Poradnik Rachunkowości Budżetowej 9/2018 z 05.09.2018 [dodatek: Poradnik Rachunkowości Budżetowej]
Data publikacji: 29.08.2018
Odmowa dokonania kontrasygnaty przez skarbnika
Do skuteczności czynności prawnych mogących spowodować powstanie zobowiązań pieniężnych w jednostkach samorządu terytorialnego potrzebna jest kontrasygnata. W praktyce kontrasygnata oznacza złożenie na dokumencie stwierdzającym dokonanie czynności prawnej (np. umowie) odręcznego podpisu przez skarbnika na odcisku pieczęci służbowej. Ponadto powinna być podana data wykonania tej czynności. Czasem spotyka się na umowach wyraźne stwierdzenie „udzielam kontrasygnaty” tuż obok podpisu i daty.
Skarbnik poprzez udzielenie kontrasygnaty potwierdza , że jednostka dysponuje środkami finansowymi niezbędnymi do wywiązania się z zaciągniętego zobowiązania.
