DECYZJA RADY (UE) 2025/2474
z dnia 17 października 2025 r.
w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w odniesieniu do decyzji uczestników Uzgodnienia sektorowego w sprawie kredytów eksportowych dotyczących cywilnych statków powietrznych, określonego w załączniku III do Porozumieniu w sprawie oficjalnie wspieranych kredytów eksportowych, w sprawie klasyfikacji ryzyka dłużnika w transakcjach de minimis dotyczących rolniczych statków powietrznych
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 207 ust. 4 akapit pierwszy w związku z art. 218 ust. 9,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
a także mając na uwadze, co następuje:
| (1) | Wytyczne zawarte w Porozumieniu w sprawie oficjalnie wspieranych kredytów eksportowych (zwanym dalej „porozumieniem”), opracowanym w ramach Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD), w tym w Uzgodnieniu sektorowym w sprawie kredytów eksportowych dotyczących cywilnych statków powietrznych (zwanym dalej „uzgodnieniem sektorowym dotyczącym cywilnych statków powietrznych”), określonym w załączniku III do porozumienia, zostały przetransponowane rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1233/2011 (1) i w ten sposób stały się prawnie wiążące w Unii. |
| (2) | W sekcji 1 dodatku II do uzgodnienia sektorowego dotyczącego cywilnych statków powietrznych określono procedury klasyfikacji ryzyka w odniesieniu do transakcji objętych tym uzgodnieniem. Uczestnicy uzgodnienia sektorowego dotyczącego statków powietrznych (zwani dalej „uczestnikami”) mają podjąć decyzję, w ramach procedury pisemnej, w sprawie zmian w sekcji 1 dodatku II do uzgodnienia sektorowego dotyczącego cywilnych statków powietrznych, które wyłączałyby transakcje o wartości umowy eksportowej poniżej 5 mln USD (transakcje de minimis) dotyczące rolniczych statków powietrznych z procesu klasyfikacji ryzyka dłużnika. Zmiany te zmniejszyłyby obciążenie administracyjne uczestników i uprościłyby rating ryzyka dłużnika. |
| (3) | Należy ustalić stanowisko, jakie ma być zajęte w imieniu Unii w ramach procedury pisemnej dotyczącej projektu decyzji uczestników, ponieważ decyzja ta będzie wiążąca dla Unii i będzie mogła mieć decydujący wpływ na przepisy prawa Unii na mocy art. 1 rozporządzenia (UE) nr 1233/2011. |
| (4) | Stanowisko Unii powinno zatem polegać na poparciu decyzji uczestników w sprawie klasyfikacji ryzyka dłużnika w transakcjach de minimis dotyczących rolniczych statków powietrznych na podstawie projektu tekstu załączonego do niniejszej decyzji, |
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Artykuł 1
Stanowisko, jakie ma być zajęte w imieniu Unii w odniesieniu do decyzji uczestników Uzgodnienia sektorowego w sprawie kredytów eksportowych dotyczących cywilnych statków powietrznych, określonego w załączniku III do Porozumienia w sprawie oficjalnie wspieranych kredytów eksportowych, w sprawie klasyfikacji ryzyka dłużnika w transakcjach de minimis dotyczących rolniczych statków powietrznych, polega na poparciu tej decyzji na podstawie projektu tekstu załączonego do niniejszej decyzji.
Artykuł 2
Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.
Sporządzono w Luksemburgu dnia 17 października 2025 r.
W imieniu Rady
Przewodniczący
M. HEUNICKE
(1) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1233/2011 z dnia 16 listopada 2011 r. w sprawie zastosowania niektórych wytycznych w dziedzinie oficjalnie wspieranych kredytów eksportowych oraz uchylające decyzje Rady 2001/76/WE i 2001/77/WE (Dz.U. L 326 z 8.12.2011, s. 45, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2011/1233/oj).
ZAŁĄCZNIK
DODATEK II
MINIMALNE STAWKI UBEZPIECZENIA
| 2 | W odniesieniu do transakcji, w których wartość umowy eksportowej nie przekracza 5 mln USD, jeżeli wywóz dotyczy rolniczych statków powietrznych, a ostatecznym dłużnikiem jest rolnik lub przedsiębiorstwo zajmujące się opryskiwaniem, uczestnik może zastosować klasyfikację ryzyka, którą uzna za właściwą, i powiadamia o transakcji zgodnie z art. 24 lit. a) niniejszego uzgodnienia sektorowego. W odniesieniu do wszystkich innych transakcji o wartości wywozu mniejszej niż 5 mln USD (w szczególności tych, w przypadku których ostatecznym dłużnikiem jest przedsiębiorstwo lotnicze lub przedsiębiorstwo leasingu statków powietrznych, niezależnie od tego, czy wywóz dotyczy rolniczych statków powietrznych), uczestnik, który nie chce zastosować procedury klasyfikacji ryzyka określonej w art. 6-8 niniejszego dodatku, stosuje klasyfikację ryzyka „8” w odniesieniu do nabywcy/kredytobiorcy uczestniczącego w transakcji i powiadamia o transakcji zgodnie z art. 24 lit. a) niniejszego uzgodnienia sektorowego. |
| 3 | W odniesieniu do transakcji, w których wartość umowy eksportowej nie przekracza 5 mln USD, z wyjątkiem transakcji, które należy zgłosić zgodnie z art. 24 lit. a) zgodnie z przypisem 2 do niniejszego dodatku, stosuje się okres pięciu dni roboczych. |
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
