ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2025/1143
z dnia 12 czerwca 2025 r.
uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 600/2014 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających wymogi w zakresie zezwoleń i wymogi organizacyjne dotyczące zatwierdzonych podmiotów publikujących i zatwierdzonych mechanizmów sprawozdawczych oraz wymogi w zakresie zezwoleń dotyczące dostawców informacji skonsolidowanych, oraz uchylające rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2017/571
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 600/2014 z dnia 15 maja 2014 r. w sprawie rynków instrumentów finansowych oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 648/2012 (1), w szczególności jego art. 27d ust. 4 akapit drugi, art. 27db ust. 7 akapit trzeci, art. 27g ust. 6 akapit drugi, art. 27g ust. 8 akapit drugi oraz art. 27i ust. 5 akapit drugi,
a także mając na uwadze, co następuje:
| (1) | W art. 2 ust. 1 pkt 36a rozporządzenia (UE) nr 600/2014 pojęcie „dostawców usług w zakresie udostępniania informacji” (DRSP) zdefiniowano jako obejmujące zatwierdzone podmioty publikujące (APA), zatwierdzone mechanizmy sprawozdawcze (ARM) i dostawców informacji skonsolidowanych (CTP). Mimo że podmioty te prowadzą różną działalność w zakresie udostępniania informacji, w rozporządzeniu (UE) nr 600/2014 i rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2017/571 (2) przewidziano podobną procedurę udzielania zezwoleń tym podmiotom. Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/791 (3) zmieniono rozporządzenie (UE) nr 600/2014 w celu wprowadzenia rozróżnienia między, z jednej strony, procedurą udzielania zezwolenia na prowadzenie działalności jako APA lub jako ARM oraz, z drugiej strony, procedurą udzielania zezwolenia na prowadzenie działalności jako CTP. Rozporządzeniem (UE) 2024/791 zmieniono również wymogi organizacyjne dla CTP. Ponadto od 2025 r. DRSP są zobowiązani do przestrzegania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2554 (4). Aby odzwierciedlić te zmiany, należy uchylić rozporządzenie delegowane (UE) 2017/571 i zastąpić je nowym rozporządzeniem. |
| (2) | Aby umożliwić Europejskiemu Urzędowi Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA) lub, w stosownych przypadkach, właściwemu organowi krajowemu dokonanie oceny, czy APA lub ARM dysponuje wystarczającymi zasobami ludzkimi i nadzorem nad swoją działalnością, struktura organizacyjna, o której mowa w art. 27d ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 600/2014, powinna wskazywać, kto jest odpowiedzialny za poszczególne działania danego APA lub ARM. Aby zidentyfikować obszary, które mogą mieć wpływ na niezależność APA lub ARM i powodować konflikt interesów, struktura organizacyjna powinna obejmować nie tylko usługi w zakresie udostępniania informacji świadczone przez APA lub ARM, ale również wszelkie inne usługi świadczone przez APA lub ARM. Aby umożliwić właściwym organom ocenę, czy polityki, procedury i struktura ładu korporacyjnego zapewniają niezależność APA lub ARM oraz unikanie konfliktów interesów, wnioskodawca ubiegający się o udzielenie zezwolenia na prowadzenie działalności jako APA lub jako ARM powinien również przedstawić informacje na temat składu, funkcjonowania i niezależności jego organów zarządzających. |
| (3) | Konflikty interesów mogą powstawać między, z jednej strony, APA lub ARM oraz, z drugiej strony, klientami korzystającymi z ich usług w celu wywiązania się ze swoich obowiązków regulacyjnych i innymi jednostkami zakupującymi dane od APA lub ARM. Konflikty te mogą powstać w szczególności w przypadku, gdy APA lub ARM prowadzi inną działalność, w tym jako operator rynku, firma inwestycyjna lub repozytorium transakcji. Nierozwiązany konflikt interesów mógłby zachęcić APA lub ARM do opóźnienia publikacji lub przedstawienia danych lub do prowadzenia obrotu na podstawie otrzymanych informacji poufnych. APA i ARM powinny zatem stosować i utrzymywać skuteczne rozwiązania administracyjne w celu identyfikowania istniejących i potencjalnych konfliktów interesów, zapobiegania im i zarządzania nimi, obejmujące przygotowywanie wykazu konfliktów interesów oraz wdrażanie polityk i procedur, które są odpowiednie do zarządzania tymi konfliktami, a także, w razie potrzeby, podział funkcji biznesowych i personelu, aby ograniczyć przepływ wrażliwych informacji między różnymi obszarami działalności. |
| (4) | W celu zapewnienia, by wszyscy członkowie organu zarządzającego APA lub ARM cieszyli się nieposzlakowaną opinią, posiadali wystarczającą wiedzę, umiejętności i doświadczenie oraz poświęcali wystarczająco dużo czasu na wykonywanie swoich obowiązków, zgodnie z wymogami art. 27f rozporządzenia (UE) nr 600/2014, APA i ARM powinny być w stanie wykazać, że posiadają solidne procedury mianowania i oceny wyników działalności członków organu zarządzającego oraz że istnieją jasne struktury podległości służbowej, a organowi zarządzającemu składane są regularnie sprawozdania. |
| (5) | Środowisko kontroli wewnętrznej APA i ARM stanowi zasadniczą część ich struktury organizacyjnej, o której mowa w art. 27d ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 600/2014. Aby umożliwić ESMA lub, w stosownych przypadkach, właściwemu organowi krajowemu dokonanie oceny, czy APA i ARM wprowadziły – na dzień udzielenia po raz pierwszy zezwolenia – wszystkie rozwiązania niezbędne do wypełnienia swoich obowiązków, wnioskujący o zezwolenie na prowadzenie działalności jako APA lub jako ARM powinni przedstawić właściwemu dla siebie organowi informacje na temat środowiska kontroli wewnętrznej, w tym informacje dotyczące ich funkcji kontroli wewnętrznej, zgodności z przepisami, zarządzania ryzykiem i audytu wewnętrznego. |
| (6) | APA i ARM są objęte zakresem rozporządzenia (UE) 2022/2554 i w związku z tym podlegają zawartym w nim wymogom dotyczącym operacyjnej odporności cyfrowej. Wnioskujący o zezwolenie na prowadzenie działalności jako APA lub jako ARM powinni zatem wykazać ESMA lub, w stosownych przypadkach, właściwemu organowi krajowemu, że wypełniają wszystkie mające zastosowanie obowiązki wynikające z tego rozporządzenia. Wnioskujący o zezwolenie na prowadzenie działalności jako APA lub jako ARM powinni wykazać, że wypełniają w szczególności obowiązki w zakresie zarządzania ryzykiem związanym z technologiami informacyjno-komunikacyjnymi (ICT), zarządzania ryzykiem ze strony zewnętrznych dostawców usług ICT, ciągłości działania i systemów zapasowych, testowania i zdolności, bezpieczeństwa i zgłaszania incydentów. |
| (7) | APA i ARM powinny monitorować, czy dane, które publikują lub przedstawiają, są dokładne i kompletne. Podmioty te powinny również zapewnić, że stosują mechanizmy wykrywania błędów lub przeoczeń spowodowanych przez klientów lub przez nie same. W przypadku ARM może to obejmować uzgadnianie próbek danych przedstawionych ARM przez firmę inwestycyjną lub pozyskiwanych przez ARM w imieniu firmy inwestycyjnej z odpowiednimi danymi przekazanymi przez właściwy organ. Częstotliwość i zakres takich uzgodnień powinny być proporcjonalne do ilości danych przetwarzanych przez ARM oraz do zakresu, w jakim sporządza on zgłoszenia transakcji na podstawie danych dotyczących klientów lub przekazuje on zgłoszenia transakcji sporządzone przez klientów. W celu zapewnienia terminowego przekazywania zgłoszeń, które byłyby wolne od błędów i przeoczeń, ARM powinny stale monitorować skuteczność swoich systemów. |
| (8) | ARM, który dopuszcza się błędu lub przeoczenia, powinien niezwłocznie skorygować taki błąd lub przeoczenie. Taki ARM powinien również powiadomić ESMA lub, w stosownych przypadkach, właściwy organ krajowy i każdy właściwy organ, któremu przedstawia swoje sprawozdania, o tym błędzie lub przeoczeniu oraz ich skorygowaniu. Aby umożliwić klientowi dostosowanie swojej dokumentacji wewnętrznej do informacji, które ARM przedstawił właściwemu organowi w imieniu klienta, ARM powinien również powiadomić swoich klientów o szczegółach błędu lub przeoczenia i przekazać im zaktualizowane zgłoszenie transakcji. |
| (9) | APA powinny mieć możliwość usuwania i zmiany informacji otrzymanych od firmy inwestycyjnej przekazującej zgłoszenie transakcji, w przypadku gdy ta firma inwestycyjna napotyka trudności techniczne i nie może sama usunąć ani zmienić informacji. Ponieważ jednak APA nie mogą mieć pewności, czy postrzegane błędy lub przeoczenia rzeczywiście stanowią nieprawidłowość, ponieważ nie były stroną zrealizowanej transakcji, APA nie powinny być odpowiedzialne za skorygowanie informacji zawartych w opublikowanych sprawozdaniach, jeżeli błąd lub przeoczenie można przypisać firmie inwestycyjnej przekazującej zgłoszenie transakcji. |
| (10) | Aby ułatwić niezawodną komunikację między APA a firmami inwestycyjnymi przekazującymi zgłoszenia transakcji, zwłaszcza w odniesieniu do unieważnienia lub zmiany konkretnych transakcji, APA powinny uwzględnić w wiadomościach potwierdzających dla tych firm inwestycyjnych kod identyfikacyjny transakcji przypisany przez dany APA przy podawaniu informacji do wiadomości publicznej. |
| (11) | Aby wypełnić swoje obowiązki sprawozdawcze wynikające z rozporządzenia (UE) nr 600/2014, ARM powinny zapewnić sprawny przepływ informacji do i od właściwego organu. ARM powinny zatem być w stanie wykazać, że są w stanie przestrzegać specyfikacji technicznych określonych przez właściwy organ w odniesieniu do interfejsu między danym ARM a właściwym organem. |
| (12) | W celu zapewnienia efektywnego rozpowszechniania informacji przez APA, a także łatwego dostępu do tych informacji oraz ich wykorzystywania przez uczestników rynku, informacje te powinny być publikowane, w formacie umożliwiającym odczyt maszynowy, przez stabilne kanały umożliwiające automatyczny dostęp do tych informacji. Strony internetowe nie zawsze zapewniają strukturę, która byłaby wystarczająco solidna i skalowalna oraz umożliwiałaby łatwy automatyczny dostęp do danych. Takim ograniczeniom technologicznym można jednak zaradzić w przyszłości. Nie należy zatem określać konkretnej technologii. Zamiast tego należy wyznaczyć kryteria, które musi spełniać wybrana technologia. |
| (13) | Aby umożliwić ESMA ocenę, czy wnioskodawca ubiegający się o zezwolenie na prowadzenie działalności jako CTP wprowadził, na dzień składania wniosku o udzielenie zezwolenia, wszystkie rozwiązania niezbędne do spełnienia kryteriów określonych w art. 27da ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 600/2014, taki wnioskodawca powinien przedstawić we wniosku o udzielenie zezwolenia program działania, schemat organizacyjny i schemat struktury własnościowej. Aby umożliwić ESMA ocenę, czy wnioskodawca ubiegający się o zezwolenie na prowadzenie działalności jako CTP dysponuje wystarczającymi zasobami ludzkimi i nadzorem nad swoją działalnością, w schemacie organizacyjnym należy określić, kto jest odpowiedzialny za poszczególne działania. Ponadto, aby umożliwić ESMA określenie obszarów, które mogą mieć wpływ na niezależność CTP i powodować konflikt interesów, schemat organizacyjny powinien obejmować nie tylko usługi w ramach systemu publikacji informacji skonsolidowanych, lecz także wszelkie inne usługi, które wnioskodawca ubiegający się o zezwolenie na prowadzenie działalności jako CTP zamierza świadczyć. Ponadto aby umożliwić ESMA ocenę, czy polityki, procedury i struktura ładu korporacyjnego zapewniają zarówno niezależność CTP, jak i unikanie konfliktów interesów, wnioskodawca ubiegający się o zezwolenie na prowadzenie działalności jako CTP powinien również przedstawić informacje na temat składu, funkcjonowania i niezależności jego organów zarządzających oraz na temat środowiska kontroli wewnętrznej. |
| (14) | W celu zapewnienia, by wszyscy członkowie organu zarządzającego CTP byli osobami, które cieszą się nieposzlakowaną opinią i posiadają wystarczającą wiedzę, umiejętności i doświadczenie, wnioskodawca ubiegający się o zezwolenie na prowadzenie działalności jako CTP powinien być w stanie wykazać, że posiada solidne procedury mianowania i oceny wyników działalności członków organu zarządzającego oraz że istnieją jasne struktury podległości służbowej, a organowi zarządzającemu składane są regularnie sprawozdania. |
| (15) | Mogą wystąpić konflikty interesów między, z jednej strony, CTP oraz, z drugiej strony, podmiotami przekazującymi dane lub użytkownikami danych. Konflikty te mogą powstać w szczególności w przypadku, gdy CTP prowadzi inną działalność, w tym jako operator rynku, firma inwestycyjna lub repozytorium transakcji. W ramach ładu korporacyjnego wnioskodawca ubiegający się o zezwolenie na prowadzenie działalności jako CTP powinien udowodnić ESMA, że ustanowił ramy, które są odpowiednie do identyfikacji istniejących i potencjalnych konfliktów interesów, zapobiegania im i zarządzania nimi, obejmujące przygotowanie wykazu konfliktów interesów i wdrożenie polityk i procedur odpowiednich do zarządzania tymi konfliktami oraz, w razie potrzeby, podział funkcji biznesowych i personelu, aby ograniczyć przepływ wrażliwych informacji między różnymi obszarami działalności CTP. |
| (16) | Zlecenie działań na zasadzie outsourcingu, w szczególności krytycznych i istotnych funkcji, może stanowić istotną zmianę w kontekście warunków uzyskania zezwolenia na prowadzenie działalności jako CTP. Aby zapewnić, by zlecenie działań na zasadzie outsourcingu nie uniemożliwiało CTP spełniania jego obowiązków wynikających z rozporządzenia (UE) nr 600/2014 ani nie prowadziło do konfliktu interesów, CTP powinien być w stanie wykazać wystarczającą kontrolę i wystarczający nadzór nad działaniami zleconymi na zasadzie outsourcingu. |
| (17) | CTP są objęci zakresem rozporządzenia (UE) 2022/2554 i w związku z tym podlegają wymogom dotyczącym operacyjnej odporności cyfrowej określonym w tym rozporządzeniu. We wniosku o udzielenie zezwolenia wnioskodawcy ubiegający się o zezwolenie na prowadzenie działalności jako CTP powinni zatem zapewnić, że spełniają mające zastosowanie wymogi określone w tym rozporządzeniu. |
| (18) | Wnioskodawca ubiegający się o zezwolenie na prowadzenie działalności jako CTP powinien udowodnić, że jego systemy mogą pobierać dane z systemów obrotu i od APA oraz konsolidować i publikować takie informacje bez zakłóceń. Powinien on również wykazać swoją zdolność do konsolidacji i publikowania danych zgodnie z wymogami określonymi w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2025/1155 (5). |
| (19) | Aby wykazać rozsądny poziom opłat, jakie wnioskodawca ubiegający się o zezwolenie na prowadzenie działalności jako CTP zamierza pobierać od swoich klientów, wnioskodawca ten powinien przedstawić ESMA politykę w zakresie danych rynkowych, w tym szczegółowe wyjaśnienie modeli licencji i przewidywanej taryfy opłat zgodnie z art. 17 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2025/1156 (6). Wnioskodawca ubiegający się o zezwolenie na prowadzenie działalności jako CTP w odniesieniu do obligacji powinien ujawniać wszelkie rozwiązania dotyczące redystrybucji dochodów wśród podmiotów przekazujących dane, o których mowa w art. 27h ust. 5 rozporządzenia (UE) nr 600/2014. |
| (20) | Aby umożliwić ESMA zrozumienie zużycia energii w wyniku działań związanych ze zbieraniem, przetwarzaniem i przechowywaniem danych, wnioskodawca ubiegający się o zezwolenie na prowadzenie działalności jako CTP powinien podać oczekiwany współczynnik efektywności zużycia energii (PUE) określony w normach międzynarodowych. |
| (21) | Aby umożliwić ESMA ustalenie, czy ich połączone zasoby mają zasadnicze znaczenie dla funkcjonowania systemu publikacji informacji skonsolidowanych, współwnioskodawcy, o których mowa w art. 27da ust. 2 lit. n) rozporządzenia (UE) nr 600/2014, powinni wykazać związaną ze zdolnościami technicznymi i logistycznymi konieczność wspólnej obsługi systemu publikacji informacji skonsolidowanych w odniesieniu do każdego z wnioskodawców. |
| (22) | Informacje przekazywane właściwym organom powinny zawierać informacje dotyczące tożsamości członków organu zarządzającego DRSP oraz ich odpowiedniości. Informacje takie obejmują dane osobowe. Zgodnie z zasadą minimalizacji danych określoną w art. 5 ust. 1 lit. c) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (7) należy wymagać wyłącznie danych osobowych, które są niezbędne do oceny przez właściwy organ zdolności członków organu zarządzającego DRSP do spełnienia wymogów określonych w rozporządzeniu (UE) nr 600/2014. Przetwarzanie danych osobowych do celów niniejszego rozporządzenia powinno odbywać się zgodnie z prawem Unii w zakresie ochrony danych osobowych. W związku z tym wszelkie przetwarzanie danych osobowych przez właściwe organy krajowe w ramach stosowania niniejszego rozporządzenia powinno podlegać przepisom rozporządzenia (UE) 2016/679 i krajowym wymogom dotyczącym ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych. Wszelkie przetwarzanie danych osobowych przez ESMA w zastosowaniu niniejszego rozporządzenia powinno odbywać się zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 (8). Aby umożliwić właściwym organom przeprowadzenie oceny do celów udzielenia po raz pierwszy zezwolenia i bieżącego nadzoru, przy jednoczesnym zapewnieniu odpowiednich zabezpieczeń, DRSP i właściwe organy powinni przechowywać dane osobowe dotyczące nieposzlakowanej opinii członka organu zarządzającego przez okres nie dłuższy niż pięć lat po zakończeniu pełnienia funkcji przez tego członka. |
| (23) | Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez ESMA. |
| (24) | ESMA przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o opinię do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych ustanowionej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 (9). |
| (25) | Zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1725 skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych, który przedłożył uwagi formalne w dniu 17 marca 2025 r. |
| (26) | Regulacyjne standardy techniczne, które mają zostać przyjęte na podstawie uprawnień określonych w art. 27d ust. 4, art. 27db ust. 7, art. 27g ust. 6 i 8 oraz art. 27i ust. 5 rozporządzenia (UE) nr 600/2014, powinny zostać połączone w jedno rozporządzenie delegowane Komisji w celu zapewnienia, aby wszystkie przepisy określające warunki udzielania zezwoleń na prowadzenie działalności jako DRSP zostały skonsolidowane w jednym rozporządzeniu, |
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
ROZDZIAŁ I
WYMOGI W ZAKRESIE ZEZWOLEŃ I WYMOGI ORGANIZACYJNE DOTYCZĄCE ZATWIERDZONYCH PODMIOTÓW PUBLIKUJĄCYCH (APA) I ZATWIERDZONYCH MECHANIZMÓW SPRAWOZDAWCZYCH (ARM)
SEKCJA I
Wymogi dotyczące udzielania zezwoleń na prowadzenie działalności jako APA lub jako ARM
(Art. 27d ust. 1 i art. 27f ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 600/2014)
Artykuł 1
Informacyjne przekazywane właściwym organom
(Art. 27d ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 600/2014)
1. Wnioskodawca ubiegający się o zezwolenie na prowadzenie działalności jako APA lub jako ARM na podstawie art. 27d rozporządzenia (UE) nr 600/2014 przedkłada ESMA lub, w stosownych przypadkach, właściwemu organowi krajowemu informacje określone w art. 2–7 oraz informacje dotyczące wszystkich wymogów organizacyjnych określonych w sekcji II niniejszego rozdziału.
2. APA lub ARM bezzwłocznie informuje ESMA lub, w stosownych przypadkach, właściwy organ krajowy o wszelkich istotnych zmianach w informacjach przedłożonych w momencie wystąpienia o zezwolenie lub w późniejszym momencie.
Artykuł 2
Informacje na temat organizacji
(Art. 27d ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 600/2014)
1. Program działania, o którym mowa w art. 27d ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 600/2014, obejmuje:
| a) | informacje dotyczące struktury organizacyjnej wnioskodawcy, w tym schemat organizacyjny oraz opis zasobów ludzkich, technicznych i prawnych przeznaczonych na prowadzoną przez niego działalność; |
| b) | informacje dotyczące zasad i procedur w zakresie podziału operacyjnego w celu zapewnienia rozdzielności między APA lub ARM a wszelką inną działalnością wykonywaną przez wnioskodawcę; |
| c) | informacje dotyczące zasad i procedur zgodności wnioskodawcy ubiegającego się o zezwolenie na prowadzenie działalności jako APA lub jako ARM, w tym:
|
| d) | wykaz wszystkich funkcji zleconych na zasadzie outsourcingu i zasobów przeznaczonych na kontrolę takich funkcji. |
2. Wnioskodawca ubiegający się o zezwolenie na prowadzenie działalności jako APA lub jako ARM na podstawie art. 27d rozporządzenia (UE) nr 600/2014, oferujący usługi inne niż usługi w zakresie udostępniania informacji, opisuje te usługi w schemacie organizacyjnym przewidzianym w ust. 1 lit. a).
Artykuł 3
Informacje na temat własności
(Art. 27d ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 600/2014)
1. Wnioskodawca ubiegający się o zezwolenie na prowadzenie działalności jako APA lub jako ARM na podstawie art. 27d rozporządzenia (UE) nr 600/2014 we wniosku o udzielenie zezwolenia przedstawia:
| a) | wykaz zawierający imię i nazwisko każdej osoby oraz nazwę każdej jednostki, która to osoba lub jednostka bezpośrednio lub pośrednio posiada co najmniej 10 % kapitału lub praw głosu we wnioskodawcy lub której udziały umożliwiają wywieranie znacznego wpływu na wnioskodawcę; |
| b) | wykaz wszystkich przedsiębiorstw, w których osoba lub jednostka, o której mowa w lit. a), posiada co najmniej 10 % kapitału lub praw głosu bądź na które ta osoba lub jednostka wywiera znaczny wpływ; |
| c) | schemat przedstawiający powiązania własnościowe między jednostką dominującą, wszelkimi jednostkami zależnymi oraz wszelkimi innymi powiązanymi podmiotami lub oddziałami. |
2. Przedsiębiorstwa ujęte w schemacie, o którym mowa w ust. 1 lit. c), są określone za pomocą ich pełnej nazwy, statusu prawnego oraz adresu siedziby prawnej.
Artykuł 4
Informacje na temat ładu korporacyjnego
(Art. 27d ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 600/2014)
1. Wnioskodawca ubiegający się o zezwolenie na prowadzenie działalności jako APA lub jako ARM na podstawie art. 27d rozporządzenia (UE) nr 600/2014 przedstawia w swoim wniosku o udzielenie zezwolenia informacje dotyczące wewnętrznych zasad w zakresie ładu korporacyjnego oraz procedur mających zastosowanie do organu zarządzającego, kadry kierowniczej wyższego szczebla oraz, w przypadku ich ustanowienia, do komisji.
2. Informacje określone w ust. 1 obejmują:
| a) | opis procedury wyboru, mianowania, oceny wyników działalności i odwoływania kadry kierowniczej wyższego szczebla i członków organu zarządzającego; |
| b) | opis struktur podległości służbowej oraz częstotliwości składania sprawozdań kadrze kierowniczej wyższego szczebla i organowi zarządzającemu; |
| c) | opis polityk i procedur dotyczących dostępu członków organu zarządzającego do dokumentów. |
Artykuł 5
Informacje na temat członków organu zarządzającego
(Art. 27f ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 600/2014)
1. Wnioskodawca ubiegający się o zezwolenie na prowadzenie działalności jako APA lub jako ARM na podstawie art. 27d rozporządzenia (UE) nr 600/2014 przedstawia w swoim wniosku o udzielenie zezwolenia następujące informacje w odniesieniu do każdego z członków organu zarządzającego:
| a) | imię i nazwisko, data i miejsce urodzenia, krajowy numer identyfikacyjny lub inny równoważny numer, adres i dane kontaktowe; |
| b) | stanowisko, na jakie dany członek jest lub zostanie mianowany; |
| c) | curriculum vitae dokumentujące posiadanie wystarczającego doświadczenia i wiedzy, by właściwie wykonywać powierzone obowiązki; |
| d) | dokument potwierdzający, że nie ma wpisów w rejestrach karnych dotyczących prania pieniędzy, finansowania terroryzmu, świadczenia usług finansowych lub usług dotyczących danych, popełnienia oszustwa lub sprzeniewierzenia, zwłaszcza w postaci zaświadczenia urzędowego, lub – w przypadku gdy takie zaświadczenie nie jest dostępne w danym państwie członkowskim – oświadczenie o nieposzlakowanej opinii i upoważnienie ESMA lub, w stosowanych przypadkach, właściwego organu krajowego do zwrócenia się o informacje, czy członek organu zarządzającego został skazany za jakiekolwiek przestępstwo w związku z praniem pieniędzy, finansowaniem terroryzmu, świadczeniem usług finansowych lub usług dotyczących danych bądź też w związku z popełnieniem oszustwa lub sprzeniewierzenia; |
| e) | oświadczenie własne o nieposzlakowanej opinii oraz upoważnienie ESMA lub, w stosownych przypadkach, właściwego organu krajowego do zwrócenia się o informacje, czy taki członek:
|
| f) | wskazanie minimalnego czasu, który należy poświęcić na wykonywanie funkcji danego członka w ramach APA lub ARM; |
| g) | oświadczenie na temat wszelkich potencjalnych konfliktów interesów, które mogą istnieć lub powstać podczas wykonywania obowiązków, oraz sposobu postępowania w przypadku takich konfliktów. |
2. Informacje określone w ust. 1 są również zawarte w powiadomieniach, o których mowa w art. 27f ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 600/2014, w odniesieniu do APA i ARM. APA lub ARM powiadamiają drogą elektroniczną ESMA lub, w stosownych przypadkach, właściwy organ krajowy o wszelkich zmianach w składzie swojego organu zarządzającego przed wejściem takich zmian w życie.
Jeżeli z uzasadnionych powodów nie można dokonać powiadomienia zanim taka zmiana stanie się skuteczna, powiadomienia dokonuje się w terminie 10 dni roboczych od nastąpienia takiej zmiany.
3. APA lub ARM zapisuje informacje określone w ust. 1 na nośniku, który umożliwia ich przechowywanie w sposób zapewniający dostęp do tych informacji w przyszłości i pozwalający na odtworzenie przechowywanych informacji w niezmienionej postaci. APA lub ARM na bieżąco aktualizują te informacje.
4. APA lub ARM przechowują informacje określone w ust. 1 lit. d) i e) przez okres nie dłuższy niż pięć lat od zakończenia pełnienia funkcji przez danego członka.
5. W przypadku gdy dokument potwierdzający, o którym mowa w ust. 1 lit. d), zawiera informacje o wyrokach skazujących innych niż wymienione w tym przepisie, APA lub ARM zapewniają, aby dostęp do tych dokumentów miały wyłącznie osoby odpowiedzialne za ocenę odpowiedniości członków organu zarządzającego. Informacje takie przechowuje się oddzielnie od innych informacji dotyczących członka organu zarządzającego. Dostęp do tych informacji podlega rejestracji. Informacji tych nie przechowuje się, jeżeli dotyczą kandydatów na członków organu zarządzającego, którzy nie zostali powołani.
6. ESMA lub, w stosownych przypadkach, właściwy organ krajowy, przechowują informacje określone w ust. 1 lit. d) i e) przez okres nie dłuższy niż pięć lat od zakończenia pełnienia funkcji przez danego członka organu zarządzającego.
Artykuł 6
Informacje na temat kontroli wewnętrznych
(Art. 27d ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 600/2014)
1. Wnioskodawca ubiegający się o zezwolenie na prowadzenie działalności jako APA lub jako ARM na podstawie art. 27d rozporządzenia (UE) nr 600/2014 przedstawia w swoim wniosku o udzielenie zezwolenia szczegółowe informacje na temat swojego systemu kontroli wewnętrznych. Obejmuje to informacje dotyczące jego funkcji kontroli wewnętrznej, funkcji zgodności z przepisami, funkcji zarządzania ryzykiem i funkcji audytu wewnętrznego.
2. Szczegółowe informacje, o których mowa w ust. 1, obejmują:
| a) | zarys organizacji funkcji kontroli wewnętrznej, zarządzania ryzykiem, zgodności z przepisami i audytu wewnętrznego wnioskodawcy, w tym w przypadku, gdy wnioskodawca polega na funkcjach zleconych na zasadzie outsourcingu; |
| b) | ocenę podstawowego ryzyka, które może pojawić się w związku z funkcjonowaniem APA lub ARM; |
| c) | polityki kontroli wewnętrznej utrzymywane przez wnioskodawcę oraz procedury mające na celu zapewnienie spójnej i skutecznej realizacji tych polityk; |
| d) | wszelkie polityki, procedury i instrukcje dotyczące monitorowania i oceny adekwatności i skuteczności systemów wnioskodawcy; |
| e) | wszelkie polityki, procedury i instrukcje dotyczące kontroli i zabezpieczeń systemów przetwarzania informacji utrzymywanych przez wnioskodawcę; |
| f) | tożsamość organów wewnętrznych odpowiedzialnych za ocenę wszelkich ustaleń z przeprowadzonej kontroli wewnętrznej i podejmowanie decyzji w sprawie ich wyników. |
3. W odniesieniu do funkcji audytu wewnętrznego wnioskodawcy szczegóły, o których mowa w ust. 1, zawierają następujące informacje:
| a) | informacje na temat przestrzegania przez wnioskodawcę krajowych lub międzynarodowych standardów zawodowych; |
| b) | schemat funkcji audytu wewnętrznego, metodyki i procedury; |
| c) | wyjaśnienie sposobu opracowywania i stosowania ewentualnej metodyki audytu wewnętrznego, z uwzględnieniem charakteru i złożoności działalności wnioskodawcy oraz związanego z nią ryzyka; |
| d) | jeżeli ustanowiono komisję ds. audytu wewnętrznego:
|
Artykuł 7
Informacje na temat operacyjnej odporności cyfrowej
(Art. 27d ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 600/2014)
1. Wnioskodawca ubiegający się o zezwolenie na prowadzenie działalności jako APA lub jako ARM na podstawie art. 27d rozporządzenia (UE) nr 600/2014 dołącza do swojego wniosku o udzielenie zezwolenia dowody spełnienia wymogów dotyczących organizacji i zdolności zarządzania ryzykiem związanym z ICT, strategii i testowania odporności operacyjnej, zarządzania incydentami i zarządzania ryzykiem ze strony zewnętrznych dostawców usług ICT na podstawie rozporządzenia (UE) 2022/2554.
2. Informacje określone w ust. 1 obejmują dokumenty dotyczące rozwiązań wnioskodawcy, zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2022/2554, w zakresie:
| a) | zarządzania ryzykiem związanym z ICT; |
| b) | zarządzania incydentami związanymi z ICT; |
| c) | testowania operacyjnej odporności cyfrowej; |
| d) | monitorowania ryzyka ze strony zewnętrznych dostawców usług ICT. |
3. Informacje określone w ust. 1 uwzględniają wielkość i ogólny profil ryzyka oraz charakter, skalę i stopień złożoności usług, działań i operacji wnioskodawcy.
SEKCJA II
Wymogi organizacyjne dotyczące APA i ARM
(Art. 27g ust. 1, 3 i 5, art. 27i ust. 2 i 4 rozporządzenia (UE) nr 600/2014)
Artykuł 8
Konflikt interesów
(Art. 27g ust. 3 i art. 27i ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 600/2014)
1. APA lub ARM utrzymuje i stosuje skuteczne rozwiązania administracyjne mające na celu zapobieganie konfliktom interesów w stosunku do klientów, którzy korzystają z jego usług, aby wywiązać się ze swoich obowiązków regulacyjnych, oraz w stosunku do innych jednostek zakupujących dane od APA lub ARM. Rozwiązania takie obejmują polityki i procedury identyfikowania istniejących i potencjalnych konfliktów interesów, zarządzania nimi i ujawniania ich i składają się na nie:
| a) | wykaz istniejących i potencjalnych konfliktów interesów, zawierający ich opis oraz sposoby ich identyfikacji, zapobiegania nim, zarządzania nimi i ujawniania informacji na ich temat; |
| b) | podział obowiązków i funkcji biznesowych u APA lub ARM, w tym:
|
| c) | opis polityki ustalania opłat pobieranych przez APA lub ARM oraz przez przedsiębiorstwa, z którymi APA lub ARM ma bliskie powiązania; |
| d) | opis polityki wynagrodzeń dla członków organu zarządzającego i kadry kierowniczej wyższego szczebla; |
| e) | zasady dotyczące przyjmowania środków pieniężnych, prezentów lub przysług przez pracowników APA lub ARM i jego organu zarządzającego. |
2. Wykaz konfliktów interesów, o którym mowa w ust. 1 lit. a), obejmuje konflikty interesów wynikające z sytuacji, w których APA lub ARM:
| a) | może osiągnąć zysk finansowy lub uniknąć straty finansowej kosztem klienta; |
| b) | może mieć interes dotyczący wyniku usługi świadczonej na rzecz klienta, który to interes jest rozbieżny z interesem klienta dotyczącym tego wyniku; |
| c) | może mieć motywację do priorytetowego traktowania swojego własnego interesu lub interesu innego klienta lub grupy klientów w stosunku do interesu klienta, na rzecz którego świadczona jest usługa; |
| d) | w związku z usługą świadczoną na rzecz klienta otrzymuje lub może otrzymać od jakiejkolwiek osoby innej niż klient zachętę w postaci środków pieniężnych, dóbr materialnych lub usług, inną niż prowizja lub opłata za usługę. |
Artykuł 9
Wymogi organizacyjne dotyczące outsourcingu
(Art. 27g ust. 3 i art. 27i ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 600/2014)
1. APA lub ARM, który zleca wykonywanie działań w jego imieniu przez dostawców usług będących osobami trzecimi, w tym przedsiębiorstwa, z którymi ma on bliskie powiązania, zapewnia, aby dostawca usług będący osobą trzecią miał możliwość i zdolność wykonywania tych działań w sposób niezawodny i profesjonalny.
APA lub ARM określa, które z działań mają zostać zlecone na zasadzie outsourcingu, a także określa poziom zasobów ludzkich i technicznych potrzebnych do wykonywania każdego z tych działań.
2. APA lub ARM, który zleca działania na zasadzie outsourcingu, zapewnia, by outsourcing nie ograniczał jego zdolności lub uprawnień do pełnienia funkcji kadry kierowniczej wyższego szczebla lub organu zarządzającego.
3. APA lub ARM pozostaje odpowiedzialny za wszelkie działania zlecone na zasadzie outsourcingu i przyjmuje środki organizacyjne, aby zapewnić:
| a) | dokonywanie przez niego oceny, czy dostawca usług będący osobą trzecią wykonuje działania zlecone na zasadzie outsourcingu w sposób skuteczny i zgodnie z obowiązującymi przepisami i wymogami regulacyjnymi oraz czy w odpowiedni sposób zaradza stwierdzonym uchybieniom; |
| b) | identyfikację ryzyka w odniesieniu do działań zleconych na zasadzie outsourcingu oraz odpowiednie okresowe monitorowanie; |
| c) | odpowiednie procedury kontrolne w odniesieniu do działań zleconych na zasadzie outsourcingu, w tym skuteczne nadzorowanie tych działań i związanego z nimi ryzyka u APA lub ARM; |
| d) | odpowiednią ciągłość działania w odniesieniu do działań zleconych na zasadzie outsourcingu. |
Do celów lit. d) APA lub ARM pozyskuje informacje na temat rozwiązań w zakresie ciągłości działania u dostawcy usług będącego osobą trzecią, ocenia ich jakość oraz, jeżeli jest to konieczne, zwraca się o ich ulepszenie.
4. APA lub ARM zapewnia, aby zewnętrzny dostawca usług współpracował z ESMA lub, w stosownych przypadkach, z właściwym organem krajowym, w związku z działalnością zleconą na zasadzie outsourcingu.
5. W przypadku gdy APA lub ARM zleca na zasadzie outsourcingu kluczową lub ważną funkcję, przekazuje ESMA lub, w stosownych przypadkach, właściwemu organowi krajowemu:
| a) | dane identyfikacyjne dostawcy usług będącego osobą trzecią; |
| b) | środki organizacyjne w odniesieniu do outsourcingu i związane z nim ryzyko, jak określono w ust. 3; |
| c) | wewnętrzne lub zewnętrzne sprawozdania dotyczące działań zleconych na zasadzie outsourcingu. |
Artykuł 10
Zarządzanie przez APA niekompletnymi lub potencjalnie błędnymi informacjami
(Art. 27g ust. 5 rozporządzenia (UE) nr 600/2014)
1. APA ustanawiają i utrzymują odpowiednie rozwiązania zapewniające dokładne publikowanie przez nie zgłoszeń transakcji otrzymanych od firm inwestycyjnych, bez popełniania przy tym samemu błędów lub pomijania informacji, oraz korygują informacje, jeżeli popełniły błąd lub dokonały przeoczenia.
2. APA w sposób ciągły monitorują w czasie rzeczywistym skuteczność swoich systemów informatycznych zapewniających skuteczne opublikowanie otrzymanych przez nie zgłoszeń transakcji.
3. APA przeprowadzają okresowe uzgodnienia między zgłoszeniami transakcji, które otrzymują, a zgłoszeniami transakcji, które publikują, sprawdzając prawidłową publikację informacji.
4. APA potwierdza dokonującej zgłoszenia firmie inwestycyjnej otrzymanie zgłoszenia transakcji, w tym potwierdza kod identyfikacyjny transakcji przypisany przez APA. APA stosuje kod identyfikacyjny transakcji we wszelkiej późniejszej komunikacji z firmą dokonującą zgłoszenia odnośnie do konkretnego zgłoszenia transakcji.
5. APA ustanawia i utrzymuje odpowiednie rozwiązania mające na celu stwierdzenie, w momencie otrzymania zgłoszeń transakcji, które zgłoszenia są niekompletne lub zawierają informacje, które mogą być błędne. Rozwiązania te obejmują automatyczne powiadomienia o cenach i wolumenach, z uwzględnieniem:
| a) | sektora i segmentu, w których prowadzony jest obrót instrumentem finansowym; |
| b) | poziomów płynności, w tym historycznych wolumenów obrotu; |
| c) | odpowiednich wskaźników cen i wolumenu; |
| d) | jeżeli jest to konieczne – innych parametrów w zależności od specyfiki danego instrumentu finansowego. |
6. Jeżeli APA stwierdzi, że otrzymane przez niego zgłoszenie transakcji jest niekompletne lub zawiera informacje, które mogą być błędne, nie publikuje tego zgłoszenia transakcji i niezwłocznie powiadamia firmę inwestycyjną, która dokonała tego zgłoszenia transakcji.
7. W wyjątkowych okolicznościach APA usuwają i zmieniają informacje w zgłoszeniu transakcji na wniosek jednostki przekazującej te informacje, jeżeli jednostka ta ze względów technicznych nie może sama usunąć lub zmienić tych informacji.
8. APA publikują obowiązkowe zasady dotyczące unieważniania i zmieniania informacji w zgłoszeniach transakcji, określające sankcje, które APA mogą nakładać na firmy inwestycyjne dokonujące zgłoszeń transakcji, w przypadku gdy niekompletne lub błędne informacje doprowadziły do unieważnienia lub zmiany zgłoszenia transakcji.
Artykuł 11
Zarządzanie przez ARM niekompletnymi lub potencjalnie błędnymi informacjami
(Art. 27i ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 600/2014)
1. ARM ustanawia i utrzymuje odpowiednie rozwiązania mające na celu stwierdzenie, które zgłoszenia transakcji są niekompletne lub zawierają oczywiste błędy spowodowane przez klientów. ARM dokonuje walidacji zgłoszeń transakcji w świetle wymogów ustanowionych na podstawie art. 26 rozporządzenia (UE) nr 600/2014 w odniesieniu do pól, formatu i zawartości pól, zgodnie z tabelą 1 w załączniku I do rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2017/590 (10).
2. ARM ustanawia i utrzymuje odpowiednie rozwiązania mające na celu stwierdzenie, które zgłoszenia transakcji zawierają błędy lub przeoczenia spowodowane przez sam ARM, oraz skorygowanie, w tym usunięcie lub zmianę, takich błędów lub przeoczeń. ARM dokonuje walidacji w odniesieniu do pól, formatu i zawartości pól, zgodnie z tabelą 2 w załączniku I do rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/590.
3. ARM w sposób ciągły monitoruje w czasie rzeczywistym skuteczność swoich systemów zapewniających skuteczne przekazanie właściwemu organowi otrzymanego przez ARM zgłoszenia transakcji, zgodnie z art. 26 rozporządzenia (UE) nr 600/2014.
4. Na wniosek ESMA lub, w stosownych przypadkach, właściwego organu krajowego lub właściwego organu, któremu ARM przekazuje zgłoszenia transakcji, tenże ARM przeprowadza okresowe uzgodnienia między informacjami, które ARM otrzymuje od swojego klienta lub pozyskuje w imieniu klienta do celów zgłaszania transakcji, a próbkami danych z informacji przekazanych przez właściwy organ.
5. Wszelkie korekty, w tym unieważnienia lub zmiany zgłoszeń transakcji, które nie stanowią korekty błędów lub przeoczeń spowodowanych przez ARM, są dokonywane wyłącznie na wniosek klienta i w odniesieniu do poszczególnych zgłoszeń transakcji. W przypadku gdy ARM unieważnia lub zmienia zgłoszenie transakcji na wniosek klienta, przekazuje on takie zaktualizowane zgłoszenie klientowi.
6. W przypadku gdy ARM przed przekazaniem zgłoszenia transakcji wykryje błąd lub przeoczenie spowodowane przez klienta, nie przekazuje on tego zgłoszenia transakcji i niezwłocznie powiadamia firmę inwestycyjną o szczegółach tego błędu lub przeoczenia, aby umożliwić klientowi przedłożenie skorygowanych informacji.
7. W przypadku gdy ARM dowie się o błędach lub przeoczeniach, które sam spowodował, niezwłocznie dokonuje prawidłowego i kompletnego zgłoszenia.
8. ARM niezwłocznie informuje klienta o szczegółach takiego błędu lub przeoczenia i przekazuje klientowi zaktualizowane zgłoszenie transakcji. ARM powiadamia również niezwłocznie ESMA lub, w stosownych przypadkach, właściwy organ krajowy oraz właściwy organ, któremu ARM przekazał zgłoszenie transakcji, o tym błędzie lub przeoczeniu.
9. Wymóg skorygowania lub unieważnienia błędnych zgłoszeń transakcji lub zgłoszenia przeoczonych transakcji nie dotyczy błędów lub przeoczeń, które miały miejsce więcej niż pięć lat przed dniem, w którym ARM dowiedział się o takich błędach lub przeoczeniach.
Artykuł 12
Łączność ARM
(Art. 27i ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 600/2014)
1. ARM posiada polityki, rozwiązania i możliwości techniczne, aby zapewnić zgodność ze specyfikacjami technicznymi dotyczącymi przekazywania zgłoszeń transakcji wymaganymi przez ESMA lub, w stosownych przypadkach, właściwy organ krajowy oraz przez inne właściwe organy, którym ARM przekazuje zgłoszenia transakcji.
2. ARM posiada odpowiednie polityki, rozwiązania i możliwości techniczne, aby otrzymywać od klientów zgłoszenia transakcji oraz aby przekazywać informacje z powrotem klientom. ARM przekazuje klientowi kopię zgłoszenia transakcji, które ARM przekazał właściwemu organowi w imieniu klienta.
Artykuł 13
Wymogi dla APA dotyczące odczytu maszynowego
(Art. 27g ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 600/2014)
1. APA publikują informacje zgodnie z art. 27g ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 600/2014 w formacie umożliwiającym odczyt maszynowy.
2. Informacje uznaje się za opublikowane w formacie umożliwiającym odczyt maszynowy wyłącznie wtedy, gdy spełnione są wszystkie następujące warunki:
| a) | informacje są w formacie pliku ustrukturyzowanego tak, aby aplikacje mogły łatwo zidentyfikować, rozpoznać i pozyskać określone dane; |
| b) | informacje są przechowywane w odpowiedniej strukturze informatycznej, która umożliwia automatyczny dostęp; |
| c) | ta struktura informatyczna jest wystarczająco solidna, aby zapewnić ciągłość i regularność świadczenia zapewnianych usług, oraz zapewnia odpowiedni dostęp pod względem szybkości; |
| d) | dostęp do informacji, ich odczyt, wykorzystanie i kopiowanie są możliwe przy użyciu oprogramowania, które jest bezpłatne i publicznie dostępne. |
Do celów akapitu pierwszego lit. a) format pliku określa się przez zastosowanie bezpłatnych, niezastrzeżonych i otwartych standardów. Format pliku obejmuje rodzaj plików lub komunikatów, zasady ich identyfikowania oraz nazwę i rodzaj danych dla pól, które zawierają.
3. APA:
| a) | podają do wiadomości publicznej instrukcje wyjaśniające, w jaki sposób i gdzie w łatwy sposób można uzyskać dostęp do danych i je wykorzystywać, obejmujące identyfikację formatu pliku; |
| b) | podają do wiadomości publicznej wszelkie zmiany instrukcji, o których mowa w lit. a), przynajmniej na trzy miesiące przed ich wejściem w życie, chyba że zachodzi pilna i należycie uzasadniona potrzeba, by zmiany instrukcji weszły w życie szybciej; |
| c) | na swojej głównej stronie internetowej umieszczają link do instrukcji, o których mowa w lit. a). |
Artykuł 14
Szczegółowe informacje dotyczące transakcji, które mają być publikowane przez APA
(Art. 27g ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 600/2014)
APA podaje do wiadomości publicznej:
| a) | w przypadku transakcji zrealizowanych w odniesieniu do akcji, kwitów depozytowych, funduszy inwestycyjnych typu ETF, certyfikatów i innych podobnych instrumentów finansowych – szczegółowe informacje dotyczące transakcji określone w tabeli 3 w załączniku I do rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2017/587 (11), oraz stosuje odpowiednie znaczniki określone w tabeli 4 w załączniku I do rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/587; |
| b) | w przypadku transakcji zrealizowanych w odniesieniu do obligacji, strukturyzowanych produktów finansowych, uprawnień do emisji oraz instrumentów pochodnych – szczegółowe informacje dotyczące transakcji określone w tabeli 2 w załączniku II do rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2017/583 (12), oraz stosuje odpowiednie znaczniki określone w tabeli 3 w załączniku II do rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/583. |
ROZDZIAŁ II
WYMOGI DOTYCZĄCE UDZIELANIA ZEZWOLEŃ NA PROWADZENIE DZIAŁALNOŚCI JAKO CTP
Artykuł 15
Informacje dla ESMA
(Art. 27db ust. 1 i art. 27f ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 600/2014)
1. Wnioskodawca ubiegający się o udzielenie zezwolenia na prowadzenie systemu publikacji informacji skonsolidowanych na podstawie art. 27db rozporządzenia (UE) nr 600/2014 przekazuje ESMA informacje określone w art. 16–29.
2. CTP bezzwłocznie informuje ESMA o wszelkich istotnych zmianach w informacjach przedłożonych w momencie wystąpienia o zezwolenie lub w późniejszym momencie.
Artykuł 16
Informacje na temat własności
(Art. 27da ust. 2 lit. d) rozporządzenia (UE) nr 600/2014)
1. Wnioskodawca ubiegający się o udzielenie zezwolenia na prowadzenie systemu publikacji informacji skonsolidowanych na podstawie art. 27db rozporządzenia (UE) nr 600/2014 przedstawia w swoim wniosku o udzielenie zezwolenia:
| a) | wykaz zawierający imię i nazwisko każdej osoby oraz nazwę każdej jednostki, która to osoba lub jednostka bezpośrednio lub pośrednio posiada co najmniej 10 % kapitału lub praw głosu we wnioskodawcy lub której udziały umożliwiają wywieranie znacznego wpływu na wnioskodawcę; |
| b) | wykaz wszystkich przedsiębiorstw, w których osoba lub jednostka, o której mowa w lit. a), posiada co najmniej 10 % kapitału lub praw głosu bądź na które ta osoba lub jednostka wywiera znaczny wpływ; |
| c) | schemat przedstawiający powiązania własnościowe między jednostką dominującą, wszelkimi jednostkami zależnymi oraz wszelkimi innymi powiązanymi podmiotami lub oddziałami. |
2. Przedsiębiorstwa ujęte w schemacie, o którym mowa w ust. 1 lit. c), są określone za pomocą ich pełnej nazwy, statusu prawnego oraz adresu siedziby prawnej.
Artykuł 17
Informacje na temat organizacji
(Art. 27da ust. 2 lit. d) rozporządzenia (UE) nr 600/2014)
1. Wnioskodawca ubiegający się o udzielenie zezwolenia na prowadzenie systemu publikacji informacji skonsolidowanych na podstawie art. 27db rozporządzenia (UE) nr 600/2014 przedstawia w swoim wniosku o udzielenie zezwolenia następujące informacje na temat organizacji:
| a) | informacje dotyczące struktury organizacyjnej wnioskodawcy, w tym schemat organizacyjny oraz opis zasobów ludzkich, technicznych i prawnych przeznaczonych na prowadzoną przez niego działalność; |
| b) | informacje dotyczące zasad i procedur w zakresie podziału operacyjnego w celu zapewnienia rozdzielności między CTP a wszelką inną działalnością wykonywaną przez wnioskodawcę; |
| c) | informacje na temat zasad i procedur zapewniania zgodności z przepisami przyjętych przez CTP, w tym:
|
| d) | wykaz wszystkich funkcji zleconych na zasadzie outsourcingu i zasobów przeznaczonych na kontrolę takich funkcji. |
2. CTP oferujący usługi inne niż usługi w zakresie udostępniania informacji opisuje te usługi w schemacie organizacyjnym przewidzianym w ust. 1 lit. a).
Artykuł 18
Informacje na temat ładu korporacyjnego
(Art. 27da ust. 2 lit. d) rozporządzenia (UE) nr 600/2014)
1. Wnioskodawca ubiegający się o udzielenie zezwolenia na prowadzenie systemu publikacji informacji skonsolidowanych na podstawie art. 27db rozporządzenia (UE) nr 600/2014 przedstawia w swoim wniosku o udzielenie zezwolenia informacje dotyczące wewnętrznych zasad w zakresie ładu korporacyjnego oraz procedur mających zastosowanie do organu zarządzającego, kadry kierowniczej wyższego szczebla oraz, w przypadku ich ustanowienia, do komisji.
2. Informacje określone w ust. 1 obejmują:
| a) | opis procedury wyboru, mianowania, oceny wyników działalności i odwoływania kadry kierowniczej wyższego szczebla i członków organu zarządzającego; |
| b) | opis struktur podległości służbowej oraz częstotliwości składania sprawozdań kadrze kierowniczej wyższego szczebla i organowi zarządzającemu; |
| c) | opis polityk i procedur dotyczących dostępu członków organu zarządzającego do dokumentów. |
Artykuł 19
Informacje na temat członków organu zarządzającego
(Art. 27da ust. 2 lit. d) i art. 27f ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 600/2014)
1. Wnioskodawca ubiegający się o udzielenie zezwolenia na prowadzenie systemu publikacji informacji skonsolidowanych na podstawie art. 27db rozporządzenia (UE) nr 600/2014 przedstawia w swoim wniosku o udzielenie zezwolenia następujące informacje w odniesieniu do każdego z członków organu zarządzającego:
| a) | imię i nazwisko, data i miejsce urodzenia, krajowy numer identyfikacyjny lub inny równoważny numer, adres i dane kontaktowe; |
| b) | stanowisko, na jakie dany członek jest lub zostanie mianowany; |
| c) | curriculum vitae dokumentujące posiadanie wystarczającego doświadczenia i wiedzy, by właściwie wykonywać powierzone obowiązki; |
| d) | dokument potwierdzający, że nie ma wpisów w rejestrach karnych dotyczących prania pieniędzy, finansowania terroryzmu, świadczenia usług finansowych lub usług dotyczących danych, popełnienia oszustwa lub sprzeniewierzenia, zwłaszcza w postaci zaświadczenia urzędowego, lub – w przypadku gdy takie zaświadczenie nie jest dostępne w danym państwie członkowskim – oświadczenie o nieposzlakowanej opinii i upoważnienie ESMA do zwrócenia się o informacje, czy członek organu zarządzającego został skazany za jakiekolwiek przestępstwo w związku z praniem pieniędzy, finansowaniem terroryzmu, świadczeniem usług finansowych lub usług dotyczących danych bądź też w związku z popełnieniem oszustwa lub sprzeniewierzenia; |
| e) | oświadczenie własne o nieposzlakowanej opinii oraz upoważnienie ESMA do zwrócenia się o informacje, czy taki członek:
|
| f) | wskazanie minimalnego czasu, który należy poświęcić na wykonywanie funkcji danej osoby w ramach CTP; |
| g) | oświadczenie na temat wszelkich potencjalnych konfliktów interesów, które mogą istnieć lub powstać podczas wykonywania obowiązków, oraz sposobu postępowania w przypadku takich konfliktów. |
2. Informacje określone w ust. 1 są również zawarte w powiadomieniach, o których mowa w art. 27f ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 600/2014, w odniesieniu do CTP. CTP powiadamia ESMA drogą elektroniczną o wszelkich zmianach składu jego organu zarządzającego przed wejściem takich zmian w życie.
Jeżeli z uzasadnionych powodów nie można dokonać powiadomienia zanim taka zmiana stanie się skuteczna, powiadomienia dokonuje się w terminie 10 dni roboczych od nastąpienia takiej zmiany.
3. CTP zapisuje informacje określone w ust. 1 na nośniku, który umożliwia ich przechowywanie w sposób zapewniający dostęp do tych informacji w przyszłości i pozwalający na odtworzenie przechowywanych informacji w niezmienionej postaci. CTP na bieżąco aktualizuje te informacje.
4. CTP przechowuje informacje określone w ust. 1 lit. d) i e) przez okres nie dłuższy niż pięć lat od zakończenia pełnienia funkcji przez danego członka.
5. W przypadku gdy dokument potwierdzający, o którym mowa w ust. 1 lit. d), zawiera informacje o wyrokach skazujących innych niż te wymienione w tym przepisie, CTP zapewnia, aby dostęp do tych dokumentów miały wyłącznie osoby odpowiedzialne za ocenę odpowiedniości członków organu zarządzającego. Informacje takie przechowuje się oddzielnie od innych informacji dotyczących członka organu zarządzającego. Dostęp do tych informacji podlega rejestracji. Informacji tych nie przechowuje się, jeżeli dotyczą kandydatów na członków organu zarządzającego, którzy nie zostali powołani.
6. ESMA przechowuje informacje określone w ust. 1 lit. d) i e) przez okres nie dłuższy niż pięć lat od zakończenia pełnienia funkcji przez danego członka organu zarządzającego.
Artykuł 20
Informacje na temat kontroli wewnętrznych
(Art. 27da ust. 2 lit. d) rozporządzenia (UE) nr 600/2014)
1. Wnioskodawca ubiegający się o udzielenie zezwolenia na prowadzenie systemu publikacji informacji skonsolidowanych na podstawie art. 27db rozporządzenia (UE) nr 600/2014 przedstawia w swoim wniosku o udzielenie zezwolenia szczegółowe informacje na temat swojego systemu kontroli wewnętrznych. Obejmuje to informacje dotyczące jego funkcji kontroli wewnętrznej, funkcji zgodności z przepisami, funkcji zarządzania ryzykiem i funkcji audytu wewnętrznego.
2. Szczegółowe informacje, o których mowa w ust. 1, obejmują:
| a) | zarys organizacji funkcji kontroli wewnętrznej, zarządzania ryzykiem, zgodności z przepisami i audytu wewnętrznego wnioskodawcy, w tym w przypadku, gdy wnioskodawca polega na funkcjach zleconych na zasadzie outsourcingu; |
| b) | ocenę głównych rodzajów ryzyka, które może pojawić się w związku z prowadzeniem systemu publikacji informacji skonsolidowanych; |
| c) | polityki kontroli wewnętrznej utrzymywane przez wnioskodawcę oraz procedury mające na celu zapewnienie spójnej i skutecznej realizacji tych polityk; |
| d) | wszelkie polityki, procedury i instrukcje dotyczące monitorowania i oceny adekwatności i skuteczności systemów wnioskodawcy; |
| e) | wszelkie polityki, procedury i instrukcje dotyczące kontroli i zabezpieczeń systemów przetwarzania informacji utrzymywanych przez wnioskodawcę; |
| f) | tożsamość organów wewnętrznych odpowiedzialnych za ocenę wszelkich ustaleń z przeprowadzonej kontroli wewnętrznej i podejmowanie decyzji w sprawie ich wyników. |
3. W odniesieniu do funkcji audytu wewnętrznego wnioskodawcy szczegóły, o których mowa w ust. 1, zawierają następujące informacje:
| a) | informacje na temat przestrzegania przez wnioskodawcę krajowych lub międzynarodowych standardów zawodowych; |
| b) | schemat funkcji audytu wewnętrznego, metodyki i procedury; |
| c) | wyjaśnienie sposobu opracowywania i stosowania ewentualnej metodyki audytu wewnętrznego, z uwzględnieniem charakteru i złożoności działalności wnioskodawcy oraz związanego z nią ryzyka; |
| d) | jeżeli ustanowiono komisję ds. audytu wewnętrznego:
|
Artykuł 21
Informacje na temat konfliktów interesów
(Art. 27da ust. 2 lit. d) rozporządzenia (UE) nr 600/2014)
Wnioskodawca ubiegający się o udzielenie zezwolenia na prowadzenie systemu publikacji informacji skonsolidowanych na podstawie art. 27db rozporządzenia (UE) nr 600/2014 przedstawia w swoim wniosku o udzielenie zezwolenia informacje na temat stosowanych przez siebie rozwiązań administracyjnych mających na celu zapobieganie konfliktom interesów. Rozwiązania takie obejmują polityki i procedury identyfikowania istniejących i potencjalnych konfliktów interesów, zarządzania nimi i ujawniania ich i składają się na nie:
| a) | wykaz istniejących i potencjalnych konfliktów interesów, zawierający ich opis oraz sposoby ich identyfikacji, zapobiegania nim, zarządzania nimi i ujawniania informacji na ich temat; |
| b) | podział obowiązków i funkcji biznesowych u CTP, w tym:
|
| c) | opis polityki wynagrodzeń dla członków organu zarządzającego i kadry kierowniczej wyższego szczebla; |
| d) | zasady dotyczące przyjmowania środków pieniężnych, prezentów lub przysług przez pracowników CTP i jego organu zarządzającego. |
Artykuł 22
Informacje na temat wybranych aspektów prowadzenia działalności
(Art. 27da ust. 2 lit. g) oraz i) rozporządzenia (UE) nr 600/2014)
1. Wnioskodawca ubiegający się o udzielenie zezwolenia na prowadzenie systemu publikacji informacji skonsolidowanych na podstawie art. 27db rozporządzenia (UE) nr 600/2014 przedstawia w swoim wniosku następujące informacje:
| a) | oczekiwane łączne wydatki kapitałowe na rozwój systemu publikacji informacji skonsolidowanych; |
| b) | oczekiwane wydatki operacyjne związane z prowadzeniem systemu publikacji informacji skonsolidowanych; |
| c) | opis płynnych aktywów netto finansowanych z kapitału własnego służących do pokrycia potencjalnych ogólnych strat z tytułu prowadzenia działalności, aby kontynuować świadczenie usług, z uwzględnieniem informacji, o których mowa w lit. a) i b). |
2. Wnioskodawca ubiegający się o zezwolenie na prowadzenie systemu publikacji informacji skonsolidowanych dla obligacji przedstawia również warunki referencyjne, statuty, umowy lub inną dokumentację w celu wykazania istnienia rozwiązań dotyczących redystrybucji dochodów zgodnie z art. 27h ust. 5 rozporządzenia (UE) nr 600/2014.
Artykuł 23
Informacje na temat outsourcingu
(Art. 27da ust. 2 lit. a) i l) rozporządzenia (UE) nr 600/2014)
1. Wnioskodawca ubiegający się o udzielenie zezwolenia na prowadzenie systemu publikacji informacji skonsolidowanych, który zleca wykonywanie działań w jego imieniu przez dostawców usług będących osobami trzecimi, w tym przedsiębiorstwa, z którymi ma on bliskie powiązania, przedstawia w swoim wniosku o udzielenie zezwolenia potwierdzenie, że dostawca usług będący osobą trzecią ma możliwość i zdolność wykonywania tych działań w sposób niezawodny i profesjonalny.
2. Wnioskodawca określa, które z działań mają zostać zlecone na zasadzie outsourcingu, a także określa poziom zasobów ludzkich i technicznych potrzebnych do realizacji każdego z tych działań.
3. Wnioskodawca, który zleca działania na zasadzie outsourcingu, przedstawia dowód, że outsourcing nie ogranicza jego zdolności lub uprawnień do pełnienia funkcji kadry kierowniczej wyższego szczebla lub organu zarządzającego.
4. Wnioskodawca przedstawia dowód, że pozostaje odpowiedzialny za wszelkie działania zlecone na zasadzie outsourcingu i przyjmuje środki organizacyjne, aby zapewnić:
| a) | dokonywanie przez niego oceny, czy dostawca usług będący osobą trzecią wykonuje działania zlecone na zasadzie outsourcingu w sposób skuteczny i zgodnie z obowiązującymi przepisami i wymogami regulacyjnymi oraz czy w odpowiedni sposób zaradza stwierdzonym uchybieniom; |
| b) | identyfikację ryzyka w odniesieniu do działań zleconych na zasadzie outsourcingu oraz odpowiednie okresowe monitorowanie; |
| c) | odpowiednie procedury kontrolne w odniesieniu do działań zleconych na zasadzie outsourcingu, w tym skuteczne nadzorowanie tych działań i związanego z nimi ryzyka u CTP; |
| d) | odpowiednią ciągłość działania w odniesieniu do działań zleconych na zasadzie outsourcingu. |
Do celów lit. d) wnioskodawca pozyskuje informacje na temat rozwiązań w zakresie ciągłości działania u dostawcy usług będącego osobą trzecią, ocenia ich jakość oraz, jeżeli jest to konieczne, zwraca się o ich ulepszenie.
5. W przypadku gdy wnioskodawca zleca na zasadzie outsourcingu jakąkolwiek kluczową lub ważną funkcję, przekazuje ESMA:
| a) | dane identyfikacyjne dostawcy usług będącego osobą trzecią; |
| b) | środki i zasady organizacyjne w odniesieniu do outsourcingu i związane z tym ryzyko, jak określono w ust. 4; |
| c) | wewnętrzne lub zewnętrzne sprawozdania dotyczące działań zleconych na zasadzie outsourcingu. |
Artykuł 24
Informacje na temat modeli opłat i licencji w odniesieniu do danych rynkowych
(Art. 27da ust. 2 lit. h) rozporządzenia (UE) nr 600/2014)
Wnioskodawca ubiegający się o udzielenie zezwolenia na prowadzenie systemu publikacji informacji skonsolidowanych na podstawie art. 27db rozporządzenia (UE) nr 600/2014 przekazuje ESMA informacje, o których mowa w art. 17 rozporządzenia delegowanego (UE) 2025/1156.
Artykuł 25
Informacje na temat operacyjnej odporności cyfrowej
(Art. 27da ust. 2 lit. a), b) i l) rozporządzenia (UE) nr 600/2014)
1. Wnioskodawca ubiegający się o udzielenie zezwolenia na prowadzenie systemu publikacji informacji skonsolidowanych na podstawie art. 27db rozporządzenia (UE) nr 600/2014 dołącza do swojego wniosku o udzielenie zezwolenia dowody spełnienia wymogów dotyczących organizacji i zdolności zarządzania ryzykiem związanym z ICT, strategii i testowania odporności operacyjnej, zarządzania incydentami i monitorowania ryzyka ze strony zewnętrznych dostawców usług ICT na podstawie rozporządzenia (UE) 2022/2554.
2. Informacje określone w ust. 1 obejmują dokumenty dotyczące rozwiązań wnioskodawcy, zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2022/2554, w zakresie:
| a) | zarządzania ryzykiem związanym z ICT; |
| b) | zarządzania incydentami związanymi z ICT; |
| c) | testowania operacyjnej odporności cyfrowej; |
| d) | monitorowania ryzyka ze strony zewnętrznych dostawców usług ICT. |
3. Informacje określone w ust. 1 uwzględniają wielkość i ogólny profil ryzyka oraz charakter, skalę i stopień złożoności usług, działań i operacji wnioskodawcy.
Artykuł 26
Informacje na temat efektywności energetycznej
(Art. 27da ust. 2 lit. m) rozporządzenia (UE) nr 600/2014)
1. Wnioskodawca ubiegający się o udzielenie zezwolenia na prowadzenie systemu publikacji informacji skonsolidowanych na podstawie art. 27db rozporządzenia (UE) nr 600/2014 przedstawia we wniosku o udzielenie zezwolenia informacje na temat oczekiwanego współczynnika efektywności zużycia energii (PUE) określonego w normie ISO/IEC 30134-2:2016 (13) oraz na temat najlepszych praktyk, o których mowa w najnowszej wersji europejskiego kodeksu postępowania w sprawie efektywności energetycznej centrów danych.
2. Do celów oczekiwanego współczynnika efektywności zużycia energii, o którym mowa w ust. 1, wnioskodawca uwzględnia działania określone w pkt 8.1 załączników I i II do rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2021/2139 (14).
Artykuł 27
Informacje na temat rozwiązań w zakresie przechowywania dokumentacji
(Art. 27da ust. 2 lit. k) rozporządzenia (UE) nr 600/2014)
Wnioskodawca ubiegający się o udzielenie zezwolenia na prowadzenie systemu publikacji informacji skonsolidowanych na podstawie art. 27db rozporządzenia (UE) nr 600/2014 przekazuje ESMA informacje na temat rozwiązań przyjętych w celu zagwarantowania, że:
| a) | możliwe jest odtworzenie każdego kluczowego etapu działalności CTP; |
| b) | możliwe jest utrwalenie, prześledzenie i odczytanie pierwotnej treści dokumentacji związanej z jego działalnością zgodnie z art. 27 ha ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 600/2014 w stanie, w jakim znajdowała się przed wprowadzeniem jakichkolwiek poprawek lub zmian; |
| c) | istnieją środki uniemożliwiające nieuprawnioną zmianę takiej dokumentacji; |
| d) | zarejestrowane dane są zabezpieczone i poufne; |
| e) | w system dokumentowania danych wbudowany jest mechanizm pozwalający na wykrywanie i poprawianie błędów; |
| f) | dokumentacja jest odpowiednio szybko odzyskiwana w przypadku awarii systemu. |
Artykuł 28
Informacje na temat wymogów organizacyjnych
(Art. 27da ust. 2 lit. b) rozporządzenia (UE) nr 600/2014)
Wnioskodawca ubiegający się o udzielenie zezwolenia na prowadzenie systemu publikacji informacji skonsolidowanych na podstawie art. 27db rozporządzenia (UE) nr 600/2014 przekazuje ESMA informacje na temat rozwiązań przyjętych w celu zapewnienia zgodności z wymogami organizacyjnymi określonymi w art. 27h rozporządzenia (UE) nr 600/2014.
Artykuł 29
Informacje na temat otrzymywania, konsolidacji i rozpowszechniania danych oraz jakości danych
(Art. 27da ust. 2 lit. c), e), f) i j) rozporządzenia (UE) nr 600/2014)
Wnioskodawca ubiegający się o udzielenie zezwolenia na prowadzenie systemu publikacji informacji skonsolidowanych na podstawie art. 27db rozporządzenia (UE) nr 600/2014 przekazuje ESMA informacje dotyczące:
| a) | protokołów komunikacyjnych, o których mowa w art. 22a rozporządzenia (UE) nr 600/2014, zgodnie z wymogami określonymi w art. 2 rozporządzenia delegowanego (UE) 2025/1155; |
| b) | cech technicznych systemów przyjętych w celu zapewnienia, aby szybkość rozpowszechniania podstawowych danych rynkowych i regulacyjnych była odpowiednia w odniesieniu do informacji, na podstawie których wnioskodawca został wybrany; |
| c) | metod przyjętych w celu zapewnienia jakości danych, zgodnie z wymogami określonymi w art. 10 rozporządzenia delegowanego (UE) 2025/1155; |
| d) | dokumentacji potwierdzającej, że nowoczesne technologie interfejsów przyjęte do celów rozpowszechniania danych rynkowych i łączności są zgodne z minimalnymi wymogami określonymi w art. 9 rozporządzenia delegowanego (UE) 2025/1155. |
Artykuł 30
Informacje od współwnioskodawców
(Art. 27da ust. 2 lit. n) rozporządzenia (UE) nr 600/2014)
Oprócz wymogów określonych w art. 15 współwnioskodawcy ubiegający się o zezwolenie na prowadzenie systemu publikacji informacji skonsolidowanych zamieszczają w swoim wniosku o udzielenie zezwolenia informacje na temat związanej ze zdolnościami technicznymi i logistycznymi konieczności wspólnej obsługi systemu publikacji informacji skonsolidowanych w odniesieniu do każdego z wnioskodawców.
ROZDZIAŁ III
PRZEPISY KOŃCOWE
Artykuł 31
Uchylenie
Rozporządzenie delegowane (UE) 2017/571 traci moc.
Odesłania do uchylonego rozporządzenia traktuje się jako odesłania do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł 32
Wejście w życie
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 12 czerwca 2025 r.
W imieniu Komisji
Przewodnicząca
Ursula VON DER LEYEN
(1) Dz.U. L 173 z 12.6.2014, s. 84, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2014/600/oj.
(2) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2017/571 z dnia 2 czerwca 2016 r. uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/65/UE w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących zezwoleń, wymogów organizacyjnych i publikacji transakcji dla dostawców usług w zakresie udostępniania informacji (Dz.U. L 87 z 31.3.2017, s. 126, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2017/571/oj).
(3) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/791 z dnia 28 lutego 2024 r. zmieniające rozporządzenie (UE) nr 600/2014 w odniesieniu do zwiększenia przejrzystości danych, usuwania przeszkód w powstawaniu systemów publikacji informacji skonsolidowanych, optymalizacji obowiązków obrotu oraz zakazu otrzymywania płatności za przepływ zleceń (Dz.U. L, 2024/791, 8.3.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/791/oj).
(4) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2554 z dnia 14 grudnia 2022 r. w sprawie operacyjnej odporności cyfrowej sektora finansowego i zmieniające rozporządzenia (WE) nr 1060/2009, (UE) nr 648/2012, (UE) nr 600/2014, (UE) nr 909/2014 oraz (UE) 2016/1011 (Dz.U. L 333 z 27.12.2022, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2022/2554/oj).
(5) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2025/1155 z dnia 12 czerwca 2025 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 600/2014 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających dane wejściowe i wyjściowe systemów publikacji informacji skonsolidowanych, synchronizację zegarów służbowych i redystrybucję dochodów przez dostawcę informacji skonsolidowanych dla akcji i funduszy inwestycyjnych typu ETF oraz uchylające rozporządzenie delegowane (UE) 2017/574 (Dz.U. L, 2025/1155, 3.11.2025, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2025/1155/oj).
(6) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2025/1156 z dnia 12 czerwca 2025 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 600/2014 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących obowiązku podawania do publicznej wiadomości danych rynkowych w oparciu o właściwe zasady handlowe (Dz.U. L, 2025/1156, 3.11.2025, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2025/1156/oj).
(7) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz.U. L 119 z 4.5.2016, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2016/679/oj).
(8) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2018/1725/oj).
(9) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych), zmiany decyzji nr 716/2009/WE i uchylenia decyzji Komisji 2009/77/WE (Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 84, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2010/1095/oj).
(10) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2017/590 z dnia 28 lipca 2016 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 600/2014 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących zgłaszania transakcji właściwym organom (Dz.U. L 87 z 31.3.2017, s. 449, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2017/590/oj).
(11) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2017/587 z dnia 14 lipca 2016 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 600/2014 w sprawie rynków instrumentów finansowych w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących wymogów w zakresie przejrzystości dla systemów obrotu i firm inwestycyjnych w odniesieniu do akcji, kwitów depozytowych, funduszy inwestycyjnych typu ETF, certyfikatów i innych podobnych instrumentów finansowych oraz dotyczących obowiązku realizowania transakcji na określonych akcjach w systemie obrotu lub za pośrednictwem podmiotu systematycznie internalizującego transakcje (Dz.U. L 87 z 31.3.2017, s. 387, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2017/587/oj).
(12) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2017/583 z dnia 14 lipca 2016 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 600/2014 w sprawie rynków instrumentów finansowych w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących wymogów w zakresie przejrzystości dla systemów obrotu i firm inwestycyjnych w odniesieniu do obligacji, strukturyzowanych produktów finansowych, uprawnień do emisji oraz instrumentów pochodnych (Dz.U. L 87 z 31.3.2017, s. 229, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2017/583/oj).
(13) Publikacja dostępna pod adresem: ISO/IEC 30134-2:2016 – Information technology – Data centres – Key performance indicators – Part 2: Power usage effectiveness (PUE).
(14) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2021/2139 z dnia 4 czerwca 2021 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/852 poprzez ustanowienie technicznych kryteriów kwalifikacji służących określeniu warunków, na jakich dana działalność gospodarcza kwalifikuje się jako wnosząca istotny wkład w łagodzenie zmian klimatu lub w adaptację do zmian klimatu, a także określeniu, czy ta działalność gospodarcza nie wyrządza poważnych szkód względem żadnego z pozostałych celów środowiskowych (Dz.U. L 442 z 9.12.2021, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2021/2139/oj).
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
