Kiedy NSA rozstrzyga spory o właściwość urzędów
Spory między urzędami o to, który z nich jest właściwy do załatwienia sprawy, to złożony prawnie problem. Dlatego dużą część z nich rozstrzyga NSA. Spory te można podzielić na spory o właściwość organu oraz spory kompetencyjne. Najwięcej problemów nastręczają tzw. spory negatywne - kiedy żaden z urzędów nie chce uznać swojej właściwości do rozpatrzenia danej sprawy. W artykule analizujemy przykłady najnowszych sporów rozstrzyganych przez NSA i argumentów użytych do wydanych postanowień.
Spory o właściwość między organami jednostek samorządu terytorialnego rozstrzyga sąd administracyjny. Jest to ogólna reguła wskazana w przepisach Kodeksu postępowania administracyjnego (dalej: k.p.a.) Przepisy art. 22 § 1 pkt 2-4 k.p.a. wskazują wyjątki od tej zasady. Przykładowo, starosta rozstrzyga spory między kierownikami służb, inspekcji i straży administracji zespolonej tego samego powiatu, działających w imieniu własnym lub w imieniu starosty.
Również spory kompetencyjne między organami jednostek samorządu terytorialnego a organami administracji rządowej rozstrzyga sąd administracyjny.
Spory o właściwość mają charakter „wewnętrzny”. Dotyczą kłopotów w ustaleniu właściwego urzędu w ramach struktury utworzonej przez jednostki samorządowe. Natomiast spory kompetencyjne mają charakter „zewnętrzny”. Z jednej strony uczestniczy w nim urząd „samorządowy”, a z drugiej „rządowy”.
UWAGA! Trzeba pamiętać, że dopuszczalność wszczęcia sporu przed NSA przez jeden z organów jest zawsze uwarunkowana istnieniem konkretnej, indywidualnej sprawy administracyjnej. NSA nie wskaże „na przyszłość” właściwego urzędu do załatwienia danej kategorii spraw w związku z hipotetycznym rozróżnieniem kompetencji dwóch urzędów. |
