DECYZJA WYKONAWCZA RADY (UE) 2025/2296
z dnia 4 listopada 2025 r.
w sprawie stwierdzenia zadowalającego spełnienia warunków płatności piątej raty wsparcia w formie pożyczki na podstawie Planu Ukrainy w ramach Instrumentu na rzecz Ukrainy
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/792 z dnia 29 lutego 2024 r. w sprawie ustanowienia Instrumentu na rzecz Ukrainy (1), w szczególności jego art. 26 ust. 4,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
a także mając na uwadze, co następuje:
| (1) | W ramach filaru I Instrumentu na rzecz Ukrainy (zwanego dalej „Instrumentem”) udostępnia się Ukrainie wsparcie finansowe w wysokości do 38 270 000 000 EUR na okres 2024-2027 w formie bezzwrotnego wsparcia i pożyczki. Finansowanie w ramach filaru I przydzielane jest głównie na podstawie Planu Ukrainy Instrumentu na rzecz Ukrainy (zwanego dalej „Planem”). W Planie określony jest program reform i inwestycji Ukrainy oraz etapy ilościowe i jakościowe, które są związane z finansowaniem w ramach filaru I Instrumentu. |
| (2) | Na podstawie art. 19 rozporządzenia (UE) 2024/792 Rada przyjęła decyzję wykonawczą (UE) 2024/1447 (2) dotyczącą zatwierdzenia oceny Planu. Harmonogram monitorowania i wdrażania Planu oraz etapów jakościowych i ilościowych, które są związane z finansowaniem w ramach filaru I Instrumentu, określono w załączniku do tej decyzji. W dniu 7 sierpnia 2025 r., Ukraina zaproponowała wprowadzenie do Planu zmian, w związku z tym, że realizacja Planu częściowo nie była już możliwa z uwagi na obiektywne okoliczności. Ocena tych zmian przez Komisję została zatwierdzona decyzją wykonawczą Rady (UE) 2025/2157 (3), w której również odpowiednio zmieniono Plan. |
| (3) | Łączna kwota zasobów finansowych udostępnionych na potrzeby Planu na podstawie decyzji wykonawczej (UE) 2024/1447 wynosi 32 270 000 000 EUR, z czego 5 270 000 000 EUR ma formę bezzwrotnego wsparcia finansowego, a do 27 000 000 000 EUR - formę pożyczki. |
| (4) | Zgodnie z art. 24 i 25 rozporządzenia (UE) 2024/792 Ukrainie wypłacono kwotę 6 000 000 000 EUR jako wyjątkowe finansowanie pomostowe oraz 1 890 000 000 EUR w formie płatności zaliczkowej stanowiącej płatność z wyprzedzeniem w wysokości 7 % wsparcia w formie pożyczki, przysługującego Ukrainie na podstawie Planu. |
| (5) | Zgodnie z art. 26 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2024/792 Ukrainie wypłacono w ramach Planu kwotę 14 763 204 463 EUR w pierwszych czterech ratach, z czego kwotę 3 400 000 000 EUR wypłacono w formie bezzwrotnego wsparcia finansowego, a kwotę 11 363 204 463 EUR - w formie pożyczki. Zgodnie z umową pożyczki zawartą między Unią a Ukrainą na podstawie art. 22 rozporządzenia (UE) 2024/792 kwotę 855 294 959 EUR z czterech pierwszych rat użyto w celu rozliczenia płatności zaliczkowych na poczet pożyczki. |
| (6) | Zgodnie z art. 26 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2024/792 w dniu 9 września 2025 r. Ukraina złożyła należycie uzasadniony wniosek o częściową płatność czwartej i piątej raty wsparcia w formie pożyczki w kwocie 1 949 400 399 EUR. Do wniosku dołączono szereg dokumentów stanowiących dowód na zadowalającą realizację jednego etapu czwartej raty i dziewięciu etapów piątej raty, a także wszystkie pozostałe dokumenty wymagane na podstawie art. 12 umowy ramowej, art. 5 umowy w sprawie finansowania oraz art. 6 umowy pożyczki zawartych między Unią a Ukrainą na podstawie, odpowiednio, art. 9, 10 i 22 rozporządzenia (UE) 2024/792. Jak określono w decyzji wykonawczej Rady (UE) 2025/1799 (4), Komisja pozytywnie oceniła jako zadowalającą realizację 13 spośród 16 etapów wymaganych do płatności czwartej raty. Zgodnie z art. 26 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2024/792 wstrzymano wypłatę odpowiadającą trzem etapom, które zostały ocenione negatywnie. Wstrzymaną płatność można wypłacić dopiero wtedy, gdy Ukraina należycie uzasadni, w kolejnym wniosku o płatność, że powzięła niezbędne środki, aby zapewnić zadowalający stopień realizacji etapów jakościowych i ilościowych. |
| (7) | 10 etapów leżących u podstaw ostatniego wniosku Ukrainy odnosi się do różnych reform określonych w Planie w rozdziałach dotyczących sądownictwa, zwalczania korupcji i prania pieniędzy, rynków finansowych, kapitału ludzkiego, otoczenia biznesowego, środowiska, decentralizacji i polityki regionalnej, sektora energetycznego, zarządzania surowcami krytycznymi, zielonej transformacji oraz ochrony środowiska. W szczególności weszły w życie przepisy dotyczące Agencji ds. Odzyskiwania Mienia i Zarządzania Mieniem oraz kształcenia zawodowego. Przyjęto strategię restrukturyzacji zagrożonych pożyczek, uchwałę w sprawie udzielania zamówień publicznych na usługi społeczne oraz uchwałę w sprawie zatwierdzenia strategii na rzecz MŚP oraz planu działania w celu jej wdrożenia. Zatwierdzono i opublikowano badanie dotyczące środków niezbędnych do przyznania gminom osobowości prawnej. Ukraina przyjęła również harmonogram dotyczący procesu rozdzielenia narzutu z tytułu odnawialnych źródeł energii od taryfy przesyłowej. Opublikowano wykaz projektów inwestycyjnych dotyczących wydobycia surowców krytycznych. Ukraina uruchomiła i opublikowała również międzynarodowy przetarg w oparciu o wzór umowy o współdzieleniu produktów. Wznowiono system obowiązkowego monitorowania, raportowania i weryfikacji (MRW) w odniesieniu do obiektów objętych zakresem obowiązującego prawodawstwa. |
| (8) | Zgodnie z art. 26 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2024/792 Komisja szczegółowo oceniła wniosek Ukrainy oraz pozytywnie oceniła jako zadowalającą realizację jednego z dwóch pozostałych etapów wymaganych do płatności czwartej raty i dziewięciu spośród 11 etapów wymaganych do płatności piątej raty, jak określono w załączniku do niniejszej decyzji. Tej pozytywnej oceny dokonano w kontekście realizacji Planu. Dalszym dostosowaniom do unijnego dorobku prawnego będzie sprzyjać proces akcesyjny UE. |
| (9) | Komisja stwierdziła również, że Ukraina nie wycofała żadnego ze środków związanych z etapami, które zrealizowała uprzednio w zadowalający sposób. |
| (10) | Komisja stwierdziła również, że Ukraina nadal spełnia warunek wstępny przyznania wsparcia unijnego określonego w art. 5 rozporządzenia (UE) 2024/792. W szczególności Ukraina nadal podtrzymuje i stosuje skuteczne mechanizmy demokratyczne, m.in. wielopartyjny system parlamentarny i praworządność, a także gwarantuje poszanowanie praw człowieka, w tym praw osób należących do mniejszości. |
| (11) | W związku z tym w niniejszej decyzji należy stwierdzić, że odpowiednie warunki płatności czwartej raty w odniesieniu do jednego z dwóch pozostałych etapów i piątej raty w odniesieniu do dziewięciu spośród 11 etapów w ramach Planu zostały w zadowalający sposób spełnione. |
| (12) | Mając na uwadze trudną sytuację finansową Ukrainy, niezwykle ważne jest jak najszybsze wypłacenie środków finansowych. Ze względu na pilną sytuację oraz w celu przyspieszenia procesu, niniejsza decyzja powinna wejść w życie z dniem jej opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej oraz powinna być stosowana od dnia jej przyjęcia, |
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Artykuł 1
Niniejszym stwierdza się, zgodnie z oceną przedstawioną przez Komisję na podstawie art. 26 rozporządzenia (UE) 2024/792, załączoną do niniejszej decyzji, zadowalające spełnienie odpowiednich warunków częściowej płatności czwartej i piątej raty wsparcia w formie pożyczki w wysokości 1 949 400 399 EUR, z czego 597 494 240 EUR odpowiada czwartej racie a 1 351 906 159 EUR odpowiada piątej racie.
Artykuł 2
Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejszą decyzję stosuje się od dnia jej przyjęcia.
Sporządzono w Brukseli dnia 4 listopada 2025 r.
W imieniu Rady
Przewodniczący
L. AAGAARD
(1) Dz.U. L, 2024/792, 29.2.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/792/oj.
(2) Decyzja wykonawcza Rady (UE) 2024/1447 z dnia 14 maja 2024 r. w sprawie zatwierdzenia oceny Planu Ukrainy (Dz.U. L, 2024/1447, 24.5.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec_impl/2024/1447/oj).
(3) Decyzja wykonawcza Rady (UE) 2025/2157 z dnia 17 października 2025 r. zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2024/1447 w sprawie zatwierdzenia oceny Planu Ukrainy (Dz.U. L, 2025/2157, 27.10.2025, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec_impl/2025/2157/oj).
(4) Decyzja wykonawcza Rady (UE) 2025/1799 z dnia 8 sierpnia 2025 r. stwierdzająca zadowalające spełnienie warunków płatności czwartej raty wsparcia w formie pożyczki na podstawie Planu Ukrainy w ramach Instrumentu na rzecz Ukrainy (Dz.U. L, 2025/1799, 9.9.2025, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec_impl/2025/1799/oj).
ZAŁĄCZNIK
Ocena zadowalającej realizacji etapów związanych z piątą ratą wsparcia w formie pożyczki na podstawie Planu Ukrainy w ramach Instrumentu na rzecz Ukrainy
STRESZCZENIE
Zgodnie z art. 26 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/792 z dnia 29 lutego 2024 r. w sprawie ustanowienia Instrumentu na rzecz Ukrainy w dniu 9 września 2025 r. Ukraina złożyła wniosek o częściową płatność piątej raty w ramach Planu Ukrainy (1). Na poparcie wniosku o płatność Ukraina przedstawiła uzasadnienie zadowalającej realizacji 10 etapów określonych w załączniku do decyzji wykonawczej Rady (UE) 2024/1447 z dnia 14 maja 2024 r. w sprawie zatwierdzenia oceny Planu Ukrainy, zmienionej decyzją wykonawczą Rady (UE) 2025/2157 z dnia 17 października 2025 r. („załącznik do decyzji wykonawczej Rady”) (2). Spośród tych 10 etapów jeden wciąż pozostaje do realizacji w ramach czwartej raty Planu.
Na podstawie informacji przekazanych przez Ukrainę 10 etapów uznaje się za zrealizowane w zadowalający sposób.
W ramach rozdziału 4 weszły w życie przepisy reformujące Agencję ds. Odzyskiwania Mienia i Zarządzania Mieniem.
W ramach rozdziału 5 dotyczącego rynków finansowych przyjęto strategię restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji pożyczek zagrożonych.
W ramach rozdziału 7 dotyczącego kapitału ludzkiego weszły w życie przepisy dotyczące kształcenia zawodowego i przyjęto uchwałę w sprawie udzielania zamówień publicznych na usługi społeczne.
W ramach rozdziału 8 dotyczącego otoczenia biznesowego przyjęto strategię na rzecz małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) oraz plan działania na rzecz jej wdrożenia.
W ramach rozdziału 9 dotyczącego decentralizacji i polityki regionalnej zatwierdzono i opublikowano na stronie internetowej Ministerstwa Rozwoju Wspólnot i Terytoriów Ukrainy badanie dotyczące środków niezbędnych do przyznania gminom osobowości prawnej.
W ramach rozdziału 10 dotyczącego sektora energetycznego przyjęto harmonogram w odniesieniu do procesu rozdzielenia narzutu z tytułu odnawialnych źródeł energii od taryfy przesyłowej.
W ramach rozdziału 13 dotyczącego gospodarki surowcami krytycznymi opublikowano wykaz projektów inwestycyjnych związanych z wydobyciem surowców krytycznych oraz ogłoszono i opublikowano międzynarodowy przetarg w ramach umowy o współdzieleniu produktów (PSA).
W ramach rozdziału 15 dotyczącego zielonej transformacji i ochrony środowiska wznowiono działanie systemu obowiązkowego monitorowania, raportowania i weryfikacji (MRW).
Etap 4.7
| Nazwa etapu: Wejście w życie ustawy reformującej Agencję ds. Odzyskiwania Mienia i Zarządzania Mieniem | ||||||
| Powiązana reforma/inwestycja: Reforma 2. Poprawa ram prawnych na rzecz skuteczniejszej walki z korupcją | ||||||
| Źródło finansowania: pożyczka | ||||||
| Kontekst Wymóg dotyczący etapu 4.7 opisany w załączniku do decyzji wykonawczej Rady: „Wejście w życie ustawy reformującej Agencję ds. Odzyskiwania Mienia i Zarządzania Mieniem. Ustawa koncentruje się na następujących głównych obszarach:
Etap 4.7 jest trzecim z czterech etapów wdrażania reformy 2 przewidzianej w rozdziale 4 (Zwalczanie korupcji i prania pieniędzy). Poprzedzono go etapem 4.4 (Wejście w życie znowelizowanego kodeksu karnego i kodeksu postępowania karnego) oraz etapem 4.6 (Przyjęcie planu działania na rzecz realizacji strategii odzyskiwania mienia na lata 2023-2025), które pozytywnie oceniono w III kw. 2024 r. Następuje po nim etap 4.5 (wymagany do II kw. 2026 r.) dotyczący przyjęcia nowej strategii antykorupcyjnej i państwowego programu antykorupcyjnego na okres po 2025 r. | ||||||
| Przedstawione dowody
| ||||||
| Analiza Uzasadnienie i dowody merytoryczne przedstawione przez władze ukraińskie obejmują wszystkie elementy składowe etapu 4.7. Celem reformy 2 przewidzianej w rozdziale 4 (Zwalczanie korupcji i prania pieniędzy) jest wzmocnienie kluczowych instytucji antykorupcyjnych i usprawnienie postępowań karnych w celu zwiększenia ich skuteczności, w tym w sprawach dotyczących korupcji na wysokim szczeblu. Reforma ma również zaradzić niedociągnięciom związanym z odzyskiwaniem mienia i zarządzaniem nim na szczeblach instytucjonalnym i proceduralnym. W tym celu w dniu 18 czerwca 2025 r. ukraiński parlament przyjął ustawę nr 4503-IX. Ustawa wprowadza szereg usprawnień w zakresie funkcjonowania Agencji ds. Odzyskiwania Mienia i Zarządzania Mieniem oraz zarządzania nią. Ustawa weszła w życie w dniu 30 lipca 2025 r. W ustawie przewidziano przejrzystą i opartą na kryteriach merytorycznych procedurę wyboru szefa agencji, w tym wiarygodnej kontroli uczciwości i profesjonalizmu. Obejmuje ona wymogi dotyczące kwalifikacji i uczciwości oraz kryteria wykluczające możliwość zajmowania danego stanowiska. Wymogi dotyczące kwalifikacji obejmują wyższe wykształcenie prawnicze lub ekonomiczne oraz co najmniej pięcioletnie odpowiednie doświadczenie zawodowe. Ustawa określa skład komisji konkursowej w celu wyboru szefa Agencji ds. Odzyskiwania Mienia i Zarządzania Mieniem. Trzech z sześciu członków komisji konkursowej powołuje Rada Ministrów Ukrainy według własnego uznania, a pozostałych trzech - Rada Ministrów Ukrainy na podstawie propozycji darczyńców międzynarodowych ze wspólnej listy kandydatów. Komisja konkursowa zatwierdza i publikuje metodykę oceny kompetencji i uczciwości kandydatów. Szefa Agencji ds. Odzyskiwania Mienia i Zarządzania Mieniem powołuje się na okres pięciu lat i może on zajmować to stanowisko tylko przez jedną kadencję z rzędu. Ustawa wprowadza niezależny zewnętrzny system oceny skuteczności działania. Ustawa stanowi, że niezależną zewnętrzną ocenę (kontrolę) skuteczności działania Agencji ds. Odzyskiwania Mienia i Zarządzania Mieniem przeprowadza się rok po powołaniu nowego szefa, a następnie po raz drugi trzy lata po powołaniu. W skład zewnętrznej komisji oceniającej wchodzi trzech członków powoływanych przez Radę Ministrów Ukrainy na podstawie propozycji organizacji międzynarodowych. Ustawa określa kryteria kwalifikowalności dla członków komisji oceniającej i stanowi, że członkowie muszą działać niezależnie. Komisja oceniająca ma dostęp do dokumentów będących w posiadaniu Agencji ds. Odzyskiwania Mienia i Zarządzania Mieniem, a także może zwrócić się do innych organów o przekazanie informacji niezbędnych do jej pracy. Komisja oceniająca przedstawi uzasadnione stanowisko w sprawie skuteczności działania Agencji ds. Odzyskiwania Mienia i Zarządzania Mieniem, a także zalecenia dotyczące wyeliminowania stwierdzonych niedociągnięć w pracy agencji oraz zwiększenia skuteczności jej działania. Ustawa wprowadza szereg ulepszeń w procedurze zarządzania zajętym mieniem i jego sprzedaży. Określono w niej ogólne zasady zajmowania i przekazywania mienia do Agencji ds. Odzyskiwania Mienia i Zarządzania Mieniem, wyceny mienia i jego przechowywania. W ustawie upoważniono Agencję ds. Odzyskiwania Mienia i Zarządzania Mieniem do zarządzania mieniem, aby zachować jego wartość ekonomiczną i zapobiegać ryzyku uszkodzenia lub utraty takiego mienia. Ustawa określa prawa i obowiązki podmiotów zarządzających mieniem i stanowi, że Agencja ds. Odzyskiwania Mienia i Zarządzania Mieniem musi sporządzić plan zarządzania mieniem w odniesieniu do mienia przekazanego jej zarządowi. Ustawa zawiera przepisy szczegółowe dotyczące zarządzania niektórymi kategoriami aktywów, takimi jak środki pieniężne, papiery wartościowe i nieruchomości. Ustawa wprowadza również przepisy dotyczące sprzedaży zajętego mienia w drodze aukcji w systemie handlu cyfrowego. | ||||||
| Ocena Komisji: zrealizowano w sposób zadowalający |
Etap 5.4
| Nazwa etapu: Przyjęcie strategii restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji pożyczek zagrożonych | ||||||
| Powiązana reforma/inwestycja: Reforma 3. Udoskonalona restrukturyzacja i uporządkowana likwidacja pożyczek zagrożonych | ||||||
| Źródło finansowania: pożyczka | ||||||
| Kontekst Wymóg dotyczący etapu 5.4 opisany w załączniku do decyzji wykonawczej Rady: „Przyjęcie strategii restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji pożyczek zagrożonych zgodnie z odpowiednimi praktykami UE. Koncentruje się ona na następujących głównych obszarach:
Etap 5.4 jest pierwszym etapem wdrażania reformy 3 przewidzianej w rozdziale 5 (Rynki finansowe). Następuje po nim etap 5.5 (wymagany do I kw. 2026 r.) dotyczący wejścia w życie aktów prawnych mających na celu usprawnienie restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji pożyczek zagrożonych. | ||||||
| Przedstawione dowody
| ||||||
| Analiza Uzasadnienie i dowody merytoryczne przedstawione przez władze ukraińskie obejmują wszystkie elementy składowe etapu 5.4. Celem reformy 3 przewidzianej w rozdziale 5 (Rynki finansowe) jest usprawnienie restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji pożyczek zagrożonych. W tym celu w dniu 6 czerwca 2024 r. ukraińska Rada Stabilności Finansowej przyjęła strategię rozwoju akcji kredytowej. Strategia ma na celu wprowadzenie ram prawnych, które ułatwiają prowadzenie akcji kredytowej, obejmujących określony zestaw środków usprawniających restrukturyzację i uporządkowaną likwidację pożyczek zagrożonych oraz harmonogram ich wdrażania, zgodnie z odpowiednimi praktykami UE, takimi jak praktyki dotyczące niewypłacalności i odzyskiwania długów. W strategii określono w szczególności środki mające na celu rozbudowanie wymogów ostrożnościowych w zakresie uznawania, restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji pożyczek zagrożonych. Obejmuje to doprecyzowanie definicji pożyczek zagrożonych poprzez rozróżnienie na aktywa zagrożone i aktywa, których dotyczy niewykonanie zobowiązania, oraz poprzez rozszerzenie zakresu pojęcia „zagrożone” na aktywa o obniżonej jakości, których formalnie nie dotyczy niewykonanie zobowiązania. Dodatkowe środki obejmują przywrócenie spoczywającego na bankach obowiązku aktualizacji i przedkładania strategii zarządzania pożyczkami zagrożonymi oraz ich restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji. Strategia obejmuje również środki mające na celu poprawę wymiany danych dotyczących pożyczek zagrożonych i innych istotnych informacji na rynku między instytucjami finansowymi i agencjami państwowymi, aby usprawnić restrukturyzację i uporządkowaną likwidację pożyczek zagrożonych. Obejmują one zwiększenie funkcjonalności rejestru kredytowego Narodowego Banku Ukrainy, rozszerzenie dostępu banków i innych uczestników rynku finansowego do państwowych elektronicznych zasobów informacyjnych, opracowanie propozycji usprawnienia wymiany informacji dotyczących sprzedaży pożyczek zagrożonych oraz powiązane zasady dostępu. Wszystkie te środki powinny usprawnić restrukturyzację i uporządkowaną likwidację pożyczek zagrożonych. W strategii przewidziano ponadto przegląd barier prawnych i proceduralnych oraz określono środki mające na celu poprawę ram restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji pożyczek zagrożonych. Obejmuje to udoskonalenie przepisów mających znaczenie dla restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji pożyczek zagrożonych, w szczególności poprzez zmiany ukraińskiego kodeksu postępowania upadłościowego, aby usprawnić wybór syndyków masy upadłości i nadzór nad nimi, ulepszyć procedury dotyczące sprzedaży masy upadłości w drodze licytacji oraz dostosować przepisy do zasad dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1023 (1) w sprawie restrukturyzacji zapobiegawczej. Dodatkowe środki powinny wprowadzić zabezpieczenia przed oszukańczymi praktykami i bezprawnym naciskiem w postępowaniach upadłościowych, poprawić ramy prawne finansowej restrukturyzacji i umarzania długów oraz usprawnić przepisy dotyczące odzyskiwania należności i egzekucji z zabezpieczeń. | ||||||
| Ocena Komisji: zrealizowano w sposób zadowalający |
Etap 7.1
| Nazwa etapu: Wejście w życie przepisów dotyczących kształcenia zawodowego | ||||||
| Powiązana reforma/inwestycja: Reforma 1. Poprawa kształcenia zawodowego | ||||||
| Źródło finansowania: pożyczka | ||||||
| Kontekst Wymóg dotyczący etapu 7.1 opisany w załączniku do decyzji wykonawczej Rady: „Wejście w życie ukraińskiej ustawy o »kształceniu zawodowym«. Ustawa koncentruje się na następujących głównych obszarach:
Etap 7.1 jest jedynym etapem wdrażania reformy 1 przewidzianej w rozdziale 7 (Kapitał ludzki). | ||||||
| Przedstawione dowody
| ||||||
| Analiza Uzasadnienie i dowody merytoryczne przedstawione przez władze ukraińskie obejmują wszystkie elementy składowe etapu 7.1. Celem reformy 1 przewidzianej w rozdziale 7 (Kapitał ludzki) jest usprawnienie przejścia z kształcenia zawodowego do rynku pracy, wspieranie odbudowy Ukrainy i poprawa jakości systemu kształcenia zawodowego. W tym celu ukraiński parlament przyjął w dniu 21 sierpnia 2025 r. ustawę nr 4575-IX o kształceniu zawodowym, która weszła w życie w dniu 12 września 2025 r. W ustawie określono sprawiedliwe zasady i kryteria dotyczące funkcjonowania podmiotów zajmujących się kształceniem i szkoleniem zawodowym (VET), a także jasne procedury przyznawania kwalifikacji uczniom. W szczególności wprowadzono w niej system wewnętrznego i zewnętrznego zapewniania jakości w celu monitorowania usług edukacyjnych. W tym kontekście podmioty zajmujące się kształceniem i szkoleniem zawodowym będą musiały przestrzegać: (i) kryteriów licencjonowania umożliwiających prowadzenie działalności edukacyjnej oraz (ii) nowych norm, w tym norm dotyczących głównych efektów uczenia się i liczby punktów ECTS (europejskiego systemu transferu i akumulacji punktów) wymaganych do uzyskania kwalifikacji w ramach kształcenia. Poprzez reformę statusu organizacyjnego i prawnego systemu kształcenia i szkolenia zawodowego ustawa poprawia ogólne ramy instytucjonalne systemu oraz zdolności instytucjonalne podmiotów zajmujących się kształceniem i szkoleniem zawodowym, które działają zarówno w ramach kształcenia formalnego, jak i nieformalnego. Na przykład ustawa poprawia autonomię finansową podmiotów zajmujących się kształceniem i szkoleniem zawodowym oraz umożliwia im zwiększenie wynagrodzeń nauczycieli osiągających najlepsze wyniki. Co więcej, w ustawie wyraźnie określono organy odpowiedzialne za zarządzanie każdą instytucją i ich obowiązki. Obejmuje to na przykład rolę rad nadzorczych i rad pedagogicznych. Ustawa określa wyraźniejsze powiązania między zainteresowanymi stronami zaangażowanymi w zapewnianie kształcenia zawodowego na szczeblu krajowym i lokalnym. Stanowi ona, że ukraiński parlament jest odpowiedzialny za określanie polityki państwa w zakresie kształcenia i szkolenia zawodowego, natomiast jej wdrażanie dzieli się między centralne organy wykonawcze i organy samorządu lokalnego. Ustawą ustanowiono również rady ds. kształcenia zawodowego na szczeblu regionalnym jako organy doradcze odpowiedzialne za promowanie i wdrażanie regionalnej polityki w zakresie kształcenia i szkolenia zawodowego, które skupiają przedstawicieli samorządu regionalnego i lokalnego, pracodawców i ich stowarzyszenia oraz przedstawicieli podmiotów zajmujących się kształceniem i szkoleniem zawodowym. Na szczeblu międzynarodowym przepisy określają prawo podmiotów zajmujących się kształceniem i szkoleniem zawodowym do podpisywania umów o współpracy i ustanawiania powiązań z partnerami międzynarodowymi, aby zapewnić kształcenie zawodowe. | ||||||
| Ocena Komisji: zrealizowano w sposób zadowalający |
Etap 7.10
| Nazwa etapu: Przyjęcie uchwały w sprawie udzielania zamówień publicznych na usługi społeczne | ||||
| Powiązana reforma/inwestycja: Reforma 8. Poprawa zabezpieczenia społecznego | ||||
| Źródło finansowania: pożyczka | ||||
| Kontekst Wymóg dotyczący etapu 7.10 opisany w załączniku do decyzji wykonawczej Rady: „Przyjęcie uchwały Rady Ministrów Ukrainy w sprawie zakupów usług społecznych ze środków budżetu państwa. Uchwała jest neutralna pod względem budżetowym i nie ma żadnego wpływu na stabilność długu Ukrainy, a także koncentruje się na następujących głównych obszarach:
Etap 7.10 jest jedynym etapem wdrażania reformy 8 przewidzianej w rozdziale 7 (Kapitał ludzki). | ||||
| Przedstawione dowody
| ||||
| Analiza Uzasadnienie i dowody przedstawione przez władze ukraińskie obejmują wszystkie elementy składowe etapu 7.10. Celem reformy 8 przewidzianej w rozdziale 7 (Kapitał ludzki) jest poprawa świadczenia publicznych usług społecznych poprzez wprowadzenie mechanizmów zamawiania niektórych usług od zarejestrowanych usługodawców. W tym celu Rada Ministrów przyjęła uchwałę nr 764 z dnia 25 czerwca 2025 r., w której zreformowano system udzielania zamówień publicznych na usługi społeczne. Uchwała ta stanowi zmianę w sposobie finansowania i świadczenia usług społecznych na rzecz dzieci z niepełnosprawnościami. Polega ona na przejściu od instytucji finansujących niezależnie od świadczonych usług do modelu zakupów ukierunkowanego na wyniki. W ramach nowego modelu usługodawcy muszą osiągnąć wskaźnik frekwencji na poziomie co najmniej 85 % wśród odbiorców w okresie trzech miesięcy, zapewniając spójne i skuteczne wsparcie potrzebującym dzieciom. Model ten ma na celu zapewnienie wysokich standardów i rozliczalności dzięki wdrożeniu systemu, który umożliwia udział wyłącznie kwalifikowanym usługodawcom publicznym i prywatnym w oparciu o jasne normy i kryteria. Nie tylko podnosi to ogólną jakość świadczonych usług, lecz także zapewnia zaspokojenie potrzeb wspólnoty przy zweryfikowanym poziomie kompetencji. Ogólnie rzecz biorąc, model ten jest neutralny pod względem budżetowym i nie ma wpływu na stabilność długu Ukrainy. | ||||
| Ocena Komisji: zrealizowano w sposób zadowalający |
Etap 8.4
| Nazwa etapu: Przyjęcie strategii na rzecz małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) oraz planu działania w celu jej wdrożenia | ||||||||
| Powiązana reforma/inwestycja: Reforma 3. Dostęp do finansowania i rynków | ||||||||
| Źródło finansowania: pożyczka | ||||||||
| Kontekst Wymóg dotyczący etapu 8.4 opisany w załączniku do decyzji wykonawczej Rady: „Przyjęcie uchwały Rady Ministrów Ukrainy w sprawie zatwierdzenia strategii na rzecz MŚP oraz planu działania w celu jej wdrożenia. Koncentruje się ona na następujących głównych obszarach:
Etap 8.4 jest pierwszym etapem wdrażania reformy 3 przewidzianej w rozdziale 8 (Otoczenie biznesowe). Reforma 3 obejmuje dodatkowy krok 8.5, wymagany do I kw. 2026 r., aby zapewnić wejście w życie przepisów dotyczących uproszczenia procesu przyłączania do zewnętrznych sieci technicznych. | ||||||||
| Przedstawione dowody
| ||||||||
| Analiza Uzasadnienie i dowody merytoryczne przedstawione przez władze ukraińskie obejmują wszystkie elementy składowe etapu 8.4. Celem reformy 3 jest usprawnienie polityki publicznej w zakresie rozwoju i wsparcia MŚP. W tym celu w dniu 30 sierpnia 2024 r. Rada Ministrów zatwierdziła tę strategię wraz z planem działań operacyjnych na mocy uchwały Rady Ministrów nr 821-r. W strategii określono nadrzędny cel: odbudowę i rozwój sektora MŚP w czasie wojny i po jej zakończeniu poprzez stworzenie warunków dla zrównoważonego rozwoju, tworzenia wartości, wdrażania cyfrowych rozwiązań i łatwiejszego dostępu do finansowania, tak aby ukraińskie przedsiębiorstwa mogły konkurować w kraju i na rynkach międzynarodowych. Aby ocenić postępy w realizacji tych celów, w dokumencie wymieniono niektóre cele, które należy osiągnąć do 2027 r., takie jak zwiększenie udziału MŚP w wartości dodanej brutto do 74 % oraz zwiększenie sprzedaży dokonanej przez MŚP do 10,65 bln UAH. Strategia jest wyraźnie dostosowana do wymogów przystąpienia do UE oraz zaleceń OECD dotyczących MŚP i powinna zapewniać lepszy dostęp do rynków, finansowania i wiedzy. Towarzyszący jej plan działania przekłada strategię na 86 ponumerowanych działań realizowanych do końca 2027 r. przez 15 ministerstw i 9 organizacji wyspecjalizowanych. Działania te podzielono na cztery filary:
| ||||||||
| Ocena Komisji: zrealizowano w sposób zadowalający |
Etap 9.2
| Nazwa etapu: Zatwierdzenie i opublikowanie na stronie internetowej Ministerstwa ds. Społeczności, Terytoriów i Rozwoju Infrastruktury Ukrainy badania dotyczącego środków niezbędnych do przyznania gminom osobowości prawnej | ||||
| Powiązana reforma/inwestycja: Reforma 1. Wspieranie decentralizacji | ||||
| Źródło finansowania: pożyczka | ||||
| Kontekst Wymóg dotyczący etapu 9.2 opisany w załączniku do decyzji wykonawczej Rady: „Publikacja, na oficjalnym portalu internetowym Ministerstwa ds. Społeczności, Terytoriów i Rozwoju Infrastruktury Ukrainy, wyników badania dotyczącego możliwości przyznania wspólnotom terytorialnym statusu podmiotu prawnego”. Etap 9.2 jest drugim etapem wdrażania reformy 1 „Wspieranie decentralizacji” przewidzianej w rozdziale 9 (Decentralizacja i polityka regionalna). Reforma 1 obejmuje dodatkowy krok 9.3, wymagany do I kw. 2026 r., aby zapewnić wejście w życie zmian ukraińskiej ustawy o samorządzie lokalnym w Ukrainie. | ||||
| Przedstawione dowody
| ||||
| Analiza Uzasadnienie i dowody merytoryczne przedstawione przez władze ukraińskie obejmują wszystkie elementy składowe etapu 9.2. Celem reformy 1 jest wprowadzenie struktury przekształcenia lokalnej administracji państwowej w organy typu prefektury oraz zapewnienie lepszego podziału uprawnień między samorządem terytorialnym a organami wykonawczymi. Badanie pt. „Wspólnota jako podmiot prawa publicznego: Ukraina w kontekście doświadczeń europejskich i międzynarodowych” opublikowano w czerwcu 2025 r. na oficjalnej stronie internetowej Ministerstwa Rozwoju Wspólnot i Terytoriów (nazwę ministerstwa zmieniono we wrześniu 2024 r.). W badaniu przeanalizowano doświadczenia innych państw w zakresie określania osobowości prawnej wspólnot, w tym doświadczenia państw członkowskich UE, takich jak Niemcy, Polska i Francja. Przeanalizowano w nim koncepcję wspólnoty jako publicznej osoby prawnej w kontekście prawa ukraińskiego oraz w kontekście wdrażania zasad lokalnej samorządności określonych w Europejskiej karcie samorządu lokalnego. W badaniu stwierdzono, że uznanie wspólnot za podmioty prawa publicznego jest dla Ukrainy kluczowym krokiem w kierunku zakończenia reformy decentralizacyjnej. W badaniu przedstawiono zalecenia dotyczące przyznawania wspólnotom statusu podmiotu prawnego oraz przeanalizowano niezbędne zmiany w konstytucji Ukrainy i obowiązujących przepisach wymagane do osiągnięcia tego celu. | ||||
| Ocena Komisji: zrealizowano w sposób zadowalający |
Etap 10.4
| Nazwa etapu: Przyjęcie harmonogramu dotyczącego procesu rozdzielenia narzutu z tytułu odnawialnych źródeł energii od taryfy przesyłowej | ||||
| Powiązana reforma/inwestycja: Reforma 2. Udoskonalone ramy regulacyjne na rzecz zwiększenia udziału energii ze źródeł odnawialnych i zapewnienia stabilnego funkcjonowania systemu energetycznego. | ||||
| Źródło finansowania: pożyczka | ||||
| Kontekst Wymóg dotyczący etapu 10.4 opisany w załączniku do decyzji wykonawczej Rady: „Przyjęcie harmonogramu dotyczącego procesu rozdzielenia narzutu z tytułu odnawialnych źródeł energii od taryfy przesyłowej wraz z określeniem potrzebnych aktów prawodawczych i warunków wdrożenia”. Etap 10.4 jest drugim etapem wdrażania reformy 2 „Udoskonalone ramy regulacyjne na rzecz zwiększenia udziału energii ze źródeł odnawialnych i zapewnienia stabilnego funkcjonowania systemu energetycznego” przewidzianej w rozdziale 10 (Sektor energetyczny). Reforma 2 obejmuje dwa dodatkowe etapy. Etap 10.2 dotyczący wprowadzenia ram opartych na zasadach rynkowych w przypadku energii ze źródeł odnawialnych, wymagany do IV kw. 2024 r., został zrealizowany. Etap 10.3 dotyczący wejścia w życie przepisów mających na celu usprawnienie procedur wydawania pozwoleń na inwestycje w energię ze źródeł odnawialnych jest wymagany do III kw. 2026 r. | ||||
| Przedstawione dowody
| ||||
| Analiza Uzasadnienie i dowody merytoryczne przedstawione przez władze ukraińskie obejmują wszystkie elementy składowe etapu 10.4. Celem reformy 2 jest zwiększenie udziału energii ze źródeł odnawialnych w koszyku energetycznym Ukrainy. W tym celu w dniu 25 czerwca 2025 r. Rada Ministrów Ukrainy zatwierdziła w drodze uchwały nr 612-p harmonogram służący poprawie zarządzania wdrażaniem energii ze źródeł odnawialnych poprzez rozdzielenie narzutu z tytułu odnawialnych źródeł energii od taryfy przesyłowej. Harmonogram jest kluczowym krokiem w kierunku stworzenia bardziej przejrzystego i rynkowego modelu finansowania energii ze źródeł odnawialnych w Ukrainie. Dotychczas narzut z tytułu odnawialnych źródeł energii stanowił istotny element taryfy przesyłowej, a znaczną część przychodów z tej taryfy przeznaczano na płatności za energię elektryczną ze źródeł odnawialnych. W harmonogramie przedstawiono stopniowe przejście na nowy system. W planie określono stopniowe rozdzielenie, z różnymi zasadami dotyczącymi obecnych i nowych producentów energii ze źródeł odnawialnych. Płatności na rzecz istniejących producentów energii ze źródeł odnawialnych będą nadal objęte taryfą przesyłową do dnia 1 stycznia 2030 r. Od dnia 1 lipca 2026 r. nowi producenci energii ze źródeł odnawialnych, w tym zwycięzcy „zielonych” aukcji, będą otrzymywać zapłatę w drodze odrębnego narzutu. Jest to kluczowa zmiana mająca na celu zapewnienie bardziej przejrzystego i niezależnego mechanizmu finansowania nowych projektów. W harmonogramie wymieniono wymagane zmiany legislacyjne. Po pierwsze, należy zmienić ustawę o rynku energii elektrycznej, która jest kluczowym etapem w Planie Ukrainy, aby w pełni rozdzielić narzut. Po drugie, Krajowa Komisja Regulacyjna ds. Energii i Usług Użyteczności Publicznej (NEURC) jest upoważniona do opracowania niezbędnego prawa wtórnego, w tym do przyjęcia metodyki obliczania narzutu z tytułu energii ze źródeł odnawialnych, zmian metodyki obliczania taryfy przesyłowej, kodeksu systemu przesyłowego i przepisów dotyczących rynku detalicznego, które mają kluczowe znaczenie dla praktycznego wdrożenia nowych przepisów. | ||||
| Ocena Komisji: zrealizowano w sposób zadowalający |
Etap 13.3
| Nazwa etapu: Publikacja wykazu projektów inwestycyjnych dotyczących wydobycia surowców krytycznych | ||||
| Powiązana reforma/inwestycja: Reforma 2. Udoskonalone procedury administracyjne | ||||
| Źródło finansowania: pożyczka | ||||
| Kontekst Wymóg dotyczący etapu 13.3 opisany w załączniku do decyzji wykonawczej Rady: „Publikacja wykazu projektów inwestycyjnych dotyczących wydobycia surowców krytycznych”. Etap 13.3 jest jednym z dwóch etapów wdrażania reformy 2 „Udoskonalone procedury administracyjne” przewidzianej w rozdziale 13 (Gospodarka surowcami krytycznymi), który jest wymagany do II kw. 2025 r. Drugi etap to etap 13.4, który jest również częścią obecnej raty. Reforma 2 obejmuje jeden dodatkowy etap 13.5, wymagany do I kw. 2025 r., który oceniono już pozytywnie w ramach czwartej raty. | ||||
| Przedstawione dowody
https://www.geo.gov.ua/wp-content/uploads/presentations/ukr/investicijnij-atlas-nadrokoristuvacha-strategichni-ta-kritichni-minerali.pdf. | ||||
| Analiza Uzasadnienie i dowody merytoryczne przedstawione przez władze ukraińskie obejmują wszystkie elementy składowe etapu 13.3. Celem reformy 2 jest optymalizacja procedury i zmniejszenie obciążeń administracyjnych dla potencjalnych inwestorów. Głównym celem jest zwiększenie przejrzystości, szybkości i efektywności kosztowej nowych decyzji inwestycyjnych. Listę projektów inwestycyjnych dotyczących wydobycia surowców krytycznych („atlas inwestycyjny”) opublikowano na oficjalnej stronie Ukraińskiej Służby Geologicznej pod hiperłączem: https://www.geo.gov.ua/en/critical-raw-materials. W dokumencie przedstawiono listę możliwości inwestycyjnych związanych z wydobyciem minerałów w Ukrainie, w tym złóż surowców krytycznych będących przedmiotem udzielania zezwoleń w drodze aukcji elektronicznych i przetargów w ramach umowy o współdzieleniu produktów. Dokument zawiera przegląd rozpoznanych złóż i różnych łańcuchów dostaw oraz strategii dotyczących surowców krytycznych w UE. Przedstawiono w nim również mapę surowców krytycznych w Ukrainie wraz z krótkim opisem dostępnych złóż, kodami QR prowadzącymi do bardziej szczegółowych informacji, licencjami, a także wykaz potencjalnych inwestorów strategicznych w odniesieniu do różnych rodzajów projektów inwestycyjnych dotyczących surowców krytycznych. Ogólnie rzecz biorąc, w niniejszym dokumencie podkreślono wysiłki Ukrainy na rzecz zwiększenia atrakcyjności tego kraju dla inwestycji w sektorze surowców krytycznych. | ||||
| Ocena Komisji: zrealizowano w sposób zadowalający |
Etap 13.4
| Nazwa etapu: Uruchomienie międzynarodowych przetargów w ramach umowy o współdzieleniu produktów (ang. PSA - Product Sharing Agreement) i zapewnienie przejrzystości tych przetargów | ||||||||||||
| Powiązana reforma/inwestycja: Reforma 2. Udoskonalone procedury administracyjne | ||||||||||||
| Źródło finansowania: pożyczka | ||||||||||||
| Kontekst Wymóg dotyczący etapu 13.4 opisany w załączniku do decyzji wykonawczej Rady: „Uruchomienie i publikacja międzynarodowych przetargów w ramach umowy o współdzieleniu produktów (PSA) z wykorzystaniem wzoru warunków umowy uzgodnionego przez rząd. Przejrzystość przetargów i umów dotyczących PSA jest zapewniona dzięki otwartemu dostępowi do ich warunków”. Etap 13.4 jest jednym z dwóch etapów wdrażania reformy 2 „Udoskonalone procedury administracyjne” przewidzianej w rozdziale 13 (Gospodarka surowcami krytycznymi), który jest wymagany do II kw. 2025 r. Drugi etap to etap 13.3, który jest również częścią obecnej raty. Reforma 2 obejmuje jeden dodatkowy etap 13.5, wymagany do I kw. 2025 r., który oceniono już pozytywnie w ramach czwartej raty. | ||||||||||||
| Przedstawione dowody
| ||||||||||||
| Analiza Uzasadnienie i dowody merytoryczne przedstawione przez władze ukraińskie obejmują wszystkie elementy składowe etapu 13.4. Celem reformy 2 jest optymalizacja procedury i zmniejszenie obciążeń administracyjnych dla potencjalnych inwestorów. Głównym celem jest zwiększenie przejrzystości, szybkości i efektywności kosztowej nowych decyzji inwestycyjnych. W dniu 30 czerwca 2025 r. międzyresortowa komisja ds. umowy o współdzieleniu produktów („komisja ds. PSA”) zatwierdziła wzór PSA. Wzór PSA ma służyć za podstawę umów między rządem Ukrainy a inwestorami. W dniu 14 lipca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła uchwałę nr 845, w której zawarto wykazy minerałów o znaczeniu strategicznym i krytycznym, a także wykaz podpowierzchniowych obszarów górniczych (złóż mineralnych) o znaczeniu strategicznym lub krytycznym, na użytkowanie których zostanie wydane pozwolenie w drodze przetargu w celu zawarcia PSA. Komisja ds. PSA podjęła decyzję o rozpoczęciu przetargu w celu zawarcia umowy o współdzieleniu minerałów metalicznych, które mają być wydobywane w obrębie złoża Dobra. Zostało to potwierdzone uchwałą Rady Ministrów nr 1059. Przetarg opublikowano dnia 12 września 2025 r. Ogólnie rzecz biorąc, przyjęcie wzoru PSA i uchwały nr 845 podkreśla zobowiązanie Ukrainy do stworzenia jasnych ram regulacyjnych, aby przyciągnąć inwestycje zagraniczne w sektorze surowców krytycznych. Poprzez identyfikację podpowierzchniowych obszarów górniczych minerałów krytycznych i ogłoszenie przetargów na ich wydobycie Ukraina określa swoją rolę jako aktywnego uczestnika globalnego rynku surowców krytycznych. Ma to na celu skuteczne zwiększenie zaufania inwestorów dzięki dostosowaniu krajowych celów do międzynarodowych standardów inwestycyjnych. | ||||||||||||
| Ocena Komisji: zrealizowano w sposób zadowalający |
Etap 15.6
| Nazwa etapu: Wznowienie systemu obowiązkowego monitorowania, raportowania i weryfikacji (MRW) | ||||
| Powiązana reforma/inwestycja: Reforma 3. Mechanizmy rynkowe wprowadzania opłat emisyjnych | ||||
| Źródło finansowania: pożyczka | ||||
| Kontekst Wymóg dotyczący etapu 15.6 opisany w załączniku do decyzji wykonawczej Rady: „Wznowienie systemu obowiązkowego monitorowania, raportowania i weryfikacji (MRW) w odniesieniu do obiektów objętych zakresem obowiązującego prawodawstwa, z wyjątkiem zakładów, które nie są kontrolowane, zniszczone lub zlokalizowane na tymczasowo okupowanym terytorium lub oficjalnie ogłosiły zawieszenie działalności produkcyjnej”. Etap 15.6 jest drugim i ostatnim krokiem we wdrażaniu reformy 3 „Mechanizmy rynkowe wprowadzania opłat emisyjnych” przewidzianej w rozdziale 15 (Zielona transformacja i ochrona środowiska), który jest wymagany do II kw. 2025 r. Pierwszy etap 15.5 dotyczący przyjęcia planu działania na rzecz ustanowienia krajowego systemu handlu emisjami gazów cieplarnianych zrealizowano już w sposób zadowalający. | ||||
| Przedstawione dowody
| ||||
| Analiza Uzasadnienie i dowody merytoryczne przedstawione przez władze ukraińskie obejmują wszystkie elementy składowe etapu 15.6. Celem reformy 3 jest wspieranie rozwoju mechanizmów rynkowych w zakresie wprowadzania opłat emisyjnych, a w szczególności zapewnienie odpowiedniego gromadzenia danych na potrzeby wprowadzenia handlu uprawnieniami do emisji w Ukrainie. W dniu 8 stycznia 2025 r. parlament ukraiński przyjął ustawę nr 4187-IX w sprawie zmian w niektórych ukraińskich ustawach dotyczących wznowienia monitorowania, raportowania i weryfikacji emisji gazów cieplarnianych, która weszła w życie w dniu 1 lutego 2025 r. Ustawa przywraca obowiązkowy charakter systemu monitorowania, raportowania i weryfikacji (MRW) w odniesieniu do emisji gazów cieplarnianych na poziomie instalacji, który wprowadzono w 2021 r. Te obowiązkowe wymogi zawieszono ze względu na wprowadzenie stanu wojennego w następstwie pełnoskalowej inwazji wojskowej Rosji w lutym 2022 r. Przedmiotowy system MRW jest warunkiem wstępnym wdrożenia systemu handlu emisjami (ETS), a w jego ramach wymaga się od operatorów instalacji, które wytwarzają lub mogą wytwarzać emisje gazów cieplarnianych, spełnienia szeregu obowiązków. Obecnie system ten obejmuje 11 rodzajów działalności w ramach ETS. Jednolity rejestr to system wdrażania MRW, który jest obecnie poddawany cyfryzacji. Objęte nim podmioty muszą przedłożyć zweryfikowane roczne sprawozdanie na temat emisji gazów cieplarnianych do marca następnego roku (raportowanie). Sprawozdanie na temat emisji gazów cieplarnianych musi zweryfikować niezależny audytor akredytowany przez Ukraińską Krajową Agencję Akredytacyjną (weryfikacja). Zgodnie z prawem zwalnia się z tych obowiązków zakłady, które są zlokalizowane na tymczasowo okupowanym terytorium, nie są kontrolowane lub są zniszczone. | ||||
| Ocena Komisji: zrealizowano w sposób zadowalający |
(1) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/792 z dnia 29 lutego 2024 r. w sprawie ustanowienia Instrumentu na rzecz Ukrainy (Dz.U. L, 2024/792, 29.2.2024, http://data.europa.eu/eli/reg/2024/792/oj).
(2) Decyzja wykonawcza Rady (UE) 2025/2157 z dnia 17 października 2025 r. zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2024/1447 w sprawie zatwierdzenia oceny Planu Ukrainy (Dz.U. L, 2025/2157, 27.10.2025, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec_impl/2025/2157/oj).
(1) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1023 z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie ram restrukturyzacji zapobiegawczej, umorzenia długów i zakazów prowadzenia działalności oraz w sprawie środków zwiększających skuteczność postępowań dotyczących restrukturyzacji, niewypłacalności i umorzenia długów, a także zmieniająca dyrektywę (UE) 2017/1132 (dyrektywa o restrukturyzacji i upadłości) (Dz.U. L 172 z 26.6.2019, s. 18, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2019/1023/oj).
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
