„Konstytucja dla biznesu” – obowiązki dla urzędów – cz. 1
„Prawo przedsiębiorców” reguluje nie tylko prawa i obowiązki podmiotów prowadzących działalność. Wyznacza też urzędom wiele zadań związanych z podejmowaniem, wykonywaniem i zakończeniem działalności gospodarczej. Ustawa formułuje zasady postępowania urzędów w sprawach przedsiębiorców - w tym regułę: „co nie zabronione, jest dozwolone”. Przewiduje wydawanie interpretacji indywidualnych o takim samym znaczeniu prawnym, jak stosowane od lat interpretacje prawa podatkowego. W związku z nowelizacją przepisy wprowadzające nową ustawę zmieniają niemal 200 ustaw. W pierwszej części analizy tych zmian omawiamy wprowadzone nowymi przepisami zasady, które urzędy muszą stosować w sprawach przedsiębiorców.
Ustawa - Prawo przedsiębiorców (dalej: p.p.). zastępuje ustawę o swobodzie działalności gospodarczej (dalej: u.s.d.g.). Nowa ustawa określa zasady podejmowania, wykonywania i zakończenia działalności gospodarczej na terytorium Polski. Reguluje też zadania organów władzy publicznej w tym zakresie.
W nawiązaniu do norm konstytucyjnych ustawodawca umieścił w nowych przepisach wiele zasad głównych. Zasadniczo zrobił to w części ogólnej. Jednak zasady zawierające nakaz odpowiedniego postępowania urzędów w sprawach przedsiębiorców można znaleźć w całej ustawie. Jest to istotna cecha tej ustawy.
WAŻNE
Urzędy, załatwiając sprawy przedsiębiorców, powinny w uzasadnieniach decyzji odnosić się do poszczególnych zasad zapisanych w p.p. - wskazując na ich wypełnienie w toku rozpatrywania danej sprawy.
