DECYZJA RADY (UE) 2025/2418
z dnia 27 października 2025 r.
w sprawie stanowiska, które ma zostać zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Specjalnego Komitetu ds. Transportu Drogowego ustanowionego Umową o handlu i współpracy między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej, z jednej strony, a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, z drugiej strony, w odniesieniu do kwoty i warunków wkładu finansowego Zjednoczonego Królestwa na rzecz niektórych systemów informacyjnych transportu drogowego zarządzanych przez Unię oraz zmiany decyzji nr 1/2022 Specjalnego Komitetu ds. Transportu Drogowego
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 91 w związku z jego art. 218 ust. 9,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
a także mając na uwadze, co następuje:
| (1) | Umowa o handlu i współpracy między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej, z jednej strony, a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, z drugiej strony (zwana dalej „Umową o handlu i współpracy”), została zawarta przez Unię decyzją Rady (UE) 2021/689 (1) i weszła w życie w dniu 1 maja 2021 r. |
| (2) | W załączniku 31 do Umowy o handlu i współpracy określono kilka przypadków, w których Specjalny Komitet ds. Transportu Drogowego, ustanowiony na mocy art. 8 ust. 1 lit. o) tej umowy (zwany dalej „Specjalnym Komitetem ds. Transportu Drogowego”), podejmuje decyzję w sprawie warunków wymiany informacji między właściwymi organami każdej ze Stron w odniesieniu do transportu drogowego towarów na podstawie Umowy o handlu i współpracy. |
| (3) | Sekcja 2 część A załącznika 31 do Umowy o handlu i współpracy przewiduje system wymiany informacji na temat delegowania kierowców w transporcie drogowym za pośrednictwem unijnego systemu wymiany informacji na rynku wewnętrznym (IMI). IMI jest zarządzany przez Komisję, a warunki techniczne tej wymiany informacji określono w decyzji nr 1/2022 Specjalnego Komitetu ds. Transportu Drogowego (2). Wkład Zjednoczonego Królestwa w koszty rozwoju modułu IMI dotyczącego zgłoszenia delegowania kierowcy został wpłacony w 2022 r. zgodnie z art. 5 ust. 2 decyzji nr 1/2022 Specjalnego Komitetu ds. Transportu Drogowego. |
| (4) | Załącznik 31 część A sekcja 1 art. 14 do Umowy o handlu i współpracy stanowi, że każda ze Stron wymienia informacje między innymi na temat poważnych naruszeń popełnionych przez przewoźników na terytorium drugiej Strony. W tym celu wykorzystuje się europejskie rejestry przedsiębiorców transportu drogowego (ERRU), którymi zarządza Komisja, a warunki wymiany informacji są przedmiotem odrębnego stanowiska Unii określonego w decyzji Rady (UE) 2025/2417 (3). Zjednoczone Królestwo uczestniczyło w kosztach rozwoju ERRU jako państwo członkowskie Unii. |
| (5) | Art. 714 Umowy o handlu i współpracy stanowi, że udział Zjednoczonego Królestwa w unijnych programach, działaniach lub ich częściach podlega również rocznemu wkładowi finansowemu. |
| (6) | Chociaż techniczne warunki wymiany informacji są specyficzne dla każdego systemu informacyjnego i w związku z tym są określone w odrębnych decyzjach Specjalnego Komitetu ds. Transportu Drogowego, biorąc pod uwagę ograniczone kwoty i procedury administracyjne wymagane do przetwarzania płatności, należy przeiwdzieć jeden roczny wkład finansowy Zjednoczonego Królestwa z tytułu jego udziału w niektórych systemach informacyjnych transportu drogowego zarządzanych przez Komisję w ramach Umowy o handlu i współpracy. |
| (7) | Decyzja nr 1/2022 Specjalnego Komitetu ds. Transportu Drogowego przewiduje szczególny wkład Zjednoczonego Królestwa w IMI, w związku z czym należy ją zmienić. |
| (8) | Aby zapewnić właściwe funkcjonowanie działu trzeciego tytuł I części II Umowy o handlu i współpracy, Specjalny Komitet ds. Transportu Drogowego powinien przewidzieć roczny wkład wnoszony przez Zjednoczone Królestwo na rzecz systemów informacyjnych transportu drogowego zarządzanych przez Unię. |
| (9) | Należy określić stanowisko, które ma zostać zajęte w imieniu Unii w ramach Specjalnego Komitetu ds. Transportu Drogowego, gdyż planowany akt będzie wiążący dla Unii. |
| (10) | Stanowisko Unii w ramach Specjalnego Komitetu ds. Transportu Drogowego powinno zatem opierać się na projekcie decyzji tego komitetu dołączonym do niniejszej decyzji, |
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Artykuł 1
Stanowisko, które ma zostać zajęte w imieniu Unii w ramach Specjalnego Komitetu ds. Transportu Drogowego, ustanowionego na mocy art. 8 ust. 1 lit. o) Umowy o handlu i współpracy między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej, z jednej strony, a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, z drugiej strony w odniesieniu do kwoty i warunków wkładu finansowego Zjednoczonego Królestwa na rzecz niektórych systemów informacyjnych transportu drogowego zarządzanych przez Unię oraz zmiany decyzji nr 1/2022 Specjalnego Komitetu ds. Transportu Drogowego, określono w projekcie decyzji tego komitetu dołączonym do niniejszej decyzji.
Artykuł 2
Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.
Sporządzono w Luksemburgu dnia 27 października 2025 r.
W imieniu Rady
Przewodniczący
J. JENSEN
(1) Decyzja Rady (UE) 2021/689 z dnia 29 kwietnia 2021 r. w sprawie zawarcia w imieniu Unii Umowy o handlu i współpracy między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej, z jednej strony, a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, z drugiej strony, oraz Umowy między Unią Europejską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie procedur bezpieczeństwa na potrzeby wymiany i ochrony informacji niejawnych (Dz.U. L 149 z 30.4.2021, s. 2, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2021/689/oj).
(2) Decyzja nr 1/2022 Specjalnego Komitetu ds. Transportu Drogowego Ustanowionego Umową o Handlu i Współpracy między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej, z jednej strony, a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, z drugiej strony z dnia 21 listopada 2022 r. w sprawie technicznych i proceduralnych specyfikacji dotyczących korzystania przez Zjednoczone Królestwo z systemu wymiany informacji na rynku wewnętrznym (IMI), udziału Zjednoczonego Królestwa we współpracy administracyjnej na podstawie części A sekcja 2 art. 6 załącznika 31 do Umowy o handlu i współpracy, a także w odniesieniu do kwoty i zasad wnoszenia przez Zjednoczone Królestwo wkładu finansowego do budżetu ogólnego Unii w związku z kosztami wynikającymi z korzystania przez nie z systemu IMI (Dz.U. L 75 z 14.3.2023, s. 26, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2023/578/oj).
(3) Decyzja Rady (UE) 2025/2417 z dnia 27 października 2025 r. w sprawie stanowiska, które ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Specjalnego Komitetu ds. Transportu Drogowego ustanowionego Umową o handlu i współpracy między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej, z jednej strony, a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, z drugiej strony, w odniesieniu do krajowych rejestrów elektronicznych przedsiębiorców transportu drogowego oraz warunków wymiany informacji zawartych w tych rejestrach (Dz.U. L, 2025/2417, 1.12.2025, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2025/2417/oj).
(1) Dz.U. UE L 149 z 30.4.2021, s. 10, ELI: http://data.europa.eu/eli/agree_internation/2021/689(1)/oj.
(2) Decyzja nr 1/2022 Specjalnego Komitetu ds. Transportu Drogowego Ustanowionego Umową o Handlu i Współpracy między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej, z jednej strony, a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, z drugiej strony z dnia 21 listopada 2022 r. w sprawie technicznych i proceduralnych specyfikacji dotyczących korzystania przez Zjednoczone Królestwo z systemu wymiany informacji na rynku wewnętrznym (IMI), udziału Zjednoczonego Królestwa we współpracy administracyjnej na podstawie części A sekcja 2 art. 6 załącznika 31 do Umowy o handlu i współpracy, a także w odniesieniu do kwoty i zasad wnoszenia przez Zjednoczone Królestwo wkładu finansowego do budżetu ogólnego Unii w związku z kosztami wynikającymi z korzystania przez nie z systemu IMI (Dz.U. L 75 z 14.3.2023, s. 26, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2023/578/oj).
(3) Decyzja nr …/2025 Specjalnego Komitetu ds. Transportu Drogowego ustanowionego Umową o handlu i współpracy między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej, z jednej strony, a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, z drugiej strony, z dnia … w odniesieniu do krajowych rejestrów elektronicznych przedsiębiorców transportu drogowego oraz warunków wymiany informacji zawartych w tych rejestrach (Dz.U. UE L, …, ELI: …).
PROJEKT
DECYZJA NR …/2025 SPECJALNEGO KOMITETU DS. TRANSPORTU DROGOWEGO USTANOWIONEGO UMOWĄ O HANDLU I WSPÓŁPRACY MIĘDZY UNIĄ EUROPEJSKĄ I EUROPEJSKĄ WSPÓLNOTĄ ENERGII ATOMOWEJ, Z JEDNEJ STRONY, A ZJEDNOCZONYM KRÓLESTWEM WIELKIEJ BRYTANII I IRLANDII PÓŁNOCNEJ, Z DRUGIEJ STRONY
z dnia …
w sprawie kwoty i warunków wkładu finansowego Zjednoczonego Królestwa na rzecz systemów informacyjnych transportu drogowego zarządzanych przez Unię oraz zmieniająca decyzję nr 1/2022 Specjalnego Komitetu ds. Transportu Drogowego
SPECJALNY KOMITET DS. TRANSPORTU DROGOWEGO,
uwzględniając Umowę o handlu i współpracy między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej, z jednej strony, a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, z drugiej strony (1) (zwaną dalej „Umową o handlu i współpracy”), w szczególności jej art. 468 ust. 5 lit. c) i załącznik 31 część A sekcja 2 art. 7 ust. 6,
a także mając na uwadze, co następuje:
| (1) | W załączniku 31 do Umowy o handlu i współpracy określono kilka przypadków, w których Specjalny Komitet ds. Transportu Drogowego ma podjąć decyzję w sprawie warunków wymiany informacji między właściwymi organami każdej ze Stron w odniesieniu do transportu drogowego towarów na podstawie Umowy o handlu i współpracy. |
| (2) | Załącznik 31 część A sekcja 2 do Umowy o handlu i współpracy przewiduje system wymiany informacji na temat delegowania kierowców w transporcie drogowym za pośrednictwem unijnego systemu wymiany informacji na rynku wewnętrznym (IMI). Systemem tym zarządza Komisja Europejska, a warunki techniczne tej wymiany informacji określono w decyzji nr 1/2022 Specjalnego Komitetu ds. Transportu Drogowego (2). Wkład Zjednoczonego Królestwa w koszty rozwoju modułu IMI dotyczącego zgłoszenia delegowania kierowcy został wniesiony w 2022 r. zgodnie z art. 5 ust. 2 decyzji nr 1/2022 Specjalnego Komitetu ds. Transportu Drogowego. |
| (3) | Art. 14 części A sekcja 1 załącznika 31 do Umowy o handlu i współpracy stanowi, że Strony wymieniają informacje między innymi na temat poważnych naruszeń popełnionych przez przewoźników na terytorium drugiej Strony. Warunki tej wymiany informacji określono w decyzji nr …/2025 Specjalnego Komitetu ds. Transportu Drogowego (3). W tym celu wykorzystuje się europejskie rejestry przedsiębiorców transportu drogowego (ERRU) zarządzane przez Komisję Europejską. Zjednoczone Królestwo uczestniczyło w kosztach rozwoju ERRU jako państwo członkowskie Unii. |
| (4) | Art. 714 Umowy o handlu i współpracy stanowi, że udział Zjednoczonego Królestwa w unijnych programach, działaniach lub ich częściach podlega również rocznemu wkładowi finansowemu. |
| (5) | Chociaż techniczne warunki wymiany informacji są specyficzne dla każdego systemu informacyjnego i w związku z tym są określone w odrębnych decyzjach Specjalnego Komitetu ds. Transportu Drogowego, biorąc pod uwagę ograniczone kwoty i procedury administracyjne wymagane do przetwarzania płatności, należy ustanowić jeden roczny wkład finansowy Zjednoczonego Królestwa z tytułu jego udziału w systemach informacyjnych transportu drogowego zarządzanych przez Komisję Europejską w ramach Umowy o handlu i współpracy. |
| (6) | Decyzja nr 1/2022 Specjalnego Komitetu ds. Transportu Drogowego przewiduje określony wkład Zjednoczonego Królestwa w IMI, w związku z czym należy ją zmienić. |
| (7) | Aby zapewnić właściwe funkcjonowanie działu trzeciego tytuł I Umowy o handlu i współpracy, Specjalny Komitet ds. Transportu Drogowego powinien ustanowić roczny wkład wnoszony przez Zjednoczone Królestwo na rzecz systemów informacyjnych transportu drogowego zarządzanych przez Unię, |
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Artykuł 1
Cel
W niniejszej decyzji określa się kwotę i warunki wkładu finansowego Zjednoczonego Królestwa na rzecz systemów informacyjnych zarządzanych przez Unię w dziedzinie transportu drogowego.
Artykuł 2
Zakres
Wkład określony w art. 3 stanowi roczny wkład finansowy Zjednoczonego Królestwa na rzecz:
| - | modułu zgłoszeń delegowania kierowcy w systemie wymiany informacji na rynku wewnętrznym (IMI), oraz |
| - | europejskich rejestrów przedsiębiorców transportu drogowego (ERRU). |
Artykuł 3
Kwota i warunki wkładu finansowego Zjednoczonego Królestwa
1. Zjednoczone Królestwo wnosi co roku wkład w koszty systemów informacyjnych wymienionych w art. 2. Roczny wkład stosuje się od dnia 1 stycznia 2026 r. W jego skład wchodzą:
| - | wkład w koszty operacyjne i koszty utrzymania, oraz |
| - | opłata z tytułu uczestnictwa za dostęp do ERRU. Opłata z tytułu uczestnictwa wynosi 4 % rocznego wkładu operacyjnego i nie podlega korektom z mocą wsteczną. |
2. Wkład za pierwszy rok jest płatny w ciągu 20 dni od daty wejścia w życie niniejszej decyzji. W następnych latach płatność jest dokonywana do dnia 30 czerwca roku, którego dotyczy. Wysokość wkładu za pierwszy rok ustala się na 114 305,10 EUR, a następnie co roku koryguje się ją zgodnie ze zmianami europejskiego wskaźnika cen konsumpcyjnych (HICP). Komisja Europejska powiadamia Zjednoczone Królestwo o skorygowanej kwocie na piśmie.
3. Na potrzeby obliczania wkładu finansowego na kolejne lata początkowy wkład w koszty operacyjne i koszty utrzymania obejmuje wkład w koszty operacyjne i koszty utrzymania w wysokości 91 541,58 EUR na rzecz IMI oraz wkład w koszty operacyjne i koszty utrzymania w wysokości 21 888 EUR na rzecz ERRU.
4. Wkłady, o których mowa w ust. 2 są płatne w euro na rachunek bankowy Komisji prowadzony w euro wskazany w nocie debetowej.
Artykuł 4
Zmiana decyzji nr 1/2022 Specjalnego Komitetu ds. Transportu Drogowego
Art. 5 decyzji nr 1/2022 Specjalnego Komitetu ds. Transportu Drogowego otrzymuje brzmienie:
„Zjednoczone Królestwo wnosi co roku wkład w koszty operacyjne i koszty utrzymania IMI w ramach określonych w decyzji nr …/2025 Specjalnego Komitetu ds. Transportu Drogowego (*1).
(*1) Decyzja nr …/2025 Specjalnego Komitetu ds. Transportu Drogowego ustanowionego handlu i współpracy między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej, z jednej strony, a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, z drugiej strony z dnia … w sprawie kwoty i warunków wkładu finansowego Zjednoczonego Królestwa na rzecz systemów informacyjnych transportu drogowego zarządzanych przez Unię oraz zmieniająca decyzję nr 1/2022 Specjalnego Komitetu ds. Transportu Drogowego (Dz.U. UE L, …, ELI: …).”."
Artykuł 5
Istotne zmiany w kosztach operacyjnych i kosztach utrzymania
W przypadku istotnej zmiany ogólnych kosztów jednego z systemów informacyjnych wymienionych w art. 2 w wyniku dostosowań technologicznych lub z innych powodów, Specjalny Komitet ds. Transportu Drogowego przyjmuje nową decyzję w odniesieniu do wkładu finansowego Zjednoczonego Królestwa, na wniosek jednego ze swoich współprzewodniczących.
Artykuł 6
Wejście w życie i stosowanie
Niniejsza decyzja wchodzi w życie następnego dnia po jej przyjęciu.
Sporządzono w …
W imieniu Specjalnego Komitetu
ds. Transportu Drogowego
Współprzewodniczący
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
