Księgowość przy opodatkowaniu na zasadach ogólnych
Prowadząc firmę i rozliczając podatki na zasadach ogólnych, przedsiębiorca ma obowiązek prowadzenia kilku rodzajów ewidencji. Obowiązki te wynikają z przepisów podatkowych.
Podatkowa księga przychodów i rozchodów
Księga przychodów i rozchodów (PKPiR) służyć będzie do ewidencjonowania dla celów podatku dochodowego przychodów i kosztów (wydatków).
Mogą ją prowadzić osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych oraz spółki partnerskie wykonujące działalność gospodarczą, jeżeli ich przychody netto nie wyniosły, za poprzedni rok obrotowy, w przeliczeniu na walutę polską, co najmniej równowartości 2 000 000 euro.
PKPiR możesz prowadzić w formie papierowej lub elektronicznej (nie musisz jej drukować). Wzór PKPiR określony został w załączniku do rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (wraz ze zmianami). Znajdziesz tam także instrukcje wypełniania księgi.
PKPiR zakłada się na dzień 1 stycznia każdego roku podatkowego lub na dzień rozpoczęcia działalności w ciągu roku podatkowego.
Ewidencja wyposażenia
Jeśli rozliczasz się z podatku dochodowego na podstawie podatkowej księgi przychodów i rozchodów, masz obowiązek prowadzić ewidencję wyposażenia. Przeznaczona jest ona dla zakupionych na potrzeby prowadzonej działalności rzeczy, których wartość przekracza 1 500 zł netto (a dla nievatowców 1 500 zł brutto), i nie jest wyższa niż 10 000 zł netto, a przewidywany okres ich użytkowania jest poniżej jednego roku.
