Procedury podatkowe na przestrzeni roku podatkowego, uchwalenie stawek, zwolnień, ulg na nowy rok podatkowy – część I
Dochody podatkowe są jednym z podstawowych elementów budżetów jednostek samorządu terytorialnego (dalej: JST). Źródła dochodów JST są zawarte w art. 4 ustawy z 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (dalej: ustawa o dochodach JST). To m.in.:
- wpływy z podatków: od nieruchomości, rolnego, leśnego, od środków transportowych, dochodowego od osób fizycznych, opłacanego w formie karty podatkowej, od spadków i darowizn, od czynności cywilnoprawnych;
- wpływy z opłat: skarbowej, targowej, miejscowej, uzdrowiskowej i od posiadania psów, eksploatacyjnej;
Słowniczek
Podatkiem jest publicznoprawne, nieodpłatne, przymusowe oraz bezzwrotne świadczenie pieniężne na rzecz Skarbu Państwa, województwa, powiatu lub gminy, wynikające z ustawy podatkowej. Są to charakterystyczne cechy, które wyróżniają podatki na tle innych danin publicznych.
Koniec roku to okres „gorący” nie tylko ze względu na konieczność uchwalenia budżetu na rok przyszły, ale także ustalenia wysokości i kwot dochodów z tytułu podatków i opłat lokalnych, co ma swoje przełożenie na stosowanie określonych procedur podatkowych na przestrzeni roku podatkowego w JST. Działanie to zdeterminowane powinno być dwoma zasadami mającymi wpływ na podatki lokalne:
- W przypadku nieuchwalenia stawek podatków lub opłat lokalnych stosuje się stawki obowiązujące w roku poprzedzającym rok podatkowy - art. 20a ustawy z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (dalej: upol).
- pewność prawa i związana z nią zasada bezpieczeństwa prawnego ma szczególne znaczenie w prawie regulującym daniny publiczne. (wyrok z 18 grudnia 2002 r., sygn. K 43/01, OTK ZU nr 7/A/2002, poz. 96).
