Bez uchwał wprowadzających gmina nie może pobierać opłat lokalnych
Obowiązek pobierania opłaty targowej, a także miejscowej i uzdrowiskowej od 1 stycznia 2016 r. przestał mieć płynący z ustawy obligatoryjny charakter. Oznacza to, że pobór przez gminę tych opłat od 2016 roku wymaga podjęcia przez radę uchwały w sprawie jej wprowadzenia, czyli wskazania w uchwale, że rada gminy wprowadza na terenie gminy opłatę targową (miejscową, czy uzdrowiskową) w danym roku.
Uregulowane przepisami ustawy z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (dalej: u.p.o.l.) opłaty: targowa, miejscowa i uzdrowiskowa, a także opłata od posiadania psów mają fakultatywny charakter. Oznacza to, że wprowadzenie tej opłaty jest pozostawione w gestii danego samorządu gminnego. Gmina zatem może czerpać dochody z wszystkich wymienionych opłat, tylko z niektórych z nich, albo też zrezygnować możliwości czerpania dochodu z tych opłat.
Same stawki to za mało
Z konstrukcji obowiązujących od 1 stycznia 2016 r. przepisów regulujących opłaty: targową, miejscową, uzdrowiskową jasno wynika, że opłaty te nie mogą zostać wprowadzone w sposób dorozumiany.
