Skarga na akt samorządu terytorialnego
Akt samorządu terytorialnego może być przedmiotem rozpatrywanej przez sąd administracyjny skargi powszechnej. Skargę może zainicjować podmiot, którego interes prawny lub uprawnienie zostały naruszone przez wydanie takiego aktu. Skuteczność skargi zależy jednak od wykazania sprzeczności treści aktu z prawem. A w przypadku aktów wydanych przed 1 stycznia 2017 r. – również od wykazania skutecznego wezwania do usunięcia naruszenia interesu prawnego osoby skarżącej.
Skarga może zostać skierowana przeciwko uchwale lub zarządzeniu podjętemu (art. 101 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym; dalej: u.s.g.). Nie ma jednolitego kryterium pozwalającego na wyszczególnienie, które akty mieszczą się w tym pojęciu. Pewne wskazówki zawiera orzecznictwo sądów administracyjnych. Przykładowo, WSA w Olsztynie w wyroku z 12 stycznia 2016 r. (sygn. akt II SAB/Ol 53/15) wskazał, że (np. relacji pracownik-pracodawca). W praktyce oznacza to, że nie można zaskarżyć np. uchwały w sprawie ustalenia wynagrodzenia wójta.
