DECYZJA RADY (UE) 2025/2563
z dnia 24 listopada 2025 r.
w sprawie stanowiska, które ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej na 34. sesji Zgromadzenia Międzynarodowej Organizacji Morskiej w odniesieniu do przyjęcia zmian kodeksu dotyczącego ostrzeżeń i wskaźników i wytycznych dotyczących przeglądów w ramach zharmonizowanego systemu przeglądów i certyfikacji (HSSC)
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 100 ust. 2 w związku z art. 218 ust. 9,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
a także mając na uwadze, co następuje:
| (1) | Działanie Unii w sektorze transportu morskiego powinno mieć na celu poprawę bezpieczeństwa morskiego oraz ochronę środowiska morskiego i zdrowia ludzi. |
| (2) | Oczekuje się, że na 34. sesji odbywającej się w dniach 24 listopada – 3 grudnia 2025 r. (zwana dalej „sesją A 34”) Zgromadzenie Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO) przyjmie zmiany kodeksu dotyczącego ostrzeżeń i wskaźników (zwanego dalej „kodeksem”) i wytycznych dotyczących przeglądów w ramach zharmonizowanego systemu przeglądów i certyfikacji (zwanych dalej „wytycznymi dotyczącymi przeglądów HSSC”). |
| (3) | Należy ustalić stanowisko, które ma być zajęte w imieniu Unii na sesji A 34, ponieważ niektóre z proponowanych zmian do kodeksu i wytycznych dotyczących przeglądów HSSC (zwanych dalej „kodeksem z 2025 r,” i „wytyczny dotyczącymi przeglądów HSSC z 2025 r.”) mogą mieć decydujący wpływ na treść prawa Unii, a mianowicie na dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/45/WE (1) oraz na rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 391/2009 (2). |
| (4) | Unia powinna poprzeć przyjęcie kodeksu z 2025 r., ponieważ zapewni on zgodność z wymogami instrumentów IMO, które zostały przyjęte lub zmienione od czasu przyjęcia kodeksu, a tym samym wyeliminuje sprzeczności, niejasności i niepotrzebne redundancje. |
| (5) | Unia powinna poprzeć przyjęcie wytycznych dotyczących przeglądów HSSC z 2025 r., ponieważ wytyczne te uwzględnią zmiany w instrumentach IMO, które weszły w życie lub stały się skuteczne od 2023 r. |
| (6) | Unia nie jest ani członkiem IMO ani umawiającą się stroną odnośnych konwencji i kodeksów. Rada powinna zatem upoważnić państwa członkowskie do wyrażenia stanowiska Unii na sesji A 34. |
| (7) | Zakres stosowania niniejszej decyzji powinien ograniczać się do treści proponowanych zmian w zakresie, w jakim mogą one mieć wpływ na wspólne przepisy Unii i należą do wyłącznej kompetencji Unii. Niniejsza decyzja nie powinna wpływać na podział kompetencji między Unią a państwami członkowskimi, |
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Artykuł 1
Stanowisko, które ma być zajęte w imieniu Unii w ramach Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO) na 34. sesji jej Zgromadzenia, polega na wyrażeniu zgody na przyjęcie:
| a) | kodeksu dotyczącego ostrzeżeń i wskaźników z 2025 r., przedstawionego w załączniku 14 do dokumentu IMO MSC 110/21/Add.2, oraz wynikające z tego uchylenie rezolucji Zgromadzenia IMO A.1021(26); a także |
| b) | wytycznych dotyczących przeglądów w ramach zharmonizowanego systemu przeglądów i certyfikacji (HSSC) z 2025 r., przedstawionych w załączniku 3 do dokumentu IMO III 11/16/Add.1, oraz wynikające z tego uchylenie rezolucji Zgromadzenia IMO A.1186(33). |
Artykuł 2
Stanowisko, które ma być zajęte w imieniu Unii, określone w art. 1, obejmuje proponowane zmiany w zakresie, w jakim należą one do wyłącznej kompetencji Unii i w jakim mogą mieć wpływ na wspólne przepisy Unii. Stanowisko to jest wyrażane przez państwa członkowskie – z których wszystkie są członkami IMO – działające wspólnie w interesie Unii.
Niewielkie zmiany stanowiska określonego w art. 1 mogą zostać uzgodnione bez kolejnej decyzji Rady.
Artykuł 3
Niniejszym upoważnia się państwa członkowskie do wyrażenia zgody na związanie się proponowanymi zmianami, w interesie Unii, w zakresie, w jakim zmiany te należą do wyłącznej kompetencji Unii.
Artykuł 4
Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.
Sporządzono w Brukseli dnia 24 listopada 2025 r.
W imieniu Rady
Przewodniczący
L. LØKKE RASMUSSEN
(1) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/45/WE z dnia 6 maja 2009 r. w sprawie reguł i norm bezpieczeństwa statków pasażerskich (Dz.U. L 163 z 25.6.2009, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2009/45/oj).
(2) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 391/2009 z dnia 23 kwietnia 2009 r. w sprawie wspólnych reguł i norm dotyczących organizacji dokonujących inspekcji i przeglądów na statkach (przekształcenie) (Dz.U. L 131 z 28.5.2009, s. 11, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2009/391/oj).
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
