DECYZJA WSPÓLNEGO KOMITETU EOG NR175/2025
z dnia 11 lipca 2025 r.
zmieniająca załącznik IV (Energia) do Porozumienia EOG [2025/2111]
WSPÓLNY KOMITET EOG,
uwzględniając Porozumienie o Europejskim Obszarze Gospodarczym („Porozumienie EOG”), w szczególności jego art. 98,
a także mając na uwadze, co następuje:
| (1) | W Porozumieniu EOG należy uwzględnić dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/844 z dnia 30 maja 2018 r. zmieniającą dyrektywę 2010/31/UE w sprawie charakterystyki energetycznej budynków i dyrektywę 2012/27/UE w sprawie efektywności energetycznej (1). |
| (2) | Państwa EFTA nie zostały uwzględnione w głównym celu Unii na 2030 r. w zakresie efektywności energetycznej na podstawie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/27/UE z dnia 25 października 2012 r. w sprawie efektywności energetycznej, zmiany dyrektyw 2009/125/WE i 2010/30/UE oraz uchylenia dyrektyw 2004/8/WE i 2006/32/WE (2) zmienionej dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/2002 z dnia 11 grudnia 2018 r. zmieniającą dyrektywę 2012/27/UE w sprawie efektywności energetycznej (3). W związku z tym w swoich odpowiednich strategiach długoterminowych, o których mowa w art. 2a ust. 2 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/31/UE z dnia 19 maja 2010 r. w sprawie charakterystyki energetycznej budynków (wersja przekształcona) (4) zmienionej dyrektywą (UE) 2018/844, państwa te nie określają, w jaki sposób przyczyniają się do osiągnięcia celu Unii w zakresie efektywności energetycznej. |
| (3) | Ze względu na specyfikę stosunkowo nowych i jednolitych zasobów budowlanych Islandii uzgodniono tymczasowe i warunkowe zwolnienie ze stosowania dyrektywy 2010/31/UE w sprawie charakterystyki energetycznej budynków. Zwolnienie to powinno mieć zastosowanie do dyrektywy 2010/31/UE zmienionej dyrektywą (UE) 2018/844. Zwolnienie to powinno być ściśle ograniczone w czasie i powinno być stosowane wyłącznie do momentu uwzględnienia w Porozumieniu EOG dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1275 z dnia 24 kwietnia 2024 r. w sprawie charakterystyki energetycznej budynków (wersja przekształcona) (5). |
| (4) | Należy zatem odpowiednio zmienić załącznik IV do Porozumienia EOG, |
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Artykuł 1
W załączniku IV do Porozumienia EOG wprowadza się następujące zmiany:
| 1. | w pkt 17 (dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/31/UE) wprowadza się następujące zmiany:
|
| 2. | w pkt 24 (dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/27/UE) dodaje się tiret w brzmieniu:
|
Artykuł 2
Tekst dyrektywy (UE) 2018/844 w językach islandzkim i norweskim, który zostanie opublikowany w Suplemencie EOG do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej, jest autentyczny.
Artykuł 3
Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem 12 lipca 2025 r., pod warunkiem dokonania wszystkich notyfikacji przewidzianych w art. 103 ust. 1 Porozumienia EOG (*1), albo z dniem wejścia w życie decyzji Wspólnego Komitetu EOG nr 174/2025 z dnia 11 lipca 2025 r. (6), w zależności od tego, która z tych dat jest późniejsza.
Artykuł 4
Niniejsza decyzja zostaje opublikowana w sekcji EOG i w Suplemencie EOG do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej.
Sporządzono w Brukseli dnia 11 lipca 2025 r.
W imieniu Wspólnego Komitetu EOG
Kristján Andri STEFÁNSSON
Przewodniczący
(1) Dz.U. L 156 z 19.6.2018, s. 75.
(2) Dz.U. L 315 z 14.11.2012, s. 1.
(3) Dz.U. L 328 z 21.12.2018, s. 210.
(4) Dz.U. L 153 z 18.6.2010, s. 13.
(5) Dz.U. L, 2024/1275, 8.5.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2024/1275/oj.
(*1) Wskazano wymogi konstytucyjne.
(6) Dz.U. L, 2025/2110, 6.11.2025, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2025/2110/oj.
Deklaracja rządu Islandii
do decyzji Wspólnego Komitetu EOG nr 175/2025 uwzględniającej w Porozumieniu dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/844
Islandia wyraża zobowiązanie do prac nad oceną uwzględnienia w Porozumieniu EOG dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1275 z dnia 24 kwietnia 2024 r. w sprawie charakterystyki energetycznej budynków (wersja przekształcona).
Islandia nie wdrożyła żadnych poprzednich wersji unijnego dorobku prawnego dotyczącego charakterystyki energetycznej budynków. Stosunkowo nowe i jednolite zasoby budowlane, szerokie wykorzystanie ogrzewania z użyciem odnawialnych źródeł energii oraz warunki klimatyczne, które znacznie różnią się od warunków panujących w wielu państwach członkowskich UE, to unikalne cechy Islandii, które wymagają przeprowadzenia dogłębnej oceny skutków uwzględnienia dyrektywy oraz wszelkich niezbędnych dostosowań umożliwiających wdrożenie tej dyrektywy w Islandii. Ponadto wdrożenie dyrektywy będzie wiązało się z koniecznością opracowania całkowicie nowych ram prawnych w Islandii.
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
