdanie z działalności sekretarza generalnego Trybunału, którego celem, zgodnie z art. 74 ust. 9 rozporządzenia finansowego, jest dostarczenie informacji na temat wykorzystania zasobów, w tym systemów, oraz na temat wydajności i skuteczności systemów kontroli wewnętrznej Trybunału, zapewnia rozliczalność kierownictwa wobec władz budżetowych; |
| E. | mając na uwadze, że funkcjonując w przejrzysty i niezależny sposób, Trybunał przyczynia się do demokratycznego nadzoru, debaty publicznej i należytego zarządzania finansami Unii; |
| F. | mając na uwadze, że Trybunał zajął stanowisko, zgodnie z którym do oceny zarządzania, rozliczalności i przejrzystości Unii oraz jakości i wiarygodności przekazywanych informacji i danych dotyczących wdrażania polityk Unii najlepszym rozwiązaniem byłoby powierzenie Trybunałowi mandatu do kontrolowania wszystkich instytucji, organów, urzędów i agencji Unii utworzonych na mocy Traktatów oraz wszystkich struktur międzyrządowych o kluczowym znaczeniu dla funkcjonowania Unii; mając na uwadze, że Parlament zdecydowanie popiera Trybunał i z zadowoleniem przyjąłby inicjatywy, które wzmocniłyby zdolność Trybunału do wypełniania jego mandatu; |
| 1. | zauważa, że budżet Trybunału jest objęty działem 7 WRF „Europejska administracja publiczna”, którego budżet w 2023 r. sięgnął 12,3 mld EUR (co stanowi 6,4?% łącznych wydatków z budżetu Unii); zauważa, że budżet Trybunału wynoszący ok. 0,2 mld EUR stanowi ok. 1,5?% całkowitych wydatków administracyjnych Unii i mniej niż 0,1?% całkowitych wydatków Unii; |
| 2. | zauważa, że Trybunał w swoim sprawozdaniu rocznym za rok budżetowy 2023 zbadał próbę 70 transakcji poddawanych przeglądowi w dziale „Administracja”, czyli o 10 więcej niż zbadano w 2022 r.; zauważa ponadto, że według Trybunału wydatki administracyjne obejmują wydatki na zasoby ludzkie, w tym wydatki na emerytury, które w 2023 r. stanowiły około 70?% całkowitych wydatków administracyjnych, oraz wydatki na budynki, wyposażenie, energię, łączność i technologie informacyjne, a także że z kontroli prowadzanych przez Trybunał od wielu lat wynika, że – ogólnie rzecz biorąc – wydatki administracyjne są obarczone niskim ryzykiem; |
| 3. | z zadowoleniem przyjmuje dalszy wzrost liczby transakcji z działu „Administracja” kontrolowanych przez Trybunał; odnotowuje planowaną kontrolę w służbach cywilnych Unii, ale przypomina o tym, jak ważne jest bardziej szczegółowe badanie wydatków administracyjnych, a także ponawia apel o uwzględnienie w jego pracy kompleksowych danych na temat wszystkich instytucji, aby zapewnić jednolitą podstawę spójnej procedury udzielania absolutorium; |
| 4. | zauważa, że na 70 zbadanych transakcji błędy wystąpiły w 21 (30?%), lecz na podstawie pięciu skwantyfikowanych błędów Trybunał szacuje, iż poziom błędu znajduje się poniżej progu istotności; |
| 5. | zwraca uwagę, że kontrolę rocznych sprawozdań finansowych Trybunału przeprowadza niezależny audytor zewnętrzny w celu zapewnienia takich samych zasad przejrzystości, rozliczalności i niezależności, jakie Trybunał stosuje do kontrolowanych przez siebie jednostek; |
Zarządzanie budżetem i finansami
| 6. | zauważa, że łączny budżet Trybunału na 2023 r. wyniósł 175 059 922 EUR, co stanowi wzrost o 7,97?% w porównaniu z 162 141 175 EUR w 2022 r.; zauważa, że wzrost ten wynikał przede wszystkim z dostosowania wynagrodzeń i dziewięciu nowych stanowisk tymczasowych związanych z NextGenerationEU; zauważa, że w 2023 r. 88,5?% środków przeznaczono na członków i personel, a 11,5?% na budynki, wyposażenie i inne wydatki; |
| 7. | zauważa, że wskaźnik wykonania w odniesieniu do zobowiązań i płatności był wysoki, choć trochę niższy niż w 2022 r.; zauważa, że wskaźnik wykorzystania środków wyniósł 97,92?%, a płatności stanowiły 94,45?% łącznych zobowiązań, w porównaniu z, odpowiednio, 98,12?% i 95,26?% w 2022 r.; |
| 8. | zauważa, że bezprawna i nieuzasadniona rosyjska wojna napastnicza przeciwko Ukrainie wywarła różnego rodzaju presje budżetowe na Trybunał, m.in. przez wzrost inflacji i dostosowanie wynagrodzeń oraz znaczny wzrost kosztów energii elektrycznej i ogrzewania; |
| 9. | podkreśla, że na wykonanie budżetu na 2023 r. miały wpływ dwa czynniki, które wyjaśniają nieco niższy stopień wykonania niż w 2022 r.:
|
| 10. | zauważa, że w 2023 r. Trybunał dokonał 36 przesunięć budżetowych na łączną kwotę 5 676 379 EUR, a przesunięcia te miały na celu zapewnienie sprawnego funkcjonowania różnych służb Trybunału oraz zaspokojenie wszelkich powiązanych potrzeb; |
| 11. | zauważa, że w 2023 r. Trybunał zakupił towary i usługi o łącznej wartości 23 426 750,05 EUR(w 2022 r. było to 5 512 853 EUR, a w 2021 r. – 15 215 515 EUR), z czego kwota zakupów od lokalnych dostawców wyniosła 21 453 665,05 EUR (w 2022 r. było to 4 848 701 EUR, a w 2021 r. – 10 144 812 EUR); |
| 12. | z zadowoleniem odnotowuje, że audytor zewnętrzny oświadczył, że przydzielone środki zostały wykorzystane zgodnie z ich przeznaczeniem oraz że procedury kontroli wprowadzone przez urzędników zatwierdzających zapewniały niezbędne gwarancje zgodności operacji finansowych z obowiązującymi zasadami i przepisami; |
| 13. | z zadowoleniem przyjmuje fakt, że ogólny budżet Trybunału (Członkowie i pracownicy) początkowo ustalony na 2 722 500 EUR zmniejszył się o 4,4?% do 2 602 500 EUR ze względu na zmiany w metodach pracy Trybunału w następstwie pandemii; |
| 14. | wzywa Trybunał, by przeprowadził kompleksowy przegląd kosztów podróży i posiedzeń, zapewniający, aby wydatki były racjonalne, uzasadnione i zrównoważone pod względem środowiskowym, w tym aby w większym stopniu polegano na posiedzeniach hybrydowych, co pozwoli ograniczyć zbędne wydatki i emisje dwutlenku węgla; |
Zarządzanie wewnętrzne, wyniki i kontrola wewnętrzna
| 15. | z zadowoleniem przyjmuje fakt, że w 2023 r. kontrolerzy Trybunału przeprowadzili dużo więcej wizyt kontrolnych na miejscu w porównaniu z trzema poprzednimi latami, gdy nadal obowiązywały ograniczenia dotyczące podróży i zdrowia publicznego związane z COVID-19; zauważa, że łącznie wizyty kontrolne zajęły kontrolerom Trybunału 4 897 dni, które spędzili w państwach członkowskich i poza granicami UE, podczas gdy w 2022 r. było to 2 984 dni, w 2021 r. – 1 156 dni, w 2020 r. – 1 190 dni, a w 2019 r. – 3 605 dni; |
| 16. | zauważa, że w 2023 r. Trybunał przedstawił dwa sprawozdania roczne, cztery specjalne sprawozdania roczne, 29 sprawozdań specjalnych, cztery opinie i sześć przeglądów, w sumie 45 pozycji; |
| 17. | zauważa, że spośród 29 środków strategicznych przewidzianych w strategii Trybunału na lata 2021–2025 jeden został anulowany, a pozostałe 28 w pełni wdrożonych; |
| 18. | docenia to, że Trybunał mierzy stopień realizacji swoich zaleceń w oparciu o monitorowanie ich realizacji prowadzone przez jego kontrolerów; zauważa, że w 2023 r. Trybunał przeanalizował zalecenia skierowane do Komisji i innych instytucji w sprawozdaniach opublikowanych w 2019 r.; docenia to, że analiza zaleceń objętych monitorowaniem wykazała, że 100?% z 15 zaleceń sformułowanych w sprawozdaniu rocznym Trybunału za 2019 r. i 85?% z 208 zaleceń ze sprawozdań specjalnych Trybunału z 2019 r. zostało wdrożonych w pełni, w przeważającej mierze bądź częściowo; |
| 19. | z zadowoleniem przyjmuje gotowość Trybunału do zareagowania na wniosek Parlamentu o większe ukierunkowanie pracy kontrolnej na najpilniejsze wyzwania, a także usprawnienia współpracy z Konferencją Przewodniczących Komisji Parlamentu; podkreśla, że Trybunał powinien mieć pełny dostęp do narzędzi oceny ryzyka nadużyć finansowych, w tym prowadzonych przez Komisję i państwa członkowskie baz danych dotyczących przypadków nadużyć finansowych w związku z funduszami UE, aby wzmocnić systemy wczesnego ostrzegania o oszustwach; wyraża głębokie ubolewanie, że dostęp Trybunału do FENIX, nowego narzędzia sprawozdawczego dotyczącego Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności (RRF), pozostaje kwestią otwartą ze względu na fakt, że Komisja przyznaje Trybunałowi jedynie dostęp do niektórych modułów FENIX, a informacje tam zawarte nie są aktualizowane w sposób terminowy; wzywa Komisję do zapewnienia mu bez zwłoki pełnego i natychmiastowego dostępu do wszystkich modułów FENIX; zauważa, że Dyrekcja Generalna Komisji ds. Gospodarczych i Finansowych starała się udzielić Trybunałowi dostępu do akt FENIX w terminie dwóch tygodni od zatwierdzenia wniosku o płatność; jest jednak zaniepokojony faktem, że w praktyce termin ten w wielu przypadkach nie jest dotrzymany oraz że w niektórych przypadkach wystąpiły opóźnienia wynoszące nawet dwa i pół miesiąca, co znacznie spowalnia przekazywanie ustaleń Trybunału; przypomina, że na posiedzeniu komisji CONT 10 października 2024 r. komisarz do spraw budżetu i administracji otwarcie stwierdził, że Trybunał dysponuje pełnym zakresem kompetencji w dziedzinie RRF, co wskazuje na konieczność szybkiej poprawy dostępu Trybunału do wszystkich narzędzi umożliwiających mu wykonywanie jego zakresu kompetencji; |
| 20. | apeluje do Trybunału o rozszerzenie zakresu jego kontroli, tak aby kontrole te obejmowały również operacje Europejskiego Banku Inwestycyjnego (EBI) finansowane z funduszy własnych EBI, mając na uwadze wzrastające znaczenie EBI w polityce gospodarczej, fiskalnej i przemysłowej UE; apeluje do Komisji i państw członkowskich o udzielenie Trybunałowi mandatu prawnego wymaganego do takiego rozszerzenia; |
| 21. | docenia terminowe i trafne sprawozdania specjalne w sprawie wdrażania RRF, które umożliwiają organowi udzielającemu absolutorium skuteczne wykonywanie jego prerogatyw i skierowanie do Komisji zaleceń dotyczących poprawy funkcjonowania tego instrumentu; apeluje do Trybunału o wzmocnienie jego roli w zwalczaniu nadużyć finansowych dotyczących budżetu Unii przez identyfikowanie słabych punktów, angażowanie się w rozmowy dotyczące działań na rzecz przeciwdziałania nadużyciom finansowym, intensyfikowanie kontroli, współpracę z organami odpowiedzialnymi za wykrywanie nadużyć finansowych, a także zapewnianie odpowiednich informacji zwrotnych organowi udzielającemu absolutorium; |
| 22. | zauważa, że pod koniec 2023 r. w Trybunale było 969 pracowników; zauważa, że w 2023 r. kobiety stanowiły 53?% pracowników, a mężczyźni – 47?%, co oznaczało poziomy niezmienione względem poprzedniego roku – 2022; ubolewa, że kobiety stanowią tylko 30?% kadry kierowniczej wyższego szczebla, co stanowi znaczny spadek względem poziomu 36,4?% odnotowanego w 2022 r.; podkreśla, że ogólny odsetek kobiet na stanowiskach kierowniczych zmniejszył się w 2023 r.; wzywa Trybunał, by kontynuował działania na rzecz wspierania równowagi płci wśród kadry kierowniczej średniego i wyższego szczebla; |
Zasoby ludzkie, równość i dobrostan pracowników
| 23. | jest zaniepokojony faktem, że proces rekrutacji wymaga dodatkowego wysiłku, ponieważ około 50?% kandydatów odrzuciło oferty pracy z Trybunału, częściowo ze względu na ograniczoną atrakcyjność Luksemburga jako miejsca zatrudnienia i wysokie koszty utrzymania; zauważa jednak, że duże firmy audytorskie obecne w Luksemburgu również stoją w obliczu wyzwań i obecnie zwracają się do rynków azjatyckich, aby zatrudnić audytorów; podkreśla, że Trybunał nie może stosować takiego podejścia ze względu na obawy dotyczące bezpieczeństwa i kwalifikowalności; dostrzega działania Trybunału i zachęca go do podejmowania współpracy z innymi instytucjami z siedzibą w Luksemburgu w obrębie międzyinstytucjonalnej grupy wysokiego szczebla, aby zwiększyć atrakcyjność Luksemburga dla potencjalnych pracowników dzięki określonym środkom, takim jak wyższe dodatki z tytułu przeniesienia, dodatki mieszkaniowe pozwalające ograniczyć wysokie koszty najmu dla personelu o niższym stopniu zaszeregowania czy też przystępne cenowo tymczasowe miejsca zakwaterowania krótkoterminowego, aby zwiększyć atrakcyjność Luksemburga jako miejsca zatrudnienia; |
| 24. | przypomina treść Traktatu o Unii Europejskiej, który stanowi, że UE i jej instytucje wspierają solidarność i równość kobiet i mężczyzn; |
| 25. | podziela obawy Trybunału, że ogólnie rzecz biorąc, zawód audytora boryka się z problemami związanymi z rekrutacją ze względu na brak zainteresowania pracą w dziedzinie audytu i kontroli wśród młodych pracowników; apeluje o proaktywne rozwiązania i niezwłoczną systematyczną współpracę miedzyinstytucjonalną, aby zaradzić temu problemowi; |
| 26. | podziela uwagi Trybunału, że konkursy EPSO nie zawsze osiągają cel, jakim jest przyciągnięcie i wybór odpowiednich profili kandydatów z sektora prywatnego; zwraca uwagę na kilka problemów związanych z konkursami EPSO, na przykład problemy techniczne z testami zdalnymi prowadzące do anulowania jednego konkursu i wstrzymania wszystkich pozostałych konkursów; dostrzega obawy dotyczące rekrutacji i procedur wyboru nowych pracowników; zachęca Trybunał do kontynuowania działań na rzecz zaradzenia tej sytuacji, aby zabezpieczyć ciągłość działalności Trybunału; zauważa z uznaniem, że Trybunał współpracował z EPSO, aby organizować konkursy dla kontrolerów w regularnych odstępach czasu; sugeruje możliwą współpracę z innymi właściwymi organami Unii, aby zoptymalizować procesy zatrudniania; |
| 27. | docenia fakt, że Trybunał zorganizował elastyczne i zróżnicowane procedury naboru przewidziane w Regulaminie pracowniczym urzędników Unii Europejskiej i warunkach zatrudnienia innych pracowników Unii Europejskiej oraz wprowadził procedury służące zatrzymywaniu utalentowanych pracowników; |
| 28. | zwraca uwagę na szczodry system telepracy (do 10 dni w miesiącu) oferowany przez Trybunał w celu złagodzenia wyzwań związanych z rekrutacją; z zadowoleniem przyjmuje środki zastosowane przez Trybunał w 2023 r. w celu zapewnienia dobrostanu fizycznego i psychicznego pracowników; |
| 29. | zauważa, że wskaźnik wakatów w grudniu 2023 r. wyniósł 2,27?%, a wskaźnik rotacji personelu (liczba pracowników odchodzących jako odsetek wszystkich pracowników) wyniósł 6,6?%; |
| 30. | docenia wysiłki Trybunału na rzecz utrzymania niskiego wskaźnika wakatów w 2023 r.; w pełni podziela jednak zaniepokojenie brakiem równowagi geograficznej wśród nowych pracowników, co sprawia, że profil pracowników Trybunału jako całości jest jeszcze mniej reprezentatywny pod względem geograficznym; zauważa, że według Trybunału istnieje ryzyko, iż w ciągu pięciu lat kilka nordyckich państw członkowskich nie zostanie objętych kontrolą ze względu na potencjalny brak kontrolerów z tych państw członkowskich; |
| 31. | z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Trybunał podjął różne kroki w celu rozwiązania kwestii równowagi geograficznej, takie jak coraz częstsze publikowanie ogłoszeń o konkursach i ogłoszeniach o naborze Trybunału w wyraźnie niedostatecznie reprezentowanych państwach członkowskich, współpraca z członkami Trybunału w celu rozpowszechniania ogłoszeń i docieranie do potencjalnych kandydatów poprzez udział w targach zawodowych w niektórych państwach członkowskich; zachęca, by rozważyć dalsze dziania, takie jak strategie wczesnego angażowania, przyciągające młodych pracowników z państw o niewystarczająco reprezentowanych; z pewnym żalem zauważa, że nadal nie zdołano osiągnąć równowagi płci w kierownictwie średniego i wyższego szczebla; |
| 32. | z zadowoleniem przyjmuje fakt, że na koniec 2023 r. obsadzono wszystkie 29 dodatkowych stanowisk wymaganych do przeprowadzenia audytu kwoty 723,8 mld EUR z RRF; podkreśla jednak, że istotność, złożoność, duże kwoty i szybkie wypłaty z RRF nadal stanowią wyzwanie oraz że nie wszystkie aspekty RRF mogą zostać pokryte z dostępnych zasobów, które pozwalają Trybunałowi ocenić zadowalającą realizację etapów i celów, a więc i legalność i prawidłowość wypłat z RRF, ale nie są wystarczające, by można było systematycznie weryfikować zgodność wydatków RRF z prawem unijnym i krajowym; podkreśla, jak ważne jest zapewnienie, aby Trybunał dysponował odpowiednio licznym personelem, aby mógł wykonywać zarówno swój zakres kompetencji, jak i dodatkowe obowiązki wynikające z nowych instrumentów finansowania takich jak RRF; wyraża uznanie dla działań podejmowanych dotychczas przez Trybunał w celu realizacji jego obowiązków związanych z RRF pomimo braku dostępności w pełni adekwatnych zasobów; |
| 33. | jest świadomy, że Trybunał nie odgrywa żadnej roli w procesie wyboru członków na podstawie art. 286 ust. 2 TFUE; zauważa jednak, że wśród członków Trybunału nadal występuje znaczna nierównowaga płci, ponieważ tylko 10 z 27 członków Trybunału to kobiety; ubolewa, że 12 państw członkowskich nigdy nie mianowało do Trybunału kobiety; apeluje do Trybunału o ocenę swojego ogólnego składu i przedstawienie Radzie i państwom członkowskim tej analizy, aby zapewnić odpowiednie uwzględnienie w przyszłych procedurach mianowania należytego uwzględnienia równowagi płci; ponawia swój apel do państw członkowskich, by z zamiarem dążenia do bardziej zrównoważonego i reprezentatywnego składu Trybunału proponowały one kandydatów różnej płci; |
| 34. | ubolewa, że od lat Rada wielokrotnie mianuje członków Trybunału, których Parlament odrzucił; podkreśla, że Parlament powinien odgrywać wiążącą rolę w ocenie kwalifikacji kandydatów do Trybunału; |
| 35. | zauważa, że w 2023 r. średnia nieobecność z powodu choroby wynosiła 10 dni na pracownika, w porównaniu z 12,2 dnia w 2022 r.; zauważa ponadto, że w 2023 r. czterech pracowników (w porównaniu z ośmioma w 2022 r.) było nieobecnych z powodu długotrwałej choroby, którą określono jako trwającą ponad 200 dni w roku; |
| 36. | zauważa z niepokojem, że w 2023 r. zgłoszono siedem przypadków wypalenia zawodowego, co stanowi tę samą niepokojącą liczbę co odnotowana w 2022 r.; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Trybunał podjął szereg kroków w celu zmniejszenia ryzyka wypalenia zawodowego, wprowadzając pełny program dotyczący dobrostanu, oferując szkolenia poświęcone odporności, publikując i wdrażając wytyczne dotyczące powrotu do pracy po długotrwałym zwolnieniu chorobowym, wciąż oferując pierwszą pomoc w zakresie zdrowia psychicznego oraz zapewniając pracownikom wsparcie finansowe poprzez pokrycie kosztów 10 sesji z udziałem wybranego przez nich psychologa; |
| 37. | zauważa z uznaniem, że w 2023 r. Trybunał ponownie przekroczył w odniesieniu do kontrolerów cel pięciu dni szkolenia zawodowego niebędącego szkoleniem językowym w przeliczeniu na rok (6,7 dnia), zgodnie z zaleceniami Międzynarodowej Federacji Księgowych; zwraca uwagę w szczególności na szkolenie personelu Trybunału dotyczące NGEU i RRF; |
| 38. | wyraża zadowolenie z powodu przyjęcia w grudniu 2022 r. nowej polityki, która służy zapewnieniu miejsca pracy opartego na szacunku i wolnego od nadużyć, koncentrując się na profilaktyce, zwiększaniu świadomości i wczesnym wykrywaniu; zwraca uwagę na takie działania jak prezentacja dla wszystkich pracowników w styczniu 2023 r., służąca lepszemu rozumieniu polityki, wprowadzenie ujednoliconych formularzy sprawozdawczych oraz publikacja pierwszego zbiorczego sprawozdania rocznego na temat wdrażania polityki; |
| 39. | z zadowoleniem przyjmuje plan działania Trybunału dotyczący różnorodności i włączenia społecznego na lata 2021–2025; przyjmuje z zadowoleniem zorganizowanie po raz trzeci tygodnia świadomości na temat niepełnosprawności, a także międzyinstytucjonalne inicjatywy na rzecz wzmacniania inkluzywności; zwraca uwagę na działania Trybunału, w tym ankietę na temat dostępności miejsca pracy, udział w kapitule Nagrody Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich za dobrą administrację, a także zewnętrzny audyt dostępności budynków przeprowadzony zgodnie z przepisami dotyczącymi dostępności z 2023 r. obowiązującymi w Luksemburgu; |
| 40. | podkreśla krytyczną rolę Trybunału jako niezależnego audytora zewnętrznego Unii i strażnika jej finansów, co wymaga od Trybunału utrzymania najwyższych standardów uczciwości, profesjonalizmu i rozliczalności oraz działania w charakterze wzorcowej, wzbudzającej zaufanie i wiarygodnej organizacji; przypomina, że zgodnie z art. 285 TFUE członkowie Trybunału muszą działać w sposób w pełni niezależny i przestrzegać najściślejszych zasad etyki, wykazując się uczciwością, obiektywizmem, profesjonalnym postępowaniem, godnością, zaangażowaniem i lojalnością; |
Ramy etyczne i przejrzystość
| 41. | z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Trybunał zaktualizował swoje wewnętrzne przepisy dotyczące zgłaszania poważnych nieprawidłowości (sygnalizowania nieprawidłowości), tak aby stały się prostsze, bardziej szczegółowe i zapewniły pracownikom więcej informacji; odnotowuje, że w 2023 r. nie zgłoszono żadnych przypadków sygnalizowania nieprawidłowości w Trybunale; zauważa ponadto, że w 2023 r. Trybunał rozpoczął również proces aktualizacji przepisów Trybunału dotyczących prowadzenia dochodzeń administracyjnych i postępowań dyscyplinarnych, który to proces zakończono na początku 2024 r.; |
| 42. | zauważa, że w 2023 r. Trybunał zorganizował trzy szkolenia poświęcone konkretnie etyce, w których wzięło udział 60 uczestników; bierze pod uwagę fakt, że kursy Trybunału związane z etyką były otwarte dla wszystkich pracowników, w tym kadry kierowniczej, oraz że standardowe kursy są obowiązkowe dla nowych pracowników i obejmują etykę publiczną oraz politykę Trybunału dotyczącą przeciwdziałania molestowaniu; ubolewa, że obowiązkowych kursów z zakresu etyki nie przeprowadzano regularnie dla wszystkich pracowników; |
| 43. | docenia fakt, że Trybunał zorganizował sześć kursów szkoleniowych na temat nadużyć finansowych, w tym nadużyć w zamówieniach publicznych, oszustw związanych z VAT i oszustw związanych z RRF; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że w czerwcu 2023 r. Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF) zorganizował szkolenia na temat przesłuchań w przypadkach podejrzeń o nadużycia finansowe i korupcję; zauważa, że w listopadzie 2023 r. Trybunał wspólnie z Prokuraturą Europejską (EPPO) i OLAF zorganizował dwudniowy kurs na temat nadużyć związanych z zamówieniami publicznymi w Unii; |
| 44. | wyraża zaniepokojenie doniesieniami medialnymi, z których wynika, że postępowanie przygotowawcze EPPO dotyczące sprzeniewierzenia środków przez byłego przewodniczącego Trybunału jest obecnie blokowane decyzją Trybunału o odmowie uchylenia jego immunitetu; zwraca się do Trybunału o pełną współpracę z EPPO przy wszelkich postępowaniach przygotowawczych, które może ona wszczynać, i o przedstawianie uzasadnienia decyzji o odmowie uchylenia immunitetu; |
| 45. | apeluje do Trybunału o zapewnienie, aby wszyscy członkowie i kadra kierownicza wyższego szczebla publikowali oświadczenia o interesach finansowych, prezentach i przejawach gościnności w ogólnodostępnej internetowej bazie danych, zgodnie z najlepszymi praktykami w dziedzinie unijnych zasad dotyczących przejrzystości; |
| 46. | ubolewa, że Trybunał nie współpracował w pełni z EPPO, odmawiając zniesienia immunitetu jego byłego przewodniczącego i odmawiając EPPO dostępu do swoich pomieszczeń w celu przeprowadzenia przeszukania w związku z dochodzeniem w przedmiocie możliwych nadużyć, co – zdaniem EPPO – można było uznać za ingerowanie we właściwe przeprowadzenie czynności w ramach postępowania przygotowawczego; przypomina, że jako audytor zewnętrzny Unii Trybunał jest związany zasadami rozliczalności, uczciwości i przejrzystości, a także zasadą lojalnej współpracy między instytucjami Unii; apeluje do Trybunału o zapewnienie, aby nie powoływano się na immunitet w celu utrudniania prowadzonego zgodnie z prawem postępowania sądowego i podejmowano wszystkie konieczne działania, by zapewnić pełną zgodność z zasadą współpracy międzyinstytucjonalnej w zapobieganiu nadużyciom finansowym i prowadzeniu postępowań przygotowawczych w związku z nimi; |
| 47. | zauważa z niepokojem, że zgodnie z doniesieniami medialnymi EPPO zwróciła się w 2023 r. o zniesienie immunitetu kilku pracowników Trybunału i jak dotąd Trybunał odmówił uwzględnienia tego wniosku; podkreśla, że chociaż immunitet służy ochronie niezależności instytucji Unii, nie powinien być wykorzystywany do ochrony jednostek przed zgodną z prawem kontrolą sądową; uważa, że do odrzucenia wniosku o zniesienie immunitetu powinno dochodzić tylko w wyjątkowych okolicznościach; apeluje do Trybunału o przedstawienie organowi udzielającemu absolutorium szczegółowego uzasadnienia jego decyzji w tej sprawie, wskazującego konkretne względy prawne i proceduralne, które doprowadziły do tej odmowy, jeżeli takie istnieją; dodatkowo apeluje do Trybunału o utrzymanie wysokiego poziomu przejrzystości i rozliczalności podczas jego współpracy z EPPO i innymi organami Unii odpowiedzialnymi za zwalczanie nadużyć finansowych i naruszeń; |
| 48. | zauważa, że w 2023 r. ani OLAF, ani Europejski Rzecznik Praw Obywatelskich nie wszczęły żadnych dochodzeń dotyczących Trybunału; |
| 49. | wyraża zadowolenie z faktu, że w 2024 r. Trybunał, wspólnie z Trybunałem Sprawiedliwości, zwrócił się do Komisji o udział w dialogu międzyinstytucjonalnym, aby uzgodnić wspólne zasady dotyczące użytkowania samochodów służbowych, co jest zgodne z uwagą zawartą w rezolucjach Parlamentu z 11 kwietnia 2022 r. w sprawie absolutorium z wykonania budżetów Trybunału Obrachunkowego i Trybunału Sprawiedliwości; kładzie nacisk na apel do wszystkich instytucji Unii o uzgodnienie jednolitego, stosowanego horyzontalnie systemu, co ograniczyłoby dezorganizację oraz zwiększyło przejrzystość i efektywność wykorzystania pieniędzy publicznych; zauważa, że w ramach międzyinstytucjonalnego komitetu przygotowawczego w sprawach dotyczących regulaminu pracowniczego utworzona zostanie grupa robocza; docenia gotowość Trybunału do dostosowania zasad do obowiązujących zasad Komisji, ale ponawia wyrażoną już w poprzednich rezolucjach dotyczących absolutorium krytykę nowej decyzji z 2022 r. dotyczącej podróży członków, ich wyjazdów służbowych, korzystania z kierowców i samochodów, gdyż jest ona sprzeczna z ogólną zasadą, w myśl której korzystanie z floty samochodów do celów wykraczających poza ścisłe wykonywanie obowiązków członka Trybunału nie powinno mieć miejsca w żadnych okolicznościach; |
| 50. | zauważa, że w 2023 r. Służba Audytu Wewnętrznego Trybunału (IAS) wydała 16 zaleceń pokontrolnych dotyczących etyki, portalu służącego przejrzystości, konfliktów interesów w odniesieniu do pracowników, Komisji Etyki i członków Trybunału; zauważa, że z 16 zaleceń pięć zostało zrealizowanych do 30 lipca 2024 r., osiem zaleceń zostanie zrealizowanych do końca 2024 r., a realizacja trzech zaleceń jest opóźniona; |
| 51. | z zadowoleniem przyjmuje rozszerzenie zakresu informacji publikowanych na temat wyjazdów służbowych członków, ale przypomina o wniosku Parlamentu, by przekazywać informacje o wyjazdach służbowych z całego okresu sprawowania mandatu przez członków; z zadowoleniem przyjmuje zmianę kodeksu postępowania członków, która zabrania członkom pełnienia stanowisk honorowych w organizacjach politycznych, co stanowi realizację wniosku Parlamentu, by członkowie nie mieli sformalizowanych powiązań politycznych; zauważa, że wnioski ze sprawozdania z kontroli wewnętrznej w dziedzinie etyki miały zostać przedstawione przewodniczącej Parlamentu i przewodniczącemu Komisji Kontroli Budżetowej w III kwartale 2024 r. i zwraca się do Trybunału o udostępnienie ich Komisji Kontroli Budżetowej w całości; apeluje do Trybunału o publikowanie decyzji w sprawie wykluczenia z czynności, w przypadkach gdy członkowie lub pracownicy deklarują konflikt interesów, co zapewni większą przejrzystość procesu kontroli; |
| 52. | zauważa, że wszyscy członkowie Trybunału mają główne miejsce zamieszkania w Luksemburgu, zgodnie z wymogami art. 10 kodeksu postępowania członków i byłych członków Trybunału Obrachunkowego; |
| 53. | z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Trybunał przeprowadził przegląd polityki publicznego dostępu do dokumentów, odzwierciedlając zmiany w orzecznictwie europejskim, oraz uprościł procedurę rozpatrywania wniosków o dostęp do dokumentów i wniosków ponownych; przypomina, że stosowanie skandynawskiej zasady publicznego dostępu do oficjalnych rejestrów w Unii było warunkiem wstępnym przystąpienia niektórych państw członkowskich do Unii, i podkreśla, że niedopełnienie tego zobowiązania byłoby szkodliwe dla reputacji Unii jako wspólnoty opartej na praworządności; |
| 54. | ubolewa, że roczny wykaz zamówień przekraczających próg określony w dyrektywie (> 140 000 EUR na usługi/dostawy, > 5 382 000 EUR na roboty) zawartych w 2023 r. nie jest dostępny na stronie internetowej Trybunału; wzywa Trybunał do opublikowania tego wykazu jako odrębnego dokumentu bez zbędnej zwłoki i zapewnienia łatwego dostępu do niego; |
| 55. | docenia konsolidację przez Trybunał wszystkich przepisów dotyczących wewnętrznej strategii zwalczania nadużyć finansowych w jeden wspólny dokument i z niecierpliwością oczekuje jej realizacji; |
| 56. | w dalszym ciągu odrzuca uzasadnienie Trybunału dla jego decyzji o niewłączaniu się do rejestru służącego przejrzystości, ponieważ nie ma on rzeczywistego interesu w wywieraniu wpływu na proces podejmowania decyzji, poza przekazywaniem faktów i obiektywnych informacji zwrotnych na temat programów unijnych; zauważa, że wszystkie sprawozdania Trybunału są publicznie dostępne i podlegają rygorystycznej procedurze rozliczeniowej z jednostkami kontrolowanymi; ponawia zdecydowany apel do Trybunału, by przystąpił do unijnego rejestru służącego przejrzystości, aby przestrzegać podstawowych zasad przejrzystości, co jednocześnie nie powoduje przeszkód dla pełnej niezależności Trybunału; |
| 57. | zdecydowanie zachęca Trybunał, by ponownie rozważył swoje stanowisko w kwestii unijnego rejestru służącego przejrzystości, utworzonego na mocy porozumienia międzyinstytucjonalnego z dnia 20 maja 2021 r. pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą Unii Europejskiej i Komisją Europejską w sprawie obowiązkowego rejestru służącego przejrzystości; |
| 58. | z zadowoleniem przyjmuje znaczny postęp dokonany w 2023 r. w kwestii ustanowienia ekosystemu zarządzania dokumentami (DOME), a mianowicie dostawy i wdrażania – w drodze konkretnych procesów zatwierdzania dokumentów – zarówno nowego podpisu elektronicznego, jak i podstawowego modułu zatwierdzenia na potrzeby procesu PASS (proces zatwierdzania, podpisu i wysyłki dokumentów); zachęca Trybunał, by dalej działał na rzecz osiągania celów, jakimi są cyfryzacja procesów przeglądu i zatwierdzania oraz poprawa ich wydajności; |
| 59. | zauważa, że Trybunał wciąż aktywnie angażował się w prace grupy ds. powstających technologii Międzyinstytucjonalnego Komitetu ds. Transformacji Cyfrowej; zauważa, że powołany w 2021 r. zespół DATA (ang. Data and Technology for Audit – dane i technologia w służbie kontroli) kontynuował prace nad realizacją planu rozwoju w celu lepszego wykorzystania technologii do osiągnięcia celów Trybunału dotyczących kontroli; odnotowuje w szczególności przygotowanie analizy możliwości i wyzwań związanych ze sztuczną inteligencją dla Trybunału i jego prac kontrolnych; przypomina, jak ważna jest poprawa cyfryzacji prac kontrolnych; z zadowoleniem przyjmuje wszystkie działania w tym kierunku, które Trybunał nadal podejmuje, mając na uwadze, że cyfryzacja w połączeniu z większą liczbą kontroli na miejscu może określić system wydajnej i prawidłowej pracy kontrolnej; |
Cyfryzacja, cyberbezpieczeństwo i ochrona danych
| 60. | wyraża uznanie dla Trybunału za znaczne postępy we wdrażaniu planu cyberbezpieczeństwa na lata 2022–2024 w ciągu ostatnich dwóch lat; zauważa, że siedem z priorytetowych zadań zostało ukończonych, sześć jest w trakcie realizacji, a jedno wstrzymane; zauważa, że dwa z zadań o średnim priorytecie zostały zakończone, cztery są w toku, a trzy nie zostały jeszcze rozpoczęte; |
| 61. | docenia fakt, że wśród ukończonych zadań znajdują się m.in. następujące zadania:
|
| 62. | apeluje do Trybunału o opracowanie ram kontroli cyberbezpieczeństwa dla instytucji i agencji Unii, zapewniających ujednolicone normy bezpieczeństwa i środki odporności przed cyberzagrożeniami; |
| 63. | zauważa z uznaniem, że Trybunał przeprowadza co najmniej trzy symulowane ćwiczenia phishingowe rocznie, aby zwiększyć świadomość użytkowników na temat tego cyberzagrożenia; zauważa ponadto, że Trybunał co trzy lata przeprowadza kompleksową ocenę ryzyka w cyberprzestrzeni; sugeruje Trybunałowi, by regularnie organizował dla pracowników obowiązkowe szkolenia dotyczące cyberzagrożeń, w tym dobrych praktyk w dziedzinie bezpiecznego korzystania ze sztucznej inteligencji; |
| 64. | odnotowuje z ulgą, że podczas cyberincydentu w lipcu 2023 r., podczas którego wykorzystanie podatności oprogramowania zagroziło jednej z perymetrycznych bram bezpieczeństwa, nie odnotowano śladów eksfiltracji danych ani ruchu lateralnego intruza, by uzyskać dostęp do innych systemów informatycznych Trybunału; zauważa, że podatność oprogramowania została ujawniona przez dostawcę zaledwie dwa dni przed incydentem; |
| 65. | pochwala pracę Służby ds. Cyberbezpieczeństwa Instytucji, Organów i Jednostek Organizacyjnych Unii (CERT-UE), która powiadomiła Trybunał o incydencie, pomogła zbadać jego zakres i przeprowadziła analizę kryminalistyczną; zauważa, że w następstwie incydentu Trybunał przywrócił „czystą” kopię bezpieczeństwa systemu i zastosował aktualizację oprogramowania, która zaradziła podatnościom wykorzystanym przez atakującego; zauważa ponadto, że w kolejnych tygodniach Trybunał stopniowo wdrożył kilka dodatkowych środków zapobiegawczych zalecanych przez CERT-UE w odniesieniu do urządzeń, aby zapewnić wyeliminowanie wszelkich możliwych niewykrytych śladów złośliwego oprogramowania; |
| 66. | zauważa z uznaniem, że w 2023 r. Trybunał przeprowadził przegląd i aktualizację swojego planu reagowania na cyberincydenty oraz stworzył formularz do rejestrowania takich incydentów w narzędziu zarządzania usługami informatycznymi; podkreśla, że wnioski wyciągnięte z incydentu z lipca 2023 r. uwzględniono w formularzu, ponieważ miał on na celu zgromadzenie wszystkich informacji, które mogłyby być przydatne w postępowaniu w przypadku incydentu w cyberbezpieczeństwie; |
Budynki
| 67. | zauważa, że w 2023 r. zakończono prace nad modernizacją instalacji technicznych na wszystkich piętrach budynku K2 i optymalizacją wykorzystania jego przestrzeni wspólnych; zauważa, że Trybunał zaciągnął zobowiązania w wysokości 6 445 635,82 EUR z całkowitego budżetu w wysokości 6 902 185,54 EUR; wyraża uznanie dla Trybunału za nieprzekroczenie szacowanego budżetu; wzywa inne instytucje Unii do podążania za godnym naśladowania zarządzaniem budżetem Trybunału; |
| 68. | docenia, że w lutym 2023 r. dostarczono wyniki przeprowadzonej przez konsultanta zewnętrznego kontroli dostępności wszystkich budynków Trybunału, aby odpowiedzieć na potrzeby osób o ograniczonej możliwości poruszania się lub osób z innymi niepełnosprawnościami; zauważa, że kontrola objęła wszystkie trzy budynki, przestrzenie wspólne, parkingi i inne przestrzenie; jest świadomy, że proponowane działania są poddawane przeglądowi i z reguły będą przedmiotem konkretnego projektu, ale ich realizacja będzie w dużej mierze uzależniona od dostępności środków budżetowych; |
Środowisko i zrównoważony rozwój
| 69. | zauważa, że w 2023 r. Trybunał zainwestował wiele swoich wysiłków na rzecz zmniejszenia wpływu na środowisko w środki oszczędności energii, takie jak wymiana tradycyjnych żarówek na diody LED, zmniejszenie liczby godzin wentylacji i modernizację niektórych systemów technicznych w swoich budynkach; zauważa ponadto, że latem 2023 r. Trybunał wprowadził specjalne środki na rzecz oszczędności energii, które zmniejszyły zużycie energii elektrycznej o 12?% w porównaniu z latem 2022 r., co przyniosło oszczędności w wysokości 26 976 EUR; |
| 70. | zauważa, że w 2023 r. Trybunał podpisał umowę z władzami luksemburskimi w sprawie ustanowienia planu mobilności; oczekuje aktualnych informacji na temat tej inicjatywy; |
Współpraca międzyinstytucjonalna
| 71. | podkreśla, że w 2023 r. kontrolerzy Trybunału spędzili 1 370 dni w instytucjach, organach, urzędach i agencjach Unii oraz w różnych organizacjach międzynarodowych i prywatnych firmach audytorskich, w porównaniu z 945 dniami w 2022 r.; |
| 72. | apeluje o sformalizowanie dorocznego dialogu międzyinstytucjonalnego prowadzonego między Trybunałem, Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie kontroli budżetowej, zapewniające systematyczne działania następcze podejmowane na podstawie ustaleń z kontroli oraz lepszy nadzór nad unijnymi wydatkami; |
| 73. | ponownie przypomina, że skuteczna współpraca między Trybunałem a Komisją pozostanie ograniczona, chyba że Komisja przyjmie metodykę Trybunału dotyczącą oceny poziomów błędu, która opiera się na niezależnej i kompleksowej ocenie wszystkich naruszeń przepisów, w przeciwieństwie do metody Komisji, która koncentruje się na błędach podlegających odzyskaniu; |
| 74. | z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Trybunał ściśle współpracuje zarówno z OLAF-em, jak i EPPO, w tym przez organizację warsztatów i wydarzeń zwiększających świadomość oraz wymianę wiedzy i doświadczeń; ponadto odnotowuje, że w 2023 r. Trybunał przekazał 20 spraw dotyczących podejrzeń o nadużycia finansowe do OLAF-u i 17 tego rodzaju spraw do EPPO; podkreśla swoje stanowisko, że wszystkie przypadki podejrzenia nadużyć finansowych należy niezwłocznie zgłaszać do OLAF-u i EPPO w celu przeprowadzenia szczegółowego dochodzenia; |
| 75. | apeluje do Trybunału o ustanowienie ustrukturyzowanego mechanizmu współpracy przy wykrywaniu nadużyć finansowych prowadzonej z OLAF-em i EPPO, w tym uzgodnienia dotyczące udostępniania danych w czasie rzeczywistym oraz wspólnej metody kontroli w obszarach funduszy UE wysokiego ryzyka; |
| 76. | jest przekonany, że jednolity zintegrowany system informatyczny do eksploracji danych i punktowej oceny ryzyka mógłby być cennym źródłem danych, co umożliwiłoby Trybunałowi, OLAF-owi i EPPO zwiększenie wysiłków w zakresie audytu i kontroli; podkreśla, że należy zapewnić nieograniczony dostęp do takiego systemu i zawartych w nim danych, że nie należy nakładać nieuzasadnionych ograniczeń na ten dostęp oraz że w ramach kontroli Trybunału należy natychmiast zezwolić na poszukiwanie i wykorzystywanie dalszych narzędzi cyfrowych i powstających technologii; |
| 77. | ubolewa, że pomimo lepszego dostępu do dokumentów i informacji EBI Trybunał nie posiada uprawnień do kontrolowania operacji finansowanych ze środków własnych EBI; wzywa do przyznania takich uprawnień Trybunałowi, biorąc pod uwagę misję EBI polegającą na realizacji celów Unii oraz jego rosnącą rolę w krajobrazie gospodarczym i politycznym Unii – rolę, która wykracza poza wykorzystanie budżetu Unii do zagwarantowania jej działań; zwraca uwagę na sprawozdanie specjalne nr 05/2023 Trybunału pt. „Krajobraz finansowy UE – Mozaika instrumentów wymagająca dalszego uproszczenia i poprawy rozliczalności”, w którym Trybunał stwierdził, że należy ustanowić uprawnienia do przeprowadzania kontroli publicznej w odniesieniu do wszystkich rodzajów finansowania polityki Unii; |
| 78. | zauważa, że w 2023 r. Trybunał przedstawił 29 sprawozdań specjalnych, jeden przegląd i jedną opinię na forum 22 różnych komitetów i grup roboczych Rady; zauważa ponadto, że w tym samym roku przedstawiciele Trybunału uczestniczyli w 23 posiedzeniach poświęconych absolutorium z wykonania budżetu Unii za lata budżetowe 2021 i 2022; |
| 79. | odnotowuje z uznaniem, że członkowie i kierownictwo Trybunału wykazali się aktywnym zaangażowaniem w 2023 r., przedstawiając swoje prace na 120 posiedzeniach z rządami krajowymi i organami rządowymi w 25 państwach członkowskich, przy czym w większości z nich uczestniczyli ministrowie lub ministerstwa finansów; zauważa ponadto, że w tym samym roku członkowie i pracownicy Trybunału przedstawili swoje prace na 91 posiedzeniach z parlamentami narodowymi lub regionalnymi w 19 państwach członkowskich, głównie za pośrednictwem komisji zajmujących się sprawami budżetowymi, finansowymi, audytowymi lub unijnymi; wzywa Trybunał do zintensyfikowania współpracy z rządami krajów, w których poziomy błędu są najwyższe, oraz do wspierania intensywniejszego dialogu i współpracy w celu skutecznego rozwiązania tych problemów; |
Komunikacja
| 80. | zauważa, że w 2023 r. budżet przeznaczony na działania komunikacyjne i promocyjne Trybunału wyniósł 225 000 EUR, a wskaźnik wykorzystania wyniósł 81,13?% (182 549,84 EUR); zauważa, że większość budżetu została wydana zarówno na usługi monitorowania mediów (81 650 EUR), jak i na działania prasowe (12 348 EUR), a następnie na stosunki z zainteresowanymi stronami, co obejmowało głównie koszt platformy wywiadu politycznego (57 891 EUR), działania komunikacyjne (28 002,88 EUR), media społecznościowe (1 486,52 EUR) i publikacje (1 171,44 EUR); |
| 81. | zdecydowanie popiera coraz szerzej zakrojoną strategię Trybunału dotyczącą mediów, która doprowadziła do opublikowania ponad 22 000 artykułów prasowych w internecie związanych ze sprawozdaniami z kontroli, innymi publikacjami lub ogólnie z Trybunałem, co potwierdza tendencję wzrostową w odniesieniu do przekazu obserwowaną w ostatnich latach (2022 r.: 20 000; 2021 r.: 18 000); podkreśla fakt, że w mediach społecznościowych opublikowano niemal 54 000 postów, co wskazuje na dalszy wzrost liczby tego rodzaju publikacji, przy czym dane za 2022 r. stanowią wartość odstającą (2022 r.: 110 000; 2021 r.: 49 000); |
| 82. | z zadowoleniem odnosi się do faktu, że w 2023 r. Trybunał opublikował 45 komunikatów prasowych w 24 językach unijnych, jak również różne noty informacyjne, informacje dla mediów i (gotowe do wykorzystania) informacje dźwiękowe w niektórych językach; odnotowuje ponadto, że Trybunał zorganizował 21 zdalnych spotkań informacyjnych dla mediów oraz sześć dodatkowych spotkań dla poszczególnych krajów dotyczących sprawozdania rocznego; kładzie nacisk na fakt, że ogółem spotkania te przyciągnęły uwagę łącznie 590 dziennikarzy, w większości reprezentujących największe media krajowe z państw członkowskich; |
| 83. | zauważa z uznaniem, że w 2023 r. Trybunał uruchomił nową stronę internetową, którą odwiedziło ponad półtora miliona użytkowników, z czego ok. 700 000 pojedynczych użytkowników, co stanowi wzrost o ponad 14?% w porównaniu z 2022 r.; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że do końca 2023 r. liczba osób obserwujących trzy główne konta Trybunału w mediach społecznościowych (X – dawniej Twitter, LinkedIn, Facebook) wzrosła z 45 000 w 2022 r. do ponad 48 000 (w porównaniu z 39 000 w 2021 r.); |
| 84. | wysoko ceni to, że Trybunał ocenia, w jaki sposób jego prace są postrzegane – z punktu widzenia możliwego oddziaływania i użyteczności – przez czytelników jego sprawozdań w Parlamencie, Radzie i Komisji, agencjach Unii, stałych przedstawicielstwach państw członkowskich, agencjach i najwyższych organach kontroli państw członkowskich, organizacjach pozarządowych, środowiskach akademickich, mediach i innych zainteresowanych podmiotach; w związku z tym zauważa, że od 2018 r. Trybunał przeprowadza anonimowe ankiety elektroniczne, aby dać czytelnikom swoich sprawozdań możliwość podzielenia się jakościową opinią na temat wybranych sprawozdań i przedstawienia ogólnych sugestii co do jego prac; podkreśla, że w 2023 r. 85?% z około 1 060 respondentów uznało sprawozdania Trybunału za przydatne w ich pracy, a 78?% stwierdziło, że mają one istotne oddziaływanie. |
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
