DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2025/2309
z dnia 13 listopada 2025 r.
w sprawie nierozstrzygniętych sprzeciwów dotyczących warunków udzielenia pozwolenia na produkt biobójczy ERO MP zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 528/2012
(notyfikowana jako dokument nr C(2025)7594)
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 528/2012 z dnia 22 maja 2012 r. w sprawie udostępniania na rynku i stosowania produktów biobójczych (1), w szczególności jego art. 36 ust. 3,
a także mając na uwadze, co następuje:
| (1) | W dniu 26 kwietnia 2018 r. przedsiębiorstwo European Registration Office B.V. („wnioskodawca”) przedłożyło właściwym organom Belgii, Danii, Francji, Hiszpanii, Irlandii, Luksemburga, Niemiec, Polski i Włoch wniosek o udzielenie, w drodze wzajemnego uznania zgodnie z art. 34 rozporządzenia (UE) nr 528/2012, pozwolenia na produkt biobójczy ERO MP („produkt”). Przedmiotowy produkt jest produktem higieny weterynaryjnej należącym do grupy produktowej 3 zgodnie z załącznikiem V do rozporządzenia (UE) nr 528/2012, zawiera 24 % m/m substancji czynnej chlorokrezol i jest środkiem dezynfekującym do zastosowania profesjonalnego przez niskociśnieniowe spryskiwanie rozcieńczonym koncentratem nieporowatych powierzchni i materiałów (zastosowanie 1) oraz podłóg i ścian pomieszczeń dla zwierząt (zastosowanie 2). Produkt i jego rozcieńczenia klasyfikuje się jako działające żrąco na skórę (H314) zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1272/2008 (2). Referencyjnym państwem członkowskim odpowiedzialnym za ocenę zgodnie z art. 34 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 528/2012 są Niderlandy. |
| (2) | W dniu 4 lipca 2023 r. Francja skierowała sprzeciw do grupy koordynacyjnej na podstawie art. 35 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 528/2012, wskazując, że produkt nie spełnia warunku udzielenia pozwolenia określonego w art. 19 ust. 1 lit. b) ppkt (iii) tego rozporządzenia. Francja jest zdania, że należy przeprowadzić badanie ekspozycji ogólnoustrojowej i ocenę ryzyka z uwzględnieniem dopuszczalnych poziomów narażenia na chlorokrezol. Francja uznała, że stosowanie produktu przez spryskiwanie nie spełnia kryteriów jakościowych dotyczących dopuszczalności narażenia zawodowego wymienionych w tabeli 27 w sekcji 4.3.2.5.iv wytycznych dotyczących rozporządzenia w sprawie produktów biobójczych, tom III – Zdrowie ludzi – ocena i ewaluacja (części B+C), wersja 2.0; październik 2015 (3), ponieważ proponowane środki ograniczające ryzyko i środki ochrony indywidualnej nie wystarczają do osiągnięcia znikomego narażenia. Francja uznała również, że należy przeprowadzić łączną ocenę ryzyka ekspozycji ogólnoustrojowej zgodnie z sekcją 4.4.1 wspomnianych wytycznych dotyczących rozporządzenia w sprawie produktów biobójczych, ponieważ produkt zawiera jedną substancję czynną (chlorokrezol) oraz substancję potencjalnie niebezpieczną propan-2-ol. |
| (3) | Ponieważ w grupie koordynacyjnej nie osiągnięto porozumienia co do tego, czy produkt biobójczy spełnia warunki udzielenia pozwolenia, w dniu 15 lipca 2024 r. Niderlandy skierowały nierozstrzygnięty sprzeciw do Komisji i przedstawiły jej szczegółowe zestawienie kwestii, co do których państwa członkowskie nie były w stanie osiągnąć porozumienia, oraz przyczyny ich sprzeciwu zgodnie z art. 36 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 528/2012. Zestawienie przekazano również zainteresowanym państwom członkowskim oraz wnioskodawcy. |
| (4) | W dniu 21 stycznia 2025 r. Komisja zwróciła się do Europejskiej Agencji Chemikaliów („Agencja”) o opinię w sprawie spornej kwestii zgodnie z art. 36 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 528/2012. Agencja została poproszona o stwierdzenie, czy konieczna jest ocena ekspozycji ogólnoustrojowej i ryzyka, a jeżeli tak, to jaki jest wynik tej oceny ryzyka. Do Agencji zwrócono się również o stwierdzenie, czy ryzyko wynikające ze stosowania produktu w danym miejscu jest dopuszczalne, biorąc pod uwagę odpowiednie środki ograniczające ryzyko i stosowanie środków ochrony osobistej. Ponadto zwrócono się do Agencji z pytaniem, czy konieczne jest przeprowadzenie łącznej oceny narażenia i ryzyka w odniesieniu do chlorokrezolu i substancji potencjalnie niebezpiecznej propan-2-ol, a jeśli tak, to jaki jest wynik tej oceny ryzyka. Ponadto zwrócono się do Agencji o wyjaśnienie, na podstawie odpowiedzi na powyższe pytania, czy produkt spełnia warunek określony w art. 19 ust. 1 lit. b) ppkt (iii) rozporządzenia (UE) nr 528/2012. |
| (5) | Komitet ds. Produktów Biobójczych wydał opinię w dniu 16 maja 2025 r. (4). Według Agencji należy przeprowadzić ocenę ekspozycji ogólnoustrojowej i ryzyka w odniesieniu do substancji czynnej chlorokrezol oraz łączną ocenę ryzyka dla substancji czynnej i substancji potencjalnie niebezpiecznej. Agencja stwierdziła, że w wyniku oceny ekspozycji ogólnoustrojowej i ryzyka, oceny ryzyka dla danego miejsca i łącznej oceny ryzyka nie stwierdzono niedopuszczalnego ryzyka związanego ze stosowaniem produktu pod warunkiem stosowania niektórych środków ograniczających ryzyko. Agencja stwierdziła, że produkt spełnia warunki określone w art. 19 ust. 1 lit. b) ppkt (iii) rozporządzenia (UE) nr 528/2012. |
| (6) | Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Produktów Biobójczych, |
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Artykuł 1
1. Produkt biobójczy ERO MP, oznaczony numerem sprawy BC-HH039197-39 w rejestrze produktów biobójczych, spełnia warunek udzielenia pozwolenia określony w art. 19 ust. 1 lit. b) ppkt (iii) rozporządzenia (UE) nr 528/2012, z zastrzeżeniem następujących środków ograniczających ryzyko:
| a) | stosowanie produktu z następującymi środkami ochrony indywidualnej:
|
| b) | do ponownego wejścia do strefy poddanej działaniu produktu przed wyschnięciem powierzchni: stosować zestaw środków ochrony indywidualnej określony w lit. a) do zastosowania 2; |
| c) | stosowanie przy pomocy opryskiwacza ciśnieniowego przy ciśnieniu niższym niż 3 bary; |
| d) | półautomatyczne lub automatyczne mieszanie i ładowanie produktu; |
| e) | stosowanie produktu przy pomocy dyszy o długości co najmniej 1 metra; |
| f) | spryskiwanie do tyłu i tylko podłóg (tylko spryskiwanie w dół); |
| g) | zapewnienie maksymalnej wydajności wentylowania pomieszczeń podczas dezynfekcji produktem; zapewnienie, aby osoby niezaangażowane nie miały dostępu do tych pomieszczeń podczas stosowania produktu i po jego użyciu do czasu wyschnięcia powierzchni poddanych działaniu produktu; |
| h) | ograniczenie stosowania wyłącznie do stref, które są niedostępne dla dzieci; |
| i) | utrzymywanie produktu w miejscach niedostępnych dla dzieci i zwierząt innych niż docelowe; |
| j) | usunięcie wszelkiej żywności, paszy i napojów przed zastosowaniem; |
| k) | stosowanie wyłącznie w pustych pomieszczeniach dla zwierząt; |
| l) | szkolenie użytkowników w celu zapewnienia właściwego obchodzenia się z produktem i środkami ochrony indywidualnej przed zastosowaniem produktu. |
2. Ust. 1 nie narusza stosowania przez pracodawców dyrektywy Rady 98/24/WE (12) i innych przepisów unijnych w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy.
Artykuł 2
Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 13 listopada 2025 r.
W imieniu Komisji
Olivér VÁRHELYI
Członek Komisji
(1) Dz.U. L 167 z 27.6.2012, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2012/528/oj.
(2) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1272/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie klasyfikacji, oznakowania i pakowania substancji i mieszanin, zmieniające i uchylające dyrektywy 67/548/EWG i 1999/45/WE oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1907/2006 (Dz.U. L 353 z 31.12.2008, s. 1, ELI: https://data.europa.eu/eli/reg/2008/1272/oj).
(3) https://echa.europa.eu/documents/10162/2672387/biocides_guidance_vol_iii_part_b_v20_superseded_pl.pdf/7ad2c0c7-fb56-041d-9382-bb31eeb97da2?t=1507708448620.
(4) https://echa.europa.eu/bg/bpc-opinions-on-article-38.
(5) EN ISO 374-1:2016. Rękawice chroniące przed niebezpiecznymi substancjami chemicznymi i mikroorganizmami – Część 1: Terminologia i wymagania dotyczące ryzyka chemicznego (ISO 374-1:2016).
(6) EN ISO 6529:2013. Odzież ochronna – Ochrona przed substancjami chemicznymi – Oznaczanie odporności materiałów na odzież ochronną na przenikanie cieczy i gazów.
(7) EN ISO 20345:2022. Środki ochrony indywidualnej – Obuwie ochronne (ISO 20345:2021).
(8) EN ISO 374-1:2016. Rękawice chroniące przed niebezpiecznymi substancjami chemicznymi i mikroorganizmami – Część 1: Terminologia i wymagania dotyczące ryzyka chemicznego (ISO 374-1:2016).
(9) ASTM (Amerykańskie Towarzystwo ds. Badań i Materiałów) Metoda F739-96.
(10) EN 166:2002 – Środki ochrony indywidualnej oczu.
(11) EN 149:2001+A1:2009 – Urządzenia chroniące drogi oddechowe – Półmaski filtrujące chroniące przed cząsteczkami – Wymagania, badanie, znakowanie.
(12) Dyrektywa Rady 98/24/WE z dnia 7 kwietnia 1998 r. w sprawie ochrony zdrowia i bezpieczeństwa pracowników przed ryzykiem związanym ze środkami chemicznymi w miejscu pracy (czternasta dyrektywa szczegółowa w rozumieniu art. 16 ust. 1 dyrektywy 89/391/EWG) (Dz.U. L 131 z 5.5.1998, s. 11, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/1998/24/oj).
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
