ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2025/2169
z dnia 16 czerwca 2025 r.
zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1241 w odniesieniu do zwiększenia minimalnego rozmiaru oczek sieci do połowów kałamarnic w Morzu Północnym i wodach północno-zachodnich
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1241 z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie zachowania zasobów rybnych i ochrony ekosystemów morskich za pomocą środków technicznych, zmieniające rozporządzenia Rady (WE) nr 1967/2006, (WE) nr 1224/2009 i rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013, (UE) 2016/1139, (UE) 2018/973, (UE) 2019/472 i (UE) 2019/1022 oraz uchylające rozporządzenia Rady (WE) nr 894/97, (WE) nr 850/98, (WE) nr 2549/2000, (WE) nr 254/2002, (WE) nr 812/2004 i (WE) nr 2187/2005 (1), w szczególności jego art. 15 ust. 2,
a także mając na uwadze, co następuje:
| (1) | W załącznikach V i VI do rozporządzenia (UE) 2019/1241 przewidziano szczególne regionalne środki techniczne dla Morza Północnego i obszaru wód północno-zachodnich w wodach Unii. W części B pkt 1 tych załączników określono podstawowe rozmiary oczek sieci dla ciągnionych narzędzi połowowych w tych wodach. W pkt 1.2 tych załączników dopuszcza się pod pewnymi warunkami stosowanie mniejszych rozmiarów oczek. |
| (2) | Belgia, Dania, Niemcy, Francja, Niderlandy i Szwecja („państwa członkowskie basenu Morza Północnego”) mają bezpośredni interes w zarządzaniu połowami w Morzu Północnym. Belgia, Irlandia, Francja, Niderlandy i Hiszpania („państwa członkowskie z rejonu wód północno-zachodnich”) mają bezpośredni interes w zarządzaniu połowami w wodach północno-zachodnich. |
| (3) | W dniach 20 i 28 czerwca 2024 r. grupy regionalne przedłożyły Komisji dwie wspólne rekomendacje, w których zaproponowano zmianę tabeli pod pkt 1 w części B załącznika V oraz tabeli pod pkt 1 w części B załącznika VI do rozporządzenia (UE) 2019/1241. Państwa członkowskie basenu Morza Północnego zwróciły się o zwiększenie minimalnego rozmiaru oczek sieci do ukierunkowanych połowów kałamarnic (Loliginidae, Ommastrephidae) z 40 mm do 80 mm w podobszarze ICES 4 oraz o zniesienie możliwości stosowania sieci o rozmiarze oczek wynoszącym co najmniej 40 mm w rejonie ICES 3a (cieśnina Skagerrak i Kattegat); państwa członkowskie z rejonu wód północno-zachodnich zwróciły się o zwiększenie minimalnego rozmiaru oczek sieci z 40 mm do 80 mm w rejonach ICES 7a, 7b, 7c, 7d, 7e, 7 g, 7h i 7k. W rejonie ICES 7e należy utrzymać minimalny rozmiar oczek sieci wynoszący 40 mm w odniesieniu do ukierunkowanych połowów kałamarnic przy użyciu włoków pelagicznych rozpornicowych (OTM) w strefie w obrębie 12 mil morskich od wybrzeża Francji. |
| (4) | Zgodnie ze wspólnymi rekomendacjami zwiększenie minimalnego rozmiaru oczek sieci do 90 mm w rejonie ICES 3a (cieśnina Skagerrak i Kattegat) oraz do 80 mm w odniesieniu do ukierunkowanych połowów kałamarnic w podobszarze ICES 4 i w rejonach 7a, 7b, 7c, 7d, 7e, 7 g, 7h i 7k ma na celu optymalizację modeli eksploatacji w celu zapewnienia ochrony osobników młodocianych i skupisk tarłowych żywych zasobów morskich oraz ograniczenia połowów gatunków morskich o rozmiarach mniejszych niż minimalne rozmiary odniesienia do celów ochrony. Ma to ponadto na celu poprawę egzekwowania specyfikacji dotyczących rozmiaru oczek sieci. |
| (5) | W sprawie tych wspólnych rekomendacji przeprowadzono konsultacje z Komitetem Doradczym ds. Morza Północnego i Komitetem Doradczym ds. Wód Północno-Zachodnich odpowiednio w marcu 2024 r. i w kwietniu 2024 r. |
| (6) | Komitet Naukowo-Techniczny i Ekonomiczny ds. Rybołówstwa (STECF) ocenił te dwie wspólne rekomendacje na sesji plenarnej w dniach 8–12 lipca 2024 r. (STECF-24-02) (2). STECF uznał wprawdzie, że potencjalnych skutków proponowanego zwiększenia rozmiaru oczek sieci nie można ocenić ze względu na niewystarczające dane, stwierdził jednak, że co do zasady zwiększenie minimalnego rozmiaru oczek sieci jest jednym ze sposobów poprawy selektywności połowów. Ponadto STECF zauważył, że zwiększenie rozmiaru oczek sieci – z 40 mm do 80 mm – wprowadzono już w sąsiadujących wodach państw trzecich w odniesieniu do ukierunkowanych połowów kałamarnic (należących do rodzin Loliginidae i Ommastrephidae). STECF stwierdził ponadto, że we wniosku przedstawionym przez państwa członkowskie z rejonu wód północno-zachodnich oczekiwane korzyści dotyczące optymalizacji modeli eksploatacji nie zostały jasno określone. |
| (7) | Zgodnie z opinią STECF Komisja zwróciła się do państw członkowskich z rejonu wód północno-zachodnich o dostosowanie wspólnej rekomendacji do oceny naukowej. W związku z tym w październiku 2024 r. państwa członkowskie z rejonu wód północno-zachodnich przedłożyły zaktualizowaną wersję swojej wspólnej rekomendacji wraz z dalszymi informacjami uzupełniającymi; wersję tę przekazano STECF. |
| (8) | Na posiedzeniu plenarnym w dniach 11–15 listopada 2024 r. STECF ocenił, że jest mało prawdopodobne, aby elementy zawarte w zaktualizowanej wersji wspólnych rekomendacji przedłożonej przez państwa członkowskie z rejonu wód północno-zachodnich miały wpływ na obecne modele połowów na tych obszarach oraz, że są co najmniej równoważne z obecnymi właściwościami w zakresie selektywności (3). STECF podkreśla, że proponowany minimalny rozmiar oczek sieci wynoszący 80 mm już teraz dominuje w połowach wyładowujących kałamarnice w rejonach ICES 7a, 7b, 7c, 7d, 7e, 7 g, 7h i 7k. STECF zauważa ponadto, że istnieją dowody potwierdzające, iż dla flot rybołówstwa łodziowego prowadzących obecnie połowy kałamarnic w rejonie ICES 7e minimalny rozmiar oczek sieci do ukierunkowanych połowów kałamarnic powinien wynosić 40 mm. STECF stwierdza również, że istnieją dowody na poparcie wprowadzenia minimalnego rozmiaru oczek sieci wynoszącego 40 mm w odniesieniu do ukierunkowanych połowów kałamarnic w podobszarach ICES 5 i 6, gdzie obecnie do wyładunku kałamarnic w ramach rejsów połowowych ukierunkowanych na głowonogi stosuje się określony zakres rozmiaru oczek sieci. Na koniec STECF stwierdza, że w odniesieniu do połowów wyładowujących kałamarnice w rejonie ICES 7j istnieją dowody na stosowanie minimalnego rozmiaru oczek sieci wynoszącego 40 mm, przy czym większość wyładunków kałamarnic odbywa się z zastosowaniem sieci o większych rozmiarach oczek (100–110 mm). Ponadto STECF zauważa, że zwiększony rozmiar oczek sieci – z 40 mm do 80 mm – ma już zastosowanie w sąsiadujących wodach państw trzecich w odniesieniu do ukierunkowanych połowów kałamarnic (należących do rodzin Loliginidae i Ommastrephidae). |
| (9) | Uwzględniając, że: (i) zmiany we wspólnych rekomendacjach są spójne z obecnymi modelami połowów i w związku z tym są co najmniej równoważne obecnym właściwościom w zakresie selektywności, (ii) proponowane środki usprawniają egzekwowanie specyfikacji dotyczących rozmiaru oczek sieci oraz (iii) zwiększenie rozmiaru oczek sieci jest jednym ze sposobów poprawy selektywności połowów, Komisja uważa, że wymogi określone w art. 15 i 18 rozporządzenia (UE) 2019/1241 zostały spełnione. |
| (10) | Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) 2019/1241. |
| (11) | Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu, mające zastosowanie do wód Unii, służą realizacji celów określonych w art. 494 ust. 1 i 2 Umowy o handlu i współpracy między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej, z jednej strony, a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, z drugiej strony (4) i uwzględniają zasady, o których mowa w art. 494 ust. 3 tej umowy. Pozostają one bez uszczerbku dla wszelkich środków stosowanych na wodach Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej. |
| (12) | W związku z tym, że środki określone w niniejszym rozporządzeniu mają bezpośredni wpływ na planowanie okresu połowu statków unijnych oraz na powiązaną działalność gospodarczą, niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie natychmiast po jego opublikowaniu, |
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
W załączniku V i VI do rozporządzenia (UE) 2019/1241 wprowadza się zmiany określone w załączniku do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł 2
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 16 czerwca 2025 r.
W imieniu Komisji
Przewodnicząca
Ursula VON DER LEYEN
(1) Dz.U. L 198 z 25.7.2019, s. 105, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2019/1241/oj.
(2) Komitet Naukowo-Techniczny i Ekonomiczny ds. Rybołówstwa (STECF) – sprawozdanie z 76. posiedzenia plenarnego (STECF-PLEN-24-02). Urząd Publikacji Unii Europejskiej, Luksemburg, 2024, doi:10.2760/1035959, JRC140570.
(3) Komitet Naukowo-Techniczny i Ekonomiczny ds. Rybołówstwa (STECF) – sprawozdanie z 77. posiedzenia plenarnego (STECF-PLEN-24-03). Urząd Publikacji Unii Europejskiej, Luksemburg, 2024, doi:10.2760/2392535, JRC140580.
(4) Umowa o handlu i współpracy między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej, z jednej strony, a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, z drugiej strony (Dz.U. L 149 z 30.4.2021, s. 10, ELI: http://data.europa.eu/eli/agree_internation/2021/689(1)/oj).
ZAŁĄCZNIK
W załącznikach V i VI do rozporządzenia (UE) 2019/1241 wprowadza się następujące zmiany:
|
1) |
w części B załącznika V wiersz szósty w tabeli pod pkt 1.4 otrzymuje brzmienie:
|
|
2) |
w części B załącznika VI w tabeli pod pkt 1.2 wprowadza się następujące zmiany:
|
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
