Zaświadczenie starosty o samodzielności lokalu a prawo budowlane
Dla ustanowienia odrębnej własności lokalu mieszkalnego niezwykle istotna jest rola starosty, który wydaje stosowne zaświadczenie potwierdzające samodzielność. Rozpatrując wniosek o wydanie zaświadczenia należy zbadać, czy sam obiekt budowlany powstał legalnie oraz czy faktycznie spełnia on warunki umożliwiające zaspokajanie potrzeb mieszkaniowych.
Zaświadczenie o samodzielności lokalu wydawane jest przez właściwego starostę na wniosek właściciela nieruchomości. Jest to dokument, który zgodnie art. 2 ust. 5 ustawy z 24 czerwca 1994 r o własności lokali. (dalej: u.w.l.) stanowi załącznik do aktu ustanawiającego odrębną własność lokalu.
Wbrew pozorom ta Jeśli bowiem organ wydający zaświadczenie o samodzielności lokalu wyda dokument bez uprzedniego sprawdzenia zaistnienia poszczególnych przesłanek samodzielności, to może to umożliwić wprowadzenie do obrotu nieruchomości, która faktycznie nie będzie spełniała kryteriów odrębnego lokalu mieszkalnego. Zasadnym jest zatem głębsze spojrzenie na nieskomplikowaną - w świetle orzecznictwa - procedurę wydawania tego typu dokumentów.
