Akt prawa miejscowego wojewoda publikuje niezwłocznie
Analiza przepisów oraz orzecznictwa wskazuje, że więcej jest argumentów przemawiających za rozwiązaniem nakazującym wojewodzie publikację aktów prawa miejscowego w wojewódzkim dzienniku urzędowym po jedynie ich formalnym sprawdzeniu. Kontrola zgodności z prawem takiego aktu powinna natomiast nastąpić już po jego ogłoszeniu.
Akty prawa miejscowego stanowione przez sejmik województwa, organy powiatu oraz organy gminy publikowane są we właściwym wojewódzkim dzienniku urzędowym. Zasada ta wynika z art. 13 pkt 2 ustawy z 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (dalej: u.o.a.p). Z kolei art. 3 u.o.a.p. wymaga, aby publikacja takich aktów normatywnych odbywała się niezwłocznie.
W tym miejscu pojawia się pytanie, jak obowiązek niezwłocznej publikacji aktów normatywnych należy rozumieć? Jest ono o tyle istotne w przypadku aktów prawa miejscowego, które przecież podlegają badaniu - pod względem ich zgodności z prawem - przez organy nadzoru: wojewodę oraz regionalne izby obrachunkowe. Czy zatem przepis art. 3 u.o.a.p. należy rozumieć w ten sposób, że akt prawa miejscowego (np. uchwała rady gminy ustalająca stawki podatku na kolejny rok) powinien zostać najpierw opublikowany we właściwym wojewódzkim dzienniku urzędowym, a dopiero później zbadany w trybie nadzorczym przez regionalną izbę obrachunkową? A może właściwa jest jednak kolejność odwrotna: najpierw akt badamy w trybie nadzorczym, a dopiero wówczas gdy okazuje się, że nie zawiera on wad prawnych skutkujących stwierdzeniem jego nieważności (w całości lub w części), powinna nastąpić jego publikacja.
