Sposób odbioru odpadów określa uchwała
Przepisy ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach nakładają na radę gminy obowiązek określenia w uchwale szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości. Taka uchwała - zgodnie z wolą ustawodawcy - jest aktem prawa miejscowego.
Podstawą prawną uchwały jest art. 6r ust. 3 ustawy z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (dalej: u.c.p.g.). Zgodnie z jego treścią rada gminy określi, w drodze uchwały stanowiącej akt prawa miejscowego, szczegółowy sposób i zakres świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów, w zamian za uiszczoną przez właściciela nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
Treść obligatoryjna i fakultatywna
Treść uchwały podejmowanej na podstawie art. 6r ust. 3 u.c.p.g. ustawodawca określił w tym przepisie, jak również w dodanych (nowelizacją z 2015 r.) do art. 6r ustępach 3a-3d. Z treści tych przepisów można wskazać, jakie elementy uchwały ustawodawca uznał za obligatoryjne, a jakie są fakultatywne, tzn. rada gminy może (ale nie musi) ich regulować. O tym, jakie wskazane w art. 6r ust. 3-3d elementy są obligatoryjne, wypowiedział się Wojewoda Świętokrzyski w rozstrzygnięciu nadzorczym z 27 czerwca 2018 r. (nr PNK.I.4130.45.2018). W ocenie wojewody świętokrzyskiego z ww. przepisów wynika, że uchwała powinna regulować obligatoryjnie następujące kwestie: 1) szczegółowy sposób i zakres świadczenia usług w dziedzinie odbierania odpadów komunalnych, określając co najmniej: a) częstotliwość odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, b) sposób świadczenia usług przez punkty selektywnego zbierania odpadów komunalnych (PSZOK); 2) tryb i sposób zgłaszania przez właścicieli nieruchomości przypadków niewłaściwego świadczenia usług przez przedsiębiorcę odbierającego odpady komunalne od właścicieli nieruchomości lub przez prowadzącego PSZOK.
