Polityka rachunkowości – jak ją najlepiej zbudować
Problem: Wakacje to taki okres, który niektórzy księgowi wykorzystują do uporządkowania pewnych obszarów, na co zwykle w ciągu roku brakuje czasu. Jednym z nich jest przygotowanie sobie zmian do polityki rachunkowości. Jak zatem najwygodniej ułożyć ten dokument?
Rada: Politykę rachunkowości, opracowaną w formie dokumentacji, zatwierdzoną przez kierownika jednostki, powinna mieć każda jednostka prowadząca księgi rachunkowe.
Zmian do niej nie powinno się wprowadzać w ciągu roku budżetowego. Przyjmuje się regułę, że te same zasady powinny funkcjonować w księgowości jednostki przez cały rok budżetowy. Zdarza się jednak, że zmiany w polityce rachunkowości wymuszane są w ciągu roku przez zmianę obowiązujących przepisów, jednak to wyjątkowa sytuacja.
Polityka rachunkowości to jeden z najważniejszych dokumentów jednostki. Określa jej sposób funkcjonowania pod kątem finansowym, księgowym, majątkowym. Pokazuje ścieżkę obraną przez jednostkę w zakresie, jaki dopuszczają uor czy inne przepisy. Dlatego właśnie każda jednostka musi mieć swój własny dokument w tym zakresie i dlatego warto poświęcić trochę czasu, aby był to dokument użyteczny jednostce - nie tylko „szufladowiec”, który światło dzienne widzi wyłącznie w czasie kontroli.
