Założenie i zgłoszenie konta firmowego
Zgodnie z przepisami, firma musi rozliczać się za pomocą rachunku, jeśli stroną transakcji jest inny przedsiębiorca oraz jednorazowa wartość transakcji (bez względu na liczbę wynikających z niej płatności), przekracza równowartość 15 000 zł. Płatności dokonywanych poniżej tego progu, nie można zaliczyć w koszty.
Trudno sobie wyobrazić prowadzenie działalności gospodarczej bez posiadania rachunku, ale teoretycznie jest to możliwe. Taką możliwość mają tzw. mikroprzedsiębiorcy (to przedsiębiorcy, którzy co najmniej w jednym z dwóch ostatnich lat obrotowych zatrudniali mniej niż 10 pracowników i osiągnęli roczny obrót netto nieprzekraczający 2 milionów euro). Przepisy pozwalają im na opłacanie składek ZUS i podatków np. na poczcie. Mogą też odbierać zwrot podatku w gotówce. Pozostali przedsiębiorcy muszą rozliczać się z ZUS i US za pomocą rachunku bankowego (lub np. w SKOK). Obowiązek posiadania rachunku występuje także, gdy przedsiębiorca ubiega się o zwrot VAT.
