Finansowanie zadań oświatowych – nowa ustawa
Dnia 1 stycznia 2018 r. weszła w życie ustawa o finansowaniu zadań oświatowych. Reguluje ona zasady finansowania oświaty publicznej oraz niepublicznej, zastępując materię uregulowaną dotychczas w innych aktach prawnych - przede wszystkim w ustawie z 7 września 1991 r. o systemie oświaty. Poniżej prezentujemy fragment książki „Finansowanie zadań oświatowych”
O części oświatowej subwencji ogólnej była już częściowo mowa w rozdziale 2.1 przy okazji omawiania sposobu finansowania zadań oświatowych. W tym miejscu należy podkreślić, że udział w dochodach publicznych przez jednostki samorządu terytorialnego jest gwarantowane przez Konstytucję Rzeczypospolitej Polskiej. Zgodnie z art. 167 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, jednostkom samorządu terytorialnego zapewnia się udział w dochodach publicznych odpowiednio do przypadających im zadań. Konstytucja zapewnia więc partycypację jednostek samorządu terytorialnego w dochodach publicznych, a miarodajnym wyznacznikiem udziału w dochodach są zadania przez tę jednostkę realizowane. Dochodami jednostek samorządu terytorialnego są ich dochody własne oraz subwencje ogólne i dotacje celowe z budżetu państwa.
3.1. Sposób ustalania łącznej kwoty i podziału części oświatowej subwencji ogólnej
Sposób ustalania łącznej kwoty części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego oraz sposób podziału części oświatowej subwencji ogólnej między poszczególne jednostki samorządu terytorialnego określają - stosownie do art. 7 ufzo przepisy ustawy o dochodach JST. Wielkość części oświatowej subwencji ogólnej dla wszystkich jednostek samorządu terytorialnego ustala corocznie ustawa budżetowa. Kwotę przeznaczoną na część oświatową subwencji ogólnej dla wszystkich
