ROZPORZĄDZENIE RADY (UE) 2025/2454
z dnia 1 grudnia 2025 r.
ustalające uprawnienia do połowów na 2026 rok w odniesieniu do niektórych stad ryb i grup stad ryb w Morzu Bałtyckim oraz zmieniające rozporządzenie (UE) 2025/202 w odniesieniu do niektórych uprawnień do połowów w innych wodach
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 43 ust. 3,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
a także mając na uwadze, co następuje:
| (1) | Rada ma przyjąć środki dotyczące ustalenia i przydziału uprawnień do połowów, w tym określonych warunków funkcjonalnie związanych z uprawnieniami do połowów. Zgodnie z art. 16 ust. 4 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013 (1) uprawnienia do połowów należy ustalać zgodnie z celami wspólnej polityki rybołówstwa (WPRyb) określonymi w art. 2 ust. 2 tego rozporządzenia. Art. 16 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 stanowi, że uprawnienia do połowów należy przydzielać państwom członkowskim w taki sposób, aby zapewnić względną stabilność działalności połowowej każdego państwa członkowskiego w odniesieniu do każdego stada lub rodzaju połowów. |
| (2) | Całkowite dopuszczalne połowy (TAC) należy zatem ustalać zgodnie z art. 3 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 na podstawie najlepszych dostępnych opinii naukowych, z uwzględnieniem aspektów biologicznych i społeczno-gospodarczych przy jednoczesnym zapewnieniu sprawiedliwego traktowania poszczególnych sektorów rybołówstwa, oraz biorąc pod uwagę opinie wyrażane podczas konsultacji z zainteresowanymi stronami. |
| (3) | Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1139 (2) ustanowiono wieloletni plan w odniesieniu do stad dorsza atlantyckiego (Gadus morhua), śledzia atlantyckiego (Clupea harengus) i szprota (Sprattus sprattus) w Morzu Bałtyckim oraz połowów eksploatujących te stada. Zgodnie z art. 3 ust. 1 tego rozporządzenia plan ten ma przyczynić się do osiągnięcia celów WPRyb. Plan ten ma również na celu zapewnienie, aby eksploatacja żywych zasobów morza pozwalała na odtwarzanie i utrzymywanie populacji poławianych gatunków powyżej poziomów pozwalających zapewnić maksymalny podtrzymywalny połów (MSY). Celem tego planu jest również zapewnienie, aby działalność połowowa i w zakresie akwakultury była zrównoważona środowiskowo w perspektywie długoterminowej oraz zarządzana w sposób spójny z celami, które dotyczą osiągania korzyści ekonomicznych, społecznych i w dziedzinie zatrudnienia oraz dostępności zaopatrzenia w żywność. Cele te, doprecyzowane w art. 2 ust. 5 lit. c) i f) rozporządzenia (UE) nr 1380/2013, obejmują zapewnienie warunków dla rentownego i konkurencyjnego przemysłu rybnego i przetwórczego oraz związanej z połowami działalności na lądzie. Mają one ponadto zapewnić odpowiedni poziom życia osobom zależnym od działalności połowowej, z uwzględnieniem w szczególności rybołówstwa przybrzeżnego i aspektów społeczno-gospodarczych. |
| (4) | W dniu 28 maja 2025 r. Międzynarodowa Rada Badań Morza (ICES) opublikowała swoją roczną opinię dotyczącą stad w Morzu Bałtyckim na 2026 r. W odniesieniu do dorsza atlantyckiego we wschodniej części Morza Bałtyckiego ICES jedynie podtrzymała opinię wydaną wcześniej na 2025 r. Według ICES w większości połowów w Morzu Bałtyckim w co najmniej pewnym stopniu występuje mieszanie się stad. Mieszanie to w dotyczy zarówno stad zarządzanych w ramach TAC, jak i stad, które nie są zarządzane w ramach TAC. W największym stopniu mieszanie występuje między gatunkami pelagicznymi i gatunkami dennymi. |
| (5) | Na 2026 r. ICES zaleca połowy na poziomie zerowym w odniesieniu do: śledzia atlantyckiego w zachodniej części Morza Bałtyckiego, dorsza atlantyckiego we wschodniej i zachodniej części Morza Bałtyckiego oraz łososia atlantyckiego (Salmo salar) w podrejonach ICES 22–31 (zwanego dalej „łososiem atlantyckim w basenie głównym”). Do przyłowu dorsza atlantyckiego dochodzi we wszystkich połowach, do przyłowu śledzia atlantyckiego w zachodniej części Morza Bałtyckiego dochodzi w ukierunkowanych połowach szprota, a do przyłowu łososia atlantyckiego w basenie głównym dochodzi w różnych połowach. Jeżeli zatem TAC dla tych stad zostałby ustalony na poziomach zalecanych przez ICES, obowiązek wyładunku wszystkich połowów tych stad – w tym przyłowów tych stad w połowach wielogatunkowych – doprowadziłby do wystąpienia zjawiska „gatunków dławiących”. „Gatunki dławiące” to gatunki, na które nie przyznaje się kwot i które mogą spowodować zaprzestanie połowów przez jeden lub większą liczbę statków rybackich, nawet jeżeli nadal posiadają one kwoty na inne gatunki. Zjawisko „gatunków dławiących” wpłynęłoby w szczególności na statki poławiające płastugokształtne i gatunki pelagiczne, potencjalnie zmuszając te statki do zaprzestania działalności połowowej w 2026 r. i prowadząc do przedwczesnego zamknięcia tych łowisk. Na podstawie danych Europejskiego Centrum Monitorowania Rynku Produktów Rybołówstwa i Akwakultury szacuje się, że wartość pierwszej sprzedaży połowów gładzicy (Pleuronectes platessa), szprota i odpowiednich połowów śledzia atlantyckiego, które mogą być poławiane w granicach TAC i mają zostać złowione w odpowiednim obszarze połowowym, szacuje się na, odpowiednio, 25 300 000 EUR, 55 700 000 EUR i 43 400 000 EUR. W 2026 r. musiałaby również zostać wstrzymana działalność połowowa, w szczególności w ramach łodziowego rybołówstwa przybrzeżnego, w odniesieniu do gatunków, które nie są zarządzane w ramach TAC. Aby osiągnąć równowagę między kontynuowaniem połowów – mając na względzie potencjalnie poważne skutki społeczno-gospodarcze ich zaprzestania – a potrzebą osiągnięcia dobrego stanu biologicznego tych stad, oraz biorąc pod uwagę trudności w prowadzeniu połowów wszystkich stad w ramach połowów wielogatunkowych z zachowaniem MSY, należy utrzymać TAC, który pozwoli wyłącznie na nieuniknione przyłowy dla śledzia atlantyckiego w zachodniej części Morza Bałtyckiego, dorsza atlantyckiego we wschodniej i zachodniej części Morza Bałtyckiego oraz łososia atlantyckiego w basenie głównym. |
| (6) | W odniesieniu do dorsza atlantyckiego we wschodniej części Morza Bałtyckiego ICES od 2019 r. zaleca połowy tego stada na poziomie zerowym. Ponieważ stado to pozostaje w tym samym stanie krytycznym, na 2026 r. ICES podtrzymała opinię wcześniej wydaną na 2025 r., w której wyraziła pewność co do tendencji w zakresie biomasy stada oraz co do tego, że biomasa znajdowała się znacznie poniżej punktu odniesienia do celów ochrony (Blim), poniżej którego zdolność reprodukcyjna może być ograniczona. Zgodnie z art. 3 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2016/1139 i art. 16 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 należy zatem zawiesić połowy ukierunkowane i przyjąć funkcjonalnie związane środki zaradcze. Zgodnie z art. 2 ust. 1 i art. 2 ust. 5 lit. c) i f) rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 uprawnienia do połowów w odniesieniu do nieuniknionych przyłowów należy ustalić na niskim poziomie, aby uniknąć potencjalnie poważnych skutków społeczno-gospodarczych wynikających z ustalenia uprawnień do połowów na poziomie zerowym. |
| (7) | W odniesieniu do stada dorsza atlantyckiego w zachodniej części Morza Bałtyckiego, po zalecanym przez szereg lat niskim poziomie połowów, na rok 2026 ICES zaleca połowy na poziomie zerowym, ponieważ szacuje się, że biomasa tego stada w 2025 r. znajduje się poniżej Blim i nie wzrośnie powyżej Blim w 2027 r. Zgodnie z art. 3 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2016/1139 i art. 16 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 należy zatem zawiesić połowy ukierunkowane i przyjąć funkcjonalnie związane środki zaradcze. Zgodnie z art. 2 ust. 1 i art. 2 ust. 5 lit. c) i f) rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 uprawnienia do połowów w odniesieniu do nieuniknionych przyłowów należy ustalić na niskim poziomie, aby uniknąć skutków społeczno-gospodarczych wynikających z ustalenia uprawnień do połowów na poziomie zerowym. |
| (8) | W odniesieniu do łososia atlantyckiego w basenie głównym ICES podtrzymała swoją opinię dotyczącą połowów na poziomie zerowym, jednocześnie rozważając możliwość kontynuowania latem w 2026 r. przybrzeżnych połowów komercyjnych i rekreacyjnych w obszarze na północ od szerokości geograficznej 59o30′ N (podrejony ICES 29 część północna do 31). ICES ograniczyła jeszcze bardziej swoją opinię dotyczącą połowów w porównaniu z opinią z 2025 r. również ze względu na dodatkową niepewność co do abundancji łososia w basenie głównym w najważniejszej rzece, w której on występuje. Zgodnie z art. 16 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 poziom uprawnień do połowów oraz obszar połowowy i okres połowu należy zatem ustalić zgodnie z opinią ICES oraz utrzymać funkcjonalnie związane środki zaradcze. |
| (9) | Aby zapewnić pełne wykorzystanie uprawnień do przybrzeżnych połowów łososia atlantyckiego w podrejonie ICES 32, należy zezwolić na ograniczoną elastyczność między obszarami w odniesieniu do łososia atlantyckiego z podrejonów ICES 22–31 i z podrejonu ICES 32. |
| (10) | Aby zmniejszyć ryzyko błędnego zgłaszania łososia atlantyckiego jako troci wędrownej w połowach łososia atlantyckiego, należy zakazać połowów troci wędrownej poza obszarem czterech mil morskich mierzonych od linii podstawowych oraz ograniczyć przyłowy troci wędrownej do 3 % łącznego połowu troci wędrownej i łososia atlantyckiego. |
| (11) | Środki dotyczące połowów rekreacyjnych dorsza atlantyckiego i łososia atlantyckiego w basenie głównym oraz środki ochrony stad troci wędrownej i stad łososia atlantyckiego powinny pozostawać bez uszczerbku dla bardziej rygorystycznych środków krajowych przyjętych zgodnie z art. 19 i 20 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013. |
| (12) | W odniesieniu do śledzia atlantyckiego w Zatoce Botnickiej ICES szacuje, że biomasa nadal spada i obecnie utrzymuje się między Blim a punktem odniesienia do celów ochrony (MSY Btrigger), poniżej którego należy podjąć odpowiednie środki zaradcze w celu zapewnienia szybkiego przywrócenia stada do poziomów wyższych niż poziomy umożliwiające uzyskanie MSY. ICES wspomina również o niepewności w szacowaniu młodych grup wiekowych i stosunku masy ciała do wieku. Ponadto ICES nadal zauważa, że odsetek starszych osobników w populacji prawdopodobnie nie wzrośnie, jeżeli uprawnienia do połowów zostałyby ustalone na poziomie wartości punktu FMSY. ICES odnotowuje ponadto, że stado jest prawdopodobnie narażone na utratę różnorodności genetycznej. Zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2016/1139 należy zatem odpowiednio ustalić uprawnienia do połowów oraz ustanowić trzymiesięczny okres zamknięcia tarlisk jako funkcjonalnie związany środek zaradczy. |
| (13) | W odniesieniu do śledzia atlantyckiego w zachodniej części Morza Bałtyckiego ICES zaleca połowy tego stada na poziomie zerowym ósmy rok z rzędu. Podobnie jak miało to miejsce w 2024 r., ICES skorygowała w dół szacunki dotyczące biomasy za poprzednie lata i szacuje, że w 2025 r. biomasa będzie wynosiła zaledwie 52 % Blim, nawet jeżeli stale rosła od 2021 r. Ponadto uzupełnianie stada utrzymuje się na rekordowo niskich poziomach i nie oczekuje się, że biomasa powróci do poziomu powyżej Blim w 2027 r. Zgodnie z art. 2 ust. 1 i art. 2 ust. 5 lit. c) i f) rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 uprawnienia do połowów w odniesieniu do nieuniknionych przyłowów należy ustalić na niskim poziomie, aby uniknąć skutków społeczno-gospodarczych wynikających z ustalenia uprawnień do połowów na poziomie zerowym. |
| (14) | W odniesieniu do śledzia atlantyckiego w środkowej części Morza Bałtyckiego ICES szacuje, że przez większość ostatnich 30 lat stado znajdowało się poniżej Blim. ICES szacuje, że – z powodu zwiększenia się stosunku masy ciała do wieku oraz większego uzupełnienia stada w 2022 r. – biomasa stada utrzymywała się powyżej Blim od 2024 r., lecz nadal jest zdecydowanie poniżej wartości Btrigger. ICES szacuje, że uzupełnianie stada w latach 2024 i 2025 może być zdecydowane, ale podkreśla, że szacunki te są niepewne. Uzupełnianie stada w 2023 r. jest poniżej średniej. Ponadto ICES przypomina, że utrzymująca się błędna sprawozdawczość dotycząca gatunków zwiększa niepewność opinii. Zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2016/1139 należy zatem odpowiednio ustalić uprawnienia do połowów oraz ustanowić trzymiesięczny okres zamknięcia tarlisk jako funkcjonalnie związany środek zaradczy. |
| (15) | W odniesieniu do śledzia atlantyckiego w Zatoce Ryskiej i gładzicy ICES szacuje, że biomasa jest powyżej MSY Btrigger, a presja połowowa – poniżej FMSY. Zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2016/1139 należy zatem odpowiednio ustalić uprawnienia do połowów. |
| (16) | W odniesieniu do szprota ICES szacuje, że chociaż biomasa nadal jest powyżej MSY Btrigger, w dalszym ciągu się zmniejsza z powodu historycznie niskiego poziomu uzupełniania stada w latach 2021–2023. Szacuje się, że w 2025 r. biomasa jest na najniższym poziomie od 1990 r. i zbliża się do MSY Btrigger. ICES szacuje, że uzupełnianie stada w 2024 r. mogło być na wyjątkowo wysokim poziomie, ale podkreśla, że szacunki są niepewne i że prawdopodobieństwo, że biomasa znajdzie się poniżej punktów odniesienia do celów ochrony, może być niedoszacowane. Ponadto ICES przypomina, że utrzymująca się błędna sprawozdawczość dotycząca gatunków zwiększa niepewność opinii. Zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2016/1139 należy zatem odpowiednio ustalić uprawnienia do połowów oraz utrzymać trzymiesięczny okres zamknięcia tarlisk. |
| (17) | Korzystanie z określonych w niniejszym rozporządzeniu uprawnień do połowów będzie monitorowane i kontrolowane zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE) nr 1224/2009 (3), a w szczególności z jego art. 33 i 34, dotyczącymi zapisu połowów i nakładu połowowego oraz przekazywania Komisji danych dotyczących wyczerpania uprawnień do połowów. Należy zatem określić kody stosowane przez państwa członkowskie przy przesyłaniu Komisji danych dotyczących wyładunków stad objętych niniejszym rozporządzeniem. |
| (18) | W art. 3 i 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 847/96 (4) przewidziano elastyczność kwot obejmującą kolejny rok w odniesieniu do stad objętych zarówno TAC przezornościowymi jak i analitycznymi. Na podstawie art. 2 tego rozporządzenia przy ustalaniu TAC Rada ma zadecydować, do których stad – w szczególności ze względu na ich stan biologiczny – nie będzie się stosować art. 3 i 4. Ponadto w art. 15 ust. 9 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 przewidziano elastyczność obejmującą kolejny rok w odniesieniu do wszystkich stad objętych obowiązkiem wyładunku. Aby uniknąć nadmiernej elastyczności, która utrudniałaby osiągnięcie celów WPRyb, elastyczności kwot obejmującej kolejny rok na podstawie art. 3 i 4 rozporządzenia (WE) nr 847/96 i art. 15 ust. 9 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 nie należy stosować łącznie. W stosownych przypadkach, z uwagi na stan biologiczny stad, należy wykluczyć elastyczność obejmującą kolejny rok przewidzianą w art. 15 ust. 9 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013. |
| (19) | Biomasa dorsza atlantyckiego we wschodniej części Morza Bałtyckiego, dorsza atlantyckiego w zachodniej części Morza Bałtyckiego oraz śledzia atlantyckiego w zachodniej części Morza Bałtyckiego jest poniżej Blim. W 2026 r. w odniesieniu do wszystkich tych stad powinny być dozwolone wyłącznie przyłowy i połowy naukowe. Z tego powodu oraz biorąc pod uwagę stosunkowo niską odporność ekosystemu Morza Bałtyckiego, państwa członkowskie mające udział w kwotach odpowiednich TAC zobowiązały się, że w 2026 r. w odniesieniu do tych stad nie będą stosować obejmującej kolejny rok elastyczności na podstawie art. 15 ust. 9 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013, tak aby połowy w 2026 r. nie przekroczyły odpowiednich TAC. Ponadto biomasa prawie wszystkich stad rzecznych łososia atlantyckiego w basenie głównym na południe od szerokości geograficznej 59o 30′ N znajduje się poniżej granicznego punktu odniesienia dla produkcji łososia w stadium smolt (Rlim), a w 2026 r. dozwolone są wyłącznie przyłowy i połowy naukowe. W związku z tym odpowiednie państwa członkowskie podjęły podobne zobowiązanie dotyczące obejmującej kolejny rok elastyczności w odniesieniu do połowów łososia atlantyckiego w głównym basenie w 2026 r. |
| (20) | Rozporządzenie Rady (UE) 2025/202 (5) ustala TAC dla okowiela (Trisopterus esmarkii) w rejonie ICES 3a (Skagerrak-Kattegat), w wodach Zjednoczonego Królestwa i wodach Unii podobszaru ICES 4 oraz wodach Zjednoczonego Królestwa rejonu ICES 2a (Morze Północne). W dniu 20 października 2025 r. Unia i Zjednoczone Królestwo przeprowadziły dwustronne konsultacje w sprawie TAC dla okowiela w tych obszarach na okres od dnia 1 listopada 2025 r. do dnia 31 października 2026 r. Konsultacje te odbyły się na podstawie art. 498 ust. 2 Umowy o handlu i współpracy między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej, z jednej strony, a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, z drugiej strony (6). Unia uczestniczyła w tych konsultacjach w oparciu o szczegółowe określenie stanowiska Unii zatwierdzonego przez Radę w dniu 14 października 2025 r. na podstawie art. 2 decyzji Rady (UE) 2021/1875 (7). Unia i Zjednoczone Królestwo uzgodniły TAC na podstawie opublikowanej w dniu 10 października 2025 r. opinii ICES dotyczącej okowiela w podobszarze ICES 4 i rejonie ICES 3a na ten okres. Wynik konsultacji udokumentowano w pisemnym protokole podpisanym przez szefów delegatur Unii i Zjednoczonego Królestwa w dniu 24 października 2025 r. TAC na okres od dnia 1 listopada 2025 r. do dnia 31 października 2026 r. należy ustalić na poziomie określonym w tym pisemnym protokole. |
| (21) | W rozporządzeniu (UE) 2025/202 określono całkowity dopuszczalny połów (TAC) dla tuńczyka białego (Thunnus alalunga) w Morzu Śródziemnym na 2025 r. W dniu 29 września 2025 r. Turcja zgodziła się przekazać Unii 50 kg swojej kwoty tuńczyka białego w Morzu Śródziemnym na 2025 r. zgodnie z mającymi zastosowanie zasadami dotyczącymi transferów przyjętymi przez Międzynarodową Komisję ds. Ochrony Tuńczyka Atlantyckiego. Transfer ten należy wprowadzić do prawa Unii. |
| (22) | Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) 2025/202. |
| (23) | Aby uniknąć przerwania działalności połowowej oraz zagwarantować środki utrzymania rybakom, przepisy niniejszego rozporządzenia dotyczące Morza Bałtyckiego powinny mieć zastosowanie od dnia 1 stycznia 2026 r. Przepisy zmieniające rozporządzenie (UE) 2025/202 dotyczące okowiela w cieśninach Skagerrak i Kattegat oraz Morzu Północnym powinny mieć zastosowanie z mocą wsteczną od dnia 1 listopada 2025 r. do dnia 31 października 2026 r., ponieważ jest to okres połowu okowiela. Przepisy zmieniające rozporządzenie (UE) 2025/202 dotyczące tuńczyka białego w Morzu Śródziemnym powinny mieć zastosowanie z mocą wsteczną od dnia 1 stycznia 2025 r., aby zachować okres sprawozdawczy TAC, który miał zastosowanie od dnia 1 stycznia 2025 r. Takie stosowanie z mocą wsteczną nie narusza zasad pewności prawa ani ochrony uzasadnionych oczekiwań, ponieważ kwoty w ramach tych TAC nie zostały jeszcze wyczerpane lub zostają zwiększone. Ze względu na pilny charakter niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie natychmiast po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, |
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
ROZDZIAŁ I
PRZEPISY OGÓLNE
Artykuł 1
Przedmiot
W niniejszym rozporządzeniu ustala się uprawnienia do połowów w odniesieniu do niektórych stad ryb i grup stad ryb w Morzu Bałtyckim na rok 2026.
Artykuł 2
Zakres stosowania
1. Niniejsze rozporządzenie ma zastosowanie do unijnych statków rybackich prowadzących działalność na Morzu Bałtyckim.
2. Niniejsze rozporządzenie ma również zastosowanie do połowów rekreacyjnych w Morzu Bałtyckim, w przypadku gdy zostały one wyraźnie wskazane w odpowiednich przepisach.
Artykuł 3
Definicje
Do celów niniejszego rozporządzenia stosuje się definicje określone w art. 4 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013.
Ponadto stosuje się następujące definicje:
| 1) | „podrejon” oznacza podrejon Międzynarodowej Rady Badań Morza (ICES) Morza Bałtyckiego, zdefiniowany w załączniku III do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 218/2009 (8); |
| 2) | „całkowity dopuszczalny połów (TAC)” oznacza:
|
| 3) | „kwota” oznacza część TAC przydzieloną Unii, państwu członkowskiemu lub państwu trzeciemu; |
| 4) | „połowy rekreacyjne” oznaczają niekomercyjną działalność połowową, w przypadku której żywe zasoby morza są eksploatowane do celów rekreacji, turystyki lub sportu; |
| 5) | „ocena analityczna” oznacza ilościową ocenę tendencji zachodzących w obrębie określonego stada, opartą na danych dotyczących biologii i eksploatacji stada, w tym na danych przybliżonych, których jakość w świetle analizy naukowej okazała się wystarczająco wysoka, aby możliwe było wydanie opinii naukowej; |
| 6) | „TAC analityczny” oznacza TAC, dla którego dostępna jest ocena analityczna; |
| 7) | „TAC przezornościowy” oznacza TAC, dla którego nie jest dostępna ocena analityczna, natomiast jest dostępna ocena oparta na podejściu ostrożnościowym albo nie jest dostępna żadna ocena. |
ROZDZIAŁ II
UPRAWNIENIA DO POŁOWÓW
Artykuł 4
TAC, przydziały i funkcjonalnie związane środki
TAC, kwoty oraz, w stosownych przypadkach, środki funkcjonalnie z nimi związane określono w załączniku.
Artykuł 5
Przepisy szczególne dotyczące przydziału uprawnień do połowów
1. Przydział uprawnień do połowów dla państw członkowskich określony w niniejszym rozporządzeniu pozostaje bez uszczerbku dla:
| a) | wymian dokonywanych na podstawie art. 16 ust. 8 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013; |
| b) | odliczeń i ponownych przydziałów dokonywanych na podstawie art. 37 rozporządzenia (WE) nr 1224/2009; |
| c) | dodatkowych wyładunków dozwolonych na podstawie art. 3 rozporządzenia (WE) nr 847/96 i art. 15 ust. 9 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013; |
| d) | ilości zatrzymanych zgodnie z art. 4 rozporządzenia (WE) nr 847/96 i przeniesionych na podstawie art. 15 ust. 9 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013; |
| e) | odliczeń dokonywanych na podstawie art. 105, 106 i 107 rozporządzenia (WE) nr 1224/2009. |
2. Stada, które podlegają TAC przezornościowym lub TAC analitycznym do celów przewidzianego w rozporządzeniu (WE) nr 847/96 zarządzania z roku na rok TAC i kwotami, określono w załączniku do niniejszego rozporządzenia.
3. O ile w załączniku do niniejszego rozporządzenia nie określono inaczej, art. 3 rozporządzenia (WE) nr 847/96 ma zastosowanie do stad podlegających TAC przezornościowemu, a art. 3 ust. 2 i 3 oraz art. 4 tego rozporządzenia – do stad podlegających TAC analitycznemu.
4. Art. 3 i 4 rozporządzenia (WE) nr 847/96 nie mają zastosowania w przypadku, gdy państwo członkowskie korzysta z elastyczności obejmującej kolejny rok przewidzianej w art. 15 ust. 9 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013.
Artykuł 6
Warunki wyładunku połowów i przyłowów
Stada gatunków niebędących gatunkami docelowymi znajdujące się w bezpiecznych granicach biologicznych, o których mowa w art. 15 ust. 8 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013, i kwalifikujące się do odstępstwa od obowiązku odliczania połowów od odpowiednich kwot określono w odpowiednich tabelach TAC w załączniku do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł 7
Zamknięcia w celu ochrony tarlisk dorsza atlantyckiego
1. Zakazuje się połowów przy użyciu dowolnego rodzaju narzędzi połowowych w podrejonach 25 i 26 od dnia 1 maja do dnia 31 sierpnia.
2. Zakaz określony w ust. 1 nie ma zastosowania w następujących przypadkach:
| a) | operacje połowowe prowadzone wyłącznie do celów badań naukowych, pod warunkiem że badania te są prowadzone zgodnie z warunkami określonymi w art. 25 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1241 (9); |
| b) | unijne statki rybackie o długości całkowitej poniżej 12 metrów, które prowadzą połowy z użyciem sieci skrzelowych, sieci oplątujących lub drygawic, przy użyciu sznurów stawnych dennych, takli, takli dryfujących, węd ręcznych oraz podrywek lub podobnych biernych narzędzi połowowych na obszarach, gdzie głębokość wody jest mniejsza niż 20 metrów, zgodnie ze współrzędnymi na oficjalnej mapie morskiej wydanej przez właściwe organy krajowe; |
| c) | bez uszczerbku dla okresów zamknięcia określonych w art. 8 ust. 1 lit. a) i art. 9 ust. 1 unijne statki rybackie, które w podrejonie 25 poławiają stada pelagiczne z przeznaczeniem do bezpośredniego spożycia przez ludzi, używając narzędzi o rozmiarze oczek sieci nie większym niż 45 mm, w obszarach, gdzie głębokość wody jest mniejsza niż 50 metrów – zgodnie ze współrzędnymi na oficjalnej mapie morskiej wydanej przez właściwe organy krajowe – i których wyładunki są sortowane. |
3. Zakazuje się połowów przy użyciu dowolnego rodzaju narzędzi połowowych w podrejonach 22 i 23 – od dnia 15 stycznia do dnia 31 marca, oraz w podrejonie 24 – od dnia 15 maja do dnia 15 sierpnia.
4. Zakaz określony w ust. 3 nie ma zastosowania w następujących przypadkach:
| a) | operacje połowowe prowadzone wyłącznie do celów badań naukowych, pod warunkiem że badania te są prowadzone zgodnie z warunkami określonymi w art. 25 rozporządzenia (UE) 2019/1241; |
| b) | unijne statki rybackie o długości całkowitej poniżej 12 metrów, które prowadzą połowy z użyciem sieci skrzelowych, sieci oplątujących lub drygawic, przy użyciu sznurów stawnych dennych, takli, takli dryfujących, węd ręcznych oraz podrywek lub podobnych biernych narzędzi połowowych na obszarach, gdzie głębokość wody jest mniejsza niż 20 metrów, zgodnie ze współrzędnymi na oficjalnej mapie morskiej wydanej przez właściwe organy krajowe; |
| c) | unijne statki rybackie, które w podrejonie 24 poławiają stada pelagiczne z przeznaczeniem do bezpośredniego spożycia przez ludzi, używając narzędzi o rozmiarze oczek sieci nie większym niż 45 mm, w obszarach, gdzie głębokość wody jest mniejsza niż 40 metrów – zgodnie ze współrzędnymi na oficjalnej mapie morskiej wydanej przez właściwe organy krajowe – i których wyładunki są sortowane; |
| d) | unijne statki rybackie prowadzące połowy małży dragami w podrejonie 22 w obszarach, gdzie głębokość wody jest mniejsza niż 20 metrów, zgodnie ze współrzędnymi na oficjalnej mapie morskiej wydanej przez właściwe organy krajowe. |
5. Kapitanowie unijnych statków rybackich, o których mowa w ust. 2 lit. b) lub c) oraz ust. 4 lit. b), c) lub d), zapewniają możliwość monitorowania ich działalności połowowej w dowolnym momencie przez właściwe organy kontrolne odpowiedniego państwa członkowskiego.
Artykuł 8
Zamknięcia w celu ochrony tarlisk śledzia atlantyckiego w podrejonach 25, 26, 27, 28.2, 29, 30, 31 oraz 32
1. Zabrania się połowów gatunków pelagicznych przy użyciu włoka pelagicznego w obszarach przybrzeżnych do czterech mil morskich mierzonych od linii podstawowych, gdzie głębokość wody jest mniejsza niż 20 metrów zgodnie ze współrzędnymi na oficjalnej mapie morskiej wydanej przez właściwy organ krajowy w odniesieniu do następujących okresów i obszarów:
| a) | od dnia 16 marca do dnia 15 czerwca w podrejonach 25 i 26; |
| b) | od dnia 1 kwietnia do dnia 30 czerwca w podrejonach 27 i 28.2; |
| c) | od dnia 1 maja do dnia 31 lipca w podrejonach 29–32. |
2. Zakaz określony w ust. 1 nie ma zastosowania do operacji połowowych prowadzonych wyłącznie do celów badań naukowych, pod warunkiem że badania te są prowadzone z zgodnie z warunkami określonymi w art. 25 rozporządzenia (UE) 2019/1241.
Artykuł 9
Zamknięcia w celu ochrony tarlisk szprota w podrejonach 25, 26, 27, 28.2, 29 oraz 32
1. Od dnia 1 maja do dnia 31 lipca unijnym statkom rybackim zakazuje się połowów stad pelagicznych przy użyciu narzędzi czynnych w obszarach leżących poza obszarem 12 mil morskich mierzonych od linii podstawowych w podrejonach 25, 26, 27, 28.2, 29 oraz na zachód od 24o 00’E w podrejonie 32.
2. Zakaz określony w ust. 1 nie ma zastosowania w następujących przypadkach:
| a) | operacje połowowe prowadzone wyłącznie do celów badań naukowych, pod warunkiem że badania te są prowadzone zgodnie z warunkami określonymi w art. 25 rozporządzenia (UE) 2019/1241; |
| b) | unijne statki rybackie o długości całkowitej poniżej 12 metrów prowadzące połowy za pomocą sieci skrzelowych, sieci oplątujących lub drygawic, za pomocą sznurów stawnych dennych, takli, takli dryfujących, węd ręcznych oraz podrywek lub podobnych narzędzi biernych. |
Artykuł 10
Środki dotyczące połowów rekreacyjnych dorsza atlantyckiego w podrejonach 22–32
1. Zakazuje się połowów rekreacyjnych dorsza atlantyckiego w podrejonach 22–32. Przypadkowo złowione osobniki dorsza atlantyckiego muszą być natychmiast uwalniane z powrotem do morza.
2. Niezależnie od ust. 1 zatrzymywane mogą być przypadkowe przyłowy dorsza atlantyckiego w połowach rekreacyjnych innych gatunków w podrejonach 27–32.
Artykuł 11
Środki dotyczące połowów rekreacyjnych łososia atlantyckiego w podrejonach 22–31
1. Zakazuje się połowów rekreacyjnych łososia atlantyckiego w podrejonach 22–31. Wszelkie przypadkowo złowione osobniki łososia atlantyckiego muszą być natychmiast uwalniane z powrotem do morza.
2. Na zasadzie odstępstwa od ust. 1 połowy rekreacyjne łososia atlantyckiego są dozwolone pod następującymi łącznymi warunkami:
| a) | dziennie na jednego rybaka rekreacyjnego może zostać złowiony i zatrzymany nie więcej niż jeden osobnik łososia atlantyckiego z przyciętą płetwą tłuszczową; |
| b) | po złowieniu i zatrzymaniu pierwszego łososia atlantyckiego z przyciętą płetwą tłuszczową rybak rekreacyjny zaprzestaje połowów łososia atlantyckiego przez pozostałą część dnia; |
| c) | wszystkie zatrzymane osobniki wszystkich gatunków ryb wyładowuje się w całości. |
3. Również na zasadzie odstępstwa od ust. 1 od dnia 1 maja do dnia 31 sierpnia dozwolone są połowy rekreacyjne łososia atlantyckiego na północ od szerokości geograficznej 59o 30’ N w obszarach leżących w granicach czterech mil morskich mierzonych od linii podstawowych.
4. Niniejszy artykuł pozostaje bez uszczerbku dla bardziej rygorystycznych środków krajowych przyjętych zgodnie z art. 19 i 20 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013.
Artykuł 12
Środki dotyczące ochrony stad troci wędrownej i łososia atlantyckiego w podrejonach 22–32
1. Unijnym statkom rybackim zakazuje się połowów troci wędrownej poza obszarem leżącym w granicach czterech mil morskich mierzonych od linii podstawowych w podrejonach 22–32. Podczas połowów łososia atlantyckiego poza obszarem leżącym w granicach czterech mil morskich od linii podstawowych w podrejonie 32 przyłowy troci wędrownej nie mogą przekraczać 3 % całkowitego połowu łososia atlantyckiego i troci wędrownej znajdujących się w dowolnym momencie na statku lub wyładowanych po każdym rejsie połowowym.
2. Zakazuje się połowów taklami troci wędrownej lub łososia atlantyckiego poza obszarem leżącym w granicach czterech mil morskich mierzonych od linii podstawowych w podrejonach 22–31.
3. Niniejszy artykuł pozostaje bez uszczerbku dla bardziej rygorystycznych środków krajowych przyjętych zgodnie z art. 19 i 20 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013.
Artykuł 13
Przekazywanie danych
Państwa członkowskie przekazują Komisji dane dotyczące ilości złowionych lub wyładowanych stad, na podstawie art. 33 i 34 rozporządzenia (WE) nr 1224/2009, stosując kody stad określone w załączniku do niniejszego rozporządzenia.
ROZDZIAŁ III
PRZEPISY KOŃCOWE
Artykuł 14
Zmiana rozporządzenia (UE) 2025/202
W rozporządzeniu (UE) 2025/202 wprowadza się następujące zmiany:
| 1) | w załączniku IA, część B, tabela 122 otrzymuje brzmienie: „Tabela 122
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| 2) | w załączniku ID tabela 9 otrzymuje brzmienie: „Tabela 9
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Artykuł 15
Wejście w życie i stosowanie
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 stycznia do dnia 31 grudnia 2026 r.
Na zasadzie odstępstwa od akapitu drugiego:
| a) | art. 14 pkt 1 stosuje się od dnia 1 listopada 2025 r. do dnia 31 października 2026 r.; |
| b) | art. 14 pkt 2 stosuje się od dnia 1 stycznia 2025 r. |
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 1 grudnia 2025 r.
W imieniu Rady
Przewodniczący
K. DYBVAD BEK
(1) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. w sprawie wspólnej polityki rybołówstwa, zmieniające rozporządzenia Rady (WE) nr 1954/2003 i (WE) nr 1224/2009 oraz uchylające rozporządzenia Rady (WE) nr 2371/2002 i (WE) nr 639/2004 oraz decyzję Rady 2004/585/WE (Dz.U. L 354 z 28.12.2013, s. 22, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2013/1380/oj).
(2) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1139 z dnia 6 lipca 2016 r. ustanawiające wieloletni plan w odniesieniu do stad dorsza, śledzia i szprota w Morzu Bałtyckim oraz połowów eksploatujących te stada, zmieniające rozporządzenie Rady (WE) nr 2187/2005 i uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1098/2007 (Dz.U. L 191 z 15.7.2016, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2016/1139/oj).
(3) Rozporządzenie Rady (WE) nr 1224/2009 z dnia 20 listopada 2009 r. ustanawiające unijny system kontroli w celu zapewnienia przestrzegania przepisów wspólnej polityki rybołówstwa, zmieniające rozporządzenia (WE) nr 847/96, (WE) nr 2371/2002, (WE) nr 811/2004, (WE) nr 768/2005, (WE) nr 2115/2005, (WE) nr 2166/2005, (WE) nr 388/2006, (WE) nr 509/2007, (WE) nr 676/2007, (WE) nr 1098/2007, (WE) nr 1300/2008, (WE) nr 1342/2008 i uchylające rozporządzenia (EWG) nr 2847/93, (WE) nr 1627/94 oraz (WE) nr 1966/2006 ( Dz.U. L 343 z 22.12.2009, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2009/1224/oj).
(4) Rozporządzenie Rady (WE) nr 847/96 z dnia 6 maja 1996 r. wprowadzające dodatkowe, ustalane z roku na rok, warunki zarządzania ogólnym dopuszczalnym połowem (TAC) i kwotami (Dz.U. L 115 z 9.5.1996, s. 3, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/1996/847/oj).
(5) Rozporządzenie Rady (UE) 2025/202 z dnia 30 stycznia 2025 r. ustanawiające uprawnienia do połowów na lata 2025 i 2026 w odniesieniu do niektórych stad ryb, mające zastosowanie w wodach Unii oraz – dla unijnych statków rybackich – w niektórych wodach nienależących do Unii, oraz zmieniające rozporządzenie (UE) 2024/257 w odniesieniu do uprawnień do połowów na rok 2025 (Dz.U. L, 2025/202, 31.1.2025, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2025/202/oj).
(6) Dz.U. L 149 z 30.4.2021, s. 10, ELI: http://data.europa.eu/eli/agree_internation/2021/689(1)/oj.
(7) Decyzja Rady (UE) 2021/1875 z dnia 22 października 2021 r. w sprawie stanowiska, jakie ma być przyjęte w imieniu Unii w ramach corocznych konsultacji ze Zjednoczonym Królestwem w celu uzgodnienia całkowitych dopuszczalnych połowów (Dz.U. L 378 z 26.10.2021, s. 6, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2021/1875/oj).
(8) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 218/2009 z dnia 11 marca 2009 r. w sprawie przekazywania przez państwa członkowskie prowadzące połowy na północno-wschodnim Atlantyku danych statystycznych dotyczących połowów nominalnych (Dz.U. L 87 z 31.3.2009, s. 70, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2009/218/oj).
(9) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1241 z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie zachowania zasobów rybnych i ochrony ekosystemów morskich za pomocą środków technicznych, zmieniające rozporządzenia Rady (WE) nr 1967/2006, (WE) nr 1224/2009 i rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013, (UE) 2016/1139, (UE) 2018/973, (UE) 2019/472 i (UE) 2019/1022 oraz uchylające rozporządzenia Rady (WE) nr 894/97, (WE) nr 850/98, (WE) nr 2549/2000, (WE) nr 254/2002, (WE) nr 812/2004 i (WE) nr 2187/2005 (Dz.U. L 198 z 25.7.2019, s. 105, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2019/1241/oj).
(10) Można poławiać wyłącznie od dnia 1 listopada 2024 r. do dnia 31 października 2025 r.
(11) Wyłącznie przyłowy. W ramach tej kwoty nie są dozwolone połowy ukierunkowane okowiela.
(12) Z kwoty przyłowów można poławiać wyłącznie w wodach obszaru 3a, w wodach Zjednoczonego Królestwa i w wodach Unii obszaru 4 oraz w wodach Zjednoczonego Królestwa obszaru 2a.
(13) Można poławiać wyłącznie od dnia 1 listopada 2025 r. do dnia 31 października 2026 r. ”
(14) W celu ochrony młodych włóczników okres zamknięty ma również zastosowanie od dnia 1 października do dnia 30 listopada 2025 r. do taklowców prowadzących połowy ukierunkowane tuńczyka białego w Morzu Śródziemnym. Ponadto w następujących okresach nie można – ani jako gatunku docelowego, ani jako przyłowu – poławiać, zatrzymywać na statku, przeładowywać ani wyładowywać tuńczyka białego w Morzu Śródziemnym:
(15) Każde państwo członkowskie ogranicza liczbę swoich statków rybackich upoważnionych do połowów tuńczyka białego w Morzu Śródziemnym do liczby statków rybackich upoważnionych do połowów tego gatunku w 2017 r. Państwa członkowskie mogą stosować tolerancję na poziomie 10 % w odniesieniu do tego limitu zdolności..
(16) Warunek szczególny: przyłów tuńczyka białego odlicza się od tej kwoty, ale zgłasza się osobno (ALB/MED-BC). Martwe połowy tuńczyka białego w ramach rybołówstwa sportowego i rekreacyjnego odlicza się od tej kwoty, ale zgłasza się osobno (ALB/MED-SR).
(17) Po transferze 50 kg od Turcji.”.
|
- |
Grecja, Chorwacja, Włochy i Cypr: od dnia 1 października do dnia 30 listopada 2025 r. oraz od dnia 1 do dnia 31 marca 2025 r.; |
|
- |
Hiszpania, Francja i Malta: od dnia 1 stycznia do dnia 31 marca 2025 r. |
ZAŁĄCZNIK
TAC, KWOTY I ŚRODKI FUNKCJONALNIE ZWIĄZANE
W tabelach poniżej określono TAC i kwoty (w tonach masy w relacji pełnej, o ile nie określono inaczej), w podziale na stada, oraz środki funkcjonalnie z nimi związane.
Stada ryb zostały wymienione zgodnie z kolejnością alfabetyczną nazw systematycznych gatunków.
Do celów niniejszego rozporządzenia stosuje się poniższą tabelę porównawczą nazw systematycznych i nazw zwyczajowych:
|
Nazwa systematyczna |
Kod Alfa-3 |
Nazwa zwyczajowa |
|
Clupea harengus |
HER |
Śledź atlantycki |
|
Gadus morhua |
COD |
Dorsz atlantycki |
|
Pleuronectes platessa |
PLE |
Gładzica |
|
Salmo salar |
SAL |
Łosoś atlantycki |
|
Sprattus sprattus |
SPR |
Szprot |
Tabela 1
|
Gatunek: |
Śledź atlantycki |
Obszar: |
Podrejony 30-31 |
|
|
Clupea harengus |
(HER/30/31.) |
|||
|
Finlandia |
32 063 |
(1) |
TAC analityczny |
|
|
Szwecja |
7 045 |
(1) |
||
|
Unia |
39 108 |
(1) |
||
|
TAC |
39 108 |
(1) |
||
Tabela 2
|
Gatunek: |
Śledź atlantycki |
Obszar: |
Podrejony 22-24 |
|
|
Clupea harengus |
(HER/3BC+24) |
|||
|
Dania |
110 |
(2) |
TAC analityczny Nie stosuje się art. 3 ust. 2 i 3 rozporządzenia (WE) nr 847/96. Nie stosuje się art. 4 rozporządzenia (WE) nr 847/96. |
|
|
Niemcy |
435 |
(2) |
||
|
Finlandia |
0 |
(2) |
||
|
Polska |
103 |
(2) |
||
|
Szwecja |
140 |
(2) |
||
|
Unia |
788 |
(2) |
||
|
TAC |
788 |
(2) |
||
Tabela 3
|
Gatunek: |
Śledź atlantycki |
Obszar: |
Wody Unii podrejonów 25-27, 28.2, 29 i 32 |
|
|
Clupea harengus |
(HER/3D-R30) |
|||
|
Dania |
2 122 |
|
TAC analityczny |
|
|
Niemcy |
563 |
|
||
|
Estonia |
10 837 |
|
||
|
Finlandia |
21 154 |
|
||
|
Łotwa |
2 674 |
|
||
|
Litwa |
2 816 |
|
||
|
Polska |
24 033 |
|
||
|
Szwecja |
32 264 |
|
||
|
Unia |
96 463 |
|
||
|
TAC |
Nie dotyczy |
|
||
Tabela 4
|
Gatunek: |
Śledź atlantycki |
Obszar: |
Podrejon 28.1 |
|
|
Clupea harengus |
(HER/03D.RG) |
|||
|
Estonia |
15 870 |
|
TAC analityczny Stosuje się art. 6 niniejszego rozporządzenia. |
|
|
Łotwa |
18 497 |
|
||
|
Unia |
34 367 |
|
||
|
TAC |
34 367 |
|
||
Tabela 5
|
Gatunek: |
Cod |
Obszar: |
Wody Unii podrejonów 25-32 |
|
|
Gadus morhua |
(COD/3DX32.) |
|||
|
Dania |
99 |
(3) |
Precautionary TAC Nie stosuje się art. 3 rozporządzenia (WE) nr 847/96. |
|
|
Niemcy |
39 |
(3) |
||
|
Estonia |
10 |
(3) |
||
|
Finlandia |
8 |
(3) |
||
|
Łotwa |
37 |
(3) |
||
|
Litwa |
24 |
(3) |
||
|
Polska |
113 |
(3) |
||
|
Szwecja |
100 |
(3) |
||
|
Unia |
430 |
(3) |
||
|
TAC |
Nie dotyczy |
|
||
Tabela 6
|
Gatunek: |
Dorsz atlantycki |
Obszar: |
Podrejony 22-24 |
|
|
Gadus morhua |
(COD/3BC+24) |
|||
|
Dania |
116 |
(4) |
TAC przezornościowy Nie stosuje się art. 3 rozporządzenia (WE) nr 847/96. |
|
|
Niemcy |
57 |
(4) |
||
|
Estonia |
3 |
(4) |
||
|
Finlandia |
2 |
(4) |
||
|
Łotwa |
10 |
(4) |
||
|
Litwa |
6 |
(4) |
||
|
Polska |
31 |
(4) |
||
|
Szwecja |
41 |
(4) |
||
|
Unia |
266 |
(4) |
||
|
TAC |
266 |
(4) |
||
Tabela 7
|
Gatunek: |
Gładzica |
Obszar: |
Wody Unii podrejonów 22-32 |
|
|
Pleuronectes platessa |
(PLE/3BCD-C) |
|||
|
Dania |
7 861 |
|
TAC analityczny Stosuje się art. 6 niniejszego rozporządzenia. |
|
|
Niemcy |
873 |
|
||
|
Polska |
1 646 |
|
||
|
Szwecja |
593 |
|
||
|
Unia |
10 973 |
|
||
|
TAC |
10 973 |
|
||
Tabela 8
|
Gatunek: |
Łosoś atlantycki |
Obszar: |
Wody Unii podrejonów 22-31 |
|
|
Salmo salar |
(SAL/3BCD-F) |
|||
|
Dania |
5 292 |
(5) (6) |
TAC analityczny Nie stosuje się art. 3 ust. 2 i 3 rozporządzenia (WE) nr 847/96. Nie stosuje się art. 4 rozporządzenia (WE) nr 847/96. |
|
|
Niemcy |
589 |
(5) (6) |
||
|
Estonia |
538 |
(5) (6) (7) |
||
|
Finlandia |
6 599 |
(5) (6) |
||
|
Łotwa |
3 366 |
(5) (6) |
||
|
Litwa |
396 |
(5) (6) |
||
|
Polska |
1 605 |
(5) (6) |
||
|
Szwecja |
7 152 |
(5) (6) |
||
|
Unia |
25 537 |
(5) (6) |
||
|
TAC |
Nie dotyczy |
|
||
Tabela 9
|
Gatunek: |
Łosoś atlantycki |
Obszar: |
Wody Unii podrejonu 32 |
|
|
Salmo salar |
(SAL/3D32.) |
|||
|
Estonia |
1 049 |
(8) |
TAC przezornościowy |
|
|
Finlandia |
9 183 |
(8) |
||
|
Unia |
10 232 |
(8) |
||
|
TAC |
Nie dotyczy |
|
||
Tabela 10
|
Gatunek: |
Szprot |
Obszar: |
Wody Unii podrejonów 22-32 |
|
|
Sprattus sprattus |
(SPR/3BCD-C) |
|||
|
Dania |
19 923 |
|
TAC analityczny Stosuje się art. 6 niniejszego rozporządzenia. |
|
|
Niemcy |
12 622 |
|
||
|
Estonia |
23 135 |
|
||
|
Finlandia |
10 429 |
|
||
|
Łotwa |
27 942 |
|
||
|
Litwa |
10 108 |
|
||
|
Polska |
59 300 |
|
||
|
Szwecja |
38 516 |
|
||
|
Unia |
201 975 |
|
||
|
TAC |
Nie dotyczy |
|
||
(1) Kwotę tę można poławiać wyłącznie od dnia 1 stycznia do dnia 31 października 2026 r.
(2) Wyłącznie przyłowy. W ramach tej kwoty nie są dozwolone połowy ukierunkowane.
Na zasadzie odstępstwa od akapitu pierwszego operacje połowowe prowadzone wyłącznie do celów badań naukowych mogą być ukierunkowane na śledzia atlantyckiego, pod warunkiem że badania te są prowadzone przy zachowaniu pełnej zgodności z warunkami określonymi w art. 25 rozporządzenia (UE) 2019/1241.
Na zasadzie odstępstwa od akapitu pierwszego połowy tej kwoty są dozwolone dla unijnych statków rybackich o długości całkowitej poniżej 12 metrów prowadzących połowy z użyciem sieci skrzelowych, sieci oplątujących, węd ręcznych, niewodów stawnych lub podrywek. Kapitanowie tych statków rybackich zapewniają możliwość monitorowania ich działalności połowowej w dowolnym momencie przez właściwe organy kontrolne odpowiedniego państwa członkowskiego.
(3) Wyłącznie przyłowy. W ramach tej kwoty nie są dozwolone połowy ukierunkowane.
Na zasadzie odstępstwa od akapitu pierwszego operacje połowowe prowadzone wyłącznie do celów badań naukowych mogą być ukierunkowane na dorsza atlantyckiego, pod warunkiem że badania te są prowadzone przy zachowaniu pełnej zgodności z warunkami określonymi w art. 25 rozporządzenia (UE) 2019/1241.
(4) Wyłącznie przyłowy. W ramach tej kwoty nie są dozwolone połowy ukierunkowane.
Na zasadzie odstępstwa od akapitu pierwszego operacje połowowe prowadzone wyłącznie do celów badań naukowych mogą być ukierunkowane na dorsza atlantyckiego, pod warunkiem że badania te są prowadzone przy zachowaniu pełnej zgodności z warunkami określonymi w art. 25 rozporządzenia (UE) 2019/1241.
(5) Wyrażony liczbą sztuk ryb.
(6) Wyłącznie przyłowy. W ramach tej kwoty nie są dozwolone połowy ukierunkowane.
Na zasadzie odstępstwa od akapitu pierwszego operacje połowowe prowadzone wyłącznie do celów badań naukowych mogą być ukierunkowane na dorsza atlantyckiego, pod warunkiem że badania te są prowadzone przy zachowaniu pełnej zgodności z warunkami określonymi w art. 25 rozporządzenia (UE) 2019/1241.
Na zasadzie odstępstwa od akapitu pierwszego połowy tej kwoty są dozwolone dla unijnych statków rybackich od dnia 1 maja do dnia 31 sierpnia na północ od szerokości geograficznej 59o30′ N w obszarach leżących w granicach czterech mil morskich mierzonych od linii podstawowych.
(7) Warunek szczególny: nie więcej niż 450 osobników można poławiać z tej kwoty w wodach Unii podrejonu 32 (SAL/*3D32).
(8) Wyrażony liczbą sztuk ryb.
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
