Zamówienia in-house po nowelizacji przepisów o zamówieniach publicznych
Wejście w życie dyrektywy klasycznej 2014/24/UE wprowadziło istotną zmianę na gruncie postrzegania zamówień wewnętrznych (tzw. zamówień typu in-house) występujących pomiędzy instytucjami zamawiającymi a jednostkami ściśle od instytucji zamawiających uzależnionymi pod względem organizacyjnym i gospodarczym. W celu przejrzystego wyjaśnienia przedmiotowych kwestii Urząd Zamówień Publicznych przygotował opinię prawną. W dalszej części tekstu ekspert omówi najważniejsze aspekty wynikające z tej opinii prawnej.
W polskim porządku prawnym od lat funkcjonują regulacje związane z realizacją przez jednostki samorządu terytorialnego (dalej: JST) zadań własnych w celu zaspokojenia zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej. Niemniej jednak w związku ze zmianami wprowadzonymi od 1 stycznia 2017 r. do ustawy z 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (dalej: upzp) pojawiały się wątpliwości czy i w jakim zakresie nadal możliwe są tzw. zamówienia in-house. Z pomocą przyszedł Urząd Zamówień Publicznych (dalej: UZP) przygotowując stanowisko w tej sprawie.
Podkreślić należy, że z instytucją in-house w ścisłym tego słowa znaczeniu mamy do czynienia, jeżeli JST podejmie decyzję o powierzeniu tworzonej spółce prawa handlowego wykonywania zadań własnych np. w stosownej uchwale organu JST lub w akcie erekcyjnym spółki (akt założycielski spółki z o.o., statut spółki akcyjnej). Tytułem do wykonywania przez spółkę określonych zadań komunalnych jest wtedy uchwała organu (np. rady gminy oraz akt o utworzeniu spółki). Gmina działa w takiej sytuacji za pośrednictwem swojej spółki, a łączące ich relacje prawne nie mają charakteru umowy wzajemnej z uwagi na brak ekwiwalentności świadczeń.
