Transakcje między jednostkami budżetowymi – rozliczenie VAT po zmianach
1 stycznia 2017 r. był ostatecznym terminem na dokonanie centralizacji rozliczeń VAT w samorządzie. Konsekwencją tego samorządowe jednostki budżetowe przestały być odrębnymi podatnikami VAT, a transakcje między nimi lub na rzecz jednostki samorządu terytorialnego nie podlegają opodatkowaniu. Centralizacji nie podlegały natomiast państwowe jednostki budżetowe. Nadal są odrębnymi podatnikami VAT. Jednak tylko do końca czerwca 2017 r. transakcje dokonywane między nimi korzystają ze zwolnienia.
Zasady rozliczeń podatku od towarów i usług (dalej: VAT) między samorządowymi jednostkami budżetowymi zmieniła centralizacja. Kolejna zmiana, tym razem dla państwowych jednostek budżetowych, nastąpiła od 1 lipca 2017 r.
Nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usług w rozumieniu ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej: ustawa o VAT), podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, aby dana czynność podlegała opodatkowaniu, musi być wykonana przez podatnika.
ZAPAMIĘTAJ!
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności - art. 15 ust. 1 ustawy o VAT.
Działalność gospodarcza, stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
