Plan zagospodarowania przestrzennego województwa a polityka przestrzenna gmin
Instrumenty związane z planowaniem przestrzennym najbardziej istotną rolę odgrywają na szczeblu lokalnym. Zgodnie z zasadą samodzielności planistycznej gminy to właśnie podstawowe w polskim systemie jednostki samorządu terytorialnego powinny w najszerszym stopniu kształtować i prowadzić politykę przestrzenną, w tym przesądzać o możliwościach zagospodarowania i przeznaczenia terenu. Oczywiście nie może to oznaczać, że organy gminy w swoich działaniach są nieograniczone. Wręcz przeciwnie: ogranicza je wiele czynników, w tym - w jakimś stopniu - polityka przestrzenna województwa.
Władztwo planistyczne samorządu wojewódzkiego nie jest tak rozbudowane, jak na poziomie gminnym. W zasadzie sprowadza się do prowadzeniem studiów i analiz z zakresu planowania i zagospodarowania przestrzennego. Jednym z najważniejszych jego przejawów jest uchwalanie (a później dokonywanie zmian) planów zagospodarowania przestrzennego województw. Obecnie w różnych województwach prace nad wskazanymi aktami są na różnym etapie. Dlatego też warto odnotować, jak wyglądają z perspektywy gmin skutki uchwalenia (zmiany) tegoż planu i na co szczególnie w tym kontekście należałoby zwrócić uwagę.
