ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2025/2606
z dnia 18 grudnia 2025 r.
określające format przedkładanych przez państwa członkowskie sprawozdań z wdrożenia dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/33/WE
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/33/WE z dnia 23 kwietnia 2009 r. w sprawie promowania ekologicznie czystych pojazdów transportu drogowego w celu wsparcia mobilności niskoemisyjnej (1), w szczególności jej art. 10 ust. 6,
po konsultacji z Komitetem ds. Infrastruktury Paliw Alternatywnych,
a także mając na uwadze, co następuje:
| (1) | Art. 10 ust. 2 dyrektywy 2009/33/WE w sprawie promowania ekologicznie czystych pojazdów transportu drogowego zobowiązuje państwa członkowskie do składania sprawozdań z wdrożenia tej dyrektywy. Sprawozdania te powinny zawierać informacje na temat: (i) liczby i kategorii pojazdów objętych zamówieniami publicznymi objętymi zakresem dyrektywy; (ii) działań podjętych w celu wdrożenia dyrektywy; oraz (iii) przyszłych działań wdrożeniowych. Sprawozdania powinny również zawierać wszelkie inne informacje, które dane państwo członkowskie uznaje za istotne. Pierwsze sprawozdanie tego rodzaju należy przedłożyć do dnia 18 kwietnia 2026 r. i powinno ono obejmować informacje dotyczące pierwszego okresu odniesienia, od dnia 2 sierpnia 2021 r. do dnia 31 grudnia 2025 r. |
| (2) | Zgodnie z art. 10 ust. 6 dyrektywy 2009/33/WE Komisja powinna przyjąć akty wykonawcze określające format tych sprawozdań, które mają być przedkładane przez państwa członkowskie. |
| (3) | Zgodnie z art. 10 ust. 3 dyrektywy 2009/33/WE Komisja powinna wspierać państwa członkowskie w wypełnianiu ich obowiązków sprawozdawczych, pozyskując stosowne dane z ogłoszeń o zamówieniu publikowanych w bazie danych Tenders Electronic Daily, zbierając i publikując odpowiednie informacje na temat zamówień publicznych objętych zakresem dyrektywy. |
| (4) | Od lutego 2024 r. nowy system rejestrowania zamówień publicznych e-formularze zastąpił poprzedni system ogłoszeń w bazie danych Tenders Electronic Daily. Nowy system umożliwia dedykowane rejestrowanie i automatyczne pobieranie danych istotnych dla wdrożenia dyrektywy 2009/33/WE. Komisja pozyskała z bazy danych Tenders Electronic Daily wszystkie informacje z odpowiednich ogłoszeń zarejestrowanych w poprzednim systemie ogłoszeń. Komisja przekazała te informacje państwom członkowskim za pośrednictwem Komitetu ds. Infrastruktury Paliw Alternatywnych. |
| (5) | Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Infrastruktury Paliw Alternatywnych, |
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
W niniejszym rozporządzeniu ustanawia się wzór sprawozdań z wdrożenia dyrektywy 2009/33/WE, które mają być przedkładane przez państwa członkowskie zgodnie z art. 10 ust. 2 tej dyrektywy.
Wzór ten znajduje się w załączniku.
Artykuł 2
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 18 grudnia 2025 r.
W imieniu Komisji
Przewodnicząca
Ursula VON DER LEYEN
(1) Dz.U. L 120 z 15.5.2009, s. 5, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2009/33/oj.
ZAŁĄCZNIK
WZÓR SPRAWOZDANIA Z WDRAŻANIA DYREKTYWY 2009/33/WE
1. Struktura instytucjonalna i transpozycja
W niniejszej sekcji należy przedstawić przegląd roli i kompetencji poszczególnych organów publicznych w odniesieniu do transpozycji i wdrażania dyrektywy 2009/33/WE oraz wyjaśnić, w jaki sposób obowiązki związane z jej wdrażaniem zostały rozdzielone w obrębie państwa członkowskiego.
1.1. Organ odpowiedzialny za transpozycję i wdrożenie dyrektywy
W niniejszej sekcji należy wymienić główne organy publiczne odpowiedzialne za zapewnienie wdrożenia dyrektywy na szczeblu krajowym (np. ministerstwo transportu, ministerstwo gospodarki). Jeżeli kompetencje są rozdzielone między poziom krajowy, regionalny i lokalny, można to wyjaśnić tutaj.
1.2. Minimalne poziomy docelowe w zakresie zamówień publicznych i podział obciążeń w obrębie państwa członkowskiego
W niniejszej sekcji należy przedstawić, w jaki sposób minimalne poziomy docelowe w zakresie zamówień publicznych określone w art. 5 i załączniku I do dyrektywy 2009/33/WE są wdrażane w danym państwie członkowskim. W szczególności państwa członkowskie wskazują, czy minimalne poziomy docelowe w zakresie zamówień publicznych zostały określone: (i) zachowując ten sam poziom ambicji w odniesieniu do wszystkich instytucji zamawiających i podmiotów zamawiających objętych zakresem dyrektywy; lub (ii) ustanawiając różne poziomy ambicji dla poszczególnych instytucji zamawiających i podmiotów zamawiających. Jeżeli zastosowano drugą opcję, należy przedstawić krótkie wyjaśnienie sposobu ustanowienia różnych poziomów docelowych.
1.3. Zwolnienia krajowe
W tej sekcji należy wskazać, czy państwo członkowskie skorzystało ze zwolnień krajowych w odniesieniu do którejkolwiek z kategorii pojazdów wymienionych w art. 2 dyrektywy 2009/33/WE.
2. Dane ilościowe z bazy danych Tender Electronic Daily (TED) i e-formularzy
W niniejszej sekcji państwa członkowskie przedstawiają dane dotyczące liczby i kategorii pojazdów objętych zamówieniami, o których mowa w art. 3 ust. 1 lit. a) i c) dyrektywy 2009/33/WE - zebrane i opublikowane przez Komisję dzięki pozyskaniu stosownych danych z ogłoszeń o udzieleniu zamówienia publikowanych w TED - jeżeli wykorzystują którekolwiek z tych danych w niniejszym sprawozdaniu. Państwa członkowskie, które korzystają wyłącznie z krajowych systemów monitorowania i sprawozdawczości, i nie uwzględniają danych z bazy danych TED, mogą pozostawić tę sekcję pustą.
W odniesieniu do pierwszego okresu odniesienia Komisja pozyskuje i publikuje dane oddzielnie dla ogłoszeń zarejestrowanych w TED do dnia 31 grudnia 2023 r. przy użyciu poprzedniego formatu sprawozdawczego oraz dla ogłoszeń zarejestrowanych od dnia 1 stycznia 2024 r. przy użyciu obecnych e-formularzy. Dane te należy wprowadzić oddzielnie odpowiednio w tabelach 1a i 1b; w tabeli 1b (ogłoszenia zarejestrowane między dniem 1 stycznia 2024 r. a dniem 31 grudnia 2025 r.) państwa członkowskie mogą wprowadzić dane pozyskane przez Komisję albo wykorzystać dane, które same pozyskują bezpośrednio z bazy danych. Dane zawarte w tej tabeli powinny jednak pochodzić z bazy danych TED i e-formularzy, a nie z odrębnych krajowych systemów monitorowania i sprawozdawczości. W tabeli 1 należy przedstawić łączne liczby za cały okres, będące sumą liczb w odpowiednich komórkach tabeli 1a i 1b.
W odniesieniu do kolejnych okresów odniesienia należy stosować wyłącznie tabelę 1. Komisja zestawi dane za cały okres w tym samym formacie (e-formularze), a dane te trzeba będzie bezpośrednio wprowadzić w tabeli 1.
W trzeciej kolumnie tabel 1, 1a i 1b państwa członkowskie wskazują, jaki odsetek ogłoszeń zawartych w odpowiedniej tabeli zawiera pełne informacje niezbędne do spełnienia wymogów w zakresie monitorowania i sprawozdawczości określonych w dyrektywie 2009/33/WE, a mianowicie typ pojazdów, ich kategorię oraz informację, czy są to ekologicznie czyste pojazdy zgodnie z art. 4 ust. 4 dyrektywy, pod warunkiem że takie informacje są dostępne (1).
Tabela 1
Zagregowane dane z bazy danych TED i e-formularzy za cały okres odniesienia
|
Typ pojazdu |
Liczba ogłoszeń |
Odsetek ogłoszeń zawierających pełne informacje (jeżeli są dostępne) |
Łączna liczba pojazdów |
Liczba ekologicznie czystych pojazdów |
Odsetek ekologicznie czystych pojazdów |
(tylko w przypadku autobusów) Liczba pojazdów bezemisyjnych |
(tylko w przypadku autobusów) Odsetek pojazdów bezemisyjnych |
|
Pojazdy lekkie |
|
|
|
|
|
nie dotyczy |
nie dotyczy |
|
Samochody ciężarowe |
|
|
|
|
|
nie dotyczy |
nie dotyczy |
|
Autobusy |
|
|
|
|
|
|
|
|
Informacje dodatkowe |
W niniejszym polu tekstowym państwa członkowskie mogą przedstawić wszelkie uwagi lub inne informacje, które uznają za istotne w odniesieniu do danych pozyskanych i opublikowanych przez Komisję. |
||||||
Tabela 1a
Dane pozyskane z bazy danych TED (okres od dnia 2 sierpnia 2021 r. do dnia 31 grudnia 2023 r.)
|
Typ pojazdu |
Liczba ogłoszeń |
Odsetek ogłoszeń zawierających pełne informacje (jeżeli są dostępne) |
Łączna liczba pojazdów |
Liczba ekologicznie czystych pojazdów |
Odsetek ekologicznie czystych pojazdów |
(tylko w przypadku autobusów) Liczba pojazdów bezemisyjnych |
(tylko w przypadku autobusów) Odsetek pojazdów bezemisyjnych |
|
Pojazdy lekkie |
|
|
|
|
|
nie dotyczy |
nie dotyczy |
|
Samochody ciężarowe |
|
|
|
|
|
nie dotyczy |
nie dotyczy |
|
Autobusy |
|
|
|
|
|
|
|
|
Informacje dodatkowe |
W niniejszym polu tekstowym państwa członkowskie mogą przedstawić wszelkie uwagi lub inne informacje, które uznają za istotne w odniesieniu do danych pozyskanych i opublikowanych przez Komisję. |
||||||
Tabela 1b
Dane pozyskane z e-formularzy (okres od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2025 r.)
|
Typ pojazdu |
Liczba ogłoszeń |
Odsetek ogłoszeń zawierających pełne informacje (jeżeli są dostępne) |
Łączna liczba pojazdów |
Liczba ekologicznie czystych pojazdów |
Odsetek ekologicznie czystych pojazdów |
(tylko w przypadku autobusów) Liczba pojazdów bezemisyjnych |
(tylko w przypadku autobusów) Odsetek pojazdów bezemisyjnych |
|
Pojazdy lekkie |
|
|
|
|
|
nie dotyczy |
nie dotyczy |
|
Samochody ciężarowe |
|
|
|
|
|
nie dotyczy |
nie dotyczy |
|
Autobusy |
|
|
|
|
|
|
|
|
Informacje dodatkowe |
W niniejszym polu tekstowym państwa członkowskie mogą przedstawić wszelkie uwagi lub inne informacje, które uznają za istotne w odniesieniu do danych pozyskanych i opublikowanych przez Komisję. |
||||||
3. Dane ilościowe ze źródeł krajowych
W niniejszej sekcji państwa członkowskie, które ustanowiły krajowe systemy monitorowania i sprawozdawczości, które nie opierają się bezpośrednio na bazie danych TED, przedstawiają informacje ilościowe uzyskane w ramach takich systemów. Informacje te mogą zastąpić lub uzupełnić informacje pozyskane z bazy danych TED i e-formularzy, przedstawione w sekcji 2.
W niniejszej sekcji można również przedstawić wszelkie dodatkowe dane ilościowe, które państwo członkowskie gromadzi w celu uzupełnienia stwierdzonych luk w danych pozyskanych z bazy danych TED i przedstawionych w sekcji 2. Jeżeli państwa członkowskie wykorzystują zarówno dane pozyskane z bazy danych TED lub e-formularzy, jak i dane zgromadzone ze źródeł krajowych, całościowe dane należy zagregować i przedstawić w tabeli 2, w tym zarówno dane już przedstawione w sekcji 2, jak i w tabeli 1, oraz dodatkowe dane zgromadzone przez państwo członkowskie. Tabela 2 powinna również zawierać wyjaśnienie związku między danymi przedstawionymi w sekcji 2 i w niniejszej sekcji.
Oprócz informacji na temat liczby pojazdów oraz liczby i odsetka ekologicznie czystych pojazdów i autobusów bezemisyjnych państwa członkowskie mogą przedstawić informacje na temat ogólnej wielkości danego zamówienia. W tym celu w drugiej kolumnie należy umieścić liczbę zamówień, których to dotyczy, ich całkowitą wartość pieniężną lub inny pomiar umożliwiający oszacowanie ogólnej wielkości zamówienia.
Państwa członkowskie, które nie ustanowiły odrębnego systemu monitorowania i sprawozdawczości i nie mają dodatkowych źródeł informacji ilościowych, które zamierzają udostępnić, mogą pozostawić tę sekcję pustą.
Tabela 2
Monitorowanie krajowe - zagregowane dane za cały okres odniesienia
|
Typ pojazdu |
Liczba zamówień, wartość pieniężna lub inny pomiar wielkości zamówienia (jeżeli jest dostępny) |
Łączna liczba pojazdów |
Liczba ekologicznie czystych pojazdów (2) |
Odsetek ekologicznie czystych pojazdów |
(tylko w przypadku autobusów) Liczba pojazdów bezemisyjnych |
(tylko w przypadku autobusów) Odsetek pojazdów bezemisyjnych |
|
Pojazdy lekkie |
|
|
|
|
nie dotyczy |
nie dotyczy |
|
Samochody ciężarowe |
|
|
|
|
nie dotyczy |
nie dotyczy |
|
Autobusy |
|
|
|
|
|
|
|
Opis podejścia do gromadzenia danych |
W niniejszym polu tekstowym państwa członkowskie mogą zawrzeć krótki opis swojego systemu monitorowania i sprawozdawczości, w tym w szczególności jego zakres, zasięg czasowy, wszelkie ewentualne różnice w stosunku do zakresu dyrektywy 2009/33/WE oraz kompletność sprawozdawczości pod względem odsetka ogłoszeń zawierających pełne informacje na temat liczby i typu zamawianych pojazdów. Jeżeli dane przedstawione w niniejszej tabeli opierają się na danych przedstawionych w sekcji 2 i je uwzględniają (np. poprzez uzupełnienie stwierdzonych luk), w tym miejscu należy wyjaśnić związek między tymi dwoma zbiorami danych. |
|||||
|
Informacje dodatkowe |
W niniejszym polu tekstowym państwa członkowskie mogą przedstawić wszelkie uwagi lub inne informacje, które uznają za istotne w odniesieniu do danych pozyskanych i opublikowanych przez Komisję. |
|||||
4. Informacje jakościowe na temat wdrażania dyrektywy
W niniejszej sekcji należy przedstawić informacje o działaniach podjętych w celu wdrożenia dyrektywy 2009/33/WE, o przyszłych działaniach wdrożeniowych oraz wszelkie inne informacje, które dane państwo członkowskie uznaje za istotne. W stosownych przypadkach państwa członkowskie mogą również zawrzeć w niniejszej sekcji stosowne informacje regionalne lub lokalne, w szczególności te państwa członkowskie, w których kompetencje w zakresie wdrażania dyrektywy są rozdzielone między różne szczeble administracji.
4.1. Dodatkowe informacje o danych ilościowych
W niniejszej sekcji państwa członkowskie mogą przedstawić wszelkie dodatkowe informacje, które uznają za istotne do uwzględnienia i uzupełnienia danych ilościowych przedstawionych w sekcjach 2 i 3. W szczególności państwa członkowskie mogą przedstawić dodatkowe informacje związane z każdym ogłoszeniem, zamówieniem lub procedurą udzielania zamówienia, w odniesieniu do których w poprzednich sekcjach nie udostępniono danych ilościowych.
4.2. Działania podjęte w celu wdrożenia dyrektywy w obecnym okresie odniesienia
Oprócz informacji o transpozycji minimalnych poziomów docelowych w zakresie zamówień publicznych, w niniejszej sekcji państwa członkowskie mogą przedstawić informacje na temat wszelkich działań podjętych w celu wdrożenia dyrektywy. Może to obejmować np. działania koordynacyjne, publikację wytycznych, kursy szkoleniowe, systemy wsparcia finansowego lub inne działania podjęte w celu zapewnienia osiągnięcia minimalnych poziomów docelowych w zakresie zamówień publicznych w okresie odniesienia objętym niniejszym sprawozdaniem.
4.3. Stwierdzone przeszkody
W niniejszej sekcji państwa członkowskie mogą przedstawić informacje na temat wszelkich przeszkód, jakie napotkały we wdrażaniu dyrektywy i osiąganiu poziomów docelowych. Mogą w niej również przedstawić informacje o wszelkich działaniach podjętych w celu usunięcia tych przeszkód.
4.4. Przyszłe działania wdrożeniowe
W niniejszej sekcji państwa członkowskie mogą: (i) przedstawić informacje na temat oczekiwanych zmian odsetka ekologicznie czystych pojazdów w następnym okresie odniesienia, pod względem przedziału czasowego, a także rozmieszczenia geograficznego w danym państwie członkowskim; oraz (ii) przedstawić informacje na temat wszelkich środków lub działań, które zaplanowały, aby zapewnić osiągnięcie minimalnych poziomów docelowych w zakresie zamówień publicznych w danym okresie odniesienia.
4.5. Informacje dodatkowe
W niniejszej sekcji państwa członkowskie mogą przedstawić wszelkie inne informacje, które uznają za istotne.
(1) Informacje te mogły zostać podane w ogłoszeniach poprzez wskazanie, czy pojazdy będące przedmiotem zamówienia są ekologicznie czyste, lub poprzez podanie informacji na temat pojazdów, których to dotyczy, wystarczających, aby ocenić, czy są one ekologicznie czyste.
(2) Jest to łączna liczba ekologicznie czystych pojazdów (w tym pojazdów bezemisyjnych).
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
