ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2025/1871
z dnia 23 lipca 2025 r.
zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/758 w odniesieniu do norm dotyczących systemu eCall oraz zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) 2017/79 w odniesieniu do wymagań technicznych i procedur badań do celów homologacji pojazdów silnikowych wyposażonych w systemy pokładowe eCall oparte na numerze 112
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/758 z dnia 29 kwietnia 2015 r. w sprawie wymagań dotyczących homologacji typu na potrzeby wdrożenia systemu pokładowego eCall opartego na numerze alarmowym 112 oraz zmiany dyrektywy 2007/46/WE (1), w szczególności jego art. 5 ust. 8 i 9 oraz art. 6 ust. 12,
a także mając na uwadze, co następuje:
| (1) | Rozporządzenie (UE) 2015/758 zawiera wymóg instalowania systemu pokładowego eCall opartego na numerze 112 we wszystkich nowych typach pojazdów kategorii M1 i N1. |
| (2) | W komunikacie Komisji w sprawie strategii na rzecz zrównoważonej i inteligentnej mobilności (2) wskazano na potrzebę dostosowania ram prawnych systemu eCall do nowych technologii telekomunikacyjnych. |
| (3) | Rozporządzenie (UE) 2015/758 zawiera wykaz norm europejskich i specyfikacji technicznych, na których opierają się wymagania techniczne dotyczące homologacji systemów eCall i pojazdów wyposażonych w takie systemy. |
| (4) | Europejski Komitet Normalizacyjny (CEN) przyjął nowe normy EN 17184:2024 i EN 17240:2024 zastępujące, odpowiednio, specyfikacje techniczne CEN/TS 17184:2022 i CEN/TS 17240:2018. Ponadto nowa wersja normy EN 16072:2025 zawiera istotne zmiany dotyczące systemu eCall. W związku z tym należy zaktualizować odniesienia do odpowiednich specyfikacji technicznych i norm w art. 5 ust. 8 rozporządzenia (UE) 2015/758. |
| (5) | W rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2017/79 (3) ustanowiono szczegółowe wymagania techniczne i procedury badań do celów homologacji systemów pokładowych eCall opartych na numerze 112 oraz pojazdów silnikowych wyposażonych w takie systemy. Te wymagania techniczne i procedury badań należy zmienić, aby zapewnić neutralność technologiczną i umożliwić niezależne od konkretnej technologii wdrożenie metod badań. |
| (6) | W celu zapewnienia skuteczności samodiagnostyki systemu pokładowego eCall należy postanowić, aby przyczyny błędów badane były oddzielnie. |
| (7) | Aby zapewnić gotowość systemu pokładowego eCall do okresowych badań zdatności do ruchu drogowego zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/45/UE (4), należy określić szczegółowe wymagania techniczne, które muszą być spełnione podczas homologacji typu dla ułatwienia badania zdatności do ruchu drogowego w całym cyklu życia pojazdów silnikowych. |
| (8) | W celu zapewnienia, aby weryfikacja braku możliwości śledzenia systemu pokładowego eCall przebiegała bez niejasności, należy określić oczekiwane zachowanie po emisji zgłoszenia eCall. |
| (9) | Aby zapewnić spójność struktury procedur badań w załącznikach do rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/79, w załącznikach tych należy wyraźnie rozróżnić warunki badań, metody badań i ocenę. |
| (10) | Konieczne jest ustanowienie przepisów umożliwiających rozszerzenie udzielonych przed dniem 1 stycznia 2027 r. homologacji systemów pokładowych eCall opartych na numerze 112 działających w sieciach komunikacyjnych z komutacją łączy w celu zapewnienia, aby systemy te nadal służyły swemu celowi po przejściu na technologię łączności z komutacją pakietów. |
| (11) | W celu zapewnienia, aby system pokładowy eCall oparty na numerze 112 nadal działał w przypadku odłączenia głównego źródła zasilania pojazdu, należy ustanowić procedury badań odnoszące się do (ewentualnego) zapasowego źródła zasilania systemu eCall i dodatkowego źródła zasilania pojazdu, które to źródła zasilania mogłyby być wykorzystane po wypadku drogowym z udziałem pojazdu. |
| (12) | Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) 2015/758 oraz rozporządzenie delegowane (UE) 2017/79. |
| (13) | Aby zapewnić państwom członkowskim, organom krajowym i producentom wystarczający czas na wdrożenie zmian, obowiązkowe stosowanie norm EN 17184:2024 i EN 17240:2024 należy odroczyć do dnia 1 stycznia 2027 r. Ponadto konieczne jest ustanowienie przepisów przejściowych dotyczących wdrożenia nowych wymagań w odniesieniu do zasilania systemu pokładowego eCall opartego na numerze 112 z zapasowego źródła zasilania tego systemu i z dodatkowego źródła zasilania pojazdu oraz w odniesieniu do gotowości do okresowych badań zdatności do ruchu drogowego nowych typów pojazdów wyposażonych w takie systemy, |
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
Zmiany w rozporządzeniu (UE) 2015/758
W art. 5 ust. 8 akapit drugi lit. a)–c) rozporządzenia (UE) 2015/758 wprowadza się następujące zmiany:
| 1) | w lit. a) oznaczenie „EN 16072:2022” zastępuje się oznaczeniem „EN 16072:2025”; |
| 2) | w lit. b) oznaczenie „CEN/TS 17184:2022” zastępuje się oznaczeniem „EN 17184:2024”; |
| 3) | w lit. c) oznaczenie „CEN/TS 17240:2018” zastępuje się oznaczeniem „EN 17240:2024”. |
Artykuł 2
Zmiany w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2017/79
W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2017/79 wprowadza się następujące zmiany:
| 1) | w art. 4 dodaje się pkt 12 w brzmieniu:
|
| 2) | w art. 5 dodaje się ust. 4 w brzmieniu: „4. Do celów rozszerzenia homologacji typu WE udzielonej zgodnie z ust. 1 przed dniem 1 stycznia 2027 r. służba techniczna może zwolnić system pokładowy eCall oparty na numerze 112 z pełnego badania zderzeniowego określonego w załączniku II oraz z późniejszego badania urządzeń dźwiękowych określonego w załączniku III. Producent dokumentuje i wyjaśnia służbie technicznej i organowi udzielającemu homologacji typu zmiany zmodyfikowanego systemu pokładowego eCall opartego na numerze 112 w porównaniu z pierwotnie homologowanym systemem:
|
| 3) | art. 7 ust. 1 otrzymuje brzmienie: „1. Homologacja typu WE pokładowego oddzielnego zespołu technicznego eCall opartego na numerze 112 jest uzależniona od pozytywnego wyniku oddzielnego zespołu technicznego w badaniach określonych w załącznikach I, IV, VI, VII i VIII oraz spełnienia przez oddzielny zespół techniczny odpowiednich wymogów określonych w tych załącznikach. W przypadku gdy oddzielny zespół techniczny jest wyposażony w zapasowe źródło zasilania, musi ono spełniać wymogi określone w załączniku X i podlegać procedurze badania określonej w tymże załączniku.” |
| 4) | w załączniku I wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem I do niniejszego rozporządzenia; |
| 5) | w załączniku II wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem II do niniejszego rozporządzenia; |
| 6) | w załączniku III wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem III do niniejszego rozporządzenia; |
| 7) | w załączniku IV wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem IV do niniejszego rozporządzenia; |
| 8) | w załączniku VII wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem V do niniejszego rozporządzenia; |
| 9) | w załączniku VIII wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem VI do niniejszego rozporządzenia; |
| 10) | załącznik VII do niniejszego rozporządzenia dodaje się jako załącznik X. |
Artykuł 3
Przepisy przejściowe
1. Ze skutkiem od dnia 1 stycznia 2026 r. organy krajowe odmawiają udzielenia nowych homologacji typu lub rozszerzeń istniejących homologacji pojazdów, układów, komponentów lub oddzielnych zespołów technicznych, gdy nie są one zgodne ze specyfikacjami technicznymi określonymi w CEN/TS 17184:2022 i CEN/TS 17240:2018 – lub z normami EN 17184:2024 i EN 17240:2024, jeżeli producent wystąpi o przeprowadzenie badania zgodnie z tymi normami.
2. Ze skutkiem od dnia 1 stycznia 2027 r. organy krajowe odmawiają udzielenia nowych homologacji typu pojazdów, układów, komponentów lub oddzielnych zespołów technicznych, gdy nie są one zgodne z normami EN 17184:2024 i EN 17240:2024.
3. Ze skutkiem od dnia 1 stycznia 2027 r. w przypadku nowych pojazdów homologowanych po dniu 31 marca 2018 r. zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2015/758, które nie są zgodne ze specyfikacjami technicznymi określonymi w CEN/TS 17184:2022 i CEN/TS 17240:2018 lub z normami EN 17184:2024 i EN 17240:2024, organy krajowe uznają, że świadectwa zgodności nie są już ważne do celów art. 48 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/858.
4. Ze skutkiem od dnia 1 stycznia 2028 r. w przypadku nowych pojazdów homologowanych po dniu 31 marca 2018 r. zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2015/758, które nie są zgodne z normami EN 17184:2024 i EN 17240:2024, organy krajowe uznają, że świadectwa zgodności nie są już ważne do celów art. 48 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/858.
5. Ze skutkiem od dnia 1 stycznia 2028 r. organy krajowe odmawiają udzielenia nowych homologacji typu pojazdów, układów lub oddzielnych zespołów technicznych, gdy nie są one zgodne z wymaganiami technicznymi umożliwiającymi okresowe badania zdatności do ruchu drogowego zgodnie z załącznikiem VII do rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/79 zmienionego niniejszym rozporządzeniem.
6. Ze skutkiem od dnia 1 stycznia 2027 r. organy krajowe odmawiają udzielenia nowych homologacji typu pojazdów, układów lub oddzielnych zespołów technicznych, gdy nie są one zgodne z wymaganiami dotyczącymi działania zapasowego zasilania zgodnie z załącznikiem X do rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/79.
Artykuł 4
Wejście w życie i rozpoczęcie stosowania
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Art. 1 pkt 2 i 3 stosuje się od dnia 1 stycznia 2027 r.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 23 lipca 2025 r.
W imieniu Komisji
Przewodnicząca
Ursula VON DER LEYEN
(1) Dz.U. L 123 z 19.5.2015, s. 77, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2015/758/oj.
(2) Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów, „Strategia na rzecz zrównoważonej i inteligentnej mobilności – europejski transport na drodze ku przyszłości”, COM(2020) 789 final z 9.12.2020.
(3) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2017/79 z dnia 12 września 2016 r. ustanawiające szczegółowe wymogi techniczne i procedury badań w zakresie homologacji typu WE pojazdów silnikowych w odniesieniu do ich systemów pokładowych eCall opartych na numerze 112, pokładowych oddzielnych zespołów technicznych i komponentów opartych na numerze 112 eCall oraz uzupełniające i zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/758 w odniesieniu do wyłączeń i mających zastosowanie norm (Dz.U. L 12 z 17.1.2017, s. 44, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2017/79/oj).
(4) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/45/UE z dnia 3 kwietnia 2014 r. w sprawie okresowych badań zdatności do ruchu drogowego pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz uchylająca dyrektywę 2009/40/WE (Dz.U. L 127 z 29.4.2014, s. 51, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2014/45/oj).
ZAŁĄCZNIK I
W załączniku I do rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/79 wprowadza się następujące zmiany:
|
1) |
pkt 1.1.4 otrzymuje brzmienie:
|
|
2) |
w pkt 2.2.4 dodaje się zdanie w brzmieniu: „Wszelkie takie porozumienia dokumentuje się w sprawozdaniu z badań.”; |
|
3) |
pkt 2.4.2 otrzymuje brzmienie:
|
|
4) |
w pkt 2.4.3 formuła wprowadzająca otrzymuje brzmienie:
|
|
5) |
pkt 2.4.3 lit. c) otrzymuje brzmienie:
|
|
6) |
pkt 2.4.4 otrzymuje brzmienie:
|
|
7) |
pkt 2.4.5 lit. c) otrzymuje brzmienie:
|
|
8) |
pkt 2.4.6 otrzymuje brzmienie:
|
|
9) |
pkt 2.7.1.1 i 2.7.1.2 otrzymują brzmienie:
|
|
10) |
pkt 2.7.2.1, 2.7.2.2 i 2.7.2.3 otrzymują brzmienie:
|
|
11) |
pkt 2.7.3.1, 2.7.3.2 i 2.7.3.3 otrzymują brzmienie:
|
|
12) |
pkt 2.8.1 otrzymuje brzmienie: „Procedury te mają zastosowanie do celów homologacji typu komponentu systemu pokładowego eCall opartego na numerze 112 zgodnie z art. 6 niniejszego rozporządzenia.”; |
|
13) |
pkt 2.8.2.2 otrzymuje brzmienie:
|
|
14) |
skreśla się pkt 2.8.2.3, 2.8.2.4, 2.8.2.5 i 2.8.2.6. |
ZAŁĄCZNIK II
W załączniku II do rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/79 wprowadza się następujące zmiany:
|
1) |
pkt 1.1.6 otrzymuje brzmienie:
|
|
2) |
pkt 2.3.3 lit. c) otrzymuje brzmienie:
|
|
3) |
pkt 2.4 otrzymuje brzmienie: „2.4. Procedura badania zasilania Procedurę badania opisaną w pkt 2.4.1-2.4.6 stosuje się, jeżeli zastosowanie ma załącznik X i spełniony jest którykolwiek z następujących warunków:
|
|
4) |
skreśla się pkt 2.7; |
|
5) |
dodaje się pkt 3 w brzmieniu: „3. Procedura weryfikacji
|
ZAŁĄCZNIK III
W załączniku III do rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/79 wprowadza się następujące zmiany:
|
1) |
skreśla się pkt 1.1.2; |
|
2) |
pkt 2.1 otrzymuje brzmienie:
|
|
3) |
pkt 2.3.1 otrzymuje brzmienie:
|
|
4) |
pkt 2.5 i 2.5.1 otrzymują brzmienie: „2.5. Warunki badania
|
|
5) |
pkt 2.6 i 2.6.1 otrzymują brzmienie: „2.6. Metoda badania
|
|
6) |
pkt 2.6.3 i 2.6.4 otrzymują brzmienie:
|
|
7) |
w dodatku pkt 3.1 lit. c) otrzymuje brzmienie:
|
ZAŁĄCZNIK IV
W załączniku IV do rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/79 wprowadza się następujące zmiany:
|
1) |
w pkt 1 po pkt 1.1 dodaje się pkt 1.1.1 w brzmieniu:
|
|
2) |
pkt 2.3 otrzymuje brzmienie:
|
|
3) |
pkt 2.3.1-2.3.4 otrzymują brzmienie:
|
|
4) |
pkt 2.4 otrzymuje brzmienie:
|
|
5) |
pkt 2.4.1-2.4.5 otrzymują brzmienie:
|
|
6) |
skreśla się pkt 2.5. |
ZAŁĄCZNIK V
W załączniku VII do rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/79 wprowadza się następujące zmiany:
|
1) |
pkt 1.3.1 otrzymuje brzmienie:
|
|
2) |
wiersz trzeci (pozycja druga) w tabeli otrzymuje brzmienie:
|
|
3) |
wiersz piąty (pozycja czwarta) w tabeli otrzymuje brzmienie:
|
|
4) |
pkt 2.1.1 otrzymuje brzmienie:
|
|
5) |
pkt 2.1.2 otrzymuje brzmienie:
|
|
6) |
w pkt 2.1.5 dodaje się zdanie w brzmieniu: „W przypadku błędów, które nie mogą być symulowane lub wprowadzone przez służbę techniczną, producenci dostarczają służbie technicznej dokumentację opisującą procedurę badania i wyniki badań.”; |
|
7) |
pkt 3.1 otrzymuje brzmienie:
|
|
8) |
dodaje się pkt 4 w brzmieniu: „4. Wymagania techniczne umożliwiające okresowe badania zdatności do ruchu drogowego 4.1. Cel Celem jest sprawdzenie następujących cech systemu eCall:
4.2. Wymagania
4.3. Procedura badania
|
ZAŁĄCZNIK VI
W załączniku VIII do rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/79 wprowadza się następujące zmiany:
|
1) |
w części I wprowadza się następujące zmiany:
|
|
2) |
w części II wprowadza się następujące zmiany:
|
|
3) |
w części III wprowadza się następujące zmiany:
|
|
4) |
w części IV wprowadza się następujące zmiany:
|
ZAŁĄCZNIK VII
W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2017/79 dodaje się załącznik X w brzmieniu:
„ZAŁĄCZNIK X
Procedura badania do celów weryfikacji działania zapasowego zasilania
1. Cel
Celem tego badania jest upewnienie się, że system pokładowy eCall lub oddzielny zespół techniczny eCall są w stanie utrzymać połączenie przez okres wyszczególniony w pkt 2.
2. Wymagania
System eCall lub oddzielny zespół techniczny eCall musi działać przez okres co najmniej 5 minut w trybie połączenia głosowego, po którym następuje okres 60 minut w trybie gotowości na oddzwonienie (tryb bezczynności, zarejestrowany w sieci), a następnie kolejny okres co najmniej 5 minut w trybie połączenia głosowego.
3. Warunki badania
Należy przeprowadzić opisane poniżej badanie weryfikacyjne na oddzielnym zespole technicznym eCall, który został poddany badaniu opóźnienia w przypadku poważnego zderzenia zgodnie z załącznikiem I.
Jeżeli oddzielny zespół techniczny eCall nie zawiera mikrofonów i głośników na potrzeby systemu eCall, do konfiguracji badania dodaje się reprezentatywne mikrofony i głośniki w celu przeprowadzenia badania określonego w niniejszym załączniku.
3.1. Metoda badania
|
3.1.1. |
Należy wykonać zgłoszenie eCall, stosując ręczne uruchomienie systemu. |
|
3.1.2. |
Należy sprawdzić, czy nawiązano połączenie z punktem kontrolnym PSAP - za pomocą rekordu punktu kontrolnego PSAP, który potwierdza, że otrzymał on zgłoszenie, lub za pomocą udanego połączenia głosowego z punktem kontrolnym PSAP. |
|
3.1.3. |
Należy odłączyć główne źródło zasilania. |
|
3.1.4. |
Należy odczytywać dowolny tekst przez co najmniej 5 minut w punkcie kontrolnym PSAP. |
|
3.1.5. |
Należy zakończyć zgłoszenie eCall za pomocą odpowiedniej komendy punktu kontrolnego PSAP (np. »rozłącz się«). |
|
3.1.6. |
Należy odczekać 56 minut od zakończenia zgłoszenia. |
|
3.1.7. |
Należy zainicjować połączenie z punktu kontrolnego PSAP do systemu pokładowego eCall. |
|
3.1.8. |
Jeżeli połączenie zostanie automatycznie przyjęte, należy odczytywać dowolny tekst przez co najmniej 5 minut w punkcie kontrolnym PSAP, w przeciwnym razie badanie zostaje zakończone. |
3.2. Ocena
|
3.2.1. |
Uznaje się, że wymaganie zostało spełnione, jeżeli oddzielny zespół techniczny eCall jest w stanie utrzymać połączenie przez wymagany okres, jak określono w pkt 2. |
|
3.2.2. |
Niezdolność systemu pokładowego eCall opartego na numerze 112 do utrzymania połączenia przez okres, o którym mowa w pkt 2, stanowi nieprawidłowość.. |
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
