Czy JST stosują ustawę o terminach zapłaty w transakcjach handlowych
Czy gmina powinna stosować art. 10 ustawy z 8 marca 2013 r. o terminach zapłaty w transakcjach handlowych? Czy należy bezwzględnie pobierać od dłużnika równowartość kwoty 40 euro stanowiącej rekompensatę za koszty odzyskiwania należności?
Z dniem 1 stycznia 2016 r. weszły w życie istotne zmiany ustawy z 8 marca 2013 r. o terminach zapłaty w transakcjach handlowych (dalej: ustawa o terminach zapłaty). Na tym tle pojawiły się argumenty dotyczące konieczności pobierania przez jednostki samorządu terytorialnego (dalej: JST) dodatkowych opłat przewidzianych w art. 10 ustawy o terminach zapłaty.
Bezpośrednią przyczyną uchwalenia ustawy w nowym kształcie była niska skuteczność poprzedniej regulacji - ustawy z 12 czerwca z 2003 r. o terminach zapłaty w transakcjach handlowych - jak również konieczność wdrożenia do krajowego systemu prawnego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/7/UE z 16 lutego 2011 r. w sprawie zwalczania opóźnień w płatnościach w transakcjach handlowych .
Dokonując implementacji tej dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/7/UE z 16 lutego 2011 r., ustawodawca wprowadził regulacje zbyt ogólne i nieprecyzyjne, przez co doprowadził do ich niejednorodnej interpretacji, niepozwalającej na jednoznaczne stwierdzenie, jakie czynności w przypadku JST są transakcjami handlowymi.
