Instruktaż – Rozliczenie kosztów budowy parkingu i ogrodzenia wokół budynku
Jednostka budżetowa dostała kilkanaście lat temu w trwały zarząd budynek, w którym mieści się jej siedziba. W chwili przekazania na działce gruntu stał tylko budynek i pozostałości starego betonowego ogrodzenia, z którego w chwili obecnej prawie nic już nie ma (resztki kruszącego się fundamentu). Przekazany budynek został całkowicie umorzony kilka lat temu. W tym roku na działce wybudowano niewielki (10-stanowiskowy) parking dla pracowników oraz cały teren ogrodzono i wykonano automatycznie otwierającą się bramę wjazdową na parking (usługi budowlane i montażowe wykonały dwie zewnętrzne firmy). Jak w ewidencji rozliczyć nakłady na budowę parkingu i ogrodzenia? Czy ogrodzenie ma być doliczone do wartości budynku, czy do wartości parkingu? Jeśli do budynku, to czy można doliczyć ogrodzenie do całkowicie umorzonego budynku i od jakiej wartości wtedy naliczać amortyzację (umorzenie)? Co zrobić z kosztami wykopania i wywozu resztek fundamentu starego ogrodzenia - czy należy je rozliczyć jako koszty budowy nowego ogrodzenia? Jak zaewidencjonować nowe ogrodzenie, skoro stare nie zostało jednostce przekazane dowodem PT - „Przekazanie/przyjęcie środka trwałego” (jednostka ma tylko stare PT na grunt i na budynek)?
