Problem agresji i przemocy w szkole
Problem agresji może wystąpić w każdej placówce oświatowej. Dotyczyć może zachowań zarówno pomiędzy osobami pozostającymi pod opieką tej placówki, jak również agresji na linii uczeń - nauczyciel. Mimo, że zdecydowanie częściej występują zachowania agresywne pomiędzy uczniami niż skierowane w stronę nauczycieli, te ostatnie nie należą jednak do rzadkości. Dodatkowo obecnie widać znaczny wzrost wykorzystania do prześladowania mediów elektronicznych.
Agresja jest zachowaniem ukierunkowanym na zewnątrz lub do wewnątrz, mającego na celu spowodowanie szkody fizycznej lub psychicznej. Zasadniczo można tu mówić więc o działaniu celowym. Ważne jest - co w praktyce niekiedy nie jest łatwe - odróżnienie zachowania agresywnego od wypadku czy przypadkowego zdarzenia, jakie może powstać np. w toku zabawy. Żaden przejaw agresji nie może być lekceważony, dotyczy to zarówno działań fizycznych, jak i agresji słownej. Wyczulenie na agresję dotyczyć powinno nie tylko nauczycieli, wychowawców, opiekunów, ale wszystkich pracowników placówki oświatowej. Zachowaniom agresywnym sprzyjać mogą czynniki: ● związane z osobowością sprawcy - zaburzenia psychiczne, rozwojowe, osobowościowe, ● będące skutkiem sytuacji rodzinnej czy życiowej, ● związane z grupą rówieśników, ● wynikające ze środowiska, w jakim osoba agresywna przebywa - duże zagęszczenie uczniów przy małej przestrzeni, hałas, ● związane z kwestiami wychowawczymi, dydaktycznymi.
