DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2025/2256
z dnia 5 listopada 2025 r.
dotycząca środków nadzwyczajnych w odniesieniu do ognisk zakażenia wirusem rzekomego pomoru drobiu w Polsce
(notyfikowana jako dokument nr C(2025) 7559)
(Jedynie tekst w języku polskim jest autentyczny)
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(DUUEL. z 2025 r., poz. 2361;ostatnia zmiana: DUUEL. z 2025 r., poz. 2406)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/429 z dnia 9 marca 2016 r. w sprawie przenośnych chorób zwierząt oraz zmieniające i uchylające niektóre akty w dziedzinie zdrowia zwierząt („Prawo o zdrowiu zwierząt”) (1), w szczególności jego art. 259 ust. 1 lit. b),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Zakażenie wirusem rzekomego pomoru drobiu jest wirusową chorobą zakaźną ptaków i może wywierać poważny wpływ na rentowność gospodarstw drobiarskich, co z kolei powoduje zakłócenia w handlu wewnątrz Unii oraz w wywozie do państw trzecich.
(2) W przypadku wystąpienia ogniska zakażenia wirusem rzekomego pomoru drobiu istnieje ryzyko, że czynnik chorobotwórczy rozprzestrzeni się na inne zakłady, w których utrzymuje się drób lub ptaki żyjące w niewoli.
(3) W rozporządzeniu (UE) 2016/429 ustanowiono ramy prawne w zakresie zapobiegania chorobom przenoszonym na zwierzęta lub ludzi oraz zwalczania tych chorób. Zakażenie wirusem rzekomego pomoru drobiu wchodzi w zakres definicji choroby umieszczonej w wykazie w tym rozporządzeniu i podlega ustanowionym w nim przepisom dotyczącym zapobiegania chorobom i ich zwalczania. Ponadto rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2020/687 (2) uzupełnia rozporządzenie (UE) 2016/429 w odniesieniu do przepisów dotyczących zwalczania chorób umieszczonych w wykazie, o których mowa w jego art. 9 ust. 1 lit. a), b) i c), i zdefiniowanych jako choroby kategorii A, B i C w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2018/1882 (3). W szczególności art. 21 i 22 rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/687 nakładają na właściwy organ obowiązek natychmiastowego ustanowienia obszaru objętego ograniczeniami w przypadku wystąpienia ogniska choroby kategorii A, w tym zakażenia wirusem rzekomego pomoru drobiu, a także przewidują stosowanie niektórych środków na tym obszarze. Art. 21 ust. 1 tego rozporządzenia delegowanego stanowi, że obszar objęty ograniczeniami obejmuje obszar zapowietrzony, obszar zagrożony oraz, w razie potrzeby, obszary buforowe wokół lub w sąsiedztwie obszarów zapowietrzonego i zagrożonego.
(4) Polska poinformowała Komisję o sytuacji epidemiologicznej w odniesieniu do zakażenia wirusem rzekomego pomoru drobiu na swoim terytorium. Od września 2024 r. i na przestrzeni całego roku w tym państwie członkowskim wykryto ogniska choroby w zakładach, w których utrzymuje się drób lub ptaki żyjące w niewoli, głównie w województwach podlaskim i mazowieckim. Te ogniska choroby wystąpiły u konkretnych kategorii drobiu, m.in. u kurcząt rzeźnych, w zakładach, w których nie przeprowadzano rutynowych szczepień przeciwko wirusowi rzekomego pomoru drobiu. W odpowiedzi na wystąpienie tych ognisk właściwy organ Polski wprowadził niezbędne środki zwalczania chorób wymagane zgodnie z rozporządzeniem delegowanym (UE) 2020/687.
(5) W lutym 2025 r. choroba zaczęła się rozprzestrzeniać; nowe ogniska wykryto w województwach: kujawsko-pomorskim, łódzkim, lubelskim, małopolskim, mazowieckim, podkarpackim, pomorskim, świętokrzyskim, warmińsko-mazurskim i wielkopolskim, również w zakładach, w których nie przeprowadzano szczepień i w których utrzymywano drób lub ptaki żyjące w niewoli. Obserwując rozwój sytuacji epidemiologicznej, właściwy organ Polski podjął decyzję o wprowadzeniu niektórych dodatkowych środków, oprócz już stosowanych środków – przede wszystkim środek polegający na nałożeniu na zakłady drobiarskie obowiązku przeprowadzania szczepień przeciwko wirusowi rzekomego pomoru drobiu. Po wejściu w życie tego nowego obowiązku liczba ognisk zmniejszyła się, a w sierpniu i we wrześniu 2025 r. nie potwierdzono żadnych nowych ognisk.
(6) Sytuacja epidemiologiczna w odniesieniu do zakażenia wirusem rzekomego pomoru drobiu w Polsce zaczęła się jednak ponownie pogarszać w październiku 2025 r., a Polska powiadomiła Komisję o wystąpieniu 13 nowych ognisk choroby na swoim terytorium w zakładach, w których utrzymuje się drób lub ptaki żyjące w niewoli. Te nowe ogniska wystąpiły w zakładach, w których utrzymuje się drób lub ptaki żyjące w niewoli i które znajdują się w województwach kujawsko-pomorskim, lubuskim, mazowieckim, podlaskim, warmińsko-mazurskim, wielkopolskim i zachodniopomorskim, na obszarach, na których ta choroba nie występowała wcześniej.
(7) W związku z tymi ogniskami właściwy organ Polski wprowadził niezbędne środki zwalczania chorób wymagane zgodnie z rozporządzeniem delegowanym (UE) 2020/687, w tym ustanowił obszary zapowietrzone i zagrożone wokół tych ognisk.
(8) Komisja przeanalizowała środki zwalczania chorób wprowadzone przez Polskę i uznała je za niewystarczające. Szczególnie w przypadku potwierdzenia wystąpienia ogniska zakażenia wirusem rzekomego pomoru drobiu na obszarze o dużym zagęszczeniu zakładów drobiarskich, istnieje większe ryzyko, że czynnik chorobotwórczy rozprzestrzeni się na inne zakłady, w których utrzymuje się drób lub ptaki żyjące w niewoli.
(9) W związku z tym w następstwie wykrycia kilku ognisk na obszarze województwa mazowieckiego, gdzie występuje duże zagęszczenie zakładów drobiarskich i podwyższone ryzyko rozprzestrzeniania się zakażenia wirusem rzekomego pomoru drobiu, wokół obszarów zapowietrzonych i zagrożonych, które ustanowiono na tym obszarze, lub w ich sąsiedztwie należy ustanowić obszar buforowy, zgodnie z art. 21 ust. 1 rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/687.
(10) W obliczu obecnej sytuacji epidemiologicznej w odniesieniu do zakażenia wirusem rzekomego pomoru drobiu w Polsce, gdzie choroba rozprzestrzeniła się na różne regiony tego państwa członkowskiego, konieczne jest zatem przyjęcie środków nadzwyczajnych w celu natychmiastowego ograniczenia rozprzestrzeniania się choroby i zmniejszenia ryzyka jej dalszego rozprzestrzeniania się na terytorium Polski i do innych państw członkowskich.
(11) Wielkość obszarów zapowietrzonych, zagrożonych i buforowych oraz okres obowiązywania środków, które mają być na nich stosowane, opierają się na wymogach określonych w art. 64 ust. 1 oraz art. 68 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2016/429, na przepisach określonych w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/687, w tym sytuacji epidemiologicznej w odniesieniu do zakażenia wirusem rzekomego pomoru drobiu na obszarach dotkniętych tą chorobą oraz ogólnej sytuacji epidemiologicznej w zakresie tej choroby w Polsce, jak i na poziomie ryzyka jej dalszego rozprzestrzeniania się.
(12) Dodatkowo, aby zapobiec niepotrzebnym zakłóceniom w handlu wewnątrz Unii, a także uniknąć wprowadzenia przez państwa trzecie nieuzasadnionych utrudnień w handlu, konieczne jest niezwłoczne określenie na poziomie Unii, we współpracy z Polską, obszarów zapowietrzonych, zagrożonych i buforowych, ustanowionych przez to państwo członkowskie zgodnie z rozporządzeniem delegowanym (UE) 2020/687.
(13) W związku z tym wspomniane obszary w Polsce należy wymienić w załączniku do niniejszej decyzji wykonawczej jako obszary zapowietrzone i zagrożone, a także jako obszary buforowe, tak aby uwzględniały one granice obszarów zapowietrzonych i zagrożonych, a także obszarów buforowych, ustanowionych przez to państwo członkowskie w związku z nowymi ogniskami zakażenia wirusem rzekomego pomoru drobiu na jego terytorium; należy także ustanowić wymagany okres obowiązywania środków, które mają być stosowane na tych obszarach, zgodnie z rozporządzeniem delegowanym (UE) 2020/687.
(14) Ze względu na pilny charakter sytuacji epidemiologicznej w Polsce w odniesieniu do rozprzestrzeniania się zakażenia wirusem rzekomego pomoru drobiu oraz potrzebę zapobieżenia rozprzestrzenianiu się tej choroby z zakładów w Polsce, w których ona wystąpiła, do innych części tego państwa członkowskiego lub do innych państw członkowskich bądź państw trzecich, środki określone w niniejszej decyzji powinny mieć zastosowanie jak najszybciej.
(15) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Artykuł 1
Przedmiot i zakres stosowania
Niniejsza decyzja ustanawia na poziomie Unii:
a) obszary zapowietrzone i zagrożone, które mają zostać ustanowione przez Polskę w następstwie wystąpienia ogniska lub ognisk zakażenia wirusem rzekomego pomoru drobiu u drobiu lub ptaków żyjących w niewoli, zgodnie z art. 21 rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/687, oraz okres obowiązywania środków zwalczania chorób, które mają być stosowane na obszarach zapowietrzonych zgodnie z art. 39 i na obszarach zagrożonych zgodnie z art. 55 tego rozporządzenia delegowanego;
b) obszary buforowe, które mają zostać ustanowione przez Polskę w następstwie wystąpienia ogniska lub ognisk zakażenia wirusem rzekomego pomoru drobiu u drobiu lub ptaków żyjących w niewoli, zgodnie z art. 21 rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/687, oraz okres obowiązywania środków, które mają być stosowane na tych obszarach buforowych.
Artykuł 2
Obszar zapowietrzony
Polska zadba o to, aby:
a) obszary zapowietrzone ustanowione przez właściwy organ tego państwa członkowskiego zgodnie z art. 21 ust. 1 lit. a) rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/687 obejmowały co najmniej obszary wymienione jako obszary zapowietrzone w załączniku do niniejszej decyzji;
b) środki, które mają być stosowane na obszarach zapowietrzonych, przewidziane w art. 39 rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/687, były utrzymywane przynajmniej do dat określonych w odniesieniu do obszarów zapowietrzonych w załączniku do niniejszej decyzji.
Artykuł 3
Obszar zagrożony
Polska zadba o to, aby:
a) obszary zagrożone ustanowione przez właściwy organ tego państwa członkowskiego zgodnie z art. 21 ust. 1 lit. b) rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/687 obejmowały co najmniej obszary wymienione jako obszary zagrożone w załączniku do niniejszej decyzji;
b) środki, które mają być stosowane na obszarach zagrożonych, przewidziane w art. 55 rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/687, były utrzymywane przynajmniej do dat określonych w odniesieniu do obszarów zagrożonych w załączniku do niniejszej decyzji.
Artykuł 4
Obszar buforowy
Polska zadba o to, aby:
a) obszary buforowe ustanowione przez właściwy organ tego państwa członkowskiego zgodnie z art. 21 ust. 1 lit. c) rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/687 obejmowały co najmniej obszary wymienione jako obszary buforowe w załączniku do niniejszej decyzji;
b) środki, które mają być stosowane na obszarach buforowych, przewidziane w art. 21 ust. 1 lit. c) rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/687, były utrzymywane przynajmniej do dat określonych w odniesieniu do obszarów buforowych w załączniku do niniejszej decyzji.
Artykuł 5
Adresat
Niniejsza decyzja skierowana jest do Rzeczypospolitej Polskiej.
Sporządzono w Brukseli dnia 5 listopada 2025 r.
|
|
(1) Dz.U. L 84 z 31.3.2016, s. 1 ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2016/429/oj.
(2) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2020/687 z dnia 17 grudnia 2019 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/429 w odniesieniu do przepisów dotyczących zapobiegania niektórym chorobom umieszczonym w wykazie oraz ich zwalczania (Dz.U. L 174 z 3.6.2020, s. 64, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2020/687/oj).
(3) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2018/1882 z dnia 3 grudnia 2018 r. w sprawie stosowania niektórych przepisów dotyczących zapobiegania chorobom oraz ich zwalczania do kategorii chorób umieszczonych w wykazie oraz ustanawiające wykaz gatunków i grup gatunków, z którymi wiąże się znaczne ryzyko rozprzestrzeniania się chorób umieszczonych w tym wykazie (Dz.U. L 308 z 4.12.2018, s. 21, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2018/1882/oj).
ZAŁĄCZNIK
Obszary objęte ograniczeniami ustanowione wokół potwierdzonych ognisk: [1]
[1] Załącznik w brzmieniu ustalonym przez art. 1 decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2025/2406 z dnia 24 listopada 2025 r. zmieniającej załącznik do decyzji wykonawczej (UE) 2025/2256 dotyczącej środków nadzwyczajnych w odniesieniu do ognisk zakażenia wirusem rzekomego pomoru drobiu w Polsce (Dz.Urz.UE.L.2025.2406 z 27.11.2025 r.). Zmiana weszła w życie 27 listopada 2025 r.
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
