Jak i kiedy stosować kasy fiskalne w gminach w 2018 roku
Z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej gminy są podatnikami VAT. Dlatego ciążą na nich określone przepisami o VAT obowiązki - w tym obowiązek ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących sprzedaży na rzecz tzw. osób prywatnych. Po dokonaniu centralizacji rozliczeń VAT powstały wątpliwości związane z możliwością wykorzystywania dotychczasowych kas fiskalnych będących w posiadaniu jednostek i zakładów budżetowych gminy, które straciły status podatników VAT.
Obowiązek ewidencjonowania sprzedaży na kasie fiskalnej dotyczy nie tylko czynności wykonywanych przez gminy bezpośrednio. Chodzi tu również czynności dokonywane przez gminne jednostki budżetowe oraz gminne zakłady budżetowe. Centralizacja rozliczeń VAT spowodowała bowiem, że wszystkie czynności dokonywane przez te jednostki są z punktu widzenia przepisów o VAT czynnościami dokonywanymi przez gminy.
Oczywiście w praktyce czynności dokonywane przez gminne jednostki i zakłady budżetowe są nadal przez nie ewidencjonowane (a precyzyjniej - przez ich pracowników). Czynności te muszą być jednak ewidencjonowane w imieniu gmin oraz, co do zasady, za pomocą kas przypisanych do gmin. Do końca 2018 r. nie jest to jednak zasada bezwzględnie obowiązująca.
