Gazeta Samorządu i Administracji 7/2017 z 05.07.2017
Data publikacji: 05.07.2017
Problemy z praktyki przy udzielaniu zamówień in-house
Praktyka stosowania zamówień in-house w szerokim tego słowa znaczeniu, czyli zlecania np. przez gminę wykonywania dostaw, usług lub robót budowanych w drodze odpłatnej umowy, powoduje wiele problemów - zarówno w sferze pojęciowej, jak i praktycznej.
Najczęstszym rodzajem zamówień in-house jest tzw. in-house klasyczny, przewidziany w art. 67 ust. 1 pkt 12 ustawy z 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (dalej: Pzp). Polega na udzielaniu przez jednostkę samorządu terytorialnego (JST) zamówienia osobie prawnej, jeśli są łącznie spełnione następujące okoliczności:
- JST sprawuje nad osobą prawną kontrolę odpowiadającą kontroli sprawowanej nad własnymi jednostkami, polegającą na dominującym wpływie na cele strategiczne oraz istotne decyzje dotyczące zarządzania sprawami tej osoby prawnej (warunek ten jest również spełniony, gdy kontrolę taką sprawuje inna osoba prawna kontrolowana przez JST w taki sam sposób),
