DECYZJA RADY (UE) 2025/2093
z dnia 10 października 2025 r.
w sprawie stanowiska, które ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej na drugim posiedzeniu nadzwyczajnym Komitetu Ochrony Środowiska Morskiego Międzynarodowej Organizacji Morskiej w kwestii przyjęcia poprawek do Międzynarodowej konwencji o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki (MARPOL)
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 100 ust. 2 i art. 192 ust. 1 w związku z art. 218 ust. 9,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
a także mając na uwadze, co następuje:
| (1) | Działanie Unii w sektorze transportu morskiego powinno mieć na celu poprawę bezpieczeństwa morskiego oraz ochronę środowiska morskiego i zdrowia ludzi. |
| (2) | Na drugim posiedzeniu nadzwyczajnym w dniach 14-17 października 2025 r. (MEPC/ES.2) Komitet Ochrony Środowiska Morskiego (MEPC) Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO) ma przyjąć poprawki do załącznika VI do Międzynarodowej konwencji o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki (MARPOL) dotyczące wyznaczenia północno-wschodniego Atlantyku jako nowego obszaru kontroli emisji (prawidła 13 i 14 oraz uzupełnienie VII do załącznika VI do konwencji MARPOL), poprawki dotyczące dostępności systemu gromadzenia danych na temat zużycia oleju opałowego przez statki oraz klauzuli przeglądowej krótkoterminowego środka redukcji emisji gazów cieplarnianych (prawidła 20, 25, 27 i 28 do załącznika VI do konwencji MARPOL), a także poprawki dotyczące ram neutralności emisyjnej IMO (nowy rozdział 5 do załącznika VI do konwencji MARPOL). |
| (3) | Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/757 (1) i (UE) 2023/1805 (2) i dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/959 (3) zawierają klauzule przeglądowe, które są uzależnione od przyjęcia poprawek do załącznika VI do konwencji MARPOL. |
| (4) | Należy ustalić stanowisko, jakie ma być zajęte w imieniu Unii podczas posiedzenia MEPC/ES.2, ponieważ przewidziane poprawki do konwencji MARPOL mogą mieć decydujący wpływ na treść prawa Unii, a mianowicie na dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/802 (4), rozporządzenie(UE) 2015/757, dyrektywę 2023/959 oraz rozporządzenie (UE) 2023/1805. |
| (5) | Unia powinna poprzeć poprawki do prawideł 13 i 14 oraz do uzupełnienia VII do załącznika VI do konwencji MARPOL, ponieważ przyczynią się one do zapobiegania emisjom zanieczyszczeń powietrza ze statków oraz ich ograniczania i kontrolowania w celu osiągnięcia związanych z tym korzyści dla zdrowia i środowiska oraz korzyści gospodarczych. |
| (6) | Unia powinna również poprzeć poprawki do prawidła 27 załącznika VI do konwencji MARPOL, ponieważ przyczynią się one do dalszej poprawy dostępności danych z systemu gromadzenia danych na temat zużycia oleju opałowego przez statki. |
| (7) | Unia powinna poprzeć poprawki do prawideł 20, 25, 27 i 28 załącznika VI do konwencji MARPOL, ponieważ te poprawki są one następstwem przyjęcia strategii IMO w sprawie redukcji emisji gazów cieplarnianych ze statków z 2023 r. oraz zakończenia przeglądu środków krótkoterminowych przez IMO, a także umożliwiają dalszy przegląd tych przepisów. |
| (8) | Unia powinna również poprzeć wprowadzenie nowego rozdziału 5 do załącznika VI do konwencji MARPOL, ponieważ przyczyni się to do redukcji emisji gazów cieplarnianych ze statków. |
| (9) | Unia nie jest ani członkiem IMO, ani umawiającą się stroną konwencji MARPOL. Rada powinna zatem upoważnić państwa członkowskie do wyrażenia stanowiska Unii podczas posiedzenia MEPC/ES.2. |
| (10) | Zakres stosowania niniejszej decyzji powinien ograniczać się do treści proponowanych zmian w zakresie, w jakim mogą one mieć wpływ na wspólne przepisy Unii i należą do wyłącznej kompetencji Unii. Niniejsza decyzja nie powinna wpływać na podział kompetencji między Unią a jej państwami członkowskimi, |
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Artykuł 1
Stanowisko, które ma być zajęte w imieniu Unii na drugim posiedzeniu nadzwyczajnym Komitetu Ochrony Środowiska Morskiego Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO), polega na wyrażeniu zgody na przyjęcie:
| a) | poprawek do prawideł 13 i 14 oraz do uzupełnienia VII do załącznika VI do konwencji MARPOL dotyczących wyznaczenia północno-wschodniego Atlantyku jako nowego obszaru kontroli emisji; |
| b) | poprawek do prawideł 20, 25, 27 i 28 załącznika VI do konwencji MARPOL dotyczących dostępności systemu gromadzenia danych na temat zużycia oleju opałowego przez statki oraz |
| c) | wprowadzenia nowego rozdziału 5 do załącznika VI do konwencji MARPOL dotyczącego ram neutralności emisyjnej IMO, |
zgodnie z załącznikiem do dokumentu IMO MEPC/ES.2/2.
Artykuł 2
Stanowisko, jakie ma być zajęte w imieniu Unii, jak określono w art. 1, obejmuje proponowane poprawki w zakresie, w jakim należą one do wyłącznej kompetencji Unii i w jakim mogą mieć wpływ na wspólne przepisy Unii. Stanowisko to jest wyrażane przez państwa członkowskie - z których wszystkie są członkami IMO - działające wspólnie w interesie Unii.
Niewielkie zmiany stanowiska określonego w art. 1 mogą zostać uzgodnione bez kolejnej decyzji Rady.
Artykuł 3
Niniejszym upoważnia się państwa członkowskie do wyrażenia zgody na związanie się proponowanymi poprawkami, w interesie Unii, w zakresie, w jakim poprawki te należą do wyłącznej kompetencji Unii.
Artykuł 4
Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem przyjęcia.
Sporządzono w Luksemburgu dnia 10 października 2025 r.
W imieniu Rady
Przewodnicząca
S. LOSE
(1) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/757 z dnia 29 kwietnia 2015 r. w sprawie monitorowania, raportowania i weryfikacji emisji gazów cieplarnianych z transportu morskiego oraz zmiany dyrektywy 2009/16/WE (Dz.U. L 123 z 19.5.2015, s. 55, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2015/757/oj).
(2) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1805 z dnia 13 września 2023 r. w sprawie stosowania paliw odnawialnych i niskoemisyjnych w transporcie morskim oraz zmiany dyrektywy 2009/16/WE (Dz.U. L 234 z 22.9.2023, s. 48, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2023/1805/oj).
(3) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/959 z dnia 10 maja 2023 r. zmieniająca dyrektywę 2003/87/WE ustanawiającą system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych w Unii oraz decyzję (UE) 2015/1814 w sprawie ustanowienia i funkcjonowania rezerwy stabilności rynkowej dla unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych (Dz.U. L 130 z 16.5.2023, s. 134, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2023/959/oj).
(4) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/802 dnia 11 maja 2016 r. odnosząca się do redukcji zawartości siarki w niektórych paliwach ciekłych (Dz.U. L 132 z 21.5.2016, s. 58, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2016/802/oj).
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
