Protokół postępowania o zamówienie publiczne
Gmina jako zamawiający przygotowuje i przeprowadza postępowanie zamówieniowe w sposób zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców. Musi być ono także zgodne z zasadami proporcjonalności i przejrzystości. To właśnie z zasady przejrzystości wynika potrzeba precyzyjnego dokumentowania poczynionych w ramach postępowania kroków i podjętych decyzji. Podstawowym dokumentem, sporządzanym przez cały czas trwania postępowania, jest protokół.
Zgodnie z wolą ustawodawcy postępowanie o udzielenie zamówienia jest jawne. Dlatego dokumenty tworzone w trakcie postępowania również muszą mieć charakter jawny. Zamawiający może ograniczyć dostęp do informacji związanych z takim postępowaniem - ale tylko w przypadkach określonych w przepisach ustawy z 29 stycznia 2004 r - Prawo zamówień publicznych (dalej: Pzp).
Ograniczenie jawności w postępowaniu o zamówienie publiczne
Zezwolono, aby zamawiający określił w specyfikacji istotnych warunków zamówienia (SIWZ) wymogi dotyczące zachowania poufnego charakteru informacji przekazanych wykonawcy w toku postępowania. Zastrzeżono również, że nie ujawnia się informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa (w rozumieniu przepisów o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji), jeżeli wykonawca skutecznie ją zastrzeże. Jeżeli jest to uzasadnione ochroną prywatności lub interesem publicznym - zamawiający może nie ujawniać:
