ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2025/1535
z dnia 29 lipca 2025 r.
uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/2847 w odniesieniu do wyłączenia z zakresu stosowania tego rozporządzenia niektórych produktów z elementami cyfrowymi objętych zakresem rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 168/2013
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/2847 z dnia 23 października 2024 r. w sprawie horyzontalnych wymagań w zakresie cyberbezpieczeństwa w odniesieniu do produktów z elementami cyfrowymi oraz w sprawie zmiany rozporządzeń (UE) nr 168/2013 i (UE) 2019/1020 i dyrektywy (UE) 2020/1828 (akt o cyberodoporności) (1), w szczególności jego art. 2 ust. 5 akapit drugi,
a także mając na uwadze, co następuje:
| (1) | Zgodnie z art. 2 rozporządzenia (UE) 2024/2847 stosowanie tego rozporządzenia do produktów z elementami cyfrowymi objętych innymi przepisami unijnymi ustanawiającymi wymogi odnoszące się do wszystkich lub niektórych rodzajów ryzyka objętych zasadniczymi wymaganiami w zakresie cyberbezpieczeństwa określonymi w tym rozporządzeniu może zostać ograniczone lub podlegać wyłączeniu, jeżeli takie ograniczenie lub wyłączenie jest spójne z ogólnymi ramami regulacyjnymi mającymi zastosowanie do tych produktów i jeżeli przepisy sektorowe zapewniają co najmniej taki sam poziom ochrony jak ten przewidziany w tym rozporządzeniu. |
| (2) | W rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 168/2013 (2) ustanowiono wymogi administracyjne i techniczne dotyczące homologacji typu pojazdów dwu- lub trzykołowych oraz czterokołowców sklasyfikowanych w tym rozporządzeniu („pojazdy kategorii L”). Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 44/2014 (3) ustanawia szczegółowe wymagania techniczne i procedury badań w zakresie konstrukcji pojazdów oraz wymogi ogólne dotyczące homologacji pojazdów kategorii L oraz układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do takich pojazdów, zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 168/2013 oraz określa wykaz regulaminów EKG ONZ i poprawek do nich. Zgodnie z art. 4 ust. 1 rozporządzenia delegowanego (UE) nr 44/2014 regulaminy EKG ONZ i zmiany do nich określone w załączniku I do tego rozporządzenia delegowanego mają zastosowanie do homologacji typu pojazdów kategorii L. |
| (3) | Zakres regulaminu ONZ nr 155 (4) rozszerzono o przepisy dotyczące cyberbezpieczeństwa pojazdów kategorii L. W związku z tym rozporządzenie delegowane (UE) nr 44/2014 zostało zmienione rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2025/1455 (5) zmieniającym rozporządzenie delegowane (UE) nr 44/2014 w odniesieniu do ustanowienia wymogów technicznych i procedur badań w zakresie ochrony pojazdów kategorii L przed cyberatakami w celu włączenia regulaminu ONZ nr 155 do wykazu regulaminów EKG ONZ, których stosowanie jest obowiązkowe, określonego w załączniku I do tego rozporządzenia delegowanego. Pojazdy z pedałami kategorii L1e, o których mowa w art. 3 pkt 94 lit. b) rozporządzenia (UE) nr 168/2013, zostały jednak wyłączone z obowiązkowego stosowania regulaminu ONZ nr 155. Rozporządzenie delegowane Komisji (UE)…/… zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) nr 44/2014 w odniesieniu do ustanowienia wymogów technicznych i procedur badań w zakresie ochrony pojazdów kategorii L przed cyberatakami ma mieć zastosowanie do nowych typów pojazdów od dnia 11 grudnia 2027 r. oraz do istniejących typów pojazdów od dnia 11 czerwca 2029 r. |
| (4) | W regulaminie ONZ nr 155 wprowadzono pewne wymagania w zakresie cyberbezpieczeństwa, w tym dotyczące funkcjonowania certyfikowanego systemu zarządzania cyberbezpieczeństwem, dotyczące aktualizacji oprogramowania, obejmujące polityki i procesy organizacji w zakresie ryzyka w cyberprzestrzeni związanego z całym cyklem życia pojazdów, sprzętu i usług. Uwzględnia on ryzyko w cyberprzestrzeni w sposób porównywalny z rozporządzeniem (UE) 2024/2847 i zapewnia co najmniej taki sam poziom ochrony jak to rozporządzenie. Ponadto regulamin ONZ nr 155 zapewnia spójność z ogólnymi ramami homologacji typu mającymi zastosowanie do pojazdów kategorii L. W związku z tym rozporządzenie (UE) 2024/2847 nie powinno mieć zastosowania do produktów z elementami cyfrowymi objętych zakresem rozporządzenia (UE) nr 168/2013, z wyjątkiem pojazdów z pedałami kategorii L1e, o których mowa w art. 3 pkt 94 lit. b) rozporządzenia (UE) nr 168/2013, |
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
Produkty z elementami cyfrowymi objęte zakresem rozporządzenia (UE) nr 168/2013 wyłącza się ze stosowania rozporządzenia (UE) 2024/2847.
Wyłączenie to nie ma jednak zastosowania do pojazdów z pedałami kategorii L1e, o których mowa w art. 3 pkt 94 lit. b) rozporządzenia (UE) nr 168/2013.
Artykuł 2
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 29 lipca 2025 r.
W imieniu Komisji
Przewodnicząca
Ursula VON DER LEYEN
(1) Dz.U. L, 2024/2847, 20.11.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/2847/oj.
(2) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 168/2013 z dnia 15 stycznia 2013 r. w sprawie homologacji i nadzoru rynku pojazdów dwu- lub trzykołowych oraz czterokołowców (Dz.U. L 60 z 2.3.2013, s. 52, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2013/168/oj).
(3) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 44/2014 z dnia 21 listopada 2013 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 168/2013 w odniesieniu do konstrukcji pojazdów i wymogów ogólnych dotyczących homologacji pojazdów dwu- lub trójkołowych oraz czterokołowców (Dz.U. L 25 z 28.1.2014, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2014/44/oj).
(4) Regulamin ONZ nr 155 – Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów w zakresie cyberbezpieczeństwa i systemu zarządzania bezpieczeństwem [2025/5] (Dz.U. L, 2025/5, 10.1.2025, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2025/5/oj).
(5) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2025/1455 z dnia 23 lipca 2025 r. zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) nr 44/2014 w odniesieniu do ustanowienia wymogów technicznych i procedur badań w zakresie ochrony pojazdów kategorii L przed cyberatakami (OJ L, 2025/1455, 29.10.2025, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2025/1455/oj).
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
