Zmiany w PPP – korzyści i zagrożenia
Jednostki administracji publicznej - w tym samorządowe - w ramach wykonywania swoich zadań współpracują z podmiotami prywatnymi w sferze realizacji zadań publicznych. Stosunki te reguluje ustawa o partnerstwie publiczno-prywatnym. Prezydent podpisał niedawno ustawę o zmianie ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym oraz niektórych innych ustaw. W artykule omawiamy skutki najważniejszych zmian, ze wskazaniem korzyści i zagrożeń dla podmiotów publicznych.
Partnerstwo publiczno-prywatne (dalej: PPP) różni się od zamówień publicznych tym, że w ramach PPP wybiera się partnera, który zrealizuje przedsięwzięcie i będzie nim zarządzał. Natomiast w ramach zamówień publicznych te czynności realizowane są najczęściej odrębnie przez kilku wykonawców (np. jeden wybuduje obiekt, drugi dostarczy usługi, kolejny zajmie się realizacją dostawy niezbędnych produktów).
Proces realizacji inwestycji w formule klasycznego zamówienia publicznego jest podzielony na wiele etapów realizacji. Wiąże się to z szeregiem prowadzonych postępowań oraz zawieranych umów cywilno-prawnych. PPP dostarcza narzędzia ku temu, aby dane przedsięwzięcie zostało zrealizowane w ramach jednego przetargu i jednej umowy zawartej przez partnera publicznego z partnerem prywatnym.
Charakterystycznymi cechami PPP jest:
|
