Jak księgować wpłaty właścicieli działek za rozgraniczenie nieruchomości
PROBLEM: Geodeta na zlecenie gminy dokonał rozgraniczenia działek dwóch nieruchomości i otrzymał zapłatę od gminy (w 2016 r.). Należność wynosiła 3000 zł brutto. Teraz obydwaj właściciele działek zostali wezwani do uregulowania należności po 1500 zł każdy. Jednej z nich wójt umorzył 500 zł, a pozostałą kwotę - na wniosek strony - chce rozłożyć na 20 rat. Jak należy ująć w ewidencji księgowej i w sprawozdawczości te wpłaty. Czy będą one podlegać VAT, jeśli tak, to kiedy - czy w momencie każdej wpłaty?
Zgodnie z załącznikiem nr 3 do rozporządzenia Ministra Finansów z 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (dalej: rozporządzenie w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont), należności opisane w pytaniu należy ewidencjonować z wykorzystaniem konta lubw zależności od terminu spłaty.
