Skutki przekształcenia szkół w zakresie nadania nowego numeru REGON i NIP
Od 1 września 2017 r. wchodzą w życie przepisy ustawy - Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo oświatowe, wygaszające gimnazja. W związku z tym nastąpi reorganizacja szkół. W artykule zostały omówione kwestie, jak te zmiany wpłyną na konieczność nadania nowego numeru REGON i NIP zreformowanym placówkom.
W przypadku danych objętych RSPO), w tym likwidacji szkoły lub placówki , podmiot zobowiązany do przekazywania danych do rejestru przekazuje do niego aktualne dane (art. 36 ust. 1 ustawy z 15 kwietnia 2011 r. o systemie informacji oświatowej). W przypadku przekształcenia gimnazjum w inny typ szkoły można już teraz w składać wnioski o założenie szkoły (tj. wpis do RSPO i nadanie numeru REGON), w którą zostanie przekształcone gimnazjum. We wniosku należy podać datę rozpoczęcia działalności szkoły, tj. 1 września 2017 r. Likwidacja szkoły w rejestrze następuje obecnie z dniem złożenia wniosku. Jednak nie można w trakcie trwania roku szkolnego zlikwidować gimnazjum, nie byłoby to zgodne z art. 59 ust. 1 ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty, gdyż szkoła może być likwidowana z dniem 31 sierpnia. Ta uwaga dotyczy także przypadku włączenia gimnazjum do innego typu szkoły oraz zespołu publicznych szkół, w skład którego wchodzi jedynie gimnazjum i dotychczasowa sześcioletnia szkoła podstawowa lub dotychczasowa zasadnicza szkoła zawodowa.
